Gå til innhold

Mumsy og Knerten


Mumsy

Anbefalte innlegg

8 timer siden, sitronkake skrev:

Krysser fingrene for at du slipper unna omgangssyken! Vi har akkurat hatt en liten runde her i huset, anbefales ikke :riste: Lille J slapp billig unna da, noen ekle bleier og én runde med oppkast, og det var det. 

Vi har også sånne spennende skap på TV-benken, men mini her er heldigvis så dum at han ikke har skjønt hvordan han åpner de :fnise: Gleden er desto større hvis vi har glemt å lukke de en dag, da er han borte og klår før man rekker å blunke. Deilig med sånne kroniske pellefingre i hus.. man får litt trim da, av å jogge hit og dit og avverge potensielle katastrofer :P 

Det er så dritt! For hver time som går feirer jeg litt, har et intenst håp om å slippe unna :fnise: Omgangssyken er så forferdelig! Men når kan man føle seg trygge tro? Og hvor lenge lever basesluskene på gjenstander :ninja: Ser for meg at 48 timer etter at smittekilden er ferdig med sin 48-timer karantene, kan vi andre puste lettet ut. Så vi lever i spenning fram til Lørdag :Knegg:

Godt at lille J ikke ble hardest rammet, det må være ekstra fælt når disse småtassene er syke.

Like greit at han ikke har funnet ut av det, må si de begynner tidlig med å skal gjøre alt som vi helst ikke vil at de skal. Knerten von sprellmann er en vaskekte pøbel, garantert :ler: Merker at tiden hvor vi kunne sitte på besøk til folk å drikke kaffe er over, nå er det bare å forfølge krabaten som skal rive i alle duker, gardiner og ledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Leviora skrev:

«Tvilsom bleie» er eneste symptom på omgangssyke hos barna her så langt, så det er stor sjanse for smitte. Brace yourself! 

Herlig at han sover hele natta! :nigo: 

Går å håper så mye på å slippe unna, har nesten blitt religiøs så mye som jeg har bedt til høyere makter. Kombinerer det med babysangen vi er med på, så nærmer det seg at jeg må kalle oss troende :jepp:

Ja dere ble vel rimelige utslåtte, selv med tvilsom bleie som eneste smittekilde :sjokkbla: 

Det var deeeilig, det skjedde ikke i natt for å si det sånn :P Men altså, man tar det man får, en gang i blant er jo herlig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å dra på mor- og barn trening i dag. Men vet ikke om vi burde holde oss hjemme, til vi er trygge på at vi ikke er blitt smittet av omgangssyken. Vi har nok ikke vondt av en dag hjemme, for vi er da mye ute og farter. Men samtidig hadde den slappe kroppen min hatt gått av å komme i gang med litt jevnlig trening. Føler at kroppen ser verre ut for hvert kilo jeg går ned. Magen er så slapp at det er til å le av. Jeg har ingen anelse om det er fett, eller hud. Men jeg har fått skikkelig hengemage.. :snurt: Håper at det er fett, så jeg kan gjøre en innsats for å få trent det bort.

Nå er rommet til Knerten ferdig ryddet, så da er det egentlig klart for at han kan sove der. Men samtidig kjenner jeg at jeg gidder ikke å stå opp fjorten ganger i løpet av en natt for å putte inn smokken. I natt har 5 smokker falt i gulvet, gleder meg til sengekantbeskytteren kommer, så kanskje noen av dem holder seg på plass i sengen. I natt lå han plutselig på magen å gliset når jeg våknet av at han skravlet. De siste dagene har han begynt å sove på siden, så jeg ser for meg at han bare har bikket over på magen å blitt så forfjamset at han våknet :P

Venter fortsatt på innkallelse i forbindelse med hodet til Knerten. Den har ikke dukket opp enda, men som legen sa "det går fort å få den skjønner du, tar bare noen uker det". Konklusjonen er vel at tid er relativt. Heldigvis er jeg ikke kjempebekymret for det hodet, han gjør jo nye sprell hver eneste dag så han er nok ganske normal :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro på trening i går, det hadde jo gått over 48 timer. Kan jo ikke isolere familien i flere uker heller :ler: Fyf, jeg er så støl i muskulaturen. Lårene truer med å falle av hver gang jeg bøyer meg, først nå jeg innser hvor utrolig mange ganger man er opp og ned av gulvet når man har en baby. Treningen var bra da, veldig intensivt. Jeg trodde det ville være litt rolig og babyvennlig, men det var fullt kjør. Veldig godt å bli pushet litt i gang.

Knerten sov hele natten i natt også, men nå blir det siste oppdatering om sovningen så lenge han sover bra. Kan jo ikke virke klysete heller :P Dere får høre igjen når vi har hatt noen dårlige netter så jeg må klage litt. Nå begynner jeg faktisk å føle meg uthvilt  har sluttet å gå å legge meg kl. 20.30.

Jeg håper at motivasjonen for å vaske litt til helga kommer snikende, men har ikke sett noe til den enda :vetikke: Knerten sover så jeg burde egentlig utnytte tiden bedre enn å sitte å trykke på mobilen, for vips så er han våken igjen uten at jeg har gjort noe som helst. Har kjøpt meg Neonate babycalls etter anbefaling fra ei venninne, så de er under testing nå. Det ble et helt annet liv jo, de er så utrolig mye bedre enn de fra steinalderen vi hadde fra før. Batteritiden nå må jo være på flere døgn, kontra de gamle som kun varte to timer før de måtte lades. Sist men ikke minst, de tar ikke inn hostingen til den stakkars naboen med astma :klappe: Veldig fornøyd!

Nok drøying av tid nå, må prøve å komme i gang :hoppe:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt dagen til mer babymat-produksjon, det er så gøy! Siden jeg sendte en skrytesnap skal jeg legge ut oppskriftene her. Det blir et følelsesløst innlegg fordi jeg får ikke smilyene til å høre etter, selv etter ørten forsøk.

Kjøpte inn 38 glass med tomatpurè fra coop, som er 200 gram. De kostet 7,40 pr stykk så mye rimeligere enn mange andre glass egnet for formålet. All tomatpureen puttet jeg over i fryseposer og frøs ned, så nå har vi (og naboene våre) tomatpurè de neste 10 årene. Glassene la jeg i oppvaskkummen med varmt vann og Zalo, etter en halvtime var etiketten bare å dra av og alt limet var løsnet. Til slutt puttet jeg dem inn i oppvaskmaskinen på 75 grader programmet, så ble de skinnende rene uten lukt av tomat.

Lagde fire retter i dag, Lapskaus, Bolognese, Karri-Kylling og Torskegryte. Jeg synes selv at alle smakte godt egentlig (nå føler jeg veldig for å putte inn den smilyen som ler). Knerten har lagt sin elsk på Torskegryten, den har vært favoritten fra dag en. Karri-kylling smakte han for første gang i dag, så blir det lapskaus i morgen.

Lapskaus:
200-250 g oksekjøtt
6 store poteter
4 gulrøtter
1 liten kålrot
1 purre
Litt pepper
Halv ts Timian 

Kutt grønnsakene og tilsett krydder og vann. Del kjøttet i biter og stek raskt i olje, før du legger det sammen med grønnsakene og lar det småkoke ca. en time. Hell av kokevannet, men ta vare på det slik at du kan spe på til ønsket konsistens når du moser maten med stavmikseren.

 

Bolognese (Denne oppskriften ganget jeg med 3 slik at jeg kunne bruke en hel pakke karbonadedeig.

1 stangselleri
3 tomater
1 gulrot
1 løk (brukte kun 2 løk, selv om jeg ganget resten med 3.)
120 gram karbonadedeig uten salt og vann.
Ca. 1 ts tørket oregano
Ca. 1 ts basilikum
4 ss tomatpuré
30 gram makaroni

Del grønnsakene og ta frøene (innmaten) ut av tomatene. Kok Selleri, tomat og gulrot til det blir mørt. Stek karbonadedeig på svak varme sammen med løken. Kok makaroni. Til slutt blander du alt sammen og har oppi tomatpure og smaker til med krydder.

Karri-Kylling

1 søtpotet
1 blomkål
1 løk
1 ts karri
2 kyllingfilet 
2 dl kokosmelk
2 dl kokt ris
1 lime

Kutt grønnsakene og fres de i panna sammen med olje og karri. Så heller du over vann så grønnsakene dekkes, kok til de er møre. Tilsett kyllingen og la den trekke sammen med grønnsakene til den er gjennomkokt. Hell av kokevannet (ta vare på det for å endre konsistensen på maten etterpå). Bland risen og kokosmelken med kyllingen og grønnsakene, mos med stavmikseren og smak til med saften av en lime.

 

Torskegryte: (Knertens favoritt)
2-3 torskefileter (ikke bruk lettsaltet)
en stor søtpotet
3 store gulrøtter
1 stangselleri
1/2 løk
Tine ekte smør uten salt

Del opp grønnsakene og dekk akkurat med vann, kok til de er møre. Tilsett fisken og la den trekke et par minutter. Ha oppi en klatt smør mens det enda er varmt når du blander det sammen med stavmikseren. 

Håper dette ble sånn halvveis forståelig, jeg er så trøtt at øynene går i kryss her.

 


.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo, takk for oppskrifter! Har satt i gang litt babymatproduksjon selv (most søtpotet, potet/gulrot, eple og sviske), så da er det bare å fortsette når jeg får tak i passende beholdere :P 

Fjerner du tomatfrøene fordi du ikke får most de ordentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dei oppskriftene dine må eg visst testa ut! :jepp: Eg har ikkje prøvd meg på babymatproduksjon enda, men tenkte å prøva det ut snart. :smilorange:

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 8.34, FruN skrev:

Ooo, takk for oppskrifter! Har satt i gang litt babymatproduksjon selv (most søtpotet, potet/gulrot, eple og sviske), så da er det bare å fortsette når jeg får tak i passende beholdere :P 

Fjerner du tomatfrøene fordi du ikke får most de ordentlig? 

Startet også med de tingene der, svisker og aprikos er fortsatt en hit som en liten dessert :) Brukte isbitformer i starten når han spiste lite, puttet over i en fryseposer etterpå.

Jepp, frøene fjernes fordi de ikke moses ordentlig. Hakkes delvis opp, men forsvinner liksom ikke.

--------------------------------------------------------

(Får fortsatt ikke smiletegnene til å virke, flere som plages?) 

På 19.2.2018 den 13.21, Mirabella76 skrev:

Dei oppskriftene dine må eg visst testa ut! :jepp: Eg har ikkje prøvd meg på babymatproduksjon enda, men tenkte å prøva det ut snart. :smilorange:

Det må du gjøre! Jeg hadde ikke trodd jeg skulle synes det var så gøy å lage mat. Storkoser meg med å mikse og trikse litt med nye oppskrifter :) 

På 19.2.2018 den 16.50, Marimba skrev:

Så genialt! Takk! Og superlurt med tomatpuréglassene! 

:) Husker ikke helt, men tror det var @Weebs som er hjernen bak tomatpurèglassene, kjempelurt! Sparer jo masse penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knerten har blitt syk, våknet med feber i natt og formen er skikkelig dårlig. Regner med det er mye fordi han er så trøtt, men våkner hvert tiende minutt. Mammahjertet blør virkelig av å se at han har det så ubehagelig :hjerte: Jeg har ligget sammen med han helt fram til nå, men nå tok jeg sjansen på å liste meg opp for å få i meg litt mat. Håper virkelig formen kommer seg litt nå som han har fått sovet litt, så håper jeg natten blir bedre i natt også. Gav han paracet i natt, feberen gikk ned en grad men formen ble ikke særlig mye bedre. Han lå å gråt å ynket seg mye, så jeg ble sittende våken for å følge med han. Nå er Redbull nummer tre inntatt for dagen, da burde jeg kanskje ikke drikke flere. Tror ikke det er sunt med så mye koffein :P To timer søvn gjør så jeg ikke tenker klart en gang, og jeg sjangler når jeg går. Ikke bra :fnise: Er ikke enkelt å styre unna koffeinen heller når jeg har 2 brett med Redbull stående i kjelleren, fineste (forsåvidt eneste) morsdagsgaven jeg har fått :biggrin:

Der er Knerten våken igjen, så da er det vel bare å løpe tilbake å innta senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, FruN skrev:

Huff da :( God bedring til Knerten! 

Tusen takk :) Håper det gir seg snart. Pleier vel å gå relativt kjapt over til disse småtassene. Nå har jeg fått i han et par skjeer grøt og en smoothie, før han sovnet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Knerten heldigvis blitt frisk igjen :laugh: Syke barn er ikke gøy, den første dagen lå jeg bare i sengen å våket over han, fordi han var så slapp der han lå. Våknet å gråt litt før han sov videre, dag nr 2 derimot.. Når han begynte å bli i form til å skjønne at han hadde det fælt, det var en lang dag for å si det sånn :fnise: Ingenting var vel egentlig greit tror jeg, han skulle i hvert fall ikke spise eller drikke. Byttet på å bli båret rundt i huset og sitte i vippestolen å se på vennebyen :phaedra: Gulvet har ikke vært ok før i dag. Veldig rart, fordi jeg er så vant med at han trives godt på gulvet, så når han var "frisk" og fortsatt ikke ville ligge der ble jeg litt eh :klo: stresset. Nå er det heldigvis greit i perioder og han begynner å bli sitt gamle jeg igjen, blid liten tass :) 

Lovet jo å ikke nevne noe om søvn før det gikk dårlig igjen :fnise: Når han var syk var så klart nettene dårlige, men føler ikke det telles, det er liksom en selvfølge. I går natt derimot :overrasket: han KLIKKET(!!) Sikkert fordi han ikke fikk melk når han våknet (vi kjører jo fri bar når han er syk, da er jo væske veldig viktig). Det tok 3,5 time før jeg fikk han til å sove igjen, det er det sykeste jeg har vært borti. Han var så sinna og lei seg stakkar, til slutt sto jeg bare opp med han. Var ingen vits å bli i senga etter et par timer klikk der. Flaut nok var det igjen TVen som roet han.. Til slutt fikk vi slappet av litt i sofaen før det var greit å gå å legge seg igjen, da var klokka 04.30 og vi hadde vært våken siden klokka 01.00 :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unger og søvn, det er til å bli gal av! 
Godt å høre han er frisk i igjen da, håper nettene går seg til igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beccy87 skrev:

Unger og søvn, det er til å bli gal av! 

Amen, sistah :fnise: 

 

Åh, de deilige dagene der ungen er frisk nok til å ikke ligge som et slakt, men syk nok til å sutre og pipe seg gjennom dagen :hjerte: Bra at han er frisk igjen! 

Og er det helt feil å være litt misunnelig på de som har unger som lar seg bestikke av tven? :ler: Ikke at jeg er pro det å la ungene sitte foran tven dagen lang altså, men det hadde vært så deilig å kunne plassere ham der noen minutter når han er på sitt mest sutrete og jeg må lage middag eller gjøre noe annet som gjør at jeg ikke kan gi ham min hele og fulle oppmerksomhet. Satser på at det forandrer seg, det gjorde det iallefall med storebror :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På tide med en kjapp update kanskje :rolleyes: Det er bare så mye som skjer i livet generelt så KG har ikke blitt prioritert. Dagene flyr som regel av gårde, men det er så fort å glemme ting man ikke skriver ned.

Nå har Knerten blitt 7,5 mnd gammel!! Det går så sykt fort, jeg har ikke ord. Men gud så gøy det er :)

Vi har søkt på barnehageplass, en naturbarnehage bare et par minutters kjøring unna her vi bor. Virker som en super barnehage, så håper virkelig vi får plass der. 

Permisjonen min er over om under 1 måned, men har foreløpig ikke fått noen jobb. Driver å søker jobber siden jeg sa opp min forrige jobb midt i graviditeten. Til høsten vurderer jeg å gå tilbake til skolebenken, jeg trives ikke med det jeg har utdannet meg til, så det er ikke aktuelt å gå tilbake til det. 

Knerten blir bare sterkere for hver dag som går, nå freser han bortover gulvet i full fart. Han har lært seg å sitte selv, og han reiser seg opp hvis ting står i riktig høyde for det. Oppvaskmaskinen bruker han å støtte seg på for å reise seg. Hyllen i tv-benken er også i passe høyde til at han greier å reise seg opp ved den. Med andre ord må han passes på hele tiden, han er en liten ramp :fnise: 

Vi har fått gode soverutiner på dagtid, hadde aldri trodd det! Det er knappe to uker siden han sov 5 lurer på 15-30 min. Nå sover han 1 - 2 timer to ganger om dagen :nori: Helt utrolig. Han sover stort sett natta gjennom, på eget rom! Jeg vet ikke hva jeg skal si, er bare evig takknemlig. Føler med dere som sliter veldig med søvnen til babyene, men ikke mist håpet på at det plutselig kan snu. Det gjorde i alle fall det for oss.

Jeg venter spenning på en ny vogn som jeg har bestilt. En Babyjogger City Elite, var på tilbud så da benyttet jeg sjansen. Spent på hva jeg vil synes om vogn med tre hjul. Blir gøy, gleder meg til å prøvekjøre. Vi tenker å ha den med oss når vi reiser til syden, men må undersøke hvordan de skal sendes med flyet. Hører jo om så mange som får barnevogn ødelagt på flyreise. Og apropos ferie, finnes det noen måte jeg kan ha med meg fryst hjemmelaget babymat?

Tja ellers er vi litt i tenkeboksen for det meste om dagene. Vi tenker på om vi skal flytte, bygge på huset, bygge nytt hus (begge har mest lyst til det, men vi har egentlig ikke råd til det nå), hvor vi eventuelt skal kjøpe/bygge hus. Det er mye som kverner rundt i topplokket å jeg merker det tar mye energi. Spesielt siden det har vært en del konflikter mellom mannen og meg med tanke på dette. Nå har vi blitt enige om å vurdere, og gjøre research på alle alternativene og forhåpentligvis finne en god løsning til slutt.

Jeg har begynt å trene tre ganger i uka og merker stor forskjell på energinivået! Det gjør så utrolig mye med humøret, i dag har jeg dessverre droppet treningen, angrer skikkelig allerede. Får ture en tur med havremopeden i kveld som kompensasjon. Jeg er med på mor- og barn trening to ganger i uka, men i dag skulle vi være på et veldig lite rom så jeg orket ikke å dra. Det ender med at Knerten raller rundt å klyper andre babyer :( Kan noen plis fortelle meg at det er vanlig? Føler jeg har en litt vel aktiv unge noen ganger og at folk allerede tenker sånn "hun der har virkelig ikke kustus på ungen sin". Men jeg vet jo innerst inne at han er en baby og at det er helt vanlig at noen er mer aktive enn andre. Det er vel positivt at man vil opp og fram i livet :P 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen har kustus på en baby. Noen har flaks og har rolige barn bare. Jeg har aldri vært en av de :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Dette :fnise: 

Vi har forresten en babyjogger city mini gt som vi bruker som reisetrille. Det er vel en "lillebror" til den dere har bestilt tror jeg? Den er genial å reise med og fantastisk å ha i sydligere strøk og om sommeren; lett å trille, lett og liten å bære, kompakt i sammenslått tilstand, og veldig lett å slå sammen. Den er imidlertid HAT på vinterføre, type miore blir rød i trynet og skriker at jeg skal brenne den j**** vogna  om den prøver å velte én gang til om jeg er dum nok til å bruke den nå - så om vinteren holder jeg meg til den stabile firehjulingen vår :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å tenke på med både jobb og kanskje/kanskje ikke flytting osv da. Ikke rart du blir sliten av sånt. :hjerte: 
Men så bra dere har fått orden på sovingen da, det unner jeg dere virkelig. Og at Knerten blir bare mer og mer selvstendig er jo kjempe gøy. Plutselig sitter du der med et lite barn og ikke lengre en baby! :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har baby jogger city elite, og jeg er fornøyd med sportsdelen (bagdelen var totalt vognnekt...) Mest fornøyd er jeg fordi da vi bytta til sportsdel begynte hun å sove lange dupper i vogna inne. Det er heller lite trille-erfaring å dele med andre ord :fnise: Men den er god på asfalt og ikke for ulendte grusveier, og superenkel å slå sammen og ta med! 

Jeg har og en sånn rampebaby som freser rundt, river ned alt hun får tak i, bader i vannskåla til hunden hvis vi ser bort i to sekunder og sånn. Null kustus! Hun har og klypt (kløpet?) en annen baby i kinnet så han begynte å gråte. Ikke kult! Men vi får jo ikke gjort så mye med det, ungen har bare makk i rumpa og et energinivå vi ikke aner hvor hun har fra ( :hoppe: <- sånn, hele dagen!) Vi sier det er normalt :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...