Gå til innhold

Norsk smålighet og egoisme i bryllupsplanleggingen


Gjest Gjest_Janne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Janne_*

Logger ut for å skrive denne...

Etter å ha lest mange tråder her så reagerer jeg på hvor mange av de som planlegger her som er smålige men allikavel ser ut til å forvente det helt merkligste av sine gjester og omgivelser.

Jeg skulle likt å vite hva er det som foregår i hodene på de som holder bryllupsfest for gjester som kommer langveis fra og som har utgifter knyttet til deltagelsen som ikke lager en ordentlig fest med fri bar, med mye god drikke, og en god middag til gjestene hvor gjestene får gratis mat?

Det ser ut som mange vil ha i pose og i sekk. En skal ha drømmebryllup, men ikke betale for det. En skal ha mange gjester, men ikke gi dem bevertning. En skal ha mange gaver, men skal ha gjestene til å betale drikke og mat selv.

Hvorfor tar ikke folk ansvar for sine valg og heller kutter ned på antall gjester? Hvorfor forlager folk å få både i pose og sekk hele tiden? Det er lov å bare ha forlovere og foreldre om en ikke har så god råd, en trenger ikke å sende ut invitasjoner til folk som en såvidt kjenner når en ikke kan sørge for å gi dem bevertning eller noe annet enn utgifter og muligheten til å være med å fylle opp en kirke.

Det er tydlig at egoismen brer om seg og at en i fremtiden ikke kan forvente å bli invitert til noe uten å måtte legge ut mye penger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Mener å huske at lignende spørsmål tidligere har blitt besvart med:

Fordi det er en ære å være gjest.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Veldig mange prøver veeeldig hardt å være noe de ikke er...ha store bryllup på lik linje med kjendiser og rikfolk, selv om de egentlig ikke har økonomi til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Mener å huske at lignende spørsmål tidligere har blitt besvart med:

Fordi det er en ære å være gjest.

:ler:

Ja, det er jo jaggu en stor ære å få en frivillig regning dumpende ned i postkassen. Hva som er så ærefult med å bli innvitert i et bryllup hvor paret har innvitert alt mulig rart av venner, slekt og bekjente og overlatt regningen til gjestene fordi de ønsker seg et mega selskap skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, det er jo jaggu en stor ære å få en frivillig regning dumpende ned i postkassen. Hva som er så ærefult med å bli innvitert i et bryllup hvor paret har innvitert alt mulig rart av venner, slekt og bekjente og overlatt regningen til gjestene fordi de ønsker seg et mega selskap skjønner jeg ikke.

Ikke jeg heller, men det er sånn det har blitt forklart her inne gang på gang.

Så skam deg (og meg) som ikke hadde blitt fylt av ære, og sikkert nåde også, hvis vi hadde fått en sånn invitasjon. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Veldig mange prøver veeeldig hardt å være noe de ikke er...ha store bryllup på lik linje med kjendiser og rikfolk, selv om de egentlig ikke har økonomi til det.

Det har du nok mye rett i. Folk ser nok for mye på amerikanske filmer og forventer å innvitere alle de har møtt i livet i bryllupet. 100-200 deltagende er jo ikke noe problem når en lar gjestene betale selv for alt.

Har folk mistet totalt selvinnsikt? Gjester er gjester, og de skal få bevertning med drikke og mat og overnatting. Det skal ikke være slik at en skal måtte spare mye penger for å kunne svare ja på invitasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Har folk mistet totalt selvinnsikt? Gjester er gjester, og de skal få bevertning med drikke og mat og overnatting. Det skal ikke være slik at en skal måtte spare mye penger for å kunne svare ja på invitasjonen.

Overnatting synes jeg blir litt i overkant at brudeparet skal betale, selv om jeg skjønner hva du mener. Men at gjestene ike skal betale for mat og drikke bør virkelig være en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Overnatting synes jeg blir litt i overkant at brudeparet skal betale, selv om jeg skjønner hva du mener. Men at gjestene ike skal betale for mat og drikke bør virkelig være en selvfølge.

En kan få venner og familie til å åpne sine hjem for gjestene. En kan også gjøre en avtale med et pensjonat eller noe for å få rabatt, evt betale litt selv, slik at overnattingen går glattest og billigst mulig for gjestene.

Mange i dag gir ikke engang gratis vin til maten, og de har i alle fall ikke brydd seg om å legge til rette for gjestene sin overnatting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men: Er dette virkelig noe som kan regnes som et norsk fenomen, slik overskriften antyder?....Jeg har ikke peiling, men spør.. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette er en kreert problemstilling. Ikke mange tilfeller hverken her på forumet eller "i det virkelige livet" hvor jeg har hørt at gjester må koste alt selv.

Dette hører til unntakene. Blir lei av at nesten enhver brud her på forumet skal fremstilles som en navlebeskuende bridezilla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette er en kreert problemstilling. Ikke mange tilfeller hverken her på forumet eller "i det virkelige livet" hvor jeg har hørt at gjester må koste alt selv.

Dette hører til unntakene. Blir lei av at nesten enhver brud her på forumet skal fremstilles som en navlebeskuende bridezilla.

Jeg har heller aldri lest en eneste tråd, som jeg har oppfattet seriøst, hvor gjestene må betale selv. Men jeg har lest mange tråder hvor gjestene må betale drikke selv, og det er også helt uakseptabelt, og det tror jeg faktisk mange reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Dette er en kreert problemstilling. Ikke mange tilfeller hverken her på forumet eller "i det virkelige livet" hvor jeg har hørt at gjester må koste alt selv.

Dette hører til unntakene. Blir lei av at nesten enhver brud her på forumet skal fremstilles som en navlebeskuende bridezilla.

Det er faktisk blitt veldig vanlig i dag at det ikke legges til rette for enkel og billig overnatting. Det er også blitt veldig vanlig å sløyfe gratis drikke til gjestene, faktisk er dette så vanlig at de siste årene har 3 av de 4 bryllupene jeg var i valgt å la gjestene betale selv.

Det var kun et av dem hvor jeg måtte betale for maten selv.

I alle bryllupene var det ganske klart at det var ikke spart på noe annet, hverken antall gjester eller pynt og alt mulig annet storslått som antagelig kostet ei formue. Selv en slik "dokurv" med alt mulig rask var det i to av bryllupene, da inkludert det hvor en ikke fikk gratis mat. Gaver ble det forresten forventet, og vi fikk tilsendt ønskeliste fra alle parene.

Hadde disse bryllupene ikke foregått i samme by som jeg om min mann bor i, så hadde vi aldri gått i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Men: Er dette virkelig noe som kan regnes som et norsk fenomen, slik overskriften antyder?....Jeg har ikke peiling, men spør.. :popcorn:

Nå har jeg ikke vært i noen utenlandske bryllup så jeg vet ikke hva som er vanlig der. Men det at tendensen går mot at en ikke gir bevertning slik en tidligere alltid sørget for å gjøre er et norsk fenomen ja.

Det er egentlig utrolig ofte at det er de med mest penger, i de tider når det går godt med økonomien her til lands at folk oppfører seg på denne måten. Det var ikke slik på 90 tallet for.eks :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes også det er selvsagt at mat og drikke blir betalt brudeparet/vertene.

Men at man dermed MÅ ha fri bar, er jeg ikke enig i... Vi har råd til det om vi vil, men velger å prioritere annerledes, og er heller ikke interessert i at alkohol skal være hovedattraksjonen i bryllupet vårt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Blir alkohol hovedattraksjonen i et bryllup fordi man har fri bar? Da lurer jeg litt på alkoholvanene hos gjestene i dette bryllupet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Synes også det er selvsagt at mat og drikke blir betalt brudeparet/vertene.

Men at man dermed MÅ ha fri bar, er jeg ikke enig i... Vi har råd til det om vi vil, men velger å prioritere annerledes, og er heller ikke interessert i at alkohol skal være hovedattraksjonen i bryllupet vårt

Dere har råd til det men har valgt å prioritere annerledes? Jeg antar at de pengene dere sparte går til anne bevertning av gjestene(fri overnatting, dere tar en andel av reisekostnadene eller noe i den duren?) da siden dere hadde råd? Visst ikke er du jo et godt eksempel på det jeg mener med smålig egoisme fra brudparet (vertskapet) sin side på bekostning av gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser ikke poenget i å gjøre bryllupet dyrest mulig... Vi skal servere 3 forskjellig viner til rettene i middagen, champagne til kakene og whisky og baileys til kaffen. Synes ikke det er kjipt på noen måte.

Vi betaler ikke overnatting, men vi har ordnet med rabatt og rimelig overnatting.

Nei, det hadde selvsagt ikke blitt hovedattraksjonen, jeg uttrukte meg sikkert feil, men du skjønte nok hva jeg mente. I bryllupet vårt er nesten bare familie, og veldig få som ser på et bryllup som en anledning til en gratis fyllekule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanneTS
Jeg ser ikke poenget i å gjøre bryllupet dyrest mulig... Vi skal servere 3 forskjellig viner til rettene i middagen, champagne til kakene og whisky og baileys til kaffen. Synes ikke det er kjipt på noen måte.

Vi betaler ikke overnatting, men vi har ordnet med rabatt og rimelig overnatting.

Nei, det hadde selvsagt ikke blitt hovedattraksjonen, jeg uttrukte meg sikkert feil, men du skjønte nok hva jeg mente. I bryllupet vårt er nesten bare familie, og veldig få som ser på et bryllup som en anledning til en gratis fyllekule.

Så dere sparer med andre ord pengene for å bruke dem på dere selv? :hakeslepp:

Om du heller vil bruke pengene på deg selv enn å sørge for ordentlig bevertning så syntes jeg faktisk du egentlig kan si det rett ut i stedet for å si at du ikke ser noe poeng i gjøre bryllupet dyrest mulig... Selv familie ønsker full bevertning altså :glare:

Jeg antar at dere har sørget for å si i fra at siden dere ikke stiller med full bevertning så kan gjestene få lov til å kjøpe billigere gaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Altså, jeg har ikke noe problem med å forstå at man ønsker å redusere utgiftene når man skal gifte seg. Et bryllup er en dyr affære, nesten uansett hvilke løsninger man velger.

Det jeg ikke forstår, er at man velger løsninger som gjør at det blir veldig dyrt å være gjest. F.eks ikke serverer mat, ikke har fri bar, og ikke sørger for mulighet til rimelig overnatting osv.

Men i stedet prioriterer svinedyre kaketopper, fotograf som følger bruden hele dagen, dokurver, blomster til tusenvis av kroner, dill og stæsj til gud vet hvor mye penger.

Og i tillegg skal man som gjest ut med gave. Selv om mange sier at de ikke forventer gave, er det vel ikke en eneste person som går i bryllup uten å ha med gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare latterlig...

Det er ikke full bevertning fordi vi ikke har fri bra? Er ingen av våre gjster som forventer det, skal jeg fortelle deg. Jeg har heller aldri vært i et bryllup som har hatt fri bra.

Nå er det ikke snakk om noen penger å bruke på seg selv, da våre foreldre står for hoveddelen av utgiftene. Og nei, jeg ser ikke poenget i et overdådig fyllekalas for å gjøre det dyrest mulig for dem. Hadde ikke prioritert dette om jeg hadde hatt masse penger på konto heller, det er ikke en slik fest vi ønsker. Er det så vanskelig å skjønne?

har ikke noe med egoisme å gjøre... alle planlegger vel byrllupet sitt slik som de selv vil!!!

om noen av gjestene ikke synes det er verdt å komme pga dette, er det vel bare å takke nei. Heldigvis er det ingen av våre gjester som har vært inne på den tanken, en gang.

Snakk om å være dømmende, da!

Endret av jezza86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...