Gå til innhold

Behandleren min brøt taushetsplikten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er over 18 år, men da behandleren min ønsket det gikk jeg med på å ha et møte med henne, min andre behandler og mine nærmeste pårørende. Noen timer før dette møtet ringte hun meg for å snakke om hva jeg ønsket skulle bli tatt opp på møtet og ikke. Jeg gav tydelig beskjed om at jeg ikke ønsket at mine pårørende skulle få vite diagnosen min, så vidt jeg fikk inntrykk av var dette i orden. I løpet av denne samtalen på telefon spør hun også om jeg vil at foreldrene mine skal vite at jeg er underlagt tvang noe jeg sier nei til, også dette fikk jeg inntrykk av var i orden. 

På møte med mine foreldre senere samme dag sier hun til dem at jeg er underlagt tvang og hun sier også en tidligere diagnose jeg fikk da jeg var innlagt på DPS. Hun sier gjentatte ganger at foreldrene mine har rett til å vite dette og hun er veldig nære på å si min nåværende diagnose selv om jeg uttrykker sterkt at jeg ikke ønsker det. Jeg føler at hun prøver å presse meg til å si ja til at hun kan si dette til mine pårørende. Så vidt jeg har skjønt loven har ikke mine pårørende rett til å vite dette og hun har dermed brutt taushetsplikten. I tillegg til dette synes jeg det er rart at hun ikke sa noe om dette med at de hadde rett til å vite det under samtalen vi hadde på telefon før møtet.

Jeg er egentlig ganske sint og fortvilet og føler ikke at jeg lenger kan stole på henne. Hva gjør jeg videre?

Anonymkode: 67a8a...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du er underlagt tvang, så betyr det at du angivelig er veldig syk, og ikke forstår det selv. 

Derfor er denne saken noe du heller bør ta opp med pasient og brukerombudet der du bor og ikke legge ut i all offentlighet på nett. Du vet heller ikke hgilke svar du får og hvor relevant svarene egentlig er for din situasjon. 

Anonymkode: 0fd6f...805

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er over 18 år og da har selvfølgelig ikke behandler lov til dette. Dette hadde jeg tatt videre!

Anonymkode: e4461...e42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er underlagt tvang kan man ikke motsette seg at nærmeste pårørende får informasjon.  Man kan heller ikke fjerne eller endre nærmeste pårørende. Det er fordi man er vurdert til å ikke kunne ivareta seg selv.

Anonymkode: 1d6ed...8b2

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er underlagt tvang, har man ikke samtykkekompetanse.

«Det er imidlertid viktig å huske på at pasienten skal samtykke til dette, hvis det ikke finnes et annet rettsgrunnlag, for eksempel lovbestemmelser, som gir pårørende rett til å medvirke og til å motta informasjon uten pasientens samtykke. Dette vil blant annet gjelde for foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten er under 16 år og når myndig pasient ikke er i stand til å samtykke pga. akutt eller langvarig tap av samtykkekompetanse.» 

Sitat fra punkt 4.7 i denne publikasjonen:

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/209/Helsepersonells-taushetsplikt-vern-av-pasientens-integritet-i-helsepersonells-samtaler-med-pasienten-IS-6-2010.pdf

Anonymkode: 45970...199

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør behandler om hva som er greit å si dersom hun ikke har tenkt å bry seg alikevel? Hvorfor forbredete hun da ikke pasienten på at hun ble nødt å ta opp diagnosen og tvang?

Anonymkode: 6bd96...733

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bøff Eløff

Nei, dette har hun ikke lov til. Det er regulert av lovverket. Jeg ville gått videre med det dersom du er i form til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man er underlagt tvang, har man ikke samtykkekompetanse.

«Det er imidlertid viktig å huske på at pasienten skal samtykke til dette, hvis det ikke finnes et annet rettsgrunnlag, for eksempel lovbestemmelser, som gir pårørende rett til å medvirke og til å motta informasjon uten pasientens samtykke. Dette vil blant annet gjelde for foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten er under 16 år og når myndig pasient ikke er i stand til å samtykke pga. akutt eller langvarig tap av samtykkekompetanse.» 

Sitat fra punkt 4.7 i denne publikasjonen:

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/209/Helsepersonells-taushetsplikt-vern-av-pasientens-integritet-i-helsepersonells-samtaler-med-pasienten-IS-6-2010.pdf

Anonymkode: 45970...199

Ts er voksen og foreldre har da ikke lenger rett på denne informasjonen uten Ts samtykke, dette selv om Ts er underlagt tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Ts er voksen og foreldre har da ikke lenger rett på denne informasjonen uten Ts samtykke, dette selv om Ts er underlagt tvang.

§ 3-3.Informasjon til pasientens eller brukerens nærmeste pårørende

Dersom pasienten eller brukeren samtykker til det eller forholdene tilsier det, skal pasientens eller brukerens nærmeste pårørende ha informasjon om pasientens eller brukerens helsetilstand og den helsehjelp som ytes.

Er pasienten eller brukeren over 16 år og åpenbart ikke kan ivareta sine interesser på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, demens eller psykisk utviklingshemning, har både pasienten eller brukeren og dennes nærmeste pårørende rett til informasjon etter reglene i § 3-2.

Anonymkode: 6c8ae...600

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Ts er voksen og foreldre har da ikke lenger rett på denne informasjonen uten Ts samtykke, dette selv om Ts er underlagt tvang.

Leste du sitatet fra veilederen til Helsedirektoratet? Pårørende kan motta informasjon uten pasientens samtykke : «og når myndig pasient ikke er i stand til å samtykke pga akutt eller langvarig tap av samtykkekompetanse» 

Tvang - psykisk helsevern:

. Det er en forutsetning at pasienten har en alvorlig sinnslidelse og pasienten må i tillegg oppfylle enten behandlingskriteriet eller farekriteriet. Det er dessuten et vilkår at pasienten mangler samtykkekompetanse

https://www.fylkesmannen.no/Helse-omsorg-og-sosialtjenester/Tvang/

 

 

Anonymkode: 45970...199

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Ts er voksen og foreldre har da ikke lenger rett på denne informasjonen uten Ts samtykke, dette selv om Ts er underlagt tvang.

Du virker så skråsikker. Har du kilder, eller baserer du dette på synsing og misforståelse av tvang innebærer?

Anonymkode: 45970...199

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du virker så skråsikker. Har du kilder, eller baserer du dette på synsing og misforståelse av tvang innebærer?

Anonymkode: 45970...199

Jeg jobber med dette daglig. Holder det? Vil du vite hvor mange studiepoeng jeg har og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi dette virker ikke bra :( jeg hadde blitt forbannet på behandleren og vært redd for å åpne meg til den personen igjen. jeg er usikker på regelverket da du er under tvang. men hvis hun hadde tenkt til å si diagnosene dine og at du er under tvang, hva er vitsen med at hun spurte deg om hen fikk lov over tlf da? jeg ville undersøkt saken nærmere og om det viser seg at hen har brutt taushetsplikten så hadde jeg anmeldt forholdet og byttet til en annen behandler. 

Anonymkode: bb81b...d33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du ikke vil/ kan forstå ut fra det som både jeg og en annen AB har sitert fra pålitelige kilder i det offentlige?

2 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Jeg jobber med dette daglig. Holder det? Vil du vite hvor mange studiepoeng jeg har og?

Hvorfor skulle jeg være interessert i dine studiepoeng? 

Anonymkode: 45970...199

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, mens andre her diskuterer knytningen til tvang og taushetsplikt kjenner jeg at jeg lurer mer på hvorfor du ikke vil at foreldrene dine skal vite noe om detaljene rundt det du opplever og jobber med? Noen psykisk syke har plager knyttet til familien sin, oppvekst, opplevelser osv - dersom du har slike skjønner jeg godt at du reagerer og da tenker jeg at det uavhengig av om behandler har lov eller ikke er noe en behandler bør prøve respektere da pasientens ønske bør taes med i vurderingen av den helhetlige situasjonen - på den andre siden, har din behandler sagt noe om hvorfor denne mener det er så viktig at foreldrene dine er informert? Tror behandleren at det kan hjelpe deg videre, til å bli bedre, vil de skjønne mer, kunne hjelpe mer osv? 

Jeg håper at selv om du er sint, skuffet, såret, og har mye negative tanker og følelser rundt dette nå at du kanskje kan greie se om det er en annen vinkling på dette som du til nå ikke har sett? 

Og så ønsker jeg deg lykke til videre dersom du velger bytte behandler som en følge av dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
5 minutter siden, Bøff Eløff said:

Jeg jobber med dette daglig. Holder det? Vil du vite hvor mange studiepoeng jeg har og?

Bedre om du legger ut en henvisning i lovverket enn å påstå at du jobber med dette til daglig dersom du ønsker å overbevise noen om at du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når du er underlagt tvang så er du nok veldig syk. Fokuser heller på å bli frisk og gjennomføre behandlingen, enn å la slike ting ta oppmerksomheten din. 

Anonymkode: 0e266...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Jeg jobber med dette daglig. Holder det? Vil du vite hvor mange studiepoeng jeg har og?

Vil det si at de lovparagrafene som er lagt ut her er feil?

Anonymkode: 6c8ae...600

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere som krangler slutte - det hjelper ikke TS.

Anonymkode: ca113...56a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere som krangler slutte - det hjelper ikke TS.

Anonymkode: ca113...56a

Det hjelper ikke ts om folk kommer med feilaktige påstander og råd, heller

Anonymkode: 45970...199

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...