Gå til innhold

Smak & Behag


monkeyhub

Anbefalte innlegg

Ja, hvis man skal ta med hus, så kan jeg personlig ikke fordra "fuglekassene" som bygges nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det aller, aller verste jeg vet er forresten englevinger som pynt. Fy fasan, det er jo makabert.

Ja, tenk på englene som måtte bøte med livet. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten
Rom der absolutt ALT er symmetrisk. Klin like blomster og pyntegreier i vinduene, nøyaktig linet opp etter midtlinjen. Like pyntegreier på hver side av peisen. Løper på spisestuebordet med blomster eller frukt i midten og en høy lysestake på hver side.

Når jeg tenker meg om så er det i grunnen like ille å arrangere alt i grupper på tre også. Av typen tre like lysestaker i ulike høyder. Hvis sånt gjentas mange ganger i et rom blir jeg fort sliten av å være der.

Uff, da hadde du nok ikke likt deg hos meg. :fnise:

Jeg har like potteskjulere i alle vinduene i stuen, og alle er plassert midt i vinduet. (Men det er forskjellige planter da hvertfall)

Jeg har en hvit linløper over salongbordet, og rett som det er står det et fruktfat midt på bordet. Men aldri høye lysestaker. Men en sjelden gang så står det noen sånne lave telysestaker (men da står de ved siden av hverandre, og ikke på hver sin side av et evt. fruktfat).

På sjenken har jeg jammen meg tre like lysestaker i forskjellig høyde, og på en liten kommode står det tre telys-glass. Ikke helt like, men nesten.

Pynt har vi ikke utover planter og lys, men skulle jeg ha hatt det så er det nok fare for at det hadde vært noe som matchet hverandre, og jeg hadde nok tenkt godt over hvordan jeg hadde plassert dem.

Godt vi er forskjellig, er det ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Antigartner, Pet og Stjernedryss, og i endel annet :ler: Og når man snakker om pubvifte, pub i kjellerstua er heller ikke særlig stilig. Kjellerstue er ofte kjipt nok, puben lurer jeg på om noen egentlig bruker (eller har brukt siden boligfeltet var nytt på 70-tallet og man skulle bli kjent med naboene/feire at huset var ferdigbygd). Pub i andre rom enn kjellerstue er forøvrig enda verre.

Det er stort sett eldre detaljer jeg kommer på som styggest; plasttapeter, strukturmaling, baderomstapeter som imiterer fliser i pastellfarger, hekla lampeskjermer med treperler (jeg takler ikke sånne skjellamper/lamper med runde flak heller selv om jeg vet de er nokså hippe), furusofa med rødt, grønt, blått eller gult stoff med mønster i de øvrige fargene ... Og så møbler som anstrenger seg litt for mye for å se moderne og funksjonalistiske ut og ender med å se ut som noe absurd og feilproporsjonert fra en sci-fi-serie. Antar jeg kan fylle på lista med nyere ting om noen år :ler: Ja, også er jeg ikke glad i overdrevet romantiske hjem med rosemønster på ALT (hvor bor mannen i slike hus?).

Men jeg ser at noen ville fått kløe av å besøke meg også, i generelt rot, skorot, litt for stort antall planter, farger o.l. Tror selv at jeg har det hyggelig og har et bevisst forhold til tingene jeg velger, men stramt i formen er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en slik takvifte det refereres til her, den er heldigvis sort- ikke med slike rotting-blader og lys i.

Vi fikk den i gave engang, jeg er ikke så voldsom fan, men den er grei nok.

Har og 3+2 sofa i skinn og sofabord med en smal glassplate i midten.

Tilgjengjeld har vi ikke:

*Keramikk fugler på veggen

*Stor "mallorcavifte" på veggen

*Blondegardiner

*Satengsengeteppe

Men, jeg har aldri tenkt over at det er noe galt med bilder som henger høyt på veggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Vegger som skal se ut som rustikke, italienske murvegger

-Glassbyggersten

-Utbrente lys som ikke er skiftet

-Sjablongmaling

-Uekte blomster

-De aller fleste vinstativ, og generelt all alkohol på utstilling. Det er bare harry, med mindre det er snakk om en vinflaske på kjøkkenbenken som ble påbegynt kvelden før.

-Hjem uten bøker eller cd'er.

-Hjem uten noen arvede eller gamle gjenstander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-De aller fleste vinstativ, og generelt all alkohol på utstilling. Det er bare harry, med mindre det er snakk om en vinflaske på kjøkkenbenken som ble påbegynt kvelden før.

-Hjem uten bøker eller cd'er.

Signerer denne. (Selvfølgelig de andre punktene også, men de er mer allment stemplet som mindre stilig.)

Spesielt grøsser jeg av disse vegghengte vinstativene som gud og hvermann har hengt opp. Ikke funker det som dekorasjon, og hvis det er for å vise frem at man er sofistikert og drikker vin, er det bare pretensiøst.

Bøker kan være helt feil også. Stabler med store bøker om kunst, arkitektur, mote og denslags som er tydelig lagt på display stiller i samme klasse som vinstativet over.

Og heller et stilrent, minimalistisk interiør med bøker skjult i skap, enn isfolkets samlede (og lignende serier) fremme i bokhyllen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt grøsser jeg av disse vegghengte vinstativene som gud og hvermann har hengt opp. Ikke funker det som dekorasjon, og hvis det er for å vise frem at man er sofistikert og drikker vin, er det bare pretensiøst.

Bøker kan være helt feil også. Stabler med store bøker om kunst, arkitektur, mote og denslags som er tydelig lagt på display stiller i samme klasse som vinstativet over.

Og heller et stilrent, minimalistisk interiør med bøker skjult i skap, enn isfolkets samlede (og lignende serier) fremme i bokhyllen...

Det eneste som er verre enn stygge vegghengte vinstativer er utstilling av miniatyr-spritflasker :fnise:

Stabler me bøker synes jeg sjelden blir feil hvis det er slik at de som har dem har en brennende interresse for dem. Hvis bøkene bare er lagt fram bare for dekorens skyld er det verre (men bøker er jo dekorative). Og Sagaen om Isfolket må man definitivt skjule, ja. Særlig hvis man har gått til anskaffelse av den skinninnbundne varianten, den er faktisk enda verre enn pocketserien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er verre enn stygge vegghengte vinstativer er utstilling av miniatyr-spritflasker :fnise:

Jeg har faktisk vært i et hjem en gang hvor en hel, diger, hvit åttitalls-seksjon var fylt med cognacflasker og vinflasker på utstilling. Vi snakker om Larsen Cognac Vikingskip!! Mye mulig den smaker greit - jeg er cognac-nybegynner og har lite peiling - men å samle på disse?!

Og vinflaskene var av samme type; dekorative flasker fra tax-free. Ugh.

Stabler me bøker synes jeg sjelden blir feil hvis det er slik at de som har dem har en brennende interresse for dem. Hvis bøkene bare er lagt fram bare for dekorens skyld er det verre (men bøker er jo dekorative).

Jeg er allergisk mot homestyling, men er enig i at stabler med vakre bøker som eieren er stolt av og elsker er helt greit. Det hender det samler seg noe bøker i stabel i stuen min også. Poenget er at bøkene faktisk leses, alt som danderes og settes frem bare for å imponere gjester er feil, feil, feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest gjennom denne tråden er det overraskende mange som er enige om de samme tingene.

Men for min del, legger jeg til at noe av det mest harry jeg ser er fransk landstil/shabby chic, sjablonger med fransk tekst, orkideer, nostalgiske postkort av franske kvinner/engler/små unger, gamle rokokkostoler malt i hvitt. Har inntrykket at "alle" har dette. I hvertfall når man er innom NIB-bloggene eller interiørbladene. Fransk landstil er sikkert fint om man eier en Sveitservilla, men ikke når bare ett rom i huset (vanligvis stua, som hos flere av mine venner!) er i den stilen mens resten av huset er innredet "normalt".

Også på "hatlista"(!) mi er: stressless-stoler, plaststoler (uansett hvor dyrt eller trendy de er), digre sittegrupper i mørkegrønt eller vinrød farget skinn, kuskinn på golvet, smijernslamper/lampetter og pretensiøse, svulmende gardiner (a la Dynastiet), broderte puter og tørkede blomster i rammer, satengsengetepper og porselensdukker som sitter i sofakroken!

Hihi...men heldigvis er vi alle forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt grøsser jeg av disse vegghengte vinstativene som gud og hvermann har hengt opp. Ikke funker det som dekorasjon, og hvis det er for å vise frem at man er sofistikert og drikker vin, er det bare pretensiøst.

...

Poenget er at bøkene faktisk leses, alt som danderes og settes frem bare for å imponere gjester er feil, feil, feil.

Men hvorfor tror du at folk har disse tingene fremme for å imponere? Svigermor har et vinstativ med vinflasker i. Jeg syntes igrunnen ikke at det er særlig stilig, ville ihvertfall ikke hatt det selv, men jeg har aldri i livet mistenkt henne for å prøve å imponere noen med det. "Se jeg har råd til vin" liksom?

Samme med bøker. Jeg har en stabel med bøker liggende på en skjenk, selv om det er plass til dem i bokhyllen. Jeg har riktig nok lest dem, men holder ikke på å lese dem nå, eneste grunnnen til at jeg har dem akkurat på skjenken er fordi jeg vil ha noe oppå der, men er ikke så glad i nips og jeg syntes bøker er vakre.

Men for å imponere? "se på meg jeg kan lese" ...

Og hvis man har lest Isfolket og syntes det er en bra serie + at man liker å ha bøker fremme, så er det mer snobbish å gjemme dem enn å ha dem i bokhyllen, syntes jeg. :)

Jeg får krupp av en million småting stående rundt omkring, men mer i betydningen at jeg ikke kan ha det slik, får et akutt behov for å rydde når det er slik. Allerede nevne svigermor er skikkelig nipsdronning, men syntes hun har det koselig lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at bøkene faktisk leses, alt som danderes og settes frem bare for å imponere gjester er feil, feil, feil.

Enig. Så hvis den som eier tingene faktisk liker dem selv og har det framme for sin egen del, er det helt greit :)

Etter å ha lest gjennom denne tråden er det overraskende mange som er enige om de samme tingene.

Men for min del, legger jeg til at noe av det mest harry jeg ser er fransk landstil/shabby chic, sjablonger med fransk tekst, orkideer, nostalgiske postkort av franske kvinner/engler/små unger, gamle rokokkostoler malt i hvitt. Har inntrykket at "alle" har dette. I hvertfall når man er innom NIB-bloggene eller interiørbladene. Fransk landstil er sikkert fint om man eier en Sveitservilla, men ikke når bare ett rom i huset (vanligvis stua, som hos flere av mine venner!) er i den stilen mens resten av huset er innredet "normalt".

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ikke er så glad i, er overtydelig matching, om det så er snakk om klær eller interiør. For eksempel en sterk, turkis eller limegrønn farge som går igjen i hele boligen, i puter, gardiner, telysholdere osv. Det samme med overdreven symmetri. Ikke at jeg mener ting må se fullstendig tilfeldig ut - det er ofte fint at man kan se at det er en tanke bak, men ikke når det etter mitt syn er noe overdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for min del, legger jeg til at noe av det mest harry jeg ser er fransk landstil/shabby chic, sjablonger med fransk tekst, orkideer, nostalgiske postkort av franske kvinner/engler/små unger, gamle rokokkostoler malt i hvitt. Har inntrykket at "alle" har dette. I hvertfall når man er innom NIB-bloggene eller interiørbladene. Fransk landstil er sikkert fint om man eier en Sveitservilla, men ikke når bare ett rom i huset (vanligvis stua, som hos flere av mine venner!) er i den stilen mens resten av huset er innredet "normalt".

Shabby chic var jo søtt og forfriskende nytt for ti år siden, nå er det helt på høyde med nittitallets mørkegrønn/burgunder/blått i kombinasjon med furu. EKTE fransk landstil er sjarmerende, men stemmer ikke nødvendigvis overens med det man ser i interiørbloggene her til lands.

Alt med måte - veldig mange kjører på med alt for mye landstil-nips, blonder og puter med trykk av gamle postkort. Til slutt minner det hele om en penstue fra attenhudretallet; bare til pynt, ikke til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Mathilda_*

Jeg må ha det lyst og behagelig rundt meg og orker ikke forholde meg til masse sterke farger eller mønstrete tapeter.

Enkelte synes sikkert huset mitt er kjedelig - men jeg synes det er klassisk og nydelig - akkurat som jeg ønsker det.

Hva jeg absolutt ikke liker og som jeg ikke kunne hatt hjemme hos meg er følgende:

masker på veggen

mørke tunge møbler

duker på bordet (bortsett fra damaskduker på spisebordet i julen og andre selskapeligheter)

I huset mitt er jeg fornøyd når det er nyvasket, masse levende lys og friske blomster ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå dratt litt inspirasjon fra andre her for å huske alle de tingene jeg synes er skrekkelige:

- Plastikk med enten tre eller marmorimitasjon, laminat

- Nips og dill-dall generelt i alle mulige former - fra hagenisser til ubrukelige telysholdere og pyntestein og så videre - jeg er anti-pynt

- Border - enten det er snakk om tapet eller fliser, jeg synes det er skrekkelig (men spesielt i baderommene der det brukes store kontraster i tillegg)

- Tapet (fungerer veldig veldig sjeldent, synes jeg)

- Plastikk-balkonger (det er nok ikke interiør, men jeg synes de er skrekkelige)

- Formløse (skinn)sofaer

- Stressless

- Masseprodusert 'kunst'

- overdrevent romantisk stil

- Trepanel-vegg

- skapseksjoner der man skal ha både TV og nips

- gardiner

- bordduk

Men jeg må si at jeg tenker sjeldent over at noens hjem er skrekkelig. Andre får lov å ha det sånn de vil, så jeg er ganske tolerant og hadde nok ikke høynet øyenbryn hvis noen velger å ha masse nips eller tapet eller border eller IKEA-kunst. De har nok andre interesser :)

Det er bare en del ting jeg skal aldri ha selv. Har nok ganske minimalistisk smak, men har mye kunst på veggene og synes det er fint med litt feile møbler og gjenstander for å bryte helheten litt.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg aldri har likt er: Stuebord med fliser/ mosaikk ( grusomt)

Interiør i lilla eller marineblått (like grusomt)

Mange sterke farger sammen (rotete)

Smuler på fjøla eller kjøkkenbenken

Gulnede ledninger

Og mye mer

Grønt er en farge jeg har mye av! Den litt grågrønne fargen som ikke er for gul og ikke for blå. Herlig! For en stund siden var jeg på jakt etter gardiner i denne fargen. De eneste grønne jeg fant, var limegrønne, men det var ikke en farge etter mitt hjerte.Syntes de var grelle. Etter noen dager med resultatløs leting etter den riktige fargen, gikk jeg hen på trass og kjøpte de limegrønne. Nå syntes jeg det er riktig så lekkert! Med sorte gardiner ved siden av. Og selvfølgelig, noen pledd, puter og kubbelys i samme valør. Ellers er naturfarger det jeg trives best med! Og hvite blomster, det er kremen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkede blomster og porselensdukker.

Som noen nevner: Alkohol på utstilliing er bare helt grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...