Gå til innhold

Hvor dyrt sengetøy unner du deg?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Var veldig gjerrig på sengetøy før, og kjøpte helst på tilbud til 100-lappen. Så gikk jeg fra forstanden og kjøpte Lexington. Herlighet det er mykt og godt. Det er helt fantastisk deilig, og jeg skulle gjerne hatt flere sett. Har også garnstrikket flanell som ligger rundt 800 kr per sett, og det er noe helt annet enn billig-flanell. 

For min del kommer jeg til å fortsette å legge i litt ekstra når det gjelder sengetøy. På sikt vet jeg ikke om det blir så mye dyrere, mtp holdbarhet. Måtte bytte ut oftere før, helt klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker bomullssateng veldig godt, før det hadde jeg mest billigere bomullssett og ett og annet i tykkere bomull fra Høie. Jeg har ikke merket forskjell på sett i bomullssateng fra Princess og fra Høie, men kanskje jeg bare er overlykkelig etter så mange år med dårligere sengetøy at jeg ikke merker forskjellen :vetikke: Har aldri opplevd å sette fast beina :ler: 

Bomullssatengsettene har kommet med enten vanlige knapper med knappehull (Princess) eller glidelås (Høie)  :opplyser: @Hoppetaujenta 

(Utrolig glad for å slippe å sloss med sengetøy og dynen eller f.eks. våkne iskald av at man ligger med bare trekket delvis over seg lenger)

Endret av Frøkensina
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er forskjell på sateng/egyptisk bomull kjøpt hos Kid og en mer ekslusiv butikk? Hvilken butikk jobbet du i? Eventuelt hvilke butikker anbefaler du? Vet du hvor man får kjøpt silke og hvor dyrt det er? Jeg vet ikke selv om det er godt å ligge i silke, jeg har bare alltid sett for meg at det er luksus og skikkelig deilig :fnise:

Anonymkode: d4e6a...d65

Det er det helt klart, ja! De mer eksklusive merkene har nok høyere krav til tekstilleverandørene sine enn det kjedebutikkene gjør, for eksempel til trådtetthet og slitestyrke, men også med tanke på design, selvfølgelig. Når det er sagt så er det stor forskjell på hva man får når det gjelder de dyre merkene også. Missoni Home er et godt eksempel på et merke som i mine øyne er sykt overpriset. Det er flotte produkter, for all del, men man betaler mest for sikksakk-mønsteret. Har faktisk vært ganske misfornøyd med håndklærne jeg har derfra, der trådene løsnet kjempefort...

Jeg jobbet på Bellas Hus. Av merkene de har der er jeg særlig fornøyd med Mille Notti og Yves Delorme (men sistnevnte er i dyreste laget). Har sett at de har fått sitt eget merke nå som er litt rimeligere enn det andre de selger og som jeg kunne tenkt meg å prøve, men jeg har ikke noe erfaring med det selv enda. Var også veldig fan av Georg Jensen Damask, som selges hos Illums Bolighus. Ellers er jeg som nevnt veldig fornøyd med Tara Anthun, som har en butikk på Frogner og selges på nett hos OsloDeco.

Har skjønt at det har blitt en greie med silkeputetrekk for å unngå friksjon i ansikt og hår når man sover, men et fullt silkesengesett ser jeg for meg at må være ganske glatt, kaldt og ubehagelig å sove i...? Men jeg har ikke noe erfaring med det selv, altså, så jeg vet ikke. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Frøkensina skrev:

Bomullssatengsettene har kommet med enten vanlige knapper med knappehull (Princess) eller glidelås (Høie) @Hoppetaujenta 

Takk, Frøken. Jeg noterer meg det. :)  Må sjekke disse linkene i tråden nå...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Doe Deer skrev:

Det er det helt klart, ja! De mer eksklusive merkene har nok høyere krav til tekstilleverandørene sine enn det kjedebutikkene gjør, for eksempel til trådtetthet og slitestyrke, men også med tanke på design, selvfølgelig. Når det er sagt så er det stor forskjell på hva man får når det gjelder de dyre merkene også. Missoni Home er et godt eksempel på et merke som i mine øyne er sykt overpriset. Det er flotte produkter, for all del, men man betaler mest for sikksakk-mønsteret. Har faktisk vært ganske misfornøyd med håndklærne jeg har derfra, der trådene løsnet kjempefort...

Jeg jobbet på Bellas Hus. Av merkene de har der er jeg særlig fornøyd med Mille Notti og Yves Delorme (men sistnevnte er i dyreste laget). Har sett at de har fått sitt eget merke nå som er litt rimeligere enn det andre de selger og som jeg kunne tenkt meg å prøve, men jeg har ikke noe erfaring med det selv enda. Var også veldig fan av Georg Jensen Damask, som selges hos Illums Bolighus. Ellers er jeg som nevnt veldig fornøyd med Tara Anthun, som har en butikk på Frogner og selges på nett hos OsloDeco.

Har skjønt at det har blitt en greie med silkeputetrekk for å unngå friksjon i ansikt og hår når man sover, men et fullt silkesengesett ser jeg for meg at må være ganske glatt, kaldt og ubehagelig å sove i...? Men jeg har ikke noe erfaring med det selv, altså, så jeg vet ikke. :fnise:

Tusen takk! :blomst:

Jeg vet ikke helt, men jeg føler at jeg må teste det selv for å finne det ut :fnise:

Anonymkode: d4e6a...d65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper stort sett bomullssateng eller egyptisk bomull hos KID.  Tror det dyreste sengesettet vårt (dobbelt dynetrekk og to putetrekk) kostet ca 1200 kr.  Har tidligere hatt kjøpt mye dyrere sengetøy fra designermerker som Designers Guild og Lexington, men føler ikke at det er verdt prisen lenger, når jeg kan få finvevde, myke sengesett hos Kid eller Princess for en relativt lav pris.

Lagt til:  Kjøper altså ikke det billigste kjedene har på tilbud, men de beste kvalitetene de tilbyr og det synes jeg er på høyden med dyrere merker. 

Endret av Christiane_W
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns 500+ er alt for dyrt. Fikk til jul noe som kostet 700kr (prisen var på). Merker ingen forskjell på billigere og dette. 

Anonymkode: 55efd...ca1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri betalt mye for sengesett, men det er jo fordi vi aldri har bruk for sengesett. Får kanskje ett i kid/princess-kvalitet i gave hvert femte år, og det blir jo aldri utslitt? Blassere i fargen, ja, men... Kunne gjerne tenkt meg å prøve dyrere sengesett, men vi har skapet fullt av billige. :P

Ser noen kommenterer at sateng er ekkelt mot tørr hud. Enig når det gjelder polyestersateng (sånn som glinser), det er GRUSOMT. Men bomullssateng er noe helt annet. Sateng er en vevemåte, så å bare si "jeg foretrekker/hater sateng" gir ikke mening. Tekstilet er også viktig. 

Har aldri prøvd lin, men i bæresjalverden er lin kjent for å være svalt og sterkt, men det krever en del arbeid for å bli mykt og godt. Men når det først har blitt mykt og godt så er det kjempedeilig! Man kan derfor ikke avskrive lin fordi man en gang kjente noe i stivt lin. Og det er selvfølgelig kvalitetsforskjeller utifra de ulike lin-tekstilene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Kid-butikk i går for å saumfare varene og det er ikke noe der som ikke var veldig godt å stryke hendene over. Selv lin/bomull var noe jeg kunne ha tenkt meg å teste ut, men prisen er ikke helt i min gate. Tror det blir kjøp på meg før januarsalget er over. :jepp:  Personlig liker jeg et rolig mønster og avslappende farger for å få sove godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2018 den 9.29, Hoppetaujenta skrev:

Jeg var i Kid-butikk i går for å saumfare varene og det er ikke noe der som ikke var veldig godt å stryke hendene over. Selv lin/bomull var noe jeg kunne ha tenkt meg å teste ut, men prisen er ikke helt i min gate. Tror det blir kjøp på meg før januarsalget er over. :jepp:  Personlig liker jeg et rolig mønster og avslappende farger for å få sove godt. 

Hei. Husk at det aller meste av sengetøy og annet tøy som selges, er innsatt med midler for at de skal se glatte og fine og fristende ut. Derfor må man alltid vaske sengetøy og annet som skal være nært kroppen, før bruk. Disse midlene forårsaker kanskje at tøyet ikke kjennes ut slik som det vil kjennes ut etter at midlene er vasket ut.

Anonymkode: 5e58f...c85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Husk at det aller meste av sengetøy og annet tøy som selges, er innsatt med midler for at de skal se glatte og fine og fristende ut. Derfor må man alltid vaske sengetøy og annet som skal være nært kroppen, før bruk. Disse midlene forårsaker kanskje at tøyet ikke kjennes ut slik som det vil kjennes ut etter at midlene er vasket ut. Anonymkode: 5e58f...c85

Takk for tips som en må ta med i beregningen. :tommelopp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig synes jeg at sengetøybutikkene kunne ha solgt små vareprøver av de forskjellige stoffkvalitetene, slik at kunder kunne ha anledning til å ha med hjem og vaske denne vareprøven og kjenne hvordan det er etter vask. Eller at de kunne hatt vaskede vareprøver i butikkene som folk fikk kjenne på.

Anonymkode: 5e58f...c85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Vi burde få vite hva vi gikk til før vi kanskje kjøpte noe stort og dyrere. :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2018 den 19.50, Hoppetaujenta skrev:

Det finnes sikkert dyrere. Ser på nett at de dyreste dobbeltdyne og putetrekksettene koster ca. 3500,- , men kan det være godt å ligge i skrukkete sengetøy av lin? Er ikke det ganske stivt/grovt? Hva pleier du å kjøpe? Blir det fornuftig og når det er på salg, midt i mellom-pris, eller går du for luksusvarianten uten å bry deg om hva det koster, for du fortjener kun det aller beste?  :sove: 

Har egyptisk organisk bomull. Kostet 3-400. Ville betalt 3-4000 for det om jeg måtte. Å sove behagelig natt ut og natt inn i 10+ år er selvsagt mer verdt enn 2-3 hotellovernattinger. :opplyser::hoppe:

 

 

 

Anonymkode: ced2b...db7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sover bare i ekte silke fordi håret mitt har lett for å floke seg. Det blir lett et par tusenlapper for et helt sett.

Anonymkode: b9363...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har egyptisk organisk bomull. Kostet 3-400. Ville betalt 3-4000 for det om jeg måtte. Å sove behagelig natt ut og natt inn i 10+ år er selvsagt mer verdt enn 2-3 hotellovernattinger. :opplyser::hoppe:

 

 

 

Anonymkode: ced2b...db7

Hvor kjøper du dette? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2018 den 20.46, Citronella skrev:

Har kun kjøpt noe i lin i løpet av mitt voksne liv, og det kostet omtrent 3000 NOK for et sett.

Ellers er alt av sengetøy arvet, det eldste er kanskje 30 år. Topp kvalitet av beste egyptiske bomull med TC400/800

De fillene på KID og Priness hadde jeg aldri kunne falt meg inn å ta i hus. Sjuskete kvalitet og bruk&kast-mentalitet gjør meg sur og grinete. Bedre å gå for kvalitet som kan vare i generasjoner om man tar vare på det.

Jeg har hatt sengetøy fra KID i over 10 år, er det bruk og kast?   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...