Gå til innhold

Hvis du skulle bygget hus, hvilken luksus ville du valgt? - Og hva er must have´s?


goldenchanel

Anbefalte innlegg

  • Sentralstøvsuger
  • Walk-in og mange boder
  • Skittentøy-sjakt fra hovedbadet til vaskerommet
  • Stort vaskerom
  • Kjølerom og matbod
  • Utendørs boblebad og badebasseng
  • Peis, elsker peis. Ville hatt en på soverommet, en i hver stue og en på kjøkkenet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stort kjøkken med benkeplater langs 3 flater og øy i midten med to stoler

Vaskerim med utgang fra utsiden med forhøyet dusj/vask til bikkjene

Soverom i kjeller/1-etasje! Kaldt og kjølig

Spill-stue og pc rom i øverste etasjen/loftet, varmen stiger så like greit å ha det der oppe uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi harsånn 'smulestøvsuger', og ja, man må koste smulene bort. Jeg pleier å bruke hendene, og det er mye enklere enn å hente hele slangen!

Ellers synes jeg det var mange overdådige ønsker her... Hvis du er på luxusbølgen, vil jeg anbefale gulvvarme i alle rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Jeg hadde ikke brukt masse penger på unødig luksus - du vil angre den dagen noe skjer med dere eller rentene stiger og man må selge hjemmet sitt fordi man ikke var litt mer "edruelige" i byggeprosessen.

Must for meg har vært:

  • Stekeovn i høyskap
  • Garderobeløsning med innfeldt strykebrett og stikk-kontakt for strykejern i skapet
  • Plass til vaskemaskin og tørketrommel på badet (så mye enklere å ha dette i samme etasje som klærne skal)
  • Skikkelig uteplass riktig vendt i forhold til sol, vær og vind
  • Sentralstøvsuger
  • Ta hensyn til utsikt når dere planlegger
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje er alt nemnt her.

Ein ting eg saknar, er iallfall skittentøysjakt. Men det blir nok ikkje til at vi får her.

Men ein ting vi skal ha om vi byttar kjøkken, er eiga "skuff" til kjøkkenmaskina, som kan dragast ut ved bruk. Og strykeplass på benk eller brett på vaskerommet er veldig kjekt, i tillegg til plass å henge opp kle til tørk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenge man virkelig 20kvm bad i tillegg til 10 kvm walk-in? Ikke at jeg ikke ser gleden i det altså, men dere bygger vel bare rundt 195 kvm (+ kjeller) og det er da ikke all verden plass... Hadde jeg skulle plusset på 50kvm ekstra her jeg bor (har 145 nå + bod vaskerom) hadde jeg ikke nødvendigvis valgt å bruke mange kvm for å ha "dansegulv" på badet (jeg vil ha dansegulv i stua..). Jeg har hatt så stort bad før og jeg irritert meg veldig over det, det var helt unødvendig rett og slett.

GODE planløsninger er viktig uansett (nesten) hvor stort man bygger. For meg er stort kjøkken med mye benkeplass og skap, stor stue/er (ja til dansegulv!) og separat gjesterom/kontor viktig. Bodplass og gjerne innebygde skap i gang og soverom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Badekulp" på badet istedenfor boblebad, det har jeg iallfall alltid drømt om...

Hva er det?

Anonymous poster hash: a2c89...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det?

Anonymous poster hash: a2c89...2e7

Rett og slett et mini-svømmebasseng, eller badekar nedfelt i gulvet, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger heller ikke så mye av luksusen som blir nevnt her på tråden. Det blir litt overkill liksom, men bevares har dere råd til det så go for it.

Jeg ville prioritert mindre bad og større soverom . På badet blir jeg ikke lenge av gangen uansett og det er ekstra mye renhold..

Stort kjøkken og stor stue, samt isolert kjellerstue/tvrom for ungdommen og han far?

Mange boder og stoort vaskerom er viktig hvis dere er mange i familien.

Forberede plass utvendig til en utestue som kan komme senere. Ting for meg som er viktige.



Anonymous poster hash: adda8...4ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn smulestøvsuger er jeg veldig usikker på, men må vel ha en kost og koste ting bort til smulestøvsugeren og da kan man like gjerne ta frem støvsugeren? eller er den så kraftig at den tar alle smuler i nærområdet?

Vi har tenkt på klessjakt men planløsningen vår passer ikke dette, og vaskerommet er i 1.etasje så det er greit nok.

Vi har planer om å ha integrerte høytalere i taket, samboer er eletriker så det blir varme i de fleste gulv ( eller alle!) og noen tekniske finesser kanskje?

Vi får en walk inn på 10 kvadrat, noe jeg håper er stort nok? Soverommet blir på rundt 15 kvadrat og det store badet på ca 20 kvadrat :)

Planlegger å ha en stor skyvedørsgarderobe på vaskerommet hvor vi skal ha ekstra sengetøy, et lager av håndkler og treningstøy.

Hvor mye budsjetterer dere med?

Anonymous poster hash: 6e6a6...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ønsker i egen bolig er inngang til vaskerom fra hagen og gjerne med et lite toalett. Utrolig praktisk med skitne unger med tilhørende skitne sko/klær, kjappe dobesøk etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi harsånn 'smulestøvsuger', og ja, man må koste smulene bort. Jeg pleier å bruke hendene, og det er mye enklere enn å hente hele slangen!

Ellers synes jeg det var mange overdådige ønsker her... Hvis du er på luxusbølgen, vil jeg anbefale gulvvarme i alle rom.

Hvor mye budsjetterer dere med?

Anonymous poster hash: 6e6a6...b05

Hun spør jo om hvilke luksusting vi kunne tenkt oss, så jeg tenker mange har listet opp ting de kunne tenke seg, men som det nødvendigvis ikke blir noe av. Jeg listet opp en del ting på første side som er ting jeg kunne tenke meg, men det blir nok sikkert bare med drømmen.

Anonymous poster hash: 54b00...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun spør jo om hvilke luksusting vi kunne tenkt oss, så jeg tenker mange har listet opp ting de kunne tenke seg, men som det nødvendigvis ikke blir noe av. Jeg listet opp en del ting på første side som er ting jeg kunne tenke meg, men det blir nok sikkert bare med drømmen.

Anonymous poster hash: 54b00...99f

Oi, nå siterte jeg feil innlegg her. Det var ikke meningen å sitere det innlegget der det ble spurt hva de budsjetterer med.

Anonymous poster hash: 54b00...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Plass til vaskemaskin og tørketrommel på badet (så mye enklere å ha dette i samme etasje som klærne skal)

Det der er dessverre ikke luksus! Vi har det nå, og er man uheldig og ikke tenker og har på vaskemaskin og tørketrommel samtidig vil det ofte bli MYE bitte, mitte små partikler med lo rundt omkring på badet også syntes det godt! Om sommeren når vi vasker mye klær må badet vaskes minst 2-3 gange ri uken for at ikke veggene skal se møkkete ut :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg savner i mitt hus er vaskerom med utgang ut for å henge opp tøy ute, vinterhage, større gang og walk in closet (det hadde jeg i det forrige huset og det savner jeg veldig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritstort kjøkken med åpen peis.

Hilsen en som må lage flatbrød over bål (ja jeg vet du kan få elektriske men det er ikke det samme!)

Endret av Alice123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Det der er dessverre ikke luksus! Vi har det nå, og er man uheldig og ikke tenker og har på vaskemaskin og tørketrommel samtidig vil det ofte bli MYE bitte, mitte små partikler med lo rundt omkring på badet også syntes det godt! Om sommeren når vi vasker mye klær må badet vaskes minst 2-3 gange ri uken for at ikke veggene skal se møkkete ut :(

Har ikke merket noe problem med lo på badet - men jeg har merket meg fordelen ved å ha vaskemaskin og tørketrommel på badet. Har uttrekkbar hylle mellom vaskemaskin og tørketrommel - og det er fantastisk enkelt og greit å brette håndklær og legge dem rett i skuffen - og bære klærne rett over gangen til soverommet i stedet for å fly trapper opp og ned med skittentøy og rene klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er vel ikke slik at vi trenger stort bad og walk inn men det er det vi ønsker å prioritere, da det er dette vi ønsker oss :) Jeg elsker å tilbringe lang tid på badet, og vi har begge mye klær vi gjerne vil ha god oversikt over.

Kjøkkenet vårt blir på rundt 15 kvadrat, med 2 eller 3 flater og øy med sitteplasser. Vi skulle gjerne hatt noe terasse men slik tomten og terrenget er så er det ikke plass til det, er ikke så lett når man skal bygge i Oslo.

Vi kommer ikke til å ha vasking av tøy på hoved badet vårt, da dette skal være ett "velvære" bad og da ønsker jeg ikke å ha masse skittentøy der. Så for meg er det mer praktisk å luksus å ha eget rom til dette =)

Vi har ikke tenkt til å lage noe overdådig luksus hjem, men vi har mye kontakter og bekjente i bransjen slik at det økonomiske blir litt lettere. Vi har heller ikke planer om å bruke mer enn det vi greit kan betjene, men de fleste av oss bygger hus bare en gang i livet, og når vi i ung alder har fått denne muligheteten vil vi jo gjerne go big! :)

Det har kommet kjempe mye fine tips jeg skal sette meg ned å se på de nærmeste dagene! Tusen takk for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...