Gå til innhold

Var på "date", hun forventet at jeg skulle betale - jeg stakk.


tom1986

Anbefalte innlegg

Gjest Dianna

Jeg er såpass gammeldags av meg at jeg ikke inviterer menn ut. Kan vise min interesse hvis jeg liker en mann, men å be en mann på date blir feil.

:) Skjønner. Jeg liker å tro at jeg er likestilt, men det sitter ganske langt inne å invitere en mann på date. Heldigvis har de så langt vist interesse først, så det har aldri vært en problemstilling, men innlegget ditt fikk meg til å tenke litt.

Men at han skal ta hele regninga synes jeg uansett blir feil - og jeg tilbyr meg alltid å betale halvparten på første date, selv om jeg mener den uskrevne regelen er at den som inviterer også betaler. Inviterer han dog på date to, er det likevel min tur å betale.

Endret av Dianna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inviterer du, betaler du. Så er det hennes tur neste gang. Om hun inviterte deg og krevde at du skulle betale, kan jeg skjønne at du stakk. Men for å være ærlig så har jeg på følelsen av at du gjorde henne en tjeneste ved å stikke :)

helt enig med deg! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg bekrefte at de gjør. Men konfekten er det måpende, dumme uttrykket du blir møtt med når de får fortalt hva deres del av regninga er. For all del, er hu fin nok og virker villig så spanderer jeg gjerne på henne om jeg er kåt, men stort sett vil jeg anbefale damene å ha med seg kortet på date. Gratis blir det ikke uansett.

Hva mener du med det? Hadde du krevd å få en verdi tilbake, uansett?

Anonym poster: 6798cd201087f6d16df6e509ba7ef071

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalkunkrøll

Ja. jeg syns det. jeg syns du burde betalt for henne. ikke fordi hun skal ha maten gratis, men fordi i min verden så er det vanlig at man gjør dette, den første gangen. som en over her skrev: hvis dere tar en øl senere eller noe så kan jo hun spandere.

Skal jeg betale for en date jeg ikke har vært på engang? Var jo til og med hennes forslag og hennes invitasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalkunkrøll

Hva mener du med det? Hadde du krevd å få en verdi tilbake, uansett?

Anonym poster: 6798cd201087f6d16df6e509ba7ef071

Når jeg drar på date så får hun bidra med en eller annen form for valuta ja. Jeg har ikke tenkt å dra lasset alene. Det er så turn-off med damer som er uselvstendige og trenger økonomisk støtte for å sosialisere med det annet kjønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

På den første daten betalte han jeg er sammen med nå hele regninga. Det gjorde han på andre også. Sa selvfølgelig på begge datene at jeg gjerne kunne betale for meg selv, men han insisterte.

På den 3. daten betalte han også (jeg sa fra da også at jeg gjerne kunne betale selv, men igjen så betalte han hele)

Men da hadde jeg forsåvidt på 2 date betalt for all maten og snacks og ingredienser til middagen vi spiste dagen etterpå, og det var ikke billig det heller. (Bor et stykke fra hverandre så han overnattet selvfølgelig og vi hadde kjent hverandre en god stund da).

Og på 4. date så betalte jeg for begge, og han betalte for mat og snacks osv på butikken.

Etter det har det fortsatt sånn at vi bytter på hvem som betaler, og jeg synes det var veldig fint av han at han spanderte på første date selv om jeg ikke forventer det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De første 5-6 datene med samboeren så var det han som spanderte stort sett hele kveldene. Jeg slo til men noen få halvlitere innimellom bare. Han insisterte på å betale fordi han er en gentlemann å jeg skjønner jo at han prøvde å imponere meg, hehe.... Nå er det mere sånn at den som har nærmest lønnsdato betaler. Vi holder ingen oversikt over den prosentvise fordelingen på "penger brukt". Det blir for dumt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

*korter ned litt*

Etter det har det fortsatt sånn at vi bytter på hvem som betaler, og jeg synes det var veldig fint av han at han spanderte på første date selv om jeg ikke forventer det.

Dette synes jeg også er en grei måte å gjøre det på når man treffes så mye. Spesielt når man spiser middag hjemme så er det mye mer praktisk å bytte på hvem som betaler enn å drive å gjøre opp for hver eneste gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariah

Jeg fikk ikke lov å betale på de første fire datene jeg og samboeren var på. Jeg prøvde, en gang ba jeg til og med om regninga da han var på toalettet, det irriterte ham. Jeg spanderte ofte et par drinker i ettertid, og for å jevne ut inviterte jeg ham hjem til meg to-tre ganger etterpå og spanderte både vin og ganske dyre matvarer. Selv om dama helt klart forventet for mye, og høres ut som ei egoistisk kjerring, synes jeg TS sank ned på hennes nivå ved å stikke av på en så barnslig måte.

Enig i at den som inviterer på første date spanderer, men jeg opplever som regel at mannen tar initiativ, og det kan da ikke være sånn at han skal betale for alle datene han inviterer på?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg drar på date så får hun bidra med en eller annen form for valuta ja. Jeg har ikke tenkt å dra lasset alene. Det er så turn-off med damer som er uselvstendige og trenger økonomisk støtte for å sosialisere med det annet kjønn.

Man gir og tar i alle relasjoner, det er jeg enig i, men måten du ordla deg på uttrykte at du skulle ha noe tilbake uansett om det ble gitt frivillig eller ikke.

Btw, er ikke sikkert at dama var uselvstendig, det kan være at hun ikke tilbydde seg å betale fordi hun er av en gammeldags type, er vant til å bli spandert på eller ikke ville fornærme fyren. Kan være tusen andre grunner, du trenger ikke tillegge henne egenskaper du ikke aner om hun besitter eller ikke.

For å svare på problemstillingen så ville jeg selv tilbudt meg å betale, uavhengig av om jeg ba ut den andre eller ble bedt med selv. Jeg er oppdratt til å være høflig, noe jeg ikke synes hun var. Jeg er usikker på hvordan jeg ville reagert om den andre personen overså regningen, men jeg er sikker på at jeg ikke ville latt det ødelegge, hadde det vært en ellers fin date.

Anonym poster: 6798cd201087f6d16df6e509ba7ef071

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Skjønner. Jeg liker å tro at jeg er likestilt, men det sitter ganske langt inne å invitere en mann på date. Heldigvis har de så langt vist interesse først, så det har aldri vært en problemstilling, men innlegget ditt fikk meg til å tenke litt.

Men at han skal ta hele regninga synes jeg uansett blir feil - og jeg tilbyr meg alltid å betale halvparten på første date, selv om jeg mener den uskrevne regelen er at den som inviterer også betaler. Inviterer han dog på date to, er det likevel min tur å betale.

Ja altså, jeg later jo ikke som jeg ikke ser regninga som frøkna gjorde i HI. Jeg tilbyr jeg alltid å betale, tar fram lommeboka mi og alt. Insisterer på å få betale en gang eller to, før jeg gir meg å lar ham betale. Sånn har det foregått hver gang jeg har vært på date, og begge har vært fornøyde med det :) Jeg hadde selvfølgelig betalt om han hadde villet at jeg skulle, og jeg hadde gjort det med et smil - men inni meg hadde jeg tenkt mitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok betalt min del, jeg hadde sikkert betalt for begge også. Men jeg hadde ALDRI gått på date nr. 2 med en som ville diskutere hvem som skulle betale hva.

Herregud så flaut, og så turn off!

Aldri om jeg hadde invitert en mann på middag, men kunne sikkert foreslått noe og spise sånn tilforlaterlig og da hadde jeg sett på det som en selvfølge å ta regningen. Hadde bare strekt meg etter den uten et ord!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalkunkrøll

Ja altså, jeg later jo ikke som jeg ikke ser regninga som frøkna gjorde i HI. Jeg tilbyr jeg alltid å betale, tar fram lommeboka mi og alt. Insisterer på å få betale en gang eller to, før jeg gir meg å lar ham betale. Sånn har det foregått hver gang jeg har vært på date, og begge har vært fornøyde med det :) Jeg hadde selvfølgelig betalt om han hadde villet at jeg skulle, og jeg hadde gjort det med et smil - men inni meg hadde jeg tenkt mitt.

At du igrunn er ganske barnslig og tenker litt som et barn som er sint fordi mamma ikke vil gi godteri før middagen, når det er så uhørt å bidra for seg selv, som et voksent, selvstendig menneske? Slår aldri sånne tanker inn blant kvinner som tenker som deg? Jeg skjønner bare ikke logikken

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du igrunn er ganske barnslig og tenker litt som et barn som er sint fordi mamma ikke vil gi godteri før middagen, når det er så uhørt å bidra for seg selv, som et voksent, selvstendig menneske? Slår aldri sånne tanker inn blant kvinner som tenker som deg? Jeg skjønner bare ikke logikken

Jeg forsto ikke helt sammenligningen din med mamma og godteri. Og jeg har heller ikke skrevet at jeg hadde blitt sint.

Jeg er et voksent selvstendig menneske. Jeg tjener mine egne penger, og er ikke avhengig av at en mann må betale middagen min for at jeg skal kunne spise. Dette handler om den symbolske handlingen. Det er romantisk og sjarmerende at mannen spanderer. Og det er sånn jeg ønsker at det skal være og det har det heldigvis vært på alle mine dater.

Forøvrig skrev jeg også at jeg ikke forventer at han alltid skal spandere, men de første få gangene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for meg ingen automatikk i hvem som skal betale. Jeg har med meg penger og tilbyr meg å betale, både for meg og han uansett. Noen ganger har vi delt, andre ganger har en av oss betalt for begge. Har oftest pratet om det først også, så det ikke blir noen overraskelse for noen.

Men jeg lurer på, sa hun noe før du dro? Sa du noe? Kanskje hun hadde forventet at du skulle betale, men hadde betalt selv, om du hadde gitt henne tid? Du sa jo hun så paff ut. Ikke noe forsvar på noen måte, bare lurer.

Anonym poster: 3d77b1807713de90c5880c4ac05a04b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var riktig å reagere på at hun ikke ønsket å betale, men det var litt sært å stikke av.

Du burde heller spurt henne: skal vi dele? og så evt. tatt diskusjonen om hun ikke så det som hennes plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser ikke på det at jeg spanderer litt ekstra som verdens undergang, og hvis jeg inviterer, er det uaktuelt at hun skal bidra.

Tror dama skal være glad til for at ts stakk.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalkunkrøll

Jeg forsto ikke helt sammenligningen din med mamma og godteri. Og jeg har heller ikke skrevet at jeg hadde blitt sint.

Jeg er et voksent selvstendig menneske. Jeg tjener mine egne penger, og er ikke avhengig av at en mann må betale middagen min for at jeg skal kunne spise. Dette handler om den symbolske handlingen. Det er romantisk og sjarmerende at mannen spanderer. Og det er sånn jeg ønsker at det skal være og det har det heldigvis vært på alle mine dater.

Forøvrig skrev jeg også at jeg ikke forventer at han alltid skal spandere, men de første få gangene.

Jeg forsto ikke helt sammenligningen din med mamma og godteri. Og jeg har heller ikke skrevet at jeg hadde blitt sint.

Jeg er et voksent selvstendig menneske. Jeg tjener mine egne penger, og er ikke avhengig av at en mann må betale middagen min for at jeg skal kunne spise. Dette handler om den symbolske handlingen. Det er romantisk og sjarmerende at mannen spanderer. Og det er sånn jeg ønsker at det skal være og det har det heldigvis vært på alle mine dater.

Forøvrig skrev jeg også at jeg ikke forventer at han alltid skal spandere, men de første få gangene.

Du skjønte ingenting. Du er fortsatt så uselvstendig at du har et humør ssom behøver det man kan kalle særbehandling, da du ønsker å bli påspandert på, og tenker ditt om han ikke gjør det. Det spiller ingen rolle om du har dine egne penger så lenge det å måtte bruke dem skaper issues for deg i selskap med det annet kjønn. Du tok ikke poenget mitt i heletatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg drar på date så får hun bidra med en eller annen form for valuta ja. Jeg har ikke tenkt å dra lasset alene. Det er så turn-off med damer som er uselvstendige og trenger økonomisk støtte for å sosialisere med det annet kjønn.

Det handler ikke om økonomisk gevinst, ikke for meg eller noen andre jeg kjenner hvertfall. En av mange ting som skiller en mann fra en gutt er evnen til å være gentleman uten å forvente sex tilbake. Men slike menn finnes det lite av for tiden desverre. De sitter hvertfall ikke bitre og sutrer på kvinneforumer... Det er hvertfall turn-off.

Anonym poster: 8dcf281f4cb6a46b69c7e64385dc84e3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte ingenting. Du er fortsatt så uselvstendig at du har et humør ssom behøver det man kan kalle særbehandling, da du ønsker å bli påspandert på, og tenker ditt om han ikke gjør det. Det spiller ingen rolle om du har dine egne penger så lenge det å måtte bruke dem skaper issues for deg i selskap med det annet kjønn. Du tok ikke poenget mitt i heletatt.

Skjønte/skjønner,

Poteito/potato?

Anonym poster: d331846d6a6cf32ce562841302b2f9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...