Gå til innhold

Press om å ha brudepiker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Arabella skrev:

Er det ingen av dere som har noen forståelse for at TS, kanskje for en gangs skyld, ønsker å være midtpunktet der hun går oppover kirkegulvet på sin store dag, eventuelt alene eller sammen med mannen? Har alle dere andre hatt brudepiker/svenner i deres bryllup?

Joda, jeg har forståelse for at hun ønsker det. Men når både mannen og hans døtre ønsker det motsatte, i tillegg til at hun sier at dette er tradisjon i mannens familie, synes jeg det veier tyngre. Hadde vært snakk om nieser eller andre fjerne familiemedlemmer ville jeg også ment at hennes ønsker burde tas mer hensyn til, men her er det altså brudgommens egne barn, som han ønsker at skal ha denne rollen på det som også er hans store dag. Det eneste hun kan oppnå med å trumfe gjennom sin vilje er å bli den slemme stemoren i øynene ikke bare til jentene, som hun i stede burde jobbe for å få et godt forhold til, men også hele hans familie. Er det virkelig verdt det?

Jeg har vært i mange brullup, både med og uten (store og små) brudepiker og -svenner - brudeparet har uansett vært midtpunktet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

(Får ikke denne bort)

Jeg syns egentlig det mest bekymringsverdige er at disse jentene allerede har vært brudepiker 10 (!) ganger. Det betyr at de har blitt vandt til at bryllup skal handle om dem. Jeg vet ikke om jeg syns det er helt bra for barn å bli så selvsentrert. Det er da ikke vanlig å være brudepike i alle bryllup man deltar i(som det jo omtrent må være i dette tilfellet.) De har fått være brudepiker mange nok ganger. På tide å bli store barn nå. Den eldste er jo ungdomsskoleelev neste år. 

Anonymkode: 5014e...531

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er de ikke for gamle. Bare se på for eksempel kronprinsesse Victorias bryllup, der var det små brudepiker/svenner fra 4-6 år, men også to 11-åringer, en 14-åring og en 15-åring. Det viktige er nemlig at de ikke er der som dekorasjon, men i kraft av sin relasjon til brudeparet. Og hvilken relasjon kan være nærmere enn barna? Synes det er fantastisk hyggelig at de faktisk har lyst og er overrasket over at ikke bruden synes det samme.

Anonymkode: 41c4d...b5f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er TS og mannen sitt bryllup, hva hans døtre måtte ønske er nokså sekundært da det ikke er deres bryllup. Det er to som gifter seg, ikke fire. Jeg forstår forøvrig TS godt, jeg hadde heller ikke ønsket brudepike/brudesvenner i mitt bryllup, av den enkle grunn at jeg hadde ønsket meg et enkelt bryllup uten for mye dilldall.

Barn kan fint få andre og betydningsfulle roller enn å være brudepiker eller brudesvenner i bryllup. For eksempel bære eller passe på ringer, blomsterbukett, lese dikt eller lignende. Det må jo gå an å komme fram til et kompromiss som dekker alles behov. 

Anonymkode: 59550...36c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er TS og mannen sitt bryllup, hva hans døtre måtte ønske er nokså sekundært da det ikke er deres bryllup. Det er to som gifter seg, ikke fire. Jeg forstår forøvrig TS godt, jeg hadde heller ikke ønsket brudepike/brudesvenner i mitt bryllup, av den enkle grunn at jeg hadde ønsket meg et enkelt bryllup uten for mye dilldall.

Barn kan fint få andre og betydningsfulle roller enn å være brudepiker eller brudesvenner i bryllup. For eksempel bære eller passe på ringer, blomsterbukett, lese dikt eller lignende. Det må jo gå an å komme fram til et kompromiss som dekker alles behov. 

Anonymkode: 59550...36c

HAN ØNSKER DET! DA DET ER EN TRADISJON I HANS FAMILIE!

Anonymkode: 77370...372

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HAN ØNSKER DET! DA DET ER EN TRADISJON I HANS FAMILIE!

Anonymkode: 77370...372

Men ønsker barna det egentlig? 

Anonymkode: 5014e...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Mannen ønsker sine døtre som brudepiker... Jeg vil ikke ha brudepiker / brudesvenner i det hele tatt, mens dette er tradisjon i hans familie.

Er det en annen rolle døtrene kan ha? 

Forslag?

Anonymkode: a58be...536

Siden mannendin ønsker at døtrene hans skal ha den rollen, skal du godta det. Det er ingen andre roller du kan gi de, til det er de for unge. 

Anonymkode: 0a881...a8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt stuss over at så mange mener bruden ikke skal få ha regi på egen seremoni. Man gifter seg, forhåpentligvis, én gang. Skal hun komme i andre rekke og sette egne ønsker til side på egen bryllupsdag fordi mannen la døtrene være aktivt deltagende? Formodentlig er de uansett med i kirka og etterpå, de trenger faktisk ikke å være midt oppi selve vielsen.

Anonymkode: 47442...fe9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at jeg er utlending når jeg svarer her :)

Synes det er litt rart at dere er så firkantet her i Norge.  Hvorfor MÅ ting være "riktig" og hvis ikke folk gjør det som alle har gjort før er det veldig "rart"?   I USA har vi flere følgere enten på brudens side eller brudgommens.   Hvorfor kan ikke du sitte ned med jentene og si " tenk jenter, at nå blir jeg endelig gift med faren deres og jeg virkelig ønsker dere å være en del av bryllupet, for å vise hvor mye dere betyr for meg" - og DA kan dere alle 4 snakke sammen for å finne ut hva de kan gjøre.  Du må være helt SPRØ å ikke ønsker å inkludere jentene til den mannen du skal gifte deg med i bryllupet deres.  De kan bære ringene deres - 12 åringen kan lese en dikt eller gi ut programmer når folk kommer i kirken.  De må ikke stå der oppe sammen med dere!  Sheesh- for en måte å begynne ekteskapet deres på!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg blir litt stuss over at så mange mener bruden ikke skal få ha regi på egen seremoni. Man gifter seg, forhåpentligvis, én gang. Skal hun komme i andre rekke og sette egne ønsker til side på egen bryllupsdag fordi mannen la døtrene være aktivt deltagende? Formodentlig er de uansett med i kirka og etterpå, de trenger faktisk ikke å være midt oppi selve vielsen.

Anonymkode: 47442...fe9

Når det gjelder å utelukke barn som hennes snart mann ønsker skal delta i bryllupet? Ja, synes at folk må nesten få hodet hennes ned på jordet igjen og si ifra hvor dårlig idé dette er. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glatt svelgt den kamelen og latt jentene vært brudepiker dersom de ønsker det selv. Det er en liten investering å inkludere hans barn i bryllupet og la de være brukepiker. Alder hadde ikke spilt noen rolle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke helt argumentet med at brudepikene på en eller annen måte gjør at brudeparet ikke blir midpunktet? De går ikke sammen nedover kirkegulvet (eller hvor man nå gjør det) og de kan sette seg på første rad når løftene avlegges. Man fokuserer da vitterlig på brudeparet selv om det er to jenter som går nedover på forhånd.

Anonymkode: 0c788...a64

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir litt stuss over at så mange mener bruden ikke skal få ha regi på egen seremoni. Man gifter seg, forhåpentligvis, én gang. Skal hun komme i andre rekke og sette egne ønsker til side på egen bryllupsdag fordi mannen la døtrene være aktivt deltagende? Formodentlig er de uansett med i kirka og etterpå, de trenger faktisk ikke å være midt oppi selve vielsen.

Anonymkode: 47442...fe9

Nå er det ikke bare brudens dag, men også brudgommens dag og hans ønsker teller vel også noe. At han vil inkludere barna sine på den store dagen er ikke noe rart

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Outlander said:

Når det gjelder å utelukke barn som hennes snart mann ønsker skal delta i bryllupet? Ja, synes at folk må nesten få hodet hennes ned på jordet igjen og si ifra hvor dårlig idé dette er. 

Men det er ikke snakk om å utelukke noen fra bryllupet. De får jo være med i kirken. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor det er en selvfølge at de skal delta aktivt i seremonien, når bruden(!) ikke ønsker dette?

Anonymkode: 47442...fe9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Lærke said:

Nå er det ikke bare brudens dag, men også brudgommens dag og hans ønsker teller vel også noe. At han vil inkludere barna sine på den store dagen er ikke noe rart

Han vil. Hun vil ikke. Går det da automatikk i at det er hun som må føye seg? Og hvorfor?

Anonymkode: 47442...fe9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt varianten hvor dørene åpnes halvveis for at brudepikene kan gå opp midtgangen for sette seg I trappa eller på sine respektive stoler. Så starter innmarsjen hvor brud og brudgom/far går opp midtgangen alene. 

At brudepiker på denne størrelsen og i denne alderen skulle gått rett foran bruden, hadde for meg vært uaktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil. Hun vil ikke. Går det da automatikk i at det er hun som må føye seg? Og hvorfor?

Anonymkode: 47442...fe9

Å la to småjenter være brudepiker burde ikke være noe stort offer for bruden. Disse jentene er hennes stedøtre og bør absolutt inkluderes når faren og stemoren gifter seg. Og spiller det virkelig så stor rolle at jentene får være brudepike? Tviler på at jentene har som misjon å ødelegge brylluppet ;)

Bruden gifter seg her inn i en familie og det er lite smart å begynne livet som ektefolk med å ekskludere eller være vanskelig når det gjelder deler av familien - barna hans.

Men nå er kanskje jeg mer fleksibel enn de fleste og tenker det er harmløst å la jentene være brudepiker. Det ødelegger verken brylluppet eller ekteskapet. Kanskje tvert imot

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Men det er ikke snakk om å utelukke noen fra bryllupet. De får jo være med i kirken. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor det er en selvfølge at de skal delta aktivt i seremonien, når bruden(!) ikke ønsker dette?

Anonymkode: 47442...fe9

utelukker fra å DELTA i bryllupet.  Personlig synes jeg det er en veldig dårlig valg - kanskje på grunn av dette vil han tenke litt på om det er hun han ønsker å ha som stemor til barna.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...