Gå til innhold

Smak & Behag


monkeyhub

Anbefalte innlegg

Enig i det aller meste som er skrevet her, som:

- En gjennomgående farge i stua, turkis, rosa, lime osv..

- Skinnsofa

- Black design

- Hjem uten personlighet, enten superminimalistisk eller beige- bohus- ikeakunststue.

- Furu

- Ti forskjellige tresorter i ett rom

- Hylleseksjoner som inneholder "alt"

- Overdrevet shabby-chic

- Bombaymøbler

- Kirsebærtre

- Merbauparkett

- Spisestuemøbler i glass, aluminium og skinn

- Synes det er sjelden gardiner er pent

Men bokhyller synes jeg er kjempeviktig! Har selv tre overfylte noen :ler:

Ellers har jeg hvitevegger, brun sofa i litt grovt stoff, puter i forskjellige størrelser og farger, ikke gardiner, litt ting som jeg har arva av besteforeldre (som en gammel, knallrød krakk), matrioshkadukker, litt folklore, litt retro. En god blanding :)

Det er iallefall personlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De anske desingersofaene som det er blitt linket til her er noen av de styggeste jeg har sett i hele mitt liv. Sofaer skal, i mine øyne, gå nesten ned til gulvet - hvertfall ikke stå og balansere på fire pinner som om den trodde den var en kjøkkenstol:)

Sånn, der fikk jeg si min mening;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel bare krype til korset og innrømme at vi har kremfarget løper på begge :sjokk: stuebordene. På spisestuebordet står det gjerne både frisk frukt og friske blomster, og på salongbordet har jeg fat med kubbelys på :ler:

Men intet turkist/limegrønt eller rosa her. Dog, badet er litt oransjpreget, men bare fordi det passer til de svarte flisene på badegulvet som forøvrig passer godt sammen med de lysegråe vi har på veggen! Dusjveggen i glassbyggersten gjør inntrykket komplett :skratte:

Ellers så har jeg like lamper og blomster i stuevinduene :sjenert:

Ellers så missliker jeg hvite stuer. Hvite gulv, vegger og tak, med lyse møbler og blonder og blomstermotiv på puter/gardiner. Og Furu er æsj. Det samme med nips og mønster i sofa.

Og vinduskarmer med overdrevent mange blomsterpotter i. Og de der store lampeskjermene med rysjer i grusomme farger som gamle damer gjerne har en tendens til å ha.

Suvenirer på utstilling er en vederstyggelighet. Det samme med grønne bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Dere har glemt en veldig viktig ting: Lysmansjetter. Det er det grusomste jeg vet, og særlig når det er slike som hjemme hos svigermor i disse dager. Hun rydda vel vekk jula på januar engang, og tok frem det vanlig stashet sitt, bl a rosa lysmansjetter, nå kombinert med røde lys som er igjen fra jula. He he. Det som er like ille er at hun kjøper masser av disse billige røde lysene, så det er en del av dem på hytta i påsketider også, kombinert med gule lysmansjetter. Og dette som regel i messinglysestaker som er en annen ting på hatlista mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tidligere disset turkist, knallrosa, oransje og limegrønt og føler behov for å forklare pittelitt; Jeg elsker farger og her hos meg kan man finne innslag av mange skarpe farger nesten til enhver tid. Jeg har en pute fra Designers Guild som er i knalle farger, jeg har noen litografier som også er ganske fargesterke osv.

Det jeg ikke liker er de stedene hvor man har gått for varianten "nøytrale vegger, tak, gulv, sofa, bord osv og så tilsetter vi en fargeklæsj med panelgardiner, kubbelys, sofaputer og silkeblomster i turkis. når vi blir lei bytter vi alt ut med limegrønt og så vips - ny stue."

Det siste der ser så stylet ut, og det er vel egentlig det jeg ikke liker. Hjem som bærer preg av å være stylet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjdører med sotet glass.

Fliser på kjøkkengulv.

Lysekroner.

Fliser og lysekroner er jo kjempefint! :)

Det verste jeg ser er furu.

Masse potteplanter på rad og rekke i vinduskarmen.

Dusjkabinett (spesielt de store, harry med radio og sånt i).

De gamle Stressless'ene.

Tyrkiske tepper.

Store hylleseksjoner med tv inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg traff en som fortalte han hadde kommet til noe på fest, og brutt ut: "hva? det er jo ingen bøker her??"

det blir litt vel snobbete for min smak selv om jeg synes bøker/musikk er viktig.

Hehe.. Hvordan kan folk vite at de ikke finnes et annet sted enn midt i stua? Jeg har haugevis med bøker, men de er på kontoret mitt. Der er det så rotete at døren lukkes når det kommer besøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke liker er de stedene hvor man har gått for varianten "nøytrale vegger, tak, gulv, sofa, bord osv og så tilsetter vi en fargeklæsj med panelgardiner, kubbelys, sofaputer og silkeblomster i turkis. når vi blir lei bytter vi alt ut med limegrønt og så vips - ny stue."

Det siste der ser så stylet ut, og det er vel egentlig det jeg ikke liker. Hjem som bærer preg av å være stylet.

Dette er det mange som har ment i denne tråden. Samtidig så begynner jeg nå å lure på om det er et hjem som mitt dere har i tankene :fnise:

Jeg har en farge på veggene i hele leilligheten. Leiligheten er ikke så stor, og jeg er ikke så glad i farger. Eller, jeg er glad i farger, men hadde aldri klart å bestemme meg for én farge å ha overalt. Derfor ble det altså samme duse farger overalt. Gardinene er hvite. Møblene er jo litt av hvert, fra Bolia til arvet, men felles er at ingen av dem skriker etter oppmerksomhet, de heller. Og hva har man da igjen å variere med? Nettopp lys og puter. Puter bytter jeg ekstremt sjelden (for gjett hva! De jeg har er lyse og duse, de også! :fnise:), men lys varieres stadig.

Allikevel ser det ikke stylet ut, synes jeg. Og jeg har faktisk til gode å være i en lelighet som ser stylet ut, rett og slett fordi det er mennesker som bor i leiligheten i motsetning til leilighetene på finn.no som står tomme i påvente av neste visning.

Fliser på kjøkkengulv.

Enig. Jeg synes fliser på gulv er en uting med mindre det er våtrom eller gang det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel ser det ikke stylet ut, synes jeg. Og jeg har faktisk til gode å være i en lelighet som ser stylet ut, rett og slett fordi det er mennesker som bor i leiligheten i motsetning til leilighetene på finn.no som står tomme i påvente av neste visning.

Det var meg som skrev det innlegget du siterte. :)

Vet du - når jeg referer til sånne hjem, så er det utelukkende sånt jeg har sett på bilder. Ofte på finn, men også noen andre interiørreportasjer. Fellesen for sånne bilder og reportasjer er vel at de er stylet og at alt som ikke er 100% er gjemt godt bort, resultatet blir upersonlig, kjedelig = stylet.

Jeg prøver å tenke på de hjemmene jeg jevnlig frekventerer og prøver å komme på om det er noen av disse jeg vil mene at har det slik eller har annet som jeg ikke liker. Kommer ikke på et eneste ett - det er jo koselig hos alle, men på hver sine måter. Svigers har så mye ting & tang at det er knapt plass til dem som bor der, men de har det absolutt veldig hyggelig. Mine foreldre har nettopp pusset opp, de har kjøpt masse nye møbler som er veldig langt fra hva jeg ville valgt, men de har fått det veldig fint, syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bare innom
Hehe.. Hvordan kan folk vite at de ikke finnes et annet sted enn midt i stua? Jeg har haugevis med bøker, men de er på kontoret mitt. Der er det så rotete at døren lukkes når det kommer besøk ;)

helt enig!

Vi har også haugevis med bøker (4 bokhyller fra gulv til tak), men ingen av dem er i de rommene som besøkende ser. :)

Ellers er jeg veldig enig i dette:

Jeg prøver å tenke på de hjemmene jeg jevnlig frekventerer og prøver å komme på om det er noen av disse jeg vil mene at har det slik eller har annet som jeg ikke liker. Kommer ikke på et eneste ett - det er jo koselig hos alle, men på hver sine måter. Svigers har så mye ting & tang at det er knapt plass til dem som bor der, men de har det absolutt veldig hyggelig. Mine foreldre har nettopp pusset opp, de har kjøpt masse nye møbler som er veldig langt fra hva jeg ville valgt, men de har fått det veldig fint, syntes jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er fliser en uting?

Jeg synes rett og slett sjelden det er pent. Fliser gjør at hjemmet ser mye kaldere ut, synes jeg. I tillegg er de harde å trå på. Men det er jo bare min oppfatning :)

Jeg prøver å tenke på de hjemmene jeg jevnlig frekventerer og prøver å komme på om det er noen av disse jeg vil mene at har det slik eller har annet som jeg ikke liker. Kommer ikke på et eneste ett - det er jo koselig hos alle, men på hver sine måter. Svigers har så mye ting & tang at det er knapt plass til dem som bor der, men de har det absolutt veldig hyggelig. Mine foreldre har nettopp pusset opp, de har kjøpt masse nye møbler som er veldig langt fra hva jeg ville valgt, men de har fått det veldig fint, syntes jeg.

Det er jeg helt enig med deg i. Svigerforeldrene mine har også mye stæsj og veggene er i et virvar av farger, og jeg kunne aldri tenke meg å bo som dem. Men så vet jeg jo også at de aldri kunne tenke seg å bo som oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gammeldags stil, hvor det er som å komme 40 år tilbake i tid. Brunt panel, store, stygge møbler, vegg-til-vegg-teppe, skikkelig innestengt luft og den eneste lyden man hører er et gjøkur som tikker høyt.

Nest etter det kommer "overpyntede" hjem, hvor det helt klart bor en dame i 40- eller 50-årene som elsker pyntegjenstander og kjøper alt mulig som hun synes er "fiiiint" eller som var på tilbud den dagen... F.eks. tørkede roser hvor enn du snur deg. "Støvsamlere" tenker jeg, og får litegranne klaus. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elastica
De anske desingersofaene som det er blitt linket til her er noen av de styggeste jeg har sett i hele mitt liv. Sofaer skal, i mine øyne, gå nesten ned til gulvet - hvertfall ikke stå og balansere på fire pinner som om den trodde den var en kjøkkenstol:)

Sånn, der fikk jeg si min mening;)

For å bruke en velkjent kg-klisje: Det er godt vi er forskjellige.

Selv synes jeg de sofaene som nesten ligger på gulvet er både klumpete og ustilige. Et design vi kommer til å se tilbake på som så 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gammeldags stil, hvor det er som å komme 40 år tilbake i tid. Brunt panel, store, stygge møbler, vegg-til-vegg-teppe, skikkelig innestengt luft og den eneste lyden man hører er et gjøkur som tikker høyt.

Enig. Men det går med på stemningen i slike rom, ikke på gjenstandene i seg selv. Noen hjem har en atmosfære som minner meg om søndag, stillhet, kun avbrutt av tikk-takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det verste/mest harry/stygge jeg ser:

Ulike møbler i mange forskjellige tresorter/trefarger

Tunge gardiner

Rosendahl Grand Cru

Haugevis av potteplanter i vinduskarmen

Skinnsofa

Tapetborder og flisborder

Masseproduserte bilder av for eksempel de to hendene som så veldig mange har

Stressless

Smijernslampetter (gjerne med glasskjerm formet som blomst)

Takvifte

Alkohol på utstilling

Tunge seksjoner (gjerne med tv i)

Porselensnips

Vedkurver i kobber (har egentlig til gode å se en fin vedkurv)

Rosemaling

All pynten i svart

Nesten alle telysestaker

Kurvmøbler

Heilnorsk spisestue (f.eks. Dovre) med matchende framskap

Småblomstret grønn eller rød sofa (gjerne med furudetaljer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min drømmesofa er fra Erik Jørgensen. Bare synd den koster 75 000 i det skinnet jeg vil ha den i. Samt at vi må ha to. :eeeh:

Vi har nesten en slik en, fra Ikea, men det er jo godt mulig du synes den ikke likner i det hele tatt. :gjeiper: Uansett, den litt sånn som den danske designersofaen din, bare med sånt "knappemønster" uten knapper. :blink: Var det forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...