Gå til innhold

Hva mener du om halal-produkter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva er poenget med å oeve lengst mulig?

Anonymkode: a38a9...693

 

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Om jeg dør om 40 år så taper jeg? Å om du før om 40 år så vinner du? Hvor er logikken din egentlig? 

Anonymkode: f8e32...481

Tape, vinne? Hvem bryr seg? Om jeg lever om 40 år vil jeg ikke ha peiling på at dere eksisterte. Det er ingen andre som vinner på at dere lever lenge enn de som bryr seg om dere. 

Det handler ikke om å vinne, langt ifra. 

Anonymkode: b7095...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, TulleJenny skrev:

Har du kilder til dette? Hadde vært interessant å lese :) Har alltid trodd at halal slakting var å skjære over strupen på dyret og la det blø ut?

Halal-slakting er rent barbari.

 

Anonymkode: a38a9...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle dyr får ikke en bønn får de slaktes, så der tar du veldig feil 

Anonymkode: f8e32...481

Jo det gjør det, alt kjøtt i Norge kan spises av muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TulleJenny skrev:

Har du kilder til dette? Hadde vært interessant å lese :) Har alltid trodd at halal slakting var å skjære over strupen på dyret og la det blø ut?

Mange tror at det er sånn de gjør det i Norge, men det er ikke lov. 

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/1G3Q/Norturas-slaktemetode-er-na-godkjent-som-halal

Anonymkode: f8e32...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mystix skrev:

Jo det gjør det, alt kjøtt i Norge kan spises av muslimer.

Bare tull. De har ikke råd til å ha en som ber på et slaktehus hele dagen for alle dyrene, så det er noen som må ha lurt deg 

Anonymkode: f8e32...481

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare tull. De har ikke råd til å ha en som ber på et slaktehus hele dagen for alle dyrene, så det er noen som må ha lurt deg 

Anonymkode: f8e32...481

Javel.  Legger til linken som er over her om igjen. 

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/1G3Q/Norturas-slaktemetode-er-na-godkjent-som-halal

Endret av Mystix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Mystix skrev:

Jo det gjør det, alt kjøtt i Norge kan spises av muslimer.

Hva er poenget med denne merkingen da!

Anonymkode: a38a9...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med denne merkingen da!

Anonymkode: a38a9...693

Lurer på det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner. I Norge er det ingen forskjell på vanlig slakt og halalslakt annet enn bønnen. Det er ikke tillatt å skjære over strupen på bevisste dyr her til lands, selv om Fatland har vel slurvet godt med grisene sine. Kosher tillater ikke at dyrene bedøves, derfor er den metoden ikke tillatt i Norge. Om alle jøder er vegetarianere her til lands tviler jeg litt på, de følger vel de reglene som passer de. 

Om dere boikotter halal pga dyrevelferd, bør dere boikotte all slakt. Og ikke besøke kebabsjapper etter en fuktig tur på byen, da de serverer oftest kun halal. 

En annen ting å ha i bakhodet er at halal og kosher ikke har monopol på å slakte ved å skjære over strupen på bevisste dyr. Så reiser du en del setter du nok tenna i en del slike dyr. 

Anonymkode: c908f...cc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr burde fått litt omtanke og en bønn før de forlater planeten, men slikt har vi ikke tid og penger til i det kapitalistiske vesten.

Anonymkode: 26841...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TulleJenny skrev:

Takk! Det er jo på en måte bra at det er slik her i Norge. Men i resten av verden? Uff. 

Tror du seriøst at muslimer er alene om disse slaktemetodene andre steder i verden og at for eksempel kristne har mye mer humane slaktemetoder? Bakgrunnen for at dyret skal være levende når strupen skjæres over er at når hygienen er heller dårlig så er det viktig at hjertet slår slik at mest mulig av blodet kommer ut av slaktet så fort som mulig. Når man ikke har/hadde tilgang til bedøvelse slik vi har her i Norge i våre dager, så er det ikke så mange andre måter å gjøre det på.

Jeg har for øvrig ingen problemer med å spise halalslaktet kjøtt. Som flere andre her nevner så er slaktemetodene her i Norge helt like for alle typer slakt bortsett fra bønnen og siden jeg ikke er religiøs verken i den ene eller andre retningen så bryr jeg meg ikke om den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som flere nevner. I Norge er det ingen forskjell på vanlig slakt og halalslakt annet enn bønnen. Det er ikke tillatt å skjære over strupen på bevisste dyr her til lands, selv om Fatland har vel slurvet godt med grisene sine. Kosher tillater ikke at dyrene bedøves, derfor er den metoden ikke tillatt i Norge. Om alle jøder er vegetarianere her til lands tviler jeg litt på, de følger vel de reglene som passer de. 

Om dere boikotter halal pga dyrevelferd, bør dere boikotte all slakt. Og ikke besøke kebabsjapper etter en fuktig tur på byen, da de serverer oftest kun halal. 

En annen ting å ha i bakhodet er at halal og kosher ikke har monopol på å slakte ved å skjære over strupen på bevisste dyr. Så reiser du en del setter du nok tenna i en del slike dyr. 

Anonymkode: c908f...cc8

Eneste fornuftige innlegg i tråden. 

Det er jo greit at ingen dyr her i Norge blir blødd ut fra bevisst tilstand. Men hvor kommer kjøttet dere her spiser fra? 

Når de kutter strupene på alle dyra og de sakte blør ut, så er IKKE det mye dyrevelferd. Det er et helvetes massakre. 

Dagens mennesker spiser for mye kjøtt. Både egen helse, og verdens klima, er tjent med at alle roer ned på fråtsingen av kjøtt. 

Her er noen bilder av dyr, som ikke har blitt bedøvet først. Og det stemmer at smaken forandres ved mye stresshormoner. Heldigvis foretrekker de fleste et stressfritt kjøtt. Det smaker mindre blodtørstighet  

 

1375A384-7941-450E-8439-3F63BF88CEDE.jpeg

099C51D4-54EF-4D72-AE0D-F4712CA1B7FE.jpeg

AA3429EA-497D-4EF3-9213-83381AF7CD6D.jpeg

Anonymkode: 6ebc1...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sier dere ikke bryr dere, hadde det vært greit at en hvit rik kristen mann insisterte på at det skulle stå en prest å velsigne hvert dyr på slakteriet? Og deretter merke kjøttet som "Godkjent" OG få noen prosenter for hvert solgte produkt som går til denne mannens menighet?

SELVFØLGELIG hadde det blitt opprør... Humanetikere, ateister, journalister og akademikere hadde gått av skaftet!

Så er det interessante spørsmålet, hvorfor er ikke regelen lik for alle?

Anonymkode: cff71...aad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minute ago, AnonymBruker said:

OG få noen prosenter for hvert solgte produkt som går til denne mannens menighet?

Anonymkode: cff71...aad

Får muslimske trossamfunn prosenter av salget av halalkjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Chubby skrev:

Meh...bryr meg i grunn ikke, eneste forskjellen er at de ber litt for dyret 

Det er jo en stor forskjell da. Å be en bønn for de, for så å stikke de i halsen med en kniv og se de sakte dø mens de er bevist. Veldig mye halal er jo importert. 

Her i Norge skal dyret først bedøves med en bolt i panna og så skal det blø ut. 

Om man ser halalslakt IRL så vil man aldri noen sinne spise det kjøttet. Det er så brutalt og voldelig. 

Anonymkode: 6ebc1...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo en stor forskjell da. Å be en bønn for de, for så å stikke de i halsen med en kniv og se de sakte dø mens de er bevist. Veldig mye halal er jo importert. 

Her i Norge skal dyret først bedøves med en bolt i panna og så skal det blø ut. 

Om man ser halalslakt IRL så vil man aldri noen sinne spise det kjøttet. Det er så brutalt og voldelig. 

Anonymkode: 6ebc1...270

Øh. Den bolten, det er en ting som skytes rett i hjernen og dreper dyret. Bedøvende bolt, wtf 

Anonymkode: f8e32...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, linsejesus skrev:

Får muslimske trossamfunn prosenter av salget av halalkjøtt?

1 krone for hver kilo kjøtt solgt ifølge Nortura sine nettsider. Tror det er IRN som får dem. 

Anonymkode: cff71...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...