Gå til innhold

Student, må betale husleie til han med fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han tjener jo på at hun bor der. Hun taper på å bo der. Hadde hun bodd i et bokollektiv så ville hun hatt mer penger å rutte med. Så her blir det skjevfordeling. Han er sikkert dritfornøyd med å få mer penger å rutte med til seg selv. 

Anonymkode: 81920...70e

Hvordan i all verden er det regnestykket?

Anonymkode: 09c66...f2b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere begge er urimelige! 
At du har mindre penger enn han, betyr ikke at du skal få bo gratis, det er urimelig av deg å forvente at han skal betale dine bokostnader. 
Men at han ikke kjøper mat om du ikke har råd, er urimelig av han. 

Jeg og eksen bodde sammen, jeg med 7800,- i stipend/lån, han med 35 000,- i mnd. 
Vi delte husleie likt, og vi byttet på å handle mat, men jeg valgte kjøpe billig mat og lage mye selv fra bunnen, mens han kjøpte inn biff og annen mer eksklusiv mat. 
 

Anonymkode: 0cbc9...fff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han tjener jo på at hun bor der. Hun taper på å bo der. Hadde hun bodd i et bokollektiv så ville hun hatt mer penger å rutte med. Så her blir det skjevfordeling. Han er sikkert dritfornøyd med å få mer penger å rutte med til seg selv. 

Anonymkode: 81920...70e

Da lurer jeg på hvor en kan leie så billig? 

Anonymkode: 0777f...72e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg ikke tatt leie av en samboer. Jeg synes det er litt underlig. Det er et samboerforhold, ikke et leieforhold. Han tjener jo på at du bor sammen med ham likevel, fordi dere deler alle andre faste utgifter. 

Men det verste her er egentlig dette med at han ikke betaler for noe mat hvis ikke du har råd. Man kan vel se litt stort på det, tross alt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden er det regnestykket?

Anonymkode: 09c66...f2b

Om hun betaler 3000,- i husleie uansett hvordan hun bor (med han eller kollektiv) så må hun kun bruke penger på egen mat i kollektiv. Hun slipper å betale halve matbudsjettet til en mann som faktisk koster mye mer enn matbudsjettet til en dame. 

Anonymkode: 81920...70e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at man bør bidra etter evne. 

Å gå på skole er vel ikke akkuratt mer fritid enn det å jobbe, kommer jo virkelig an på hvor mange timer han jobber. Hun blir jo ferdig med utdannelsen sin en gang og vil jo sikkert da betale det hun kan.

Nå er det jo hans bolig, hvis hun ikke hadde bodd der så hadde jo han valgt å sitte med lån og alt som er, så man kan jo snu det på den kanten og, for de som skylder på at hun måtte jo betalt om hun hadde bodd et annet sted 🙊 

Hvis alle andre utgifter deles(kanskje inkl. strøm for alt vi vet) så synes jeg ikke det er urimelig. Litt må man ofre om man er glad i noen og her er det vel han som har en del til overs. Man høster som man sår, hun gir vel igjen en vakker dag forhåpentligvis :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Da lurer jeg på hvor en kan leie så billig? 

Anonymkode: 0777f...72e

Studenthybler kan være så rimelige.

Billigste hybel på Bjerke ligger på i overkant av 3000,-.

TS skriver også at de deler på andre utgifter, jeg vil anta at det er strøm/internett/tv. Så ser jeg at en annen her kommer med et godt poeng angående matutgiftene. De deles likt.

Endret av Clostebol
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om hun betaler 3000,- i husleie uansett hvordan hun bor (med han eller kollektiv) så må hun kun bruke penger på egen mat i kollektiv. Hun slipper å betale halve matbudsjettet til en mann som faktisk koster mye mer enn matbudsjettet til en dame. 

Anonymkode: 81920...70e

Hvordan koster en mann "mye" mer?

Anonymkode: 09c66...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Clostebol skrev:

Studenthybler kan være så rimelige.

Billigste hybel på Bjerke ligger på i overkant av 3000,-.

TS skriver også at de deler på andre utgifter, jeg vil anta at det er strøm/internett/tv.

Så må hun ha strøm, forsikring, tv, internet osv

Anonymkode: 0777f...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så må hun ha strøm, forsikring, tv, internet osv

Anonymkode: 0777f...72e

Ikke når man leier via samskipnaden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er urimelig at du betaler litt til ham for å bo, men utrolig stusselig av ham å ikke kjøpe mat når det er tomt og du ikke har penger. Det må jo gå an å være litt rause med hverandre. At du er student er jo en midlertidig situasjon også.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om TS nå ikke betalte husleie, og de to gjorde det slutt etter en tid, så ville samboeren sitte igjen og vite at han effektivt hadde sponset TS gjennom studietiden. Når TS betaler for seg så utnytter hun ham i hvert fall ikke, og forholdet blir mer likeverdig. Så blir spørsmålet også hvordan TS selv disponerer resterende sum. Går hun for de mest økonomiske alternativene i matveien, for eksempel? Den parten som bevisst velger å kjøpe det dyreste bør selvfølgelig betale slikt selv.

Anonymkode: cb301...85f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Om TS nå ikke betalte husleie, og de to gjorde det slutt etter en tid, så ville samboeren sitte igjen og vite at han effektivt hadde sponset TS gjennom studietiden. Når TS betaler for seg så utnytter hun ham i hvert fall ikke, og forholdet blir mer likeverdig. Så blir spørsmålet også hvordan TS selv disponerer resterende sum. Går hun for de mest økonomiske alternativene i matveien, for eksempel? Den parten som bevisst velger å kjøpe det dyreste bør selvfølgelig betale slikt selv.

Anonymkode: cb301...85f

En samboer som nekter å kjøpe mat pga delingsprinsippet?

Æsj.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå faktisk at du skal betale for deg, men det er litt drøyt når han er såpass gnien at han ikke engang kan kjøpe inn mat om du ikke har råd. Om han er så gnien så kan jo du kjøpe inn den maten du spiser i løpet av en måned, og så kan han kjøpe inn det han spiser? Skal ikke være sånn at du sprenger budsjettet ditt bare fordi dere er to. Dere må i hvert fall ha en sum å forholde dere til, som du også kan håndtere. Kan ikke kjøpe inn luksusmat, og brødfø han om han spiser mye mer enn deg.

Men mange studenter må jobbe ved siden av studiene så kanskje du skal se etter en jobb? Eventuelt flytte inn i et kollektiv siden det egentlig lønner seg mer for deg nå når du er student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han tjener jo på at hun bor der. Hun taper på å bo der. Hadde hun bodd i et bokollektiv så ville hun hatt mer penger å rutte med. Så her blir det skjevfordeling. Han er sikkert dritfornøyd med å få mer penger å rutte med til seg selv. 

Anonymkode: 81920...70e

Jeg tror ikke hun ville hatt stort mer å rutte med. De fleste studenthybler koster mer enn 3000 og det er langt fra sikkert hun ivlle fått studenthybel, dem er det kamp om. Private hybler koster vanligvis mye mer. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er annerledes når man er samboere syns jeg. Da er det enten null leie(men selvfølgelig deling av utgifter) eller kjøpe seg inn i boligen. 

Anonymkode: 92006...eb6

Ja, det er annerledes, men jeg synes ikke det er urimelig å ta litt i leie likevel. Null i leie eller kjøpe seg inn er to poler, og det gir ikke nødvendigvis mening å legge seg helt i ytterkant på den måten. Null i leie er jo rent tapsprosjekt for ham, men hvis hun er student har hun neppe mulighet til å kjøpe seg inn. Da synes jeg det gir mer mening å legge seg et sted i midten, altså betale litt i leie.

Anonymkode: 2b15e...c0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, AnonymBruker said:

da får du heller betale 5000kr i husleie til en som tjener 100 000 i måneden ved studentsamskpnaden.

Anonymkode: d069b...8fa

Jeg visste ikke at samskipnaden hadde private bakaktører.

Vennligst dokumenter.

Anonymkode: 45f7c...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om TS nå ikke betalte husleie, og de to gjorde det slutt etter en tid, så ville samboeren sitte igjen og vite at han effektivt hadde sponset TS gjennom studietiden. Når TS betaler for seg så utnytter hun ham i hvert fall ikke, og forholdet blir mer likeverdig. Så blir spørsmålet også hvordan TS selv disponerer resterende sum. Går hun for de mest økonomiske alternativene i matveien, for eksempel? Den parten som bevisst velger å kjøpe det dyreste bør selvfølgelig betale slikt selv.

Anonymkode: cb301...85f

Men hun betaler jo. De deler jo på faste utgifter

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke hun ville hatt stort mer å rutte med. De fleste studenthybler koster mer enn 3000 og det er langt fra sikkert hun ivlle fått studenthybel, dem er det kamp om. 

Anonymkode: 2b15e...c0b

Tull.

Leid via samskipnaden i Oslo 3 ganger. De billigste hyblene er der minst kamp om. Fikk hybel 2 mnd etter jeg søkte alle gangene.

Endret av Clostebol
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...