Gå til innhold

Alt er lettere for jenter enn gutter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er da ingen ting som hindrer gutter i å presentere noe på en "fin" måte?

Et godt prosjekt skal også presenteres på en pen måte. Det er heller ikke kjønnsspesifikt. At noen klarer å presentere oppgavene sine på en måte som ikke bare er god, men også ser bra ut har ikke noe med kjønn å gjøre.

Hva er det jeg skal lese meg opp på?

Anonymous poster hash: ecb54...9e0

Artig at du skulle nevne det. Professor Gunn Imsen observerte en gang en åttendeklasse der "(...) jentene var ivrige til å tegne med fine farger, lage kunsferdige overskrifter og dekorere etter alle kunstens regler" (Imsen, 2012: 187). Guttene, derimot, skrev kun det som var nødvendig. Imidlertid en av guttene å pynte slik som jentene. Hvorfor? Fordi gutten hadde oppdaget at jentene som tegnet pene tegninger fikk bedre karakterer enn guttene (2012). Så ja, guttene har også mulighet til å imitere jentene i den sosial-kognitive læringsteoriens tradisjon.

Det er imidlertid ikke prisgitt at en slik imitasjon appellerer til så mange gutter, med tanke på kjønnsidentiteten de har utviklet med årene. Der jenter ofte opplever belønning ved å oppføre seg som "pene piker", høster mange gutter i steden anerkjennelse gjennom å være "tøffe" (Bandura, 1986). I alle tilfeller må det bli slutt på at lærere trekker inn atferd når de skal vurdere i hvilken grad en elev har oppfylt kompetansemålene i teoretiske fag. Dette gjelder uansett hvilket kjønn eleven måtte ha.

Menn oppdras hvert fall med selvtillit til å tro på seg selv, slik at de ikke trenger å pynte besvarelsene sine med kruseduller og løkker. Kvinner oppdras til å tro at de er nødt til å sminke seg for å se presentable ut i hverdagen, slanke seg for at menn skal finne dem attraktive, gå med vonde sko og ukomfortable klær for å se trendy ut og poste selfie av en flat og smal midje 4 dager etter fødsel for å være virkelig vellykket.

Og angående at kvinnene har makten på sjekkemarkedet så gjelder vel det kun mtp tilgang til mannfolk. Om en kvinne faktisk utnytter seg av de mennene hun har tilgang på så blir hun jo stemplet som en billig hore. Om menn gjør det samme, altså tar for seg av villige kvinner, så er han jo en hingst og en casanova.

Og på sikt så er det jo slik at kvinner elsker et bad boy-prosjekt, hvor de drømmer å "temme villstyringen", noe som viser at menns ville fortid ikke nødvendigvis holdes mot dem. Mens mange menn ikke tar med ildtang i en kvinne som er åpen om at hun tidligere har hatt mange sexpartnere, dersom de søker er seriøst forhold.

Bifaller det meste du skriver. Mye av det kan belegges med forskning, se svar over.

Når det gjelder synet på... aktive menn og kvinner, varierer nok dette noe fra miljø til miljø. Selv om jeg anerkjenner menn med et normalt aktivt sexliv, synes jeg ikke det er noen kvalitet å forsøke å sjekke opp flere titalls jenter hver kveld, for å få et ja fra èn av dem. Ei heller synes jeg det er noen kvalitet å takke ja til alt av forespørsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artig at du skulle nevne det. Professor Gunn Imsen observerte en gang en åttendeklasse der "(...) jentene var ivrige til å tegne med fine farger, lage kunsferdige overskrifter og dekorere etter alle kunstens regler" (Imsen, 2012: 187). Guttene, derimot, skrev kun det som var nødvendig. Imidlertid en av guttene å pynte slik som jentene. Hvorfor? Fordi gutten hadde oppdaget at jentene som tegnet pene tegninger fikk bedre karakterer enn guttene (2012). Så ja, guttene har også mulighet til å imitere jentene i den sosial-kognitive læringsteoriens tradisjon.

Det er imidlertid ikke prisgitt at en slik imitasjon appellerer til så mange gutter, med tanke på kjønnsidentiteten de har utviklet med årene. Der jenter ofte opplever belønning ved å oppføre seg som "pene piker", høster mange gutter i steden anerkjennelse gjennom å være "tøffe" (Bandura, 1986). I alle tilfeller må det bli slutt på at lærere trekker inn atferd når de skal vurdere i hvilken grad en elev har oppfylt kompetansemålene i teoretiske fag. Dette gjelder uansett hvilket kjønn eleven måtte ha.

Dette har ikke noe med hverken kjønn eller diskriminiering å gjøre.

I arbeidslivet kommer du ikke langt hvis du bare gjør det du MÅ gjøre. Du må også "selge" produktet ditt. Dette er det menn som har funnet ut av og praktisert (fordi menn har dominert arbeidslivet).

Dette må gutter forstå, også i skolen.

Det kan være et uttrykk for dårlige lærere - men absolutt ikke for diskriminering.

Anonymous poster hash: ecb54...9e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn oppdras hvert fall med selvtillit til å tro på seg selv, slik at de ikke trenger å pynte besvarelsene sine med kruseduller og løkker. De fleste unge kvinner oppdras til å tro at de er nødt til å sminke seg for å se presentable ut i hverdagen, slanke seg for at menn skal finne dem attraktive, gå med vonde sko og ukomfortable klær for å se trendy ut og poste selfie av en flat og smal midje 4 dager etter fødsel for å være virkelig vellykket.

Og angående at kvinnene har makten på sjekkemarkedet så gjelder vel det kun mtp tilgang til mannfolk. Om en kvinne faktisk utnytter seg av de mennene hun har tilgang på så blir hun jo stemplet som en billig hore. Om menn gjør det samme, altså tar for seg av villige kvinner, så er han jo en hingst og en casanova.

Og på sikt så er det jo slik at en god del kvinner elsker et bad boy-prosjekt, hvor de drømmer å "temme villstyringen", noe som viser at menns ville fortid ikke nødvendigvis holdes mot dem. Mens mange menn ikke tar med ildtang i en kvinne som er åpen om at hun tidligere har hatt mange sexpartnere, dersom de søker er seriøst forhold.

Okei, men hvor ble det av min selvtillit?

Utseendepress er det like mye på hos gutter som jenter om dagen.

ts

Anonymous poster hash: ea92e...5e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men hvor ble det av min selvtillit?

Utseendepress er det like mye på hos gutter som jenter om dagen.

ts

Anonymous poster hash: ea92e...5e6

Du får det til å høres ut som om selvtillit er noe man får kjøpt på boks, men den oppstår i deg selv, ikke i andre. Slutt å skylde på andre for alt. Mange opplever at mestringsfølelsen som oppstår når man begynner å ta tak i eget liv, også fører til økt selvfølelse og selvtillit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Du får ingenting til om du kun tenker negativt. Se på verden i mer positivt lys og mer positivt vil skje. Du sender nok ut vibber om desperasjon og tristhet og få er tiltrekket av dette. Hev hodet, hver dag kan ikke være verdens verste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kjefter på jenter om de gjør en tabbe på jobben. Anonymous poster hash: ea92e...5e6

I beg to differ....... jeg har fått en god del refs av mine mannlige sjefer på jobben og blitt ofte urettferdig behandlet... flere mannlige kollegaer snakker om meg mak ryggen min om mye grisete ting og hvordan de vil "ta" meg. Sprer rykter at jeg er tøsete bare fordi jeg er pen. Sannheten er at jeg er på byen maks 8 ganger i året of er så lite tøsete som det går an å bli, men siden jeg ser bra ut så er det slik de tror jeg er. Jeh har ikke gjort noe for at de skal si sånt om meg. Jeg er bli, hyggelig og jobber bra.

Lett å være pen jente?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting er jo att pene jenter ofte har blitt dullet med hele livet og tar en god del ting for gitt. De er ofte bortskjemte, selvsentrerte og på mitt språk, ubrukelige rasshøl. Jeg har ofte hatt gleden av å parkere dem :balltre: i ulike hel og halvfestelige sammenkomster. Det er ikke vent med det og blir helt satt ut.

Du synes altså det er greit å gjøre narr av noen fordi de er kvinner og pene? Så tøff du er.

Anonymous poster hash: 53739...829

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi å gå 10 måneder med barnet i magen, for så å presse det ut gjennom en veldig liten åpning, høres bare ut som barnemat for deg eller?

Anonymous poster hash: e8704...528

Jeg trodde det at kvinne kunne føde barn var en glede og en belønning, og noe du dere aldri ville ha byttet bort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det at kvinne kunne føde barn var en glede og en belønning, og noe du dere aldri ville ha byttet bort?

Jeg skulle gjerne latt mannen min føde i stedet for meg!

Anonymous poster hash: 53739...829

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE lettere å være dame. Jeg må begynne på antidepressiva pga fuckings mannfolk som har vært utro og dumpa meg. Mannfolk har ødelagt meg psykisk. Likevel må JEG ta jobben med å reparere meg selv. Har ikke hatt et enkelt liv, selv om jeg er en såkalt pen kvinne. Menn vil ha sex med meg, men ikke noe mer! Og jeg lever i et evig sølibat siden jeg ikke tror på menn sine løgner. Og jeg kommer til å være singel resten av livet med 100 katter. Fordi ingen vil ha meg :(



Anonymous poster hash: f9940...5d3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne latt mannen min føde i stedet for meg!

Anonymous poster hash: 53739...829

Uff så dum som jeg er. Jeg som til og med trodde at man ble klokere av å gå med egne barn? At moderverdigheten utelukker jomfrudom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så dum som jeg er. Jeg som til og med trodde at man ble klokere av å gå med egne barn? At moderverdigheten utelukker jomfrudom?

Kan godt være man ble klokere av å gå med egne barn, men ville allikevel overlatt den delen til mannen om det hadde vært mulig :)

Aner ikke hva du mener med den siste setningen.

Anonymous poster hash: 53739...829

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på personligheten da. Altså, en pen jente har det ikke nødvendigvis så mye lettere enn andre, og det ofte pga. en personlighet som ikke passer "inn nok". Jeg er sånn passe pen, i mine øyne, men jeg er stille og liker å holde meg til meg selv (trives best i mitt eget selskap, eller med en til). Og dette har trekt meg mye ned, både i arbeidslivet og ellers i det sosiale. Jeg har heldigvis funnet meg en kjæreste som liker meg for den jeg er!



Anonymous poster hash: ebb83...52b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer vel an på personligheten da. Altså, en pen jente har det ikke nødvendigvis så mye lettere enn andre, og det ofte pga. en personlighet som ikke passer "inn nok". Jeg er sånn passe pen, i mine øyne, men jeg er stille og liker å holde meg til meg selv (trives best i mitt eget selskap, eller med en til). Og dette har trekt meg mye ned, både i arbeidslivet og ellers i det sosiale. Jeg har heldigvis funnet meg en kjæreste som liker meg for den jeg er!

Anonymous poster hash: ebb83...52b

Hvor fant du kjæresten din da? Du er heldig. Jeg kommer aldri til å få noen kjæreste, menn hater meg :(

Anonymous poster hash: f9940...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg er så lei av argumentet om at "alle jenter får jo knulle når de vil". Kvinnfolk flest (merk: ikke alle) er ikke ute etter å knulle for å knulle, i motsetning til mange menn. Skjønner dere ikke hvor dumt det blir å trekke det frem? Pene mennesker har fordeler sammenlignet med mindre pene mennesker, men det gjelder begge kjønn. Now get lost.



Anonymous poster hash: 67487...46b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS - ta deg sammen.

Pene mennesker har det ofte lettere enn mindre pene mennesker. Så du jeg skrev mennesker og ikke kvinner? Dette har ingenting med kjønn å gjøre, så den tanken kan du bare legge bort med en gang.

Tror du det er hardt å være mann?

Jeg drømte om å bli fotballspiller. Jeg var god, veldig god til og med. Hvor mange tar damefotball seriøst i dag? På den tiden fantes det ingen muligheter, og mens mine medspillere (gutter) kunne gå videre ble det bom stopp for meg. Fordi jeg var jente.

Jeg har helt gjennomsnittlig utseende. Tror du på noe tidspunkt jeg på skolen fikk gode karakterer fordi jeg var jente? Beklager at jeg må skuffe deg - du kan la være å unnskylde den dårlige innsatsen din med at du er gutt og derfor per definisjon får dårlige karakterer.

Jeg kan ikke gå ute alene om kvelden her i byen. Jeg må leve i frykt, og se meg over skulderen. Jeg bør ikke finne på å kle meg i skjørt, eller drikke et glass vin - for "da ba jeg om det" om noen skulle voldta meg på veg hjem. Det er jo tross alt mitt ansvar.

Jeg har i flere jobber blitt sett ned på fordi jeg er kvinne. Verbalt blitt klappet på hodet med en "ikke bry hodet ditt med dette lille venn". Tjener dårligere enn mine mannlige kolleager - på tross av at jeg har minst like god kompetanse, bedre resultater og jobber like mye. Når jeg kommer på jobbintervju må jeg skynde meg å si at jeg ikke skal ha barn - for jeg er jo tross alt i fruktbar alder.

Jeg har menstruasjonssmerter som gjør at jeg må gå på kraftige smertestillende flere dager i uka. Andre ser det ikke - men jeg kjenner det. Noen ganger er de så sterke at jeg nesten besvimer.

Fortell meg igjen hvor fryktelig synd det er i deg fordi du er gutt. Sorry, den kjøper jeg rett og slett ikke. DU har kontroll over livet ditt - og du er i en posisjon hvor du kan ha mye større kontroll over ditt liv enn jeg noengang kan drømme om. Slutt å sutre, bestem deg for hva du vil oppnå - og gå for det.

JEG bestemte meg til slutt for at nok var nok. Jeg startet egen bedrift og det går strålende. Du lar andres suksess (eller den suksessen du tror de har) definere deg. Slutt med det. Du er mann. Du er ung. Du bor i Norge. Det er INGENTING som står i veien for deg - bare du er villig til å jobbe for det.



Anonymous poster hash: 87412...859
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å høres ut som om selvtillit er noe man får kjøpt på boks, men den oppstår i deg selv, ikke i andre. Slutt å skylde på andre for alt. Mange opplever at mestringsfølelsen som oppstår når man begynner å ta tak i eget liv, også fører til økt selvfølelse og selvtillit.

Den personen jeg svarte mente at alle gutta fikk selvtillit inn med morsmelka, så var det jeg svarte på.

Nei. Det er bare tull at man fullt og helt er ansvarlig for egen selvtillit og lykke. Når man aldri har opplevd mestring og aldri fått annerkjennelse da man var barn, er det umulig å ha et positivt syn på seg selv og livet ellers..

Jenter blir alltid dullet med fra starten av, " du er så pen" og "du er så flink".. Gutter får mye hardere medfart.

Er en grunn til at flere menn enn kvinner tar selvmord.. Presset er mye høyere. Eneste problemet deres er utseende, og alle jenter uten spesielt bra utseende vil kunne få seg kjæreste uansett.

For at en jente skal skaffe seg forhold: 2 stk bryster, 1 stk vagina.

For at menn skal få seg kjæreste: Jobb, utdannelse, førerkort og ha egen bil, praktisk anlagt, må kunne danse, må være god i senga, ha pikk på minst 13 cm, ville ha barn osv..

Takhøyden for å avslutte et forhold er også større for gutta, da jentene finner seg i laaaangt mindre hos sin partner.

Anonymous poster hash: ea92e...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den personen jeg svarte mente at alle gutta fikk selvtillit inn med morsmelka, så var det jeg svarte på.

Nei. Det er bare tull at man fullt og helt er ansvarlig for egen selvtillit og lykke. Når man aldri har opplevd mestring og aldri fått annerkjennelse da man var barn, er det umulig å ha et positivt syn på seg selv og livet ellers.. Typisk hører man dette fra folk som ikke har skjønt at de har et valg, eller fra folk som liker å sutre. Hvem andre enn deg selv er ansvarlige for hva slags syn du skal ha på verden, da? Mora di? Dama du tror du har gjort deg fortjent til ved å bli født?

Jenter blir alltid dullet med fra starten av, " du er så pen" og "du er så flink".. Gutter får mye hardere medfart. Tull og atter tull. Helt uten relevans for det du siterer

Er en grunn til at flere menn enn kvinner tar selvmord.. Dette er jo bemerkelsesverdig, men jeg har ingen tillit til årsaksforklaringer fra sutrepaver på kvinneguiden.

Presset er mye høyere. Akkurat. Ring meg når du har prøvd å være dame ei ukes tid. Du er tydeligvis blottet for forestillingsevne.

Eneste problemet deres er utseende, Dette er ikke kjønnsproblematikk, men menneskeproblematikk. Konstruert sådan.

og alle jenter uten spesielt bra utseende vil kunne få seg kjæreste uansett.

For at en jente skal skaffe seg forhold: 2 stk bryster, 1 stk vagina.

For at menn skal få seg kjæreste: Jobb, utdannelse, førerkort og ha egen bil, praktisk anlagt, må kunne danse, må være god i senga, ha pikk på minst 13 cm, ville ha barn osv.. Jeg orker ikke kommentere disse påstandene, siden det er irrasjonelt fjas, men vil spørre deg hvorfor tror du at verdien din står og faller på hvorvidt du får deg en sengevarmer? Bruk tiden din på andre adspredelser, så vil bobla di sprekke sånn litt etter hvert. Kanskje du får deg noe også, da, når lukten av desperasjon og frykt slutter å varsle ankomsten din overalt der du ferdes.

Takhøyden for å avslutte et forhold er også større for gutta, da jentene finner seg i laaaangt mindre hos sin partner. Du tror det du vil tro. På samme måte som verden er slik du ønsker å se den. Lykke til videre.

Anonymous poster hash: ea92e...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn oppdras hvert fall med selvtillit til å tro på seg selv, slik at de ikke trenger å pynte besvarelsene sine med kruseduller og løkker. De fleste unge kvinner oppdras til å tro at de er nødt til å sminke seg for å se presentable ut i hverdagen, slanke seg for at menn skal finne dem attraktive, gå med vonde sko og ukomfortable klær for å se trendy ut og poste selfie av en flat og smal midje 4 dager etter fødsel for å være virkelig vellykket.

Og angående at kvinnene har makten på sjekkemarkedet så gjelder vel det kun mtp tilgang til mannfolk. Om en kvinne faktisk utnytter seg av de mennene hun har tilgang på så blir hun jo stemplet som en billig hore. Om menn gjør det samme, altså tar for seg av villige kvinner, så er han jo en hingst og en casanova.

Og på sikt så er det jo slik at en god del kvinner elsker et bad boy-prosjekt, hvor de drømmer å "temme villstyringen", noe som viser at menns ville fortid ikke nødvendigvis holdes mot dem. Mens mange menn ikke tar med ildtang i en kvinne som er åpen om at hun tidligere har hatt mange sexpartnere, dersom de søker er seriøst forhold.

Hvis det var sant at kvinner trenger å ta så mye mer hensyn til utseende sitt, hvorfor ser jeg aldri jenter være igjen på treningsstudioet et minutt fram til stengetid? Hvorfor ser jeg stadig kvinner sitte å sumle bort tiden på apparatene mest for å snakke tøv å beglo oss som faktisk trener?

Jeg kan hvertfall ikke huske at noen prøvde å gi meg selvtillit som ung, eller noen andre gutter for den sags skyld. I første klasse fortalte de mannlige lærerne oss at mamma som regel var snillere en pappa, og at menn som regel er dumme og havner mest i fengsel. De hadde tydelig lavere rang en kvinnelige lærere, og sånn var det også med mannlige barnehageansatte. På ungdomsskolenivå og oppover dro stadig lærerne frem kvinnelige stiler som høytlesning og forklarte oss hvor mye mer ryddig og utfyllende det var skrevet, og hvor mye flinkere og flittigere de brukte avsnitt og leselig skrift.

Har faktisk aldri sett voksenpersoner aktivt prøve å gi guttene selvtillit. Det er snarere motsatt, mens gutter stadig blir fortalt hvilke bråkmakere de er, der lærere stadig tar parti med jentene selv om jentene er langt flinkere til å terge på seg guttene gjennom arroganse og direkte stupide uttalelser enn omvendt.

Generelt sett er det naturligvis lettere å være kvinne enn menn, men siden kvinnr ofte kan ta lett på ting å forvente en hjelpene hånd, så utvikler vinner-menn seg såpass mye mer at de til slutt kan mestre livet bedre enn kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...