Gå til innhold

Folk "dummere" på bygda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange fra bygda reiser ut for å ta utdanning for så å flytte hjem til igjen i voksen alder også.



Anonymous poster hash: cadad...eb3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk i bygda ikke dumme. De er bare ærligere enn byfolk og dette får dem til å virke dumme.

Byfolk føles smarte fordi de lyver mye. Byfolk mindre høflig enn bygdefolk [spesielt i Oslo].

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Dummere enn byfolk er de ikke, men endel virker kanskje litt enkle fordi de ikke har noe særlig med utdannelse og samtalene kan da bli ganske så kjedelige.

I tillegg mener jeg at man faktisk har godt av å se litt mer av verden, og det å bare bo på den samme lille bygda hele livet kan gjøre deg ganske satt.

Er selv fra og bor på et lite sted, men det er litt annerledes i byene.

Ikke at det nødvendigvis er bedre, men hvis man havner i rett selskap så er det ganske overfladiske interesser folk har. Blir litt for mange samtaler om naboen og været for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolene på bygda er ihvertfall rævva. Har ei venninne som startet samtidig som meg på vgs. Vi hadde samme snitt fra ungdomsskolen, og jeg tenkte hun var nokså oppegående. Vel, i løpet av første halvåret hadde hun strøket i nesten alle fag og hadde 2-er i de få hun fikk stå i. Hun hadde vanvittig lite grunnlag og mange hull, lurer på hva de har drevet med der på bygda. Hun fikk gode karakterer på ungdomsskolen fordi hun var bedre enn de andre, da hun startet vgs i byen falt hun gjennom med en gang.

De sliter jo ofte med å få kvalifiserte lærere i små bygder også. Vet om flere ungdommer rett fra vgs som er kontaktlærere på bygda liksom. Det er litt annerledes enn i byen der alle er minst adjunkter, mange med master også.

Tror skolene er meget forskjellig i "storbyene" og på bygda, og det har mye å si for hvor dumme folk er. Kanskje ikke dumme som i "lav intelligens fra naturens side", men dumme som i kunnskapsløse, lite stimulerte og lite nysgjerrige på å lære mer.



Anonymous poster hash: cd867...52c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tsejG

Folk fra bygda er i hvertfall såpass jordnære og medmenneskelige at de hilser på hverandre og slår av en prat når de treffes, om det nå ikke er på det mest intellektuelle planet da.

I byen (og særlig Oslo) går jo folk med skylapper og ser ned i gata mens de nærmest løper gatelangs, totalt i sin egen verden og uten snev av interesse for medmenneskelig kontakt.

Og så er det jo et paradoks at det som oftest er byfolk som starter slike "dumme bønder på bygda-tråder", mens bygdefolket gjerne holder seg for gode til å omtale byfolket for sine "skavanker". Kan det bety at det muligens er et snev av sannhet i myten om at man gjerne føler seg litt hevet over "grumset" utafor bygrensa ved å bo i storbyen?

Jeg vil definitivt kalle det mer intelligent å avstå fra å publisere slike filosofier, enten det er den ene eller andre veien, for det er nettopp filosofier og spekulasjoner dette er, uten noen form for statistisk eller utforsket grunnlag å linke til. Og når det i tillegg dukker opp tråder der en Oslo-borger river seg i håret over naboens forferdelige dialekt, og blir oppfordret av andre Oslo-borgere å be denne naboen snarest skifte til østlandsdialekt, vel, da vitner det i mine øyne om at noe er rimelig galt fatt med både intelligensen og hjerneaktiviteten generelt.

Jeg oppfordrer herved alle om å kutte ut å poste flere slike "dumme bygdeboere/intelligente byfolk"-tråder, da det som sagt ikke finnes dokumenterte kilder som bekrefter noe som helst innenfor dette.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av den tilnærmet uendelige strømmen jenter som flytter fra bygda til byen og aldri drar tilbake. Foreldrene mine var innflyttere og ble aldri sosialt akseptert, skolen var fylt av lavt kvalifisert personell og jeg trengte knapt gjøre lekser for å få gode karakterer, jeg ble mobbet fordi jeg hadde andre fritidsinteresser enn fotball og korps. Hva skal jeg dra tilbake til?

De få jeg vet om som har blitt igjen er uten utdanning, de få jeg vet om som har flyttet tilbake er enten utdannet lærer eller førskolelærer. Det er ikke noe rart det blir "brain drain" når det ikke finnes jobber for akademikere. Om folk er dummere? Sikkert ikke, men de har andre ønsker for livene sine og det eneste felles vi har å snakke om er været.

Anonymous poster hash: d2c5c...182

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, litt artig tråd :) Jeg kommer selv fra bøgda, men flytta ut etter vgs og bor nå i Oslo. Det jeg reagerer på når jeg drar hjem er slarvingen om naboene som vil ingen ende ta. Også kan gamle folk slenge med leppa om "svartinger" når jeg forteller jeg bor i hovedstaden. For i hovedstaden er det bare skyting og svartinger :fnise:

Men sånn generelt tror jeg ikke folk er "dummere", men kanskje mer sneversynte?!



Anonymous poster hash: a6c57...b74
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligens og utdannelse har ikke nødvendigvis en sammenheng. Mange som flytter fra bygda gjør det fordi de ikke passer inn, bygderammene er ofte ubarmhjertig smale og dømmende. Andre gjør det fordi de ikke får jobb, fordi de får seg en partner et annet sted, flytter etter familie osv.

Jeg tror også det er slik at mange vet at de aldri skal flytte fra bygda si, og da ser de hvilken jobb de kan/skal ha, og velger utdanning deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversminka byluddre som spriker med beina i øst og vest og kun blir gravide med onser ser ikke jeg på som særlig smarte.

Anonymous poster hash: 40387...c3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datet en fyr fra Toten en gang. Han hadde bra jobb og hadde studert i Oslo.

Allikevel... Det var noe vesentlig som manglet. Vet ikke om det var dialekten som lurte meg, men han virket rett og slett litt dum.

Anonymous poster hash: edbab...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å være dum direkte relatert til manglende utdannelse?

Jeg er enig i at mange som aldri flytter fra bygda generelt har lavere utdannelse enn de som flytter for å studere (det er jo fakta og ikke til å komme fra). Men om de er dummere/mindre intelligente enn andre tviler jeg veldig sterkt på.

En annen ting er man gjerne har andre verdier på bygda. En som har bodd på bygda hele livet vil gjerne se på byfolk som dumme/overfladiske, mens byfolk ser på bydgefolk som dumme/enkle.

Jeg er veldig enig i dette her. Jeg er en byperson med mye slekt på landsbygda, og har slett ikke inntrykk av at de er dummere (verken mine slektninger eller resten av bygda). Det jeg merker er at ting kanskje går litt tregere, samtidig har jeg også inntrykk av at mange gjør ting mer helhjertet og med kjærlighet.

Det ser sikkert ganske enkelt ut å jobbe i primærnæringen og sitte i kassa på rimi eller hva man nå gjør, men også disse yrkene krever både kunnskaper og sympatiske personlighetstrekk, og ofte i så stor grad at jeg tror en del byfolk ville slite med å oppfylle de samme kravene :P

Mange av oss i byen er altfor travle og tar oss mindre tid til å reflektere ogvSE. Det har jeg inntrykk av at de gjør på bygda. Men det betyr ikke i mitt hode at de er dummere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra byen, men har flyttet ut på bygda for å drive aktivt med hest og ha mulighet til å ha flere hester uten å bli ruinert på stalleie. Jeg ser ikke på meg selv som dum, faktisk er jeg mensa-medlem. Så er ikke bare lavpanna idioter som bor på landet.

Anonymous poster hash: 7e9ac...3bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolene på bygda er ihvertfall rævva. Har ei venninne som startet samtidig som meg på vgs. Vi hadde samme snitt fra ungdomsskolen, og jeg tenkte hun var nokså oppegående. Vel, i løpet av første halvåret hadde hun strøket i nesten alle fag og hadde 2-er i de få hun fikk stå i. Hun hadde vanvittig lite grunnlag og mange hull, lurer på hva de har drevet med der på bygda. Hun fikk gode karakterer på ungdomsskolen fordi hun var bedre enn de andre, da hun startet vgs i byen falt hun gjennom med en gang.

Anonymous poster hash: cd867...52c

Mens vi som kom fra min hjemplass (på bygda) var blant de med høyest snitt på vgs. :)

Det er stor forskjell fra bygd til bygd, selv innad i små kommuner. Selv flyttet jeg rett til Oslo etter videregående, og har bodd og studert her i mange år. De siste årene har mange relativt unge (under 40) flyttet tilbake til hjemplassen min. De har bodd borte i flere år, gjerne stiftet familie, og tatt utdanning. Noen har "bare" fagbrev, mens andre har tatt mastergrad. Utfordringen er selvfølgelig at det er relativt få jobber i nærområdet. Jeg kjenner mange som ville flyttet tilbake på dagen om de var garantert jobb. Selv lengter jeg ofte hjem, både til familie og natur, og dersom jeg og min mann hadde hatt muligheten, ville vi også flyttet på oss.

Jeg kan være så ærlig å si at jeg kjenner et par bygdemennesker som er "dumme". Den ene har en hjerneskade, og den andre har hatt en oppvekst som muligens har påvirket vedkommende. Ellers er folk godt oppegående. Den dummeste personen som har bodd på hjemplassen min er faktisk han fra "beste vest" som kom flyttende og skulle vise folk hvor mye smartere han var enn alle andre. Han var rett og slett dum fordi han manglet sosial intelligens, og ikke klarte å forstå at folk hadde andre verdier enn han. Smart fyr, men fullstendig ute av stand til å tolke sosiale normer.

At folk sladrer er forresten ikke særlig unikt for små plasser. Har aldri vært omgitt av så mange "gossip girls" som jeg var på festene arrangert av de som studerte (et realfagsstudie) sammen med min mann på UiO. Jeg vil påstå at det er uunngåelig i små samfunn generelt, og ganske så normalt. Etter min mening er det faktisk rarere at folk aldri snakker om hverandre, men det er mulig jeg er miljøskadet. Jeg bodde tross alt på bygda til jeg var 16. :P

En liten digresjon, men da jeg var student og hadde sommerjobb på den lokale matbutikken, merket jeg at en del feriefolk var litt nedlatende mot meg. Helt til jeg fortalte hvor jeg bodde og hvor jeg studerte. Da var jeg plutselig bra nok. Merkelig fenomen..

Anonymous poster hash: b0e70...bb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte lurer jeg på om KG er en anstalt for oversminka universitetsutdanna Oslo vestkantberter, og bygdejenter som nylig har flytta til Oslo og begynt på universitetsstudiet sitt. For så fort en eller annen starter en slik tråd som denne er de på pletten hele gjengen, med synsinga si. Og med omtrent samme ordlyd, og dønn enige alle sammen!

Vel, de får nå bare holde på, det blir vel for kjedelig for de å bare diskutere på det akademiske nivå hele tida, så da er vel dette fristedet deres der de kan bedrive god gammeldags skitprat.

Akademikere er vel snart den største grunnen til at verden sliter. Vi trenger, og vil alltid trenge rå muskelkraft og et par fingernemme hender for å få akademikernes tall-sirkus til å gå i hopes. Men hva står vi igjen med, når "alle" skal inn til storbyen og studere seg til gull og grønne skoger, og gjøre seg smarte. Jo, de "dumme tomskallene" som fremdeles ønsker å produsere noe ekte hardware vi kan eksportere og føle gir verden noe å gå fremover av.

Men dette er jo såååå håpløst gammaldags og (hva var nå det flotte kuuule nye ordet igjen, jo - BRAIN DRAIN....... haha) og utgått på dato i dette landet, å nevne ordet industri eller produksjon av noe vi kan putte i kjeften og leve av blir jo drept av akademikernes nedlatende hånende latter før det engang er tenkt.

Jeg foreslår at alle som enda bor i Norske bygder og prøver å livnære seg av såkalte primærnæringer flytter til Kina. Der er den type arbeidskraft meget høyt verdsatt, og egentlig er jo snart alt vi kjøper her i vesten fra Kina, så da er vi sikra realt arbeid i all framtid.

Så kan akademikerne få ha Norge for seg selv. Kan jo bli spennende å se hvor lenge de klarer seg, uten håndverkere til å pusse opp og reparere ting, bønder til å levere melk og kjøtt, osv...

Vel, da er det bare å ta en telefon til Kina, så kommer det kanskje en dum treskalle av en rørlegger, snekker, bonde eller hva som trengs..... :fnise:



Anonymous poster hash: feb39...54a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra bygda og har bodd i Oslo i over 10 år. Jeg tenker ofte det motsatte, herregud så mange dumme folk som er fra byen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man skal ikke se bort fra at bygdefolk er en god del mer trangsynte når det gjelder det som er annerledes enn man er i byene (det betyr ikke at man er dum)

Å være trangsynt synes jeg er det samme som å være litt dum. Da evner man gjerne ikke å reflektere, se en sak fra begge sider, være åpen for at man kan ha en annen opplevelse enn andre, osv. Vil heller kalle en slik person dum enn en som ganske enkelt ikke har utdanning for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer også på definisjonen av "dum" her. Selv kommer jeg fra et småsted og bor på et småsted, eller "bøgda" om man vil. Jeg er altså pr. def. dum, til tross for at jeg har det som anses som rimelig høy utdannelse.

I dagliglivet møter jeg mange forskjellige mennesker, fra folk med dr. grad til folk som knapt nok har "folkeskole og 2 netter på husmorskolen", og jeg oppfatter ikke at det jeg regner som intelligens er vesensforskjellig mellom de to, selv om utdannelsesnivået så definitivt er det. Personen med dr. grad gjør seg naturligvis sine refleksjoner om verden omkring seg og det gjør han som kun har vgs. også, og jeg oppfatter ikke at personen med doktorgrad er spesielt mye mer velformulert enn han med vgs. I blant synes jeg faktisk det er stikk motsatt ;) .

Når det kommer til mer faglig rettede ting så kan naturligvis ikke personen med vgs diskutere statistiske parametre på lik linje med han som har den akademiske utdannelsen. På den annen side ville jeg likt å se doktoren skru på en motor eller fikse mekaniske innretninger med samme selvfølgelighet som han som hele sitt liv har hatt et manuelt yrke og som "mekker bil" på fritida.

Kritiske og velformulerte spørsmål om dette og hint kan begge to stille.

Hvem kan da bedømme at den ene er dummere enn den andre selv om utdanningsnivået er påtakelig forskjellig?

Jeg vil definitivt ikke påta meg å avgjøre det.

Edit: Grrr. Tastefeil.

Endret av Cata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være trangsynt synes jeg er det samme som å være litt dum. Da evner man gjerne ikke å reflektere, se en sak fra begge sider, være åpen for at man kan ha en annen opplevelse enn andre, osv. Vil heller kalle en slik person dum enn en som ganske enkelt ikke har utdanning for eksempel.

Det er da unektelig litt trangsynt å si at bygdefolk er dummere også. Nettopp fordi man ikke ser det fra begge sider. Å se denne saken fra begge sider krever at man har vært både bygdeboer og byboer. Jeg synes det skal mye til å for å kunne kalle en person eller en folkegruppe dum. En person kan gjøre noe dumt, men det er da ingen som er dumme permanent og på alle områder.

Edit: Klarer visst ikke å skrive bygd riktig på første forsøk...

Endret av Lea2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra bygda er i hvertfall såpass jordnære og medmenneskelige at de hilser på hverandre og slår av en prat når de treffes, om det nå ikke er på det mest intellektuelle planet da.

I byen (og særlig Oslo) går jo folk med skylapper og ser ned i gata mens de nærmest løper gatelangs, totalt i sin egen verden og uten snev av interesse for medmenneskelig kontakt.

Og så er det jo et paradoks at det som oftest er byfolk som starter slike "dumme bønder på bygda-tråder", mens bygdefolket gjerne holder seg for gode til å omtale byfolket for sine "skavanker". Kan det bety at det muligens er et snev av sannhet i myten om at man gjerne føler seg litt hevet over "grumset" utafor bygrensa ved å bo i storbyen?

Jeg vil definitivt kalle det mer intelligent å avstå fra å publisere slike filosofier, enten det er den ene eller andre veien, for det er nettopp filosofier og spekulasjoner dette er, uten noen form for statistisk eller utforsket grunnlag å linke til. Og når det i tillegg dukker opp tråder der en Oslo-borger river seg i håret over naboens forferdelige dialekt, og blir oppfordret av andre Oslo-borgere å be denne naboen snarest skifte til østlandsdialekt, vel, da vitner det i mine øyne om at noe er rimelig galt fatt med både intelligensen og hjerneaktiviteten generelt.

Jeg oppfordrer herved alle om å kutte ut å poste flere slike "dumme bygdeboere/intelligente byfolk"-tråder, da det som sagt ikke finnes dokumenterte kilder som bekrefter noe som helst innenfor dette.

Om man skal avstå for å diskutere alt som ikke har dokumenterte kilder, så er det første vi må kutte ut å diskutere religion. Forøvrig stemmer dine spekulasjoner dårlig med hvem TS er :) .

Anonymous poster hash: cbb7a...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da unektelig litt trangsynt å si at bygdefolk er dummere også. Nettopp fordi man ikke ser det fra begge sider. Å se denne saken fra begge sider krever at man har vært både bygdeboer og byboer. Jeg synes det skal mye til å for å kunne kalle en person eller en folkegruppe dum. En person kan gjøre noe dumt, men det er da ingen som er dumme permanent og på alle områder.

Edit: Klarer visst ikke å skrive bygd riktig på første forsøk...

Jeg har ikke sagt at bygdefolk er dumme.

Jeg sa at det å være trangsynt er litt det samme som å være dum. Ikke at man nødvendigvis er totalt idiot, men det er ikke akkurat rart man blir oppfattet som litt dum om man lar denne egenskapen komme til syne til stadighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...