Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere som gruer seg til søknadsavslagene hagler inn nå når påska snart er ferdig?

Anonymkode: ae768...67b

 

Nesten så jeg ikke vil sjekke mailen, for det er fare nære på at det vannglasset mitt kommer til å vippe over. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velger å forholde meg positiv!!! La oss være optimistiske :laugh::laugh: første gangen jeg søker jobb (på ordentlig), vil ikke få selvtilliten og selvrespekten knust første gang jeg er jobbsøker.

Anonymkode: 82fb5...c16

 

Vi får håpe du har bedre sjanse enn alle oss andre her i tråden, men du kommer nok til å miste litt av hvert. Bare å se realiteten i øynene nå til dags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, dillyduzit skrev:

Nesten så jeg ikke vil sjekke mailen, for det er fare nære på at det vannglasset mitt kommer til å vippe over. 

Vi får håpe du har bedre sjanse enn alle oss andre her i tråden, men du kommer nok til å miste litt av hvert. Bare å se realiteten i øynene nå til dags. 

Altså, det er ikke alle som sliter med å få jobb...Jeg har alltid fått jobb, over alt jeg har oppholdt meg, men til gjengjeld har jeg vært villig til å ta urelevante jobber mens jeg ventet på drømmejobbene (som alltid dukket opp). Smil, vær positiv, jobb ubekvemme arbeidstider uten å klage...da ordner det seg alltid og du får gode referanser.

Anonymkode: aa848...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er ikke alle som sliter med å få jobb...Jeg har alltid fått jobb, over alt jeg har oppholdt meg, men til gjengjeld har jeg vært villig til å ta urelevante jobber mens jeg ventet på drømmejobbene (som alltid dukket opp). Smil, vær positiv, jobb ubekvemme arbeidstider uten å klage...da ordner det seg alltid og du får gode referanser.

Anonymkode: aa848...006

 
 

Har som regel ikke hatt problemer med verken å få intervjuer eller jobber, og søker på alt. Men når man har 300 som søker på en og samme jobb, og det er få av dem så er det ikke like lett lenger. Du føler deg ikke særlig høy i hatten med en bachelor i fotografi (skal søke på ny studie neste år, sykepleien bare så det er nevnt)jobbet lenge som ass.butikksjef og butikksjef,  men likevel er du ikke "god nok" til å jobbe i kassa på kiwi. 

Når renholderbransjen, bensinstasjonen og de absolutt drittjobbene ikke vil ha deg, nei da føler du deg ikke særlig høy i hatten lenger. 

Men det skal sies, jeg ser at jeg lett blir oppfattet som krass i denne tråden og det er ikke meningen. De som får intervjuer og jobber ser jeg på som et positivt lys, og ønsker dem kun lykke til videre. Det er bare når vannglasset har blitt for fullt, og er på kanten til å velte. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, dillyduzit skrev:

Har som regel ikke hatt problemer med verken å få intervjuer eller jobber, og søker på alt. Men når man har 300 som søker på en og samme jobb, og det er få av dem så er det ikke like lett lenger. Du føler deg ikke særlig høy i hatten med en bachelor i fotografi (skal søke på ny studie neste år, sykepleien bare så det er nevnt)jobbet lenge som ass.butikksjef og butikksjef,  men likevel er du ikke "god nok" til å jobbe i kassa på kiwi. 

Når renholderbransjen, bensinstasjonen og de absolutt drittjobbene ikke vil ha deg, nei da føler du deg ikke særlig høy i hatten lenger. 

Men det skal sies, jeg ser at jeg lett blir oppfattet som krass i denne tråden og det er ikke meningen. De som får intervjuer og jobber ser jeg på som et positivt lys, og ønsker dem kun lykke til videre. Det er bare når vannglasset har blitt for fullt, og er på kanten til å velte. 

Er det vanskelig å få jobb som fotograf nå til dags? Jeg jobbet en del med foto før, men uten utdannelse, ramlet bare over en nisje rett og slett. 

Kassa på Kiwi vil ikke ha deg fordi de tror (vet?) at du spretter videre ved første sjanse. Da er det lov å lyve litt, finn på en hvit løgn om hvorfor du ser deg selv jobbe der for resten av livet. Med sykepleie får du sikkert jobb da...og hvis du ikke gir opp helt sikkert med det du har også :hjerte: Har du ingen kontakter du kan bruke? Snike deg inn som ekstravakt, så har du jobb før du vet ordet av det...

Anonymkode: aa848...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det vanskelig å få jobb som fotograf nå til dags? Jeg jobbet en del med foto før, men uten utdannelse, ramlet bare over en nisje rett og slett. 

Kassa på Kiwi vil ikke ha deg fordi de tror (vet?) at du spretter videre ved første sjanse. Da er det lov å lyve litt, finn på en hvit løgn om hvorfor du ser deg selv jobbe der for resten av livet. Med sykepleie får du sikkert jobb da...og hvis du ikke gir opp helt sikkert med det du har også :hjerte: Har du ingen kontakter du kan bruke? Snike deg inn som ekstravakt, så har du jobb før du vet ordet av det...

Anonymkode: aa848...006

 

Kan selvfølgelig hauke over twitteren til politiet og kjøre etter ulykker, men det er jo ikke akkurat den tryggeste inntekten. Men for å svare på spørsmålet; ja, det er mye konkurranse innen studio, freelance etc. Mest mulig arbeid til lavest pris går ikke i lengden. 

Har nok sneket inn noen hvite løgner ja, for å si det slik, så entusiastisk for at de endelig har utlyst en stilling som jeg har lyst på, og dette er bare drømmen! (Så det skal ikke stå på det). Jeg skulle gjerne ha sagt at jeg har kontakter her nede, men dessverre nei. Kontaktene er i Oslo og omegn eller i Kr.Sand/Lillesand og da i yrker hvor det kreves utdanning innenfor det feltet. Jeg prøver, holder motet oppe og sender søknader, men som nevnt, innimellom slipper man grepet litt og faller ned i negativiteten. Men takk for støtten, det hjelper mer enn du tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, dillyduzit skrev:

Kan selvfølgelig hauke over twitteren til politiet og kjøre etter ulykker, men det er jo ikke akkurat den tryggeste inntekten. Men for å svare på spørsmålet; ja, det er mye konkurranse innen studio, freelance etc. Mest mulig arbeid til lavest pris går ikke i lengden. 

Har nok sneket inn noen hvite løgner ja, for å si det slik, så entusiastisk for at de endelig har utlyst en stilling som jeg har lyst på, og dette er bare drømmen! (Så det skal ikke stå på det). Jeg skulle gjerne ha sagt at jeg har kontakter her nede, men dessverre nei. Kontaktene er i Oslo og omegn eller i Kr.Sand/Lillesand og da i yrker hvor det kreves utdanning innenfor det feltet. Jeg prøver, holder motet oppe og sender søknader, men som nevnt, innimellom slipper man grepet litt og faller ned i negativiteten. Men takk for støtten, det hjelper mer enn du tror. 

Har du forsøkt deg som barnehagevikar? Det er som regel enkelt å få, enten gjennom vikarbyrå, eller kontakte lokale barnehager direkte. De liker vikarer som kontakter dem direkte, for da slipper de gebyrene til byråene (ta en hvit løgn, si at du skal søke på barnehagelærer). Eller er sesongarbeid i turistsesongen på grisgrendte strøk lett å få, men da må du bo i en eller annen bortgjemt fjor i 4-6 måneder. Da kan du søke jobb hos f.eks selskaper som selger billetter til severdigheter til cruiseturister/andre turister, eller jobbe på hotell. De har som regel hybel til ansatte. De liker norske søkere, spesielt de som sier at de kan komme igjen året/årene etter. Det er nemlig ikke særlig populært blant norske søkere, mange utenlandske gjestearbeidere som drar dit. De utenlandske er flinke, men problemet er at norske turister ofte legger igjen mer penger enn asiatiske buss/cruiseturister, og da hjelper det jo å ha selgere som snakker norsk...

Hvis du får inn en sesong med arbeid, eller noen måneder i barnehage hjelper jo de pengene litt i studenttiden. Er sikker på at det ordner seg for deg etterhvert.

Anonymkode: aa848...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.3.2017 den 16.04, AnonGangerTo skrev:

Klapp igjen! 

Hahah, dagens! Skjønner du er er lei av jobbsøking og avslag, men kan jeg spørre deg om hva det er du har en doktorgrad i? Må jo være et snevert yrke siden du ikke får napp? Spør fordi jeg har master+ et ekstra år innenfor et yrke som det er vanskelig å få jobb innen. 

Anonymkode: 73cc1...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på intervju til uka, og fikk beskjed om å sende noen forberedelser innen i dag  kl 15. Er på hytta med sykt treigt nett, så selv om jeg prøvde å sende 14.40 ble ikke mailen sendt før 15.02. Jeg er kanskje manisk, men tror dere de legger veldig mye merke til det? Er redd det ser ut som om jeg ikke klarer å holde frister :grine:

Anonymkode: 94d50...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal på intervju til uka, og fikk beskjed om å sende noen forberedelser innen i dag  kl 15. Er på hytta med sykt treigt nett, så selv om jeg prøvde å sende 14.40 ble ikke mailen sendt før 15.02. Jeg er kanskje manisk, men tror dere de legger veldig mye merke til det? Er redd det ser ut som om jeg ikke klarer å holde frister :grine:

Anonymkode: 94d50...156

Bare lurer, hvorfor sendte du ikke før?

Anonymkode: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer, hvorfor sendte du ikke før?

Anonymkode: 561c7...e0c

Fordi jeg ikke ble ferdig før. Fikk mail om morgenen med en case jeg skulle svare på, og brukte tiden på å besvare den. Trodde 20 min skulle holde. :( 

Anonymkode: 94d50...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke ble ferdig før. Fikk mail om morgenen med en case jeg skulle svare på, og brukte tiden på å besvare den. Trodde 20 min skulle holde. :( 

Anonymkode: 94d50...156

Ble nok bra.

Anonymkode: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et avslag i dag. De hadde få inne til intervju (varte ca 40 min), fikk meg til å ta kontakt med relativt gamle referanser som de skulle ringe, sa jeg skulle få svar før påske... Men neida. De sendte meg heller en e-post i dag med en setning hvor det stod at stillingen var besatt. Jeg syns faktisk det er skikkelig rævva gjort å ikke ringe kandidater man har hatt inne til intervju, særlig ikke når det var få av oss. 

Anonymkode: 93c95...d50

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det haglet inn avslag på jobb på Mail. Søkte massevis av jobber, to intervjuer. Ingen jobb enda. De fleste jobber innen mitt yrke blir utlyst mellom februar-april. Lite som dukker opp utenom det, men jeg får håpe! 

 

Anonymkode: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag ble jeg ringt for intervju, sendte både mail og var innom med søknaden, så det kan jo ha noe å si. Nå spørs det bare hvordan en tidligere ass.butikksjef/butikksjef skal forklare seg på hvorfor man har søkt en stilling på 30%. 

Man tager hvad man haver, også får man bare håpe på det beste. Jeg har vært i en relativt dyp (les: mørkeste av det mørkeste) sinntilstand de siste ukene, så jeg tenker jo selvfølgelig negativt allerede nå før intervjuet. 

Fristen for søknader er jo enda ikke gått ut, så spørsmålet er nå; hvor mange søkere har de egentlig fått, dersom de velger å ta kontakt med aktuelle kanditater før søknadsfritten har gått ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, dillyduzit skrev:

I dag ble jeg ringt for intervju, sendte både mail og var innom med søknaden, så det kan jo ha noe å si. Nå spørs det bare hvordan en tidligere ass.butikksjef/butikksjef skal forklare seg på hvorfor man har søkt en stilling på 30%. 

Man tager hvad man haver, også får man bare håpe på det beste. Jeg har vært i en relativt dyp (les: mørkeste av det mørkeste) sinntilstand de siste ukene, så jeg tenker jo selvfølgelig negativt allerede nå før intervjuet. 

Fristen for søknader er jo enda ikke gått ut, så spørsmålet er nå; hvor mange søkere har de egentlig fått, dersom de velger å ta kontakt med aktuelle kanditater før søknadsfritten har gått ut? 

Har ikke så mye å tilføye, annet enn at jeg heier på deg! :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, debattanten skrev:

Har ikke så mye å tilføye, annet enn at jeg heier på deg! :):) 

Takk! :) Håper du finner deg noe snart du også, men det er jo heldigvis et lite lyspunkt i denne gudsforlatte kommunen hvertfall. Har du funnet ut av noe mer, eller står du litt på stedet hvil enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, dillyduzit skrev:

Takk! :) Håper du finner deg noe snart du også, men det er jo heldigvis et lite lyspunkt i denne gudsforlatte kommunen hvertfall. Har du funnet ut av noe mer, eller står du litt på stedet hvil enda? 

Jo takk! Har funnet en del å søke på i det siste som jeg fikk sendt ut før påske hvor jeg har fått respons på en. Sender noen denne uka også, blant annet i Tønsberg. Så regner med noen av disse søknadene som går ut om dagen kanskje kan bli et intervju i det minste :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på intervju neste uke ang en jobb som ikke er relevant i det hele tatt, det er en tilkallingsstilling, men jeg ser for meg at jeg hadde kunne trivdes godt.

Det er så mange som ikke får jobb etter studiet jeg straks er ferdig med, og jeg er livredd for å sitte arbeidsledig i sommer og da jeg vet jeg kommer til å bli deprimert. Samtidig har jeg jo søkt på flere relevante jobber som jeg ikke har fått svar på enda...men jeg VET jo jeg ikke kommer til å ta denne jobben om jeg finner noe relevant 100% siden jeg tross alt er ferdigutdannet snart, så føles litt slemt å skulle si ja til en jobb som jeg jo kommer til å forlate dersom det skulle dukke opp noe relevant.

Noen tanker og råd? 

Anonymkode: ae768...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal på intervju neste uke ang en jobb som ikke er relevant i det hele tatt, det er en tilkallingsstilling, men jeg ser for meg at jeg hadde kunne trivdes godt.

Det er så mange som ikke får jobb etter studiet jeg straks er ferdig med, og jeg er livredd for å sitte arbeidsledig i sommer og da jeg vet jeg kommer til å bli deprimert. Samtidig har jeg jo søkt på flere relevante jobber som jeg ikke har fått svar på enda...men jeg VET jo jeg ikke kommer til å ta denne jobben om jeg finner noe relevant 100% siden jeg tross alt er ferdigutdannet snart, så føles litt slemt å skulle si ja til en jobb som jeg jo kommer til å forlate dersom det skulle dukke opp noe relevant.

Noen tanker og råd? 

Anonymkode: ae768...67b

Helt ærlig så ville jeg ikke tenkt så mye på det. Min erfaring som arbeidstaker og arbeidssøker de siste 7 årene er at folk/arbeidere ikke blir behandlet som annet enn en ressurs arbeidsgiver må ha. Har ikke arbeidsgiver, bemanningsbyrået, NAV, eller noen andre bruk for deg så er du ikke verdt en dritt. 

Så som arbeidstaker burde man egentlig tenke slik selv. Arbeidsgivere må bli en ressurs og det er bare å utnytte dette kynisk til egen vinning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så ufattelig lei og helt på randen av sammenbrudd her. 

Søker og søker, men får ikke napp noe sted. Hva skal jeg gjøre? Jeg har allerede utvidet søket i form av å søke på helt andre ting enn det jeg er utdannet til, samt at jeg søker over større områder og i andre byer. Jeg er så trist og sint på grunn av denne situasjonen. Merker at det sliter på ekteskapet mitt også, jeg vet jeg er mye sur og grinete om dagen og mannen er nok lei av det og lei av å mer eller mindre forsørge meg.  

Anonymkode: 05be0...be9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...