Gå til innhold

Folk "dummere" på bygda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Det er jo ikke det man ønsker eller tror, hvor tok du det i fra?
Det er ikke sånn at man tror at en fremmed person skal spandere på seg - tvert i mot. Hva har det med saken å gjøre? :P 

Det sier jo veldig mye om deg egentlig som tar det opp som et tema i en debatt om bygda.

Du skrev dette, sitat:

Som nevnt før. Ei kjøpte seg 4 boller på bensinstasjonen og satt ved siden av meg og spiste opp alle bollene selv. Hun spurte ikke om jeg ville ha en bolle en gang. :ler:

Hva mente du med dette? Og hva mener du det sier om meg at jeg spør hvorfor du skrev om den episoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Arabella skrev:

Du skrev dette, sitat:

Som nevnt før. Ei kjøpte seg 4 boller på bensinstasjonen og satt ved siden av meg og spiste opp alle bollene selv. Hun spurte ikke om jeg ville ha en bolle en gang. :ler:

Hva mente du med dette? Og hva mener du det sier om meg at jeg spør hvorfor du skrev om den episoden?

Det sier jo litt om vedkommende for å rette opp i det, for det er jo ikke din skyld (det må du vel ha forstått)... Det er langt ute på en bygd. Man må nesten være der for å skjønne det. Vanskelig å forklare, men jeg prøver:

Si at du sitter med en venninne hvorav du har fire boller. Du spiser en, du spiser enda en bolle - vil ikke tanken slå deg: Kanskje jeg skal tilby venninnen min en bolle? Så får hun iallfall 1 i mens hun kan da tre. Det er jo vanlig høflighet, gavmildhet og et ønske om å være snill. Det der er jo direkte uhøflig.

Her er det du skrev som jeg antar du blander med dette?

Sitat

Hvorfor skulle et tilfeldig menneske som tilfeldigvis sitter ved siden av deg et sted, spandere noe som helst på deg?  

Jeg er ikke ei som forventer å bli spandert på, men når det sitter folk og trykker i seg godteri rett ved siden av meg uten å spørre om noen vil ha, så skader det ikke å spørre om andre vil ha litt. Det er vanlig høflighet, selv om det kanskje svir i sjelen til vedkommende. Jeg håper og tror det er første og siste gang jeg opplever det der. :ler: 
 

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Det sier jo litt om vedkommende for å rette opp i det, for det er jo ikke din skyld (det må du vel ha forstått)... Det er langt ute på en bygd. Man må nesten være der for å skjønne det. Vanskelig å forklare, men jeg prøver:

Si at du sitter med en venninne hvorav du har fire boller. Du spiser en, du spiser enda en bolle - vil ikke tanken slå deg: Kanskje jeg skal tilby venninnen min en bolle? Så får hun iallfall 1 i mens hun kan da tre. Det er jo vanlig høflighet, gavmildhet og et ønske om å være snill. Det der er jo direkte uhøflig.

Her er det du skrev som jeg antar du blander med dette?

Jeg er ikke ei som forventer å bli spandert på, men når det sitter folk og trykker i seg godteri rett ved siden av meg uten å spørre om noen vil ha, så skader det ikke å spørre om andre vil ha litt. Det er vanlig høflighet, selv om det kanskje svir i sjelen til vedkommende. Jeg håper og tror det er første og siste gang jeg opplever det der. :ler: 
 

Ikke vanlig å dele godteri med villt fremmende mennesker på en benk, vel. 

Anonymkode: b9d94...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er at folk er "dummere" på bygda. Min mann kommer fra en bygd i de indre skoger, og ingen av hans gjenboende venner har høyere utdannelse. Mange i bygda går på trygd. Jeg føler meg som et geni når jeg er der, for å si det rett ut. Jeg kommer fra en familie med akademikere, og hans familie har knapt nok yrkesutdannelse. Merker det godt på samtaleemnene. Og ja, jeg ser ned på kunnskapsløse mennesker.

Anonymkode: d39e4...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de dumme havner aitomatisk på bygda. Så enkelt er det å vite hvem som er dum og hvem som er smart. Noe som seff kræsjer med påstanden om at folk uten høyere utdanning er dummere enn de med. Så, hva om en bor i byen uten utdannelse? Hvem er dummest av den i byen uten utd og den i bygda med utd? 

Altså, helt seriøst, så handler det om prioriteringer. Noen liker å ha det stille rundt seg, andre trives ikke på bygda. Men bygdefolk lever jo i sin egen boble da. Blir litt for mye prat om han som bor på den gården som en gang var gift med...... hvis dere skjønner. 

Og mye mer redde og skeptiske og. 

Anonymkode: 80776...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel flere jobber i byene som krever høyere utdannelse enn på bygda. Er vel også slik at jo større stedet er og jo flere folk som bor der jo flere muligheter og ulike miljøer blir det.

Her i byen er det i hvert fall slik at det er lett å finne likesinnede, og at de ulike barene og spisestedene har en mer "definert" kundegruppe. Det gjør at man i større grad henger med mennesker som er lik seg selv, og at "de andre" blir litt usynlige i mengden siden man i stor grad går ut ulike steder. Det er litt vanskelig å legge merke til de hvor mange "dumme" det er når de ikke er i nærheten (og snakker! Vet jo ikke noe om de man står stille ved siden av når man venter på bussen e.l.). 

På bygda hvor foreldrene mine bor så omgås alle uavhengig av hvem de er. Der er det bare én kafé og da er det mer naturlig å legge merke til de "dumme" siden de sitter i det samme lokalet. Der er det heller ikke like klare "grupper" siden utvalget er lite, så i stedet for å ta utgangspunkt i en interesse og finne noen som deler den, så tar man i større grad utgangspunkt i en person og prøver å finne en felles interesse. Det gjør at man snakker mer med ulike folk, og får et helt annet innblikk i hva som rører seg i topplokket. 

Anonymkode: affeb...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vanlig å dele godteri med villt fremmende mennesker på en benk, vel. 

Anonymkode: b9d94...a33

Det er mer uvanlig og ikke gjøre det.
Men nei, folk er ikke dummere/mindre intelligente på bygda - bare for å presisere hva man mener mtp overskriften og hva ts mener og lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Det er mer uvanlig og ikke gjøre det.

Nei, det er det virkelig ikke. Jeg har aldri gjort det, og aldri opplevd andre gjøre det.

Mulig det er sånt dere gjør på landet?

Anonymkode: b9d94...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bodd hele livet mitt i by. Oppfatter de fleste fra by som uinteressante som samtalepartnere i sosiale sammenhenger, stort sett bare opptatt av status og, (i mine øyne), meningsløse "fads". Jeg kan som regel prate lenge og mye med folk fra bygda om jakt, fiske og friluftsliv. Relasjoner til bygdenorge er gull verdt hvis en liker å komme seg ut. 

 

Endret av Lurium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2014 den 19.08, AnonymBruker skrev:


Vil det da si at jevnt over så er folk som bor på småsteder ikke fullt så smarte som i byene?

Anonymous poster hash: dc619...7ad

 

http://www.popsci.com/article/science/smarter-people-are-more-likely-move-cities

mennesker i byen får mer stimuli både sosialt og kulturelt, på bygda får de stimuli på andre måter (naturen, friluftsliv, samhørighet og tette bånd). Det er to vidt forskjellige måter å stimulere seg på hvor begge kan være overlegen den andre på visse områder.

Endret av .Maria.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er så trist, det rakkes ned både den ene og den andre veien. Og i resten av verden, i de faktisk store byene, der sitter folk og snakker dritt om folk fra småbyer som Oslo. Ingen vinner, noensinne.

Hvorfor kan man ikke bare akseptere at det finnes dumme folk, og smarte folk, både i bygd og by? Du merker lettere personligheter på bygda, fordi det er færre å ta av. Men å si at alle 'de dumme' er samlet der? Noen av de dummeste jeg har møtt er født og oppvokst i byen. Kjenner noen gode eksemplarer fra bygda og, og tilsvarende for smarte folk. 

Folk er mindre inteligente på bygda fordi de handler på Cubus? De handler ikke ofte nok? Hva slags syke meninger er det her egentlig? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er et glimrende eksempel på at det mest sannsynlig er ganske jevnt fordelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ginny skrev:

Denne tråden er så trist, det rakkes ned både den ene og den andre veien. Og i resten av verden, i de faktisk store byene, der sitter folk og snakker dritt om folk fra småbyer som Oslo. Ingen vinner, noensinne.

Hvorfor kan man ikke bare akseptere at det finnes dumme folk, og smarte folk, både i bygd og by? Du merker lettere personligheter på bygda, fordi det er færre å ta av. Men å si at alle 'de dumme' er samlet der? Noen av de dummeste jeg har møtt er født og oppvokst i byen. Kjenner noen gode eksemplarer fra bygda og, og tilsvarende for smarte folk. 

Folk er mindre inteligente på bygda fordi de handler på Cubus? De handler ikke ofte nok? Hva slags syke meninger er det her egentlig? 

Mye enig, men samtidig tror jeg nok man finner flere ensporede og "dummere" folk på bygda enn i byene/større steder. Ikke fordi de er "dummere" med tanke på intelligens, men fordi en del fra bygda rett og slett eksponerer seg for færre menneske og færre inntrykk, så man kan nok raskere ende opp med å bli litt "merkelig". For mange går det veldig mye i den samme tralten, dag ut og dag inn, og bor man i tillegg på et lite sted der man sjelden eller aldri får noen nye inntrykk blir man nok noe ensporet. 

Anonymkode: b88c6...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...men fra spøk til alvor:

Når osloborgerne presterer å stemme inn MDG, sier det seg selv at det ikke står så godt til med intelligensen der i gården.

Anonymkode: c433d...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...men fra spøk til alvor:

Når osloborgerne presterer å stemme inn MDG, sier det seg selv at det ikke står så godt til med intelligensen der i gården.

Anonymkode: c433d...90b

Hvorfor ikke? En del klarer i det minste å tenker på det større bildet og mer enn billig alkohol og bensin. Uten at jeg har stemt MDG selv. 

Anonymkode: b88c6...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I byen kan man bo i en blokk, men aldri komme i prat med naboen.

I byen kan man dø av hjerteattak fordi ingen vil hjelpe deg der du faller om. Fordi folk er vant til å gå med usynlige skylapper.

I byen(Oslo f.eks) får man ikke variasjon mellom tettsted og natur. Uten å planlegge at man skal utenfor betongjungel og eksos.

Penger, prestisje, finere bil en naboen osv. Kjempeflott miljø i byen som ikke oppfordrer til forbruk.

Jeg tror nok iq er jevnt firdelt mellom bygd og by. Men forbruksjaget er nok større hos byfolk. For meg er økt forbruk for å ta seg bedre ut en nabo bevis dårlig bruk av iq..

Anonymkode: 04282...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I byen kan man bo i en blokk, men aldri komme i prat med naboen.

I byen kan man dø av hjerteattak fordi ingen vil hjelpe deg der du faller om. Fordi folk er vant til å gå med usynlige skylapper.

I byen(Oslo f.eks) får man ikke variasjon mellom tettsted og natur. Uten å planlegge at man skal utenfor betongjungel og eksos.

Penger, prestisje, finere bil en naboen osv. Kjempeflott miljø i byen som ikke oppfordrer til forbruk.

Jeg tror nok iq er jevnt firdelt mellom bygd og by. Men forbruksjaget er nok større hos byfolk. For meg er økt forbruk for å ta seg bedre ut en nabo bevis dårlig bruk av iq..

Anonymkode: 04282...73f

Dette sier vel ganske mye om bygdementalitet og at man ikke har vært spesielt mye i Oslo....

Joda, vi prater en del med naboen.

Det er i det minste enklere å få hjelp om man segner om i et mer tettbefolket strøk enn langt ute i gokk der ingen ser at du segner om likevel. 

Alle bydeler ikke er like med tanke på statusjag. 

Tettsted og Natur - Jeg har stor skau og fine turløyper ca 10-15 minutters gange unna meg. Trenger ikke planlegget noe som helst. Ville jeg hatt ennå mer kunne jeg flyttet til en av bydelene i nærheten av Nordmarka for eksempel. 

Anonymkode: b88c6...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...men fra spøk til alvor:

Når osloborgerne presterer å stemme inn MDG, sier det seg selv at det ikke står så godt til med intelligensen der i gården.

Anonymkode: c433d...90b

Det er det eneste partiet som faktisk peker mot den moderne fremtiden. Fremtiden er miljøbevisst

Anonymkode: 83e44...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Tettsted og Natur - Jeg har stor skau og fine turløyper ca 10-15 minutters gange unna meg. Trenger ikke planlegget noe som helst. Ville jeg hatt ennå mer kunne jeg flyttet til en av bydelene i nærheten av Nordmarka for eksempel. 

Anonymkode: b88c6...9e7

Haha, du kaller Nordmarka i Oslo for naturopplevelse? ;) 

Anonymkode: 83e44...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, du kaller Nordmarka i Oslo for naturopplevelse? ;) 

Anonymkode: 83e44...0ef

Hva som er naturopplevelse er da høyst subjektivt. Oslo er nok ikke området for deg om du bare må bo i nærheten av høyeste toppene, men det er masse skog ummidelbart rundt Oslo, parker og fjorden med øyene om man helst liker seg i nærheten av sjøen. 

Man trenger ikke å flytte ut i gokk for å kunne ta i bruk friluft ;) 

 

Anonymkode: b88c6...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...