Gå til innhold

Folk "dummere" på bygda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er åpen for at jeg tar helt feil her! Men jeg synes tanken er interessant: Altså, sett i betraktning at veldig mange flytter fra småsteder til større byer for å utdanne seg og fordi de (selvfølgelig) har bedre og større jobbtilbud. De som da blir igjen i småbygdene (tettsteder og bygder) har ofte jobber som ikke kreves spesielt mye utdannelse eller tankevirksomhet som sådan.

Jeg vil tro mange elsker å bo i på landet, og ingenting i veien med det. Men de som er mest karrierebevisste og kanskje mer målrettet (og intellektuelle?) vil vel som oftest flykte fra bygda så snart de har mulighet.

Vil det da si at jevnt over så er folk som bor på småsteder ikke fullt så smarte som i byene?

Jeg forstår jo at det finnes mange flere mennesker i større byer, og også mange som ikke er så smarte der, men allikevel må det jo være et større utvalg av smartere folk i en større by enn et mindre sted?

Kjør debatt!



Anonymous poster hash: dc619...7ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest black nailpolish

Vil tru det er ganske jevnt. Mange smartinger flytter fra byene fordi det er for mye styr og kjas. Intelligens er ikke bare utdanning og opera veit du.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde en gang i et lite, isolert kystsamfunn. Der var det ingen videregående skole, så ungdommen måtte flytte hjemmefra i en alder av 16. De færreste kom tilbake, kun de som ikke valgte videre utdanning. Jeg jobbet som lærer, og kunne kjapt peke ut de ungene som hadde innflytterforeldre. Innflytterne hadde de beste jobbene i kommunen, som lege, advokat, rektor, de fleste lærere, rådmann osv. De innfødte jobbet innen primærnæringa, de drev med fiske, jordbruk, og satt i kassa på Spar. Når ungene nådde en viss alder klarte de ikke lenger å hjelpe til med leksene, og vi opplevde at ungene falt i fra en etter en. De smarte valgte å flytte og aldri komme tilbake. Det genetiske materialet blir altså dårligere og dårligere for hver generasjon, og jeg må dessverre si meg enig i utsagnet i overskriften. Folk ER dummere på bygda.

Men det bor jaggu mange idioter i byene også, det er bra sikkert.



Anonymous poster hash: 0daf2...8c5
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å være dum direkte relatert til manglende utdannelse?

Jeg er enig i at mange som aldri flytter fra bygda generelt har lavere utdannelse enn de som flytter for å studere (det er jo fakta og ikke til å komme fra). Men om de er dummere/mindre intelligente enn andre tviler jeg veldig sterkt på.

En annen ting er man gjerne har andre verdier på bygda. En som har bodd på bygda hele livet vil gjerne se på byfolk som dumme/overfladiske, mens byfolk ser på bydgefolk som dumme/enkle.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje de smarteste er de som får de få arbeidsplassene i bygda, mens andre på finne andre steder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hyssingen

Kommer jo an på hva man vil bruke hjernen sin til. En rakettforsker kan jo helt fint se på meg som dum fordi jeg ikke kan å bygge en rakett. But then again, jeg kan helt fint se på ham som stokk dum fordi han ikke kan å lage hvitost for hånd. Til og med en mentalt handicappet person uten hender kan lage hvitost liksom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å være dum direkte relatert til manglende utdannelse?

Jeg er enig i at mange som aldri flytter fra bygda generelt har lavere utdannelse enn de som flytter for å studere (det er jo fakta og ikke til å komme fra). Men om de er dummere/mindre intelligente enn andre tviler jeg veldig sterkt på.

En annen ting er man gjerne har andre verdier på bygda. En som har bodd på bygda hele livet vil gjerne se på byfolk som dumme/overfladiske, mens byfolk ser på bydgefolk som dumme/enkle.

Kanskje ikke direkte relatert, man behøver ikke være dum. Men man mangler vel en god porsjon nysgjerrighet og ønske om å lære mer. Altså å vite mer - være vitebegjerlig. Om man er fornøyd uten videre utdannelse og med en jobb som heller ikke krever dette, så er ihvertfall dette aspektet bedre.

Jeg er TS, og jeg vet ikke hvilket ord som man best kan bruke i denne sammenheng. Det var også derfor jeg skrev med anførselstegn i overskriften...

Anonymous poster hash: cbb7a...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du jo også tenke på at bygda ikke på langt nær har like mange butikker, kafeer, restauranter, hoteller osv sammenlignet med byene. Disse jobbene krever ikke særlig til intellekt, og en stor andel av de som bor i byene har slike jobber. På bygda er det nok slik at du i større grad enten må skaffe deg utdanning eller jobbe i primærnæringene. Tertiærnæringen på bygda er gjerne relatert til offentlig administrasjon, skole, sykehjem osv.

Endret av meh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man i det hele tatt kan diskutere dette, så burde vi kanskje etablert hva "dum" er. Jeg synes det er vanskelig og jeg innrømmer gladelig at jeg mangler gode ord som beskriver det jeg vil frem til. Kanskje noen har noen forslag.

Så det er klart så mener jeg ikke at man behøver å være hverken smart eller dum for å like opera. Og en rakettforsker kan selvfølgelig mangle EQ og sosiale ferdigheter.



Anonymous poster hash: cbb7a...9de
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke direkte relatert, man behøver ikke være dum. Men man mangler vel en god porsjon nysgjerrighet og ønske om å lære mer. Altså å vite mer - være vitebegjerlig. Om man er fornøyd uten videre utdannelse og med en jobb som heller ikke krever dette, så er ihvertfall dette aspektet bedre.

Jeg er TS, og jeg vet ikke hvilket ord som man best kan bruke i denne sammenheng. Det var også derfor jeg skrev med anførselstegn i overskriften...

Anonymous poster hash: cbb7a...9de

Jeg skjønne hva du prøver å si, men tenk litt over det. Man kan lære ting ved å studere, reise osv. Man kan også lære mye bed å begynne å jobbe rett etter pliktig skolegang. Det er en annen måte å lære på. Jobbene disse får er gjerne jobber som krever at det gjøres på denne måten og ikke noen man nødvendigvis kan utdanne seg til. Det krever også nysgjerrighet, selv om det ikke gjelder de samme tingene.

Forøvrig er jeg midt mellom her. Kommer fra bygda, levd det meste av livet i byen, men ikke tatt noe særlig høyere utdannelse.

Endret av Lea2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk og erfaring er at veldig mange fra bygda har litt begrensede interesser, er ikke veldig bereist og dedikerer litt for mye tid til sladder. Det betyr ikke at de ikke har potensiale til å oppnå mer, utdanne seg og alt det der, men de griper den ikke.

Hadde en bestemor fra bygda og i middagsselskaper kunne man alltid peke ut hvem som var hennes slektninger fra bygda og hvem som var flyttet ut. Det var litt om å gjore å bli plassert med en utflytter ved middagsbordet, ellers ble samtalen gjennom kvelden noe begrenset...Trist men sant.



Anonymous poster hash: 5df2f...95f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønne hva du prøver å si, men tenk litt over det. Man kan lære ting ved å studere, reise osv. Man kan også lære mye bed å begynne å jobbe rett etter pliktig skolegang. Det er en annen måte å lære på. Jobbene disse får er gjerne jobber som krever at det gjøres på denne måten og ikke noen man nødvendigvis kan utdanne seg til. Det krever også nysgjerrighet, selv om det ikke gjelder de samme tingene.

Forøvrig er jeg midt mellom her. Kommer fra bygda, levd det meste av livet i byen, men ikke tatt noe særlig høyere utdannelse.

Joda selvfølgelig forstår jeg det. Men i virkeligheten finnes det ikke så veldig mange av typen du beskriver her. Jeg er heller ikke av den formening at folk som ikke har utdannelse ikke er "intelligente", eller at de som har, er veldig intelligente for den saks skyld. Det ligger enormt potensiale i flesteparten av verdens befolkning på andre kontinent som IKKE har mulighet til utdannelse. Men her snakker vi om de som har alle muligheter, men mangler enten interesse eller tiltak. Og de blir mulighens igjen i hjembygda.

Anonymous poster hash: cbb7a...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg kjenner som har blitt igjen i bygda og aldri flyttet har vært i følgende grupper:

1. Stiftet familie tidlig

2. Dårlig økonomi i familien (ikke råd til å flytte)

3. Overtok/begynte å jobbe i familiens bedrift

4. Tok over gården

Få av de som hadde flyttet og tatt utdanning hadde noen gang flyttet tilbake for å overta en liten kolonial eller et lite verksted e.l. og det er også få som flytter hjem for å ta over gården.

Jeg tror forsåvidt at vi er litt enige, men jeg ville ikke brukt ordet "dum". Jeg vil si at de har andre verdier og mål. Og som regel er dette et valg de tar. JA, de kan virke enkle på urbane hipstere, men på samme måte ser de gjerne på folk i byene som overfladiske eller høye på pæra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre kjennetegn: joggebukse og gummistøvler, røyk, hjemmebleket hår, tre unger med forskjellige fedre og liten omgang med andre enn de likesinnede.

Anonymous poster hash: 2a148...53e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lurer også litt på dette. Er selv fra en veldig liten bygd.

Er de "dummere" fra naturens side? Neppe.

Blir de "dummere" fordi mange der ikke velger å utvikle potensialet sitt med "intellektuell-stimuli"? Godt mulig.

Vi må også huske at små utvalg(en liten bygd) er mye mer utsatt for "ekstreme utfall" enn store utvalg(en storby). Kaster du 6 myntkast vil du mye sjeldnere få en god 50/50 fordeling i utfall i motsetning til på 1000 myntkast.

Dårlige undersøkelser ender veldig ofte opp med feil konklusjoner nettopp på grunn av dette fenomenet. Tester man elevene på forskjellige skoler vil ofte bygdene utgjøre et eller begge ytterpunktene. Det kan like gjerne være "best" som "dårligst". Dette fordi at de er små utvalg.

Vel, dette ble en litt lang fotnote om "statistical bias". Nyttig for mange!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lagt merke til i hvertfall er at FrP f eks generellt har en større oppslutning blant folk fra bygder enn byer. Og det er jo helst innvandringspolitikken det går på. Hvor mange innvandrere er det egentlig i alle disse bygdene? De fleste bor i byer og flest i Oslo. Så da tenker jeg jo mitt når en kar fra en bygd hvor det ikke finnes en eneste innvandrer stemmer FrP fordi han "er så lei av innvandrere". Også kjenner han ikke én eneste en personlig.



Anonymous poster hash: b4ee3...528
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.. ofte blir innvandrere sendt til asylmottak på bygda. Og de er mer synlige på bygda, de blir mer lagt merke til og det er før de i det hele tatt finnes integrerte. De blir plassert mange på et knøttlite tettsted og inntar ofte bygda (med butikker o.l.) i samlet flokk. Mange av disse trekker mot storbyene når de har fått oppholdstillatelse (eller før).

Og man skal ikke se bort fra at bygdefolk er en god del mer trangsynte når det gjelder det som er annerledes enn man er i byene (det betyr ikke at man er dum)

Endret av Lea2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lagt merke til i hvertfall er at FrP f eks generellt har en større oppslutning blant folk fra bygder enn byer. Og det er jo helst innvandringspolitikken det går på. Hvor mange innvandrere er det egentlig i alle disse bygdene? De fleste bor i byer og flest i Oslo. Så da tenker jeg jo mitt når en kar fra en bygd hvor det ikke finnes en eneste innvandrer stemmer FrP fordi han "er så lei av innvandrere". Også kjenner han ikke én eneste en personlig.

Anonymous poster hash: b4ee3...528

Ettersom bygder er mindre og flere asylmottak er plassert i bygder så merker man langt mer til innvandrere enn andre steder.

Selv om det er endel innvandrere i Oslo, er disse samlet på den ene kanten - der nordmenn flytter fra ettersom bydelen blir overtatt av innvandrere.

Er oppvokst på Ullern og har egentlig ikke sett mye til innvandrere i oppveksten, med mindre jeg trengte å ta en tur til Jernbanetorget. Hvis det var flere utplassert i vest, ville nok flere også stemt Frp (mens de i realiteten stemmer Høyre).

Anonymous poster hash: 5df2f...95f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...