Gå til innhold

Hvorfor må dere ikke-troende poste stygge innlegg om kristne og våres tro?


Villmark

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man rett og slett mangler evnen til å føle "religiøsitet", så virker religiøse ganske absurde. Og har man i tillegg vokst opp med galskapen (som mange uheldigvis gjør) og blitt mast på av familie og slekt, så blir tålmodigheten ganske tynnslitt. 

 

Anonymkode: 9e1f4...407

Alle kan ta del i Guds herlighet. Ikke baser din tro på religiøsitet, for religion blir fort synonymt med handling, og ingen handling; det være kirkegang eller salmesang, kan rettferdiggjøre deg for Gud. Les Bibelen med et åpens sinn og et ønske om å forstå, begynn gjerne med Paulus' brev. Og husk, det er ikke du som mangler noe for å se Guds herlighet, dine øyne er forblindet:

«For denne verdens gud har forblindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde.»
‭‭2 Korinter‬ ‭4:4‬

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Alle kan ta del i Guds herlighet. Ikke baser din tro på religiøsitet, for religion blir fort synonymt med handling, og ingen handling; det være kirkegang eller salmesang, kan rettferdiggjøre deg for Gud. Les Bibelen med et åpens sinn og et ønske om å forstå, begynn gjerne med Paulus' brev. Og husk, det er ikke du som mangler noe for å se Guds herlighet, dine øyne er forblindet:

«For denne verdens gud har forblindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde.»
‭‭2 Korinter‬ ‭4:4‬

 

Kan du gi meg en jævla god grunn for å vende om til Gud og kristendommen? Dette er ikke på tull, mener det helt seriøst men har enda ikke funnet god nok grunn til å gjøre det

Anonymkode: b2552...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi meg en jævla god grunn for å vende om til Gud og kristendommen? Dette er ikke på tull, mener det helt seriøst men har enda ikke funnet god nok grunn til å gjøre det

Anonymkode: b2552...517

Å gi en enkeltgrunn til å vende om som gir mening for den frelste gir nødvendigvis ikke samme mening til den ufrelste. Jesus betydde ingenting for meg før jeg forstod, og først da ble jeg en kristen. Prøv å ta et steg bort fra ideen om skinnhellige kristne, og les Guds åpenbarte ord med egne øyne. 

Les gjerne 1. Korinterbrev kapittel 15. Det gir i sin helhet et bilde på hva det hele handler om. Og ikke nøl med å komme med spørsmål til det du leser! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Jeg baserer min tro på hva jeg anser som Guds inspirerte ord ut fra Bibelens troverdighet og sannhet i alle ting.

Men hvorfor gjør du det, og ikke jeg? Og heller ikke store deler av verdens øvrige befolkning? 

Hvem fortalte deg om Gud, når gjorde de det, og ble det presentert som sannhet eller som er eventyr?

Anonymkode: 01507...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor gjør du det, og ikke jeg? Og heller ikke store deler av verdens øvrige befolkning? 

Hvem fortalte deg om Gud, når gjorde de det, og ble det presentert som sannhet eller som er eventyr?

Anonymkode: 01507...ca8

Jeg ble nok presentert for Gud en gang i barndommen, men da jeg kommer fra et ikke-kristent hjem ble det nok ikke presentert som fakta. Min kjennskap til Gud kommer på Hans ord til menneske, Bibelen. Det å basere sin tro på Guds ord istedenfor religion har gitt meg sikkeret i troen, langt over hva jeg har fått fra andre ressurser.  

Mennesker er feilbarlige, Gud er ufeilbarlig. Bibelen vil gi deg sannheten om du er i stand til å dele den rett. Men først av alt krever det et villig sinn, for om du leser den som fiksjon, er det stor sannsynlighet for at det er hva den kommer til å forbli for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Jeg ble nok presentert for Gud en gang i barndommen, men da jeg kommer fra et ikke-kristent hjem ble det nok ikke presentert som fakta. Min kjennskap til Gud kommer på Hans ord til menneske, Bibelen. Det å basere sin tro på Guds ord istedenfor religion har gitt meg sikkeret i troen, langt over hva jeg har fått fra andre ressurser.  

Mennesker er feilbarlige, Gud er ufeilbarlig. Bibelen vil gi deg sannheten om du er i stand til å dele den rett. Men først av alt krever det et villig sinn, for om du leser den som fiksjon, er det stor sannsynlighet for at det er hva den kommer til å forbli for deg. 

Villig sinn er nok ikke nok, du. Nytter ikke å tvinge seg selv til å tro på noe - enten gjør man det, ellers gjør man det ikke. 

 

Anonymkode: 01507...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Villig sinn er nok ikke nok, du. Nytter ikke å tvinge seg selv til å tro på noe - enten gjør man det, ellers gjør man det ikke. 

 

Anonymkode: 01507...ca8

Om det er slik har ingen mennesker noen reelle valg, predestinasjonslæren gjør sitt inntog og alt motstand blir meningsløs. Om du er fast bestemt på at alt som kommer ut fra Russland er propaganda, eller at alt Trump sier er løgn så vil det forbli nettop det. Bare ved å endre din egen oppfattning vil du kunne se det med nye øyne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Å gi en enkeltgrunn til å vende om som gir mening for den frelste gir nødvendigvis ikke samme mening til den ufrelste. Jesus betydde ingenting for meg før jeg forstod, og først da ble jeg en kristen. Prøv å ta et steg bort fra ideen om skinnhellige kristne, og les Guds åpenbarte ord med egne øyne. 

Les gjerne 1. Korinterbrev kapittel 15. Det gir i sin helhet et bilde på hva det hele handler om. Og ikke nøl med å komme med spørsmål til det du leser! 

Takk for svar, men hvorfor skal Gud straffe de ikke-troende på lik måte som massemordere, voldtektsmenn og andre store kriminelle? Hvorfor skal vi havne i samme helvetet? Han skal være rettferdighetens Gud, men dette synes jeg på ingen måte er rettferdig. Hvis gud kan alt, hvorfor kunne han ikke reddet alle mennesker å hindret Eva å spise det forbanna eple?

Det sies og står jo også at det ikke fantes synd i edens hage, men dette må vel på høyeste måte kategoriseres som synd da de gjorde imot det Gud så til de? Og hvorfor skapte Gud det treet? Bare for å friste de og fucke opp i eget skaperverk? 

Anonymkode: b2552...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Om det er slik har ingen mennesker noen reelle valg, predestinasjonslæren gjør sitt inntog og alt motstand blir meningsløs. Om du er fast bestemt på at alt som kommer ut fra Russland er propaganda, eller at alt Trump sier er løgn så vil det forbli nettop det. Bare ved å endre din egen oppfattning vil du kunne se det med nye øyne.  

Man er jo ikke nødvendigvis fast bestemt på noe.

En rekke påstander:

- Global oppvarming skyldes menneskers aktivitet 

- Jesus er veien til frelse

- Dronning Sonja har på seg lilla truse i dag 

- Blåbær er sunnere enn tomat

Ikke noe av dette kan jeg verifisere selv. Det er helt fritt opp til meg hvilke av påstandene jeg tror på, og hvilke jeg ikke tror på. Men hvis jeg tror at blåbær er sunnere enn gulrot, noe jeg sannsynligvis bygger på en blanding av viten, synsing og "magefølelse", kan jeg ikke bestemme meg for at jeg tror tomat er sunnest. Jeg kan si til andre at tomat er sunnest, men innerst inne tror jeg ikke på det.

Jeg klarer ikke tvinge meg selv til å tro på noe jeg egentlig ikke tror på.

I religiøse miljøer gjør mange det, fordi de er så grusomt redde for straffen dersom Gud finnes og de ikke tror nok på ham... Les f eks Jesussoldaten av sønnen til pastor Torp.

Anonymkode: 01507...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men hvorfor skal Gud straffe de ikke-troende på lik måte som massemordere, voldtektsmenn og andre store kriminelle? Hvorfor skal vi havne i samme helvetet? Han skal være rettferdighetens Gud, men dette synes jeg på ingen måte er rettferdig. Hvis gud kan alt, hvorfor kunne han ikke reddet alle mennesker å hindret Eva å spise det forbanna eple?

Det sies og står jo også at det ikke fantes synd i edens hage, men dette må vel på høyeste måte kategoriseres som synd da de gjorde imot det Gud så til de? Og hvorfor skapte Gud det treet? Bare for å friste de og fucke opp i eget skaperverk? 

Anonymkode: b2552...517

Denne ideen om helvete som desverre alt for mange har, er ikke basert på bibelen. Jødenes forestilling av et helvete ut fra hva som står i Talmud er at det finnes et slags purgatorium hvor de som ikke er rettferdige jødes plages av Gud i 12 måneder etter sine handlinger, det samme gjelder for ikke-jøder. Hvor ved utgangen blir jødene sluppet inn i eden, en slags himmel, og de ikke-troende tilintetgjort. Det er bare de som har gjort grufulle handlinger som må eksistere videre i evigheten med anger og smerte. 

Den pine Jesus forteller om er trolig veldig lik denne forestillingen da Han var jøde, og snakket til jøder. Hvor mye vi bør legge i slik jødis lære er jo opp til en selv å bedømme, men det gir kanskje et nytt perspektiv på det hele. 

Vi vet ikke med sikkerhet grunnen til alt Gud gjør, men vi vet hva han gjør, og hva han ønsker.  Menneskets jordiske eksistens et som et øyeblikk i evigheten, et perspektiv Herren vår allmektige, evige skaper har, men vi ikke har.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man er jo ikke nødvendigvis fast bestemt på noe.

En rekke påstander:

- Global oppvarming skyldes menneskers aktivitet 

- Jesus er veien til frelse

- Dronning Sonja har på seg lilla truse i dag 

- Blåbær er sunnere enn tomat

Ikke noe av dette kan jeg verifisere selv. Det er helt fritt opp til meg hvilke av påstandene jeg tror på, og hvilke jeg ikke tror på. Men hvis jeg tror at blåbær er sunnere enn gulrot, noe jeg sannsynligvis bygger på en blanding av viten, synsing og "magefølelse", kan jeg ikke bestemme meg for at jeg tror tomat er sunnest. Jeg kan si til andre at tomat er sunnest, men innerst inne tror jeg ikke på det.

Jeg klarer ikke tvinge meg selv til å tro på noe jeg egentlig ikke tror på.

I religiøse miljøer gjør mange det, fordi de er så grusomt redde for straffen dersom Gud finnes og de ikke tror nok på ham... Les f eks Jesussoldaten av sønnen til pastor Torp.

Anonymkode: 01507...ca8

Det å komme til tro på tomatens helsegivende effekt er nok ingen umiddelbar affære, selv om det innen noen miljøer kan virke slik. En må gå inn i det med en innstilling om at en ønsker å vite hva som er sunnest, tomat eller blåbær. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Det å komme til tro på guds frelsende effekt er nok ingen umiddelbar affære, selv om det innen noen miljøer kan virke slik. En må gå inn i det med en innstilling om at en ønsker å vite hva som er sant, gud eller ikke gud:fnise:

Og det har jeg gjort.

Anonymkode: 01507...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke tvinge meg selv til å tro på noe jeg egentlig ikke tror på.

I religiøse miljøer gjør mange det, fordi de er så grusomt redde for straffen dersom Gud finnes og de ikke tror nok på ham... Les f eks Jesussoldaten av sønnen til pastor Torp.

Anonymkode: 01507...ca8

Og tvang er ikke forenelig med kristendommen heller, men å elske Gud og gjøre hva Han sier er riktig livsførsel. 
Riktignok er det noen, eller kanskje mange, "kristne" samfunn som spiller på frykt, og den slags stygghet gir sann kristendom et dårlig omdømme som den i utgangspunktet ikke fortjener. 
Å virkelig tro er ikke betinget på tvang, men overbevisning. Jeg kan ikke snakke for alle, men for min egen del (og for flere kristne vil jeg tro) skjedde overbevisningen ved et villig sinn og ønske om å kjenne sannheten og Gud, og ved å bl.a studere om de profetiene som Bibelen påstår skulle skje faktisk har skjedd. Det ga meg grunn til å stole på at de få siste profetiene også vil skje slik som forutsagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...