Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vær latterlig. Det er DU som har bevisbyrden, i og med at du påstår at det er «definitivt ikke lov» å skrive «på helg». Den «loven» har vi ikke sett så mye til – ikke uventet.
Det ser ut til at du er like hjelpeløst uvitende innen grunnlegende jus som du er i norsk.
Men jeg har i hvert fall fått bekreftet min hypotese at kunnskap er omvendt proporsjonal med skråsikkerhet.

Anonymkode: caee4...d2c

Vet du, jeg er språknerd av typen som er opptatt av et godt språk, men det holder for meg å vite hvor jeg skal bruke «på» og hvor jeg skal bruke «i», jeg trenger ikke vite hvorfor. Men nå har jeg nå sendt en e-post til språkrådet, så får vi krysse fingrene for at jeg får svar. 

Anonymkode: bca38...974

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vær latterlig. Det er DU som har bevisbyrden, i og med at du påstår at det er «definitivt ikke lov» å skrive «på helg». Den «loven» har vi ikke sett så mye til – ikke uventet.
Det ser ut til at du er like hjelpeløst uvitende innen grunnlegende jus som du er i norsk.
Men jeg har i hvert fall fått bekreftet min hypotese at kunnskap er omvendt proporsjonal med skråsikkerhet.

Anonymkode: caee4...d2c

Det ER ikke lov å skrive "på helg". 

Du kan si det ja - uansett hvor høl i hue det høres ut, men du kan ikke skrive det. Det blir ikke korrekt. 

Anonymkode: a1964...017

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ER ikke lov å skrive "på helg". 

Du kan si det ja - uansett hvor høl i hue det høres ut, men du kan ikke skrive det. Det blir ikke korrekt. 

Anonymkode: a1964...017

H*n bare tuller med deg gjennom å utnytte tvetydigheten som ligger i ordet "lov". Du mener noe slikt som "lov i henhold til norsk skriftnorm dersom man har valgt å underkaste seg den eller befinner seg i en situasjon hvor man blir vurdert etter hvor godt man mestrer den", mens h*n mener "lov i henhold til norsk straffelovgivning". 

Etter den ene definisjonen er det ikke lov å skrive "på helg", etter den andre er det fritt frem. 

Anonymkode: 86700...a40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2017 den 1.26, Olava skrev:

NÅR katten min trakk tenner. 

Nei. Det heter: «DA katten min trakk tenner.» 

Den gang da, og hver gang når. 

:bond:

En annen ting jeg blir sprø av for tiden er «å spørre spørsmål.» 

Det heter «å stille spørsmål!» 

Har du en katt som jobber som tannlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2017 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Ikke vær latterlig. Det er DU som har bevisbyrden, i og med at du påstår at det er «definitivt ikke lov» å skrive «på helg». Den «loven» har vi ikke sett så mye til – ikke uventet.
Det ser ut til at du er like hjelpeløst uvitende innen grunnlegende jus som du er i norsk.
Men jeg har i hvert fall fått bekreftet min hypotese at kunnskap er omvendt proporsjonal med skråsikkerhet.

Anonymkode: caee4...d2c

34E3225C-BEC3-48A2-8552-EE20B13BE586.thumb.jpeg.f2b560f9e164675336929be8d54eeead.jpeg

Så det, så. 😏

Anonymkode: bca38...974

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, ti10 skrev:

Har du en katt som jobber som tannlege?

Hahah nei, det er ikke min setning. Jeg så at noen hadde skrevet den setningen i en annen tråd. Jeg reagerte bare på da/når-regelen. Da klikket jeg meg inn hit for å unngå avsporing i den tråden det gjaldt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen personer elsker bare å pirke og rette på andre. De er gjerne både uvitende og påståelige, i tillegg til at de som nevnt mangler sosiale antenner. De er kort sagt helt utålelige.
Hvis det viktigste her i verden er ikke å støte sånne verdensmestere, må en selvfølgelig føye dem. "La barnet få viljen sin, så gråter det ikke". I så fall er jeg helt enig med Berg-Olsen, som konkluderer med ikke å anbefale på helg "fordi [det] vil se og høres feil ut for svært mange språkbrukere". Ikke fordi uttrykket er vanskelig å forstå eller kan misforstås, men fordi besserwissere har rett til å trumfe sine tvangstanker igjennom og bestemme over andre.
Jeg vet ikke om jeg er enig i premisset hans.

Anonymkode: caee4...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen personer elsker bare å pirke og rette på andre. De er gjerne både uvitende og påståelige, i tillegg til at de som nevnt mangler sosiale antenner. De er kort sagt helt utålelige.
Hvis det viktigste her i verden er ikke å støte sånne verdensmestere, må en selvfølgelig føye dem. "La barnet få viljen sin, så gråter det ikke". I så fall er jeg helt enig med Berg-Olsen, som konkluderer med ikke å anbefale på helg "fordi [det] vil se og høres feil ut for svært mange språkbrukere". Ikke fordi uttrykket er vanskelig å forstå eller kan misforstås, men fordi besserwissere har rett til å trumfe sine tvangstanker igjennom og bestemme over andre.
Jeg vet ikke om jeg er enig i premisset hans.

Anonymkode: caee4...d2c

Ok, så fordi jeg påstår at det heter i helgen i stedet for på helg så er jeg:

- Latterlig

- Hjelpeløst uvitende innen grunnleggende jus og norsk

- Skråsikker og ergo kunnskapsløs

- Uvitende og påståelig

- Elsker å pirke og rette på andre

- Mangler sosiale antenner

- Utålelig

- Verdensmester (woooop!!!)

- Et sutrete barn 

- Besserwisser med tvangstanker

Vanskelig å si hvem av oss som har problemer, ass. Vel, vel... Fuck off, bye!

Anonymkode: bca38...974

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, AnonymBruker said:

Ok, så fordi jeg påstår at det heter i helgen i stedet for på helg så er jeg:

- Latterlig

- Hjelpeløst uvitende innen grunnleggende jus og norsk

- Skråsikker og ergo kunnskapsløs

- Uvitende og påståelig

- Elsker å pirke og rette på andre

- Mangler sosiale antenner

- Utålelig

- Verdensmester (woooop!!!)

- Et sutrete barn 

- Besserwisser med tvangstanker

Vanskelig å si hvem av oss som har problemer, ass. Vel, vel... Fuck off, bye!

Anonymkode: bca38...974

Men "i helgen" og "på helg" har iallfall ikke jeg (ikke AB som du svarer nå) påstått at er synonymer. "I helgen" er helt spesifikt, det er denne aktuelle helgen, og jeg er enig i at det da ikke heter "på helgen". Jeg mener, og ser at det er mye brukt, at "på helg" betyr "på en helgedag", og brukes som en forkortelse for det. Jeg ville aldri funnet på å bruke "i helg" om en uspesifikk 

Anonymkode: 7fa08...319

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... om en uspesifikk helg, eller som en beskrivelse av at noe må skje på en helgedag, ikke en hverdag. 

Anonymkode: 7fa08...319

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men "i helgen" og "på helg" har iallfall ikke jeg (ikke AB som du svarer nå) påstått at er synonymer. "I helgen" er helt spesifikt, det er denne aktuelle helgen, og jeg er enig i at det da ikke heter "på helgen". Jeg mener, og ser at det er mye brukt, at "på helg" betyr "på en helgedag", og brukes som en forkortelse for det. Jeg ville aldri funnet på å bruke "i helg" om en uspesifikk 

Anonymkode: 7fa08...319

Det har jeg heller aldri påstått, se nedenfor hva jeg skrev helt i begynnelsen av diskusjonen.

På 9.11.2017 den 13.31, AnonymBruker skrev:

Åh, beklager. «På» helg er så riv ruskende galt at jeg trodde det sa seg selv. Det heter «i helga/helgen», ev. «en helg» om man ikke snakker om en spesifikk helg. 

Anonymkode: bca38...974

Ellers henviser jeg til svaret fra språkrådet, jeg er mer enn ferdig med saken.

Anonymkode: bca38...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2017 den 17.58, AnonymBruker skrev:

Ok, så fordi jeg påstår at det heter i helgen i stedet for på helg så er jeg:

- Latterlig

- Hjelpeløst uvitende innen grunnleggende jus og norsk

- Skråsikker og ergo kunnskapsløs

- Uvitende og påståelig

- Elsker å pirke og rette på andre

- Mangler sosiale antenner

- Utålelig

- Verdensmester (woooop!!!)

- Et sutrete barn 

- Besserwisser med tvangstanker

Vanskelig å si hvem av oss som har problemer, ass. Vel, vel... Fuck off, bye!

Anonymkode: bca38...974

Hadde jeg vært hakket mer teknisk anlagt hadde jeg lagt inn en "burn unit"-gif her. Greit at du valset over AB...d2c før dette også, men nå er det vel i hvert fall endelig avgjort. Du hadde rett ang. det språklige, og det innlegget du besvarte i det jeg har sitert satte ny KG-rekord i febrilsk forsøk på å ro seg unna og personangrep på en og samme gang. Sjelden man ser noen strekke våpen så tydelig uten å innse det selv.

Takk for at du gadd å holde på, selv om du så åpenbart hadde rett hele veien, og for underholdningen nå til slutt. Virkelig.

Anonymkode: 4a690...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært hakket mer teknisk anlagt hadde jeg lagt inn en "burn unit"-gif her. Greit at du valset over AB...d2c før dette også, men nå er det vel i hvert fall endelig avgjort. Du hadde rett ang. det språklige, og det innlegget du besvarte i det jeg har sitert satte ny KG-rekord i febrilsk forsøk på å ro seg unna og personangrep på en og samme gang. Sjelden man ser noen strekke våpen så tydelig uten å innse det selv.

Takk for at du gadd å holde på, selv om du så åpenbart hadde rett hele veien, og for underholdningen nå til slutt. Virkelig.

Anonymkode: 4a690...49a

Hehe, tusen takk for det! Veldig hyggelig å høre. 😄

Anonymkode: bca38...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, Peanut said:

Ikke akkurat språkleif, men jeg begynner å bli møkkalei de som skriver "kjempe dyr"/"kjempe stor"/"kjempe ditt" og "kjempe datt" :raven: 

Det er defintivt en språkleif!

Anonymkode: afe99...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2017 den 23.49, Peanut skrev:

Ikke akkurat språkleif, men jeg begynner å bli møkkalei de som skriver "kjempe dyr"/"kjempe stor"/"kjempe ditt" og "kjempe datt" :raven: 

Her et kjempe dyr! :ler:

400px-African_Bush_Elephant.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så her inne nå ordet "deit" for date :blink: Jeg har skjønt man kan skrive det, men jeg synes det er rart skrevet likevel. Og hva er egentlig så innmari ille med stevnemøte? O_O 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...