Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han gikk ledig i 7 måneder før han fikk jobb i november, så ikke et veldig enkelt marked for han heller. I perioden ingen hadde jobb var vi såklart tett innpå tanken om å flytte. Men det er ikke en beslutning som vi tok lett på, og "heldigvis" løsnet det for han. Utrolig vanskelig når alle alternativene våre medfører store ulemper. Det er ikke "bare bare" å være ung og prøve å planlegge livet fremover når markedet er så tøft.

Anonymkode: d7134...364

Word.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt innkalt på et intervju FØR søknadsfristen på utlysningen har utgått. Er dette bra? Er ikke en uke siden jeg søkte engang :fnise: HÅPER DET ER POSITIVT FOR ØNSKER VIRKELIG DEN JOBBEN! 

Anonymkode: 63fb6...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2017 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Hvor langt tid er det vanlig å vente på svar? Har søkt på en rekke jobber (i det offentlige) der det står at alle skal få svar, enten de kommer til intervju eller ei. Nå har det gått flere uker, ikke hørt noen ting. Tar det virkelig så lang tid? 

Anonymkode: 82fb5...c16

Min erfaring er at det offentlige er absolutt verst når det gjelder å gi tilbakemelding. De siste fire årene har jeg søkt et hundretalls jobber i diverse departementer og etater, og kan telle på EN hånd hvor mange jeg har hørt et knyst fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg nettopp jobb å driver med chat :) De søker enda flere ansatte så det er bare å plinge om noen trenger en referanse :) Trengs ikke andre kvalifikasjoner enn godt norsk og et åpent sinn :)

Anonymkode: 039a7...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk meg nettopp jobb å driver med chat :) De søker enda flere ansatte så det er bare å plinge om noen trenger en referanse :) Trengs ikke andre kvalifikasjoner enn godt norsk og et åpent sinn :)

Anonymkode: 039a7...067

 

Du sier jo ikke akkurat veldig mye, chat i hva da? 

Da fikk jeg avslag etter intervjuet i forrige uke, som forventet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kunne velge, hva ville du valgt mellom: en 80% fast stilling som du trives i og som du vet at du kan takle ubehagelige situasjoner som kan oppstå ELLER valgt en 100% stilling som vil bli preget av stress og at du møter utfordringer hver dag som du kanskje vet du ikke takler? 

Anonymkode: 63fb6...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kunne velge, hva ville du valgt mellom: en 80% fast stilling som du trives i og som du vet at du kan takle ubehagelige situasjoner som kan oppstå ELLER valgt en 100% stilling som vil bli preget av stress og at du møter utfordringer hver dag som du kanskje vet du ikke takler? 

Anonymkode: 63fb6...49a

Om jeg hadde klart meg greit på 80% inntekt, helt klart den, og evt tatt på meg overtid/ekstra om det var mulig.

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg hadde klart meg greit på 80% inntekt, helt klart den, og evt tatt på meg overtid/ekstra om det var mulig.

Anonymkode: ae768...67b

Veldig enig!! Forskjell på 80% og 100% kan da ikke være SÅ STOR? Men for min del er trivsel alt, selv om jeg glad i penger og, men det er absolutt ikke alt!

Anonymkode: 63fb6...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kunne velge, hva ville du valgt mellom: en 80% fast stilling som du trives i og som du vet at du kan takle ubehagelige situasjoner som kan oppstå ELLER valgt en 100% stilling som vil bli preget av stress og at du møter utfordringer hver dag som du kanskje vet du ikke takler? 

Anonymkode: 63fb6...49a

Hadde absolutt gått for 80% hvis du har økonomien til det. 

Anonymkode: 94d50...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som får skikkelig dårlig selvtillit av å lese jobbannonnser? Selv om jeg søker mye, så er det veldig langt mellom hver gang jeg kommer over en stillingsutlysning hvor jeg tenker "dette kunne jeg faktisk fått til". Jeg er utdannet sivilingeniør og gjorde det egentlig ganske bra på skolen, likevel skremmer kravlistene på jobbannonnser livet av meg. De har stort sett en laaang liste med ting man må kunne og erfaringer man må ha, noe som ikke er så greit når man er nyutdannet. Var på et jobbintervju der 90% av spørsmålene var rent faglig (kun ett spørsmål om meg som person), og det var mye jeg ikke kunne svare på. Hører så mange si at utdannelsen er bare for å ha et grunnlag til å forstå det man lærer videre i jobben, og jeg har hørt flere ingeniører si de ikke bruker noe særlig av det de lærte på skolen videre i jobb. Men hvordan skal man i det hele tatt få første jobben når de forventer at du har de samme praktiske kunnskaper som noen som har jobbet i bransjen i 10 år. Blir litt frustrert og mister troen på at jeg vil kunne få meg en jobb. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2017 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Vært på jobbintervju (tilkalling) i dag, og fikk telefon om intervju til et 2 mnd-vikariat i sommer på et sted jeg VIRKELIG kunne ha tenkt meg å jobbe senere også.

Jeg kommer til få få vite om jeg får stilling nr 1 før jeg skal på intervju til jobb nr 2, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Jobb 1: Kun tilkalling, ikke relevant for utdanningen min, men et yrke hvor jeg alltid har trivdes godt og kollegene virket kjempeflotte (noe som er ekstremt viktig for meg). 

Jobb 2: Ikke veldig relevant, men er en 100% stilling kun over 2 måneder, på et sted hvor jeg også har søkt 100% fra høsten av i en annen avdeling.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: ae768...67b

Jatakk, begge deler! Tilkallingsvikar; hvis det er alt de kan by på,  har de ingen grunn til å forvente at du skal avlyse resten av livet ditt for å sitte klar I TILFELLE de ringer og vil ha deg på jobb. 

Taktisk å takke ja til to mnd sommervikariat, jobbe så bra som mulig der, og dermed sikre deg et godt grunnlag for videre jobb der fra høsten. Ta tilkallingsvakter på det andre stedet fram til sommervikariatet starter, og evt etterpå hvis det drøyer med mer jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Faith- skrev:

Flere som får skikkelig dårlig selvtillit av å lese jobbannonnser? Selv om jeg søker mye, så er det veldig langt mellom hver gang jeg kommer over en stillingsutlysning hvor jeg tenker "dette kunne jeg faktisk fått til". Jeg er utdannet sivilingeniør og gjorde det egentlig ganske bra på skolen, likevel skremmer kravlistene på jobbannonnser livet av meg. De har stort sett en laaang liste med ting man må kunne og erfaringer man må ha, noe som ikke er så greit når man er nyutdannet. Var på et jobbintervju der 90% av spørsmålene var rent faglig (kun ett spørsmål om meg som person), og det var mye jeg ikke kunne svare på. Hører så mange si at utdannelsen er bare for å ha et grunnlag til å forstå det man lærer videre i jobben, og jeg har hørt flere ingeniører si de ikke bruker noe særlig av det de lærte på skolen videre i jobb. Men hvordan skal man i det hele tatt få første jobben når de forventer at du har de samme praktiske kunnskaper som noen som har jobbet i bransjen i 10 år. Blir litt frustrert og mister troen på at jeg vil kunne få meg en jobb. 

Jeg føler med deg. Jeg har det likedan, jeg har bare en bachelor, men har i det minste nesten 5 års erfaring, veldig allsidig og fancy sånn sett. 

Jeg opplever dog å få et intervju av og til, så jeg er heldig likevel føler jeg. Vet ikke hvilken bransje du søker mot, selv er jeg veldig fokusert mot industri og olje & gass. Den bransjen rekrutterer faktisk litt om dagen, men som du sier har de noen sinnsyke krav til søkerne sine. Likevel, prøv om du føler at du kjenner deg igjen av noen av stikkordene, så lenge de ikke krever mange års erfaring.

Uansett håper jeg det snur for deg, om du ikke allerede gjør det så søk i hele landet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, debattanten skrev:

Jobbintervju, lokalt! Weeeeeeeeee.

Gratulerer :alice:

Anonymkode: 63fb6...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på to jobbintervjuer i går og det hadde vært så fantastisk å fått en av dem. Det er totalt fem stillinger til sammen, da den ene bedriften søker to stillinger og den andre bedriften søker tre stillinger. Jeg følte det gikk veldig bra på begge intervjuer, men den følelsen har jeg hatt før også, og likevel ikke fått den, så den kommende tiden nå er bare så utrolig nervepirrende. Jeg får svar fra begge to om jeg får den innen en uke eller to. Jeg følte det gikk så bra fordi jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger på intervjuet. De syns jeg virket veldig moden og oppegående person til tross for alderen og de syns ikke jeg virket nervøs overhodet, men virket veldig åpen og trygg på meg selv. Skal selv sies at jeg var ganske skjelven, men det er kanskje noe man selv kjenner best :laugh: Og det var ganske mange søkere, og et fåtall som var plukket ut til intervju, så jeg er så spent på hvordan dette går. Noen typiske tegn på at intervjuet gikk bra ? :nori:

Anonymkode: 63fb6...49a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Eneri skrev:

Jatakk, begge deler! Tilkallingsvikar; hvis det er alt de kan by på,  har de ingen grunn til å forvente at du skal avlyse resten av livet ditt for å sitte klar I TILFELLE de ringer og vil ha deg på jobb. 

Taktisk å takke ja til to mnd sommervikariat, jobbe så bra som mulig der, og dermed sikre deg et godt grunnlag for videre jobb der fra høsten. Ta tilkallingsvakter på det andre stedet fram til sommervikariatet starter, og evt etterpå hvis det drøyer med mer jobb. 

Takk for råd! Fikk tilbud om jobb nr 1, men var lite jobb i sommer og mer mot høsten. Og til høsten håper jeg jo å ha en 100% jobb. Vanskelig :/

Skvetter av forventning hver gang ukjent nummer ringer, men stort sett er det bare svindeltelefoner fra Finland, Irland og Danmark :frkk:

Anonymkode: ae768...67b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, håper noen kan svare meg som kanskje vet.

Er utdannet sosionom, etter jeg var ferdig utdannet jobbet jeg som pedagogisk leder i 2 ulike barnehager. Dette er jobber jeg fikk etter de så meg jobbe.

Nå må jeg jobbe som sosionom, søker men hører ingenting, kan det være negativt at jeg har jobber som ped leder i 7 år? Har jo med mennesker, ledelse,planlegging og veiledning å gjøre det også. 

Anonymkode: 07f33...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp mitt første avslag :sur: Heldigvis er ikke den jobben relevant for utdanningen min! 

Anonymkode: 82fb5...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, April 26, 2017 den 8.46, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk meg nettopp jobb å driver med chat :) De søker enda flere ansatte så det er bare å plinge om noen trenger en referanse :) Trengs ikke andre kvalifikasjoner enn godt norsk og et åpent sinn :)

Anonymkode: 039a7...067

Hva er lønnen, og hvilke firmaer er det?

Anonymkode: fb3ae...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er lønnen, og hvilke firmaer er det?

Anonymkode: fb3ae...cb5

Flere har spurt men ingen svar 🤔

Anonymkode: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...