Gå til innhold

Minstesats på aap og venninne krever at jeg betaler hår/sminke i bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje TS burde ha gitt beskjed for 7 måneder siden at hun ikke ønsker å bruke penger på styling så hun hadde slippet å ha valget mellom styling eller mat nå når det nærmer seg bryllup?

Nei, viser til svaret jeg har gitt til O.G. Mitt poeng var heller ikke det dere har hengt dere opp i, men at det ikke kom som en bombe på ts. Hun visste nok om dårlig økonomi for 7 måneder siden og hadde hun ønsket styling eller slippe å konfrontere bruden hadde hun begynt å spart allerede da.

Så hvorfor ga du ikke beskjed for 7 måneder siden?

Har du samboer? Hvis ikke, kan du søke om bostøtte hos Husbanken. Har du både samboer og bostøtte bør du lete etter et billigere sted å bo.

Anonymkode: f2c9d...74d

Syntes dette er en smule arrogant svar. Du vet at folk på AAP kanskje ikke har så forutsigbar økonomi, særlig om man har intoleranse for en eller flere typer matvarer? Da er det ikke alltid så lett å predikere månedlig økonomi, og langt mindre legge av penger til utgifter som for en på AAP gjerne vil oppleves som betydelig. TS har rett og slett ingen mulighet til å bli stylet av stylisten som bruden ønsker å bruke når valget står mellom det og mat, det sier seg selv. Da må man rett og slett prioritere mat, og dersom bruden ikke godtar at TS må sminke seg selv og fortsatt krever at stylist skal brukes, så er det ikke mye til venninne. Da har faktisk ikke TS annet valg enn å avlyste bryllupet, sannsynligvis ender det da med brutt vennskap i tillegg. 

Det er lov å ønske seg ting som brud, men når ting man ønsker går utover dine venners helse så bør man virkelig roe ned bridezillatendensene. 

Anonymkode: 4e1f7...310

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har laktoseintoleranse og jeg synes ikke at det er særlig dyrt. Nå holder jeg meg riktig nok unna all laktose så kosten kan bli litt kjedelig til tider. Kjøper sjelden laktosefrie produkter.

Og for dem som velger å bruke melkeprodukter som er gjort laktosefri så er det fortsatt en kostnad. Det kommer helt an på hvor mye man bruker. Og snur man på hver eneste krone så vil den prisforskjellen på 5,- ha noe å si.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har laktoseintoleranse og jeg synes ikke at det er særlig dyrt. Nå holder jeg meg riktig nok unna all laktose så kosten kan bli litt kjedelig til tider. Kjøper sjelden laktosefrie produkter.

Med bostøtte?? Da, min venn, har du altfor høye utgifter et sted. Jeg mottar også minstesats på aap og mottar bostøtte. Jeg lever ikke fett, men jeg lever heller ikke så fattig som du sier at du gjør.

 

Jeg trodde ikke at man mistet penger om man fikk ferie? Jeg mener at man skal ha rett på 2-4 ukers ferie i løpet av året. Har du søkt? Hvis ikke kan du forklare situasjonen og se om det går likevel.

Anonymkode: f2c9d...74d

Får ikke penger fordi jeg er innunder arbeidsformidling. Jeg er ikke under det lenger da jeg ble utnyttet, men står fremdeles skrevet i systemet demmes og mister derfor penger om jeg tar noe ferie.

Anonymkode: 7e967...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at det er helt greit, jeg. Da jeg var forlover, betalte jeg både for kjole, sminke og hår selv. I tillegg til gave. Hadde ikke noe mer utbetalt enn deg. Men jeg sparte et halvt år i forveien, da. Da dette var en utgift som jeg visste skulle komme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syntes dette er en smule arrogant svar. Du vet at folk på AAP kanskje ikke har så forutsigbar økonomi, særlig om man har intoleranse for en eller flere typer matvarer? Da er det ikke alltid så lett å predikere månedlig økonomi, og langt mindre legge av penger til utgifter som for en på AAP gjerne vil oppleves som betydelig. TS har rett og slett ingen mulighet til å bli stylet av stylisten som bruden ønsker å bruke når valget står mellom det og mat, det sier seg selv. Da må man rett og slett prioritere mat, og dersom bruden ikke godtar at TS må sminke seg selv og fortsatt krever at stylist skal brukes, så er det ikke mye til venninne. Da har faktisk ikke TS annet valg enn å avlyste bryllupet, sannsynligvis ender det da med brutt vennskap i tillegg. 

Det er lov å ønske seg ting som brud, men når ting man ønsker går utover dine venners helse så bør man virkelig roe ned bridezillatendensene. 

Anonymkode: 4e1f7...310

Jeg mottar selv minstesats på aap så jeg vet godt hva jeg snaker om her ;) Jeg har også laktoseintoleranse, slik som jeg skrev i mitt forrige innlegg. TS har tatt noen mindre smarte valg i denne situasjonen. Når man har lite penger har man ikke råd til å være konfliktsky eller utsette til siste liten i en slik situasjon som dette.

 

Akkurat nå, Fireflies skrev:

Og for dem som velger å bruke melkeprodukter som er gjort laktosefri så er det fortsatt en kostnad. Det kommer helt an på hvor mye man bruker. Og snur man på hver eneste krone så vil den prisforskjellen på 5,- ha noe å si.

Har man så lite penger at man må låne av foreldrene sine for å få råd til mat bør man kanskje velge vett laktosefrie produkter en periode og spare opp til en måned hvor man kan leve med det. Jeg mottar det samme som TS men lever ikke på nær så fattig som hun gjør. Så enten bor hun for dyrt, eller er det andre utgifter som sluker pengene hennes. Det bør hun ta fatt i.

Anonymkode: f2c9d...74d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lisa95 skrev:

Er ikke bryllup til bestisen din som er once in a lifetime litt viktigere enn at ta skal ha litt mindre penger en måned? Hun sier hun har NESTEN ikke råd til det. Ergo har hun råd. Men blir bare trangt. Jeg hadde gjort det for min bestevennine. Om jeg så måtte spise ris og brød de neste 2 ukene. Bryllup er mest sannsynelig og forhåpentligvis bare en gang og den dagen er viktig. Jeg hadde bare bit i det sure eplet og tenkt at når ts skal gifte seg så stiller hun venninen opp:)

Nei, det kan man faktisk ikke prioritere når konsekvensen er at man ikke har råd til mat. Å spare overdrevet inn på mat kan rett og slett være helsefarlig, og TS sier at økonomien er på felgen allerede. 

Anonymkode: 4e1f7...310

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke penger fordi jeg er innunder arbeidsformidling. Jeg er ikke under det lenger da jeg ble utnyttet, men står fremdeles skrevet i systemet demmes og mister derfor penger om jeg tar noe ferie.

Anonymkode: 7e967...a16

Er arbeidsformidling praksis? Jeg kan ikke reglene rundt det. Er det særegne regler for dette opplegget?

Anonymkode: f2c9d...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste jo ikke nå at jeg kom til å ha så lite den førstkommende mnd, fordi jeg tidligere har fått utbetalt penger ved ferie. Den mnd som kommer nå så får jeg 5800kr mindre pga de 2 ukene i syden. Dette ante jeg ikke.

Anonymkode: 7e967...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan man faktisk ikke prioritere når konsekvensen er at man ikke har råd til mat. Å spare overdrevet inn på mat kan rett og slett være helsefarlig, og TS sier at økonomien er på felgen allerede. 

Anonymkode: 4e1f7...310

Så var alternativ nummer to å konfrontere bruden med en gang hun fikk beskjed om det da for 7 måneder siden om at hun ikke hadde råd. 

Anonymkode: f2c9d...74d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er arbeidsformidling praksis? Jeg kan ikke reglene rundt det. Er det særegne regler for dette opplegget?

Anonymkode: f2c9d...74d

Er man innunder tiltak så får man ikke betalt ferie.

Anonymkode: 7e967...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er man innunder tiltak så får man ikke betalt ferie.

Anonymkode: 7e967...a16

Da har du egentlig bare to alternativer, og det er dessvere å droppe turen eller spørre foreldrene dine om lån.

Anonymkode: f2c9d...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mottar selv minstesats på aap så jeg vet godt hva jeg snaker om her ;) Jeg har også laktoseintoleranse, slik som jeg skrev i mitt forrige innlegg. TS har tatt noen mindre smarte valg i denne situasjonen. Når man har lite penger har man ikke råd til å være konfliktsky eller utsette til siste liten i en slik situasjon som dette.

 

Har man så lite penger at man må låne av foreldrene sine for å få råd til mat bør man kanskje velge vett laktosefrie produkter en periode og spare opp til en måned hvor man kan leve med det. Jeg mottar det samme som TS men lever ikke på nær så fattig som hun gjør. Så enten bor hun for dyrt, eller er det andre utgifter som sluker pengene hennes. Det bør hun ta fatt i.

Anonymkode: f2c9d...74d

Ja, men ingen er like og det kan være ting i TS' situasjon du ikke har oversikt over. Du vet ikke noe om forskjeller i boutgifter på stedet der TS bor kontra dine, og andre utgifter som er forskjellig fra dine, så jeg syntes du bør holde deg for god til å spekulere i om TS kunne klart å senke sine utgifter eller ikke.

Uansett er situasjonen som den er nå, og da snakker vi uansett om en urimelig brud hvis hun på død og liv krever at alle brudepikene skal bruke profesjonell stylist. Dersom det er viktigere at TS er profesjonelt stylet fremfor å være tilstede så sier det ganske mye om bruden. Det er lov å være litt fleksibel ovenfor en venninne som har dårligere råd enn de aller fleste i full jobb og skjønner man ikke det er det ikke mye håp. 

Anonymkode: 4e1f7...310

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så var alternativ nummer to å konfrontere bruden med en gang hun fikk beskjed om det da for 7 måneder siden om at hun ikke hadde råd. 

Anonymkode: f2c9d...74d

Jeg turte ikke å si noe på det da. Jeg er konfliktsky og hun mente at vi selv skulle betale for sminke å hår da hun betalte for brudepikekjolen. Bruden har budsjettbryllup.

Anonymkode: 7e967...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lisa95 skrev:

Er ikke bryllup til bestisen din som er once in a lifetime litt viktigere enn at ta skal ha litt mindre penger en måned? Hun sier hun har NESTEN ikke råd til det. Ergo har hun råd. Men blir bare trangt. Jeg hadde gjort det for min bestevennine. Om jeg så måtte spise ris og brød de neste 2 ukene. Bryllup er mest sannsynelig og forhåpentligvis bare en gang og den dagen er viktig. Jeg hadde bare bit i det sure eplet og tenkt at når ts skal gifte seg så stiller hun venninen opp:)

Dette gjelder for den som gifter seg. For alle andre er det faktisk bare enda et bryllup i rekka, og ikke noe som er verdt å leve på vann og brød for en måned så man kan prioritere sminke og hår (!). 

Mye mulig TS skulle sagt i fra mye tidligere, men denne forestillingen om at andres bryllup skal være så viktige at man nærmest er forpliktet til å nedprioritere ting som å kjøpe mat er utrolig egosentrisk. 

Anonymkode: 42de0...28c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du egentlig bare to alternativer, og det er dessvere å droppe turen eller spørre foreldrene dine om lån.

Anonymkode: f2c9d...74d

Det er ikke et alternativ å droppe sydentur fordi jeg skal bruke 1250kr på sminke å hår.

Anonymkode: 7e967...a16

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er jeg borte da utdrikkingslaget er, fordi det koster også 1000kr per person.

Anonymkode: 7e967...a16

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så var alternativ nummer to å konfrontere bruden med en gang hun fikk beskjed om det da for 7 måneder siden om at hun ikke hadde råd. 

Anonymkode: f2c9d...74d

Du har tydeligvis problemer med å ta til deg det folk skriver her inne, igjen, det er ingen vits i å være etterpåklok hvis man ikke har hatt mulighet til å spare opp fordi det er vanskelig å forutsi økonomien sin. Alle er ikke like, og det er ikke alle som har like utgifter som deg selv, til tross for at du innbitt forsøker å identifisere deg med TS. 

Anonymkode: 4e1f7...310

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vise venninnen din dette du har skrevet her? =) hvis du syntes d er for vanskelig å si direkte selv, mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skjer med å diskutere TS  sine økonomiske valg eller hva hun burde ha gjort/ikke gjort osv? :hakeslepp: Poenget her er at bruden faktisk setter et urimelig krav til sine brudepiker (som hun selv har valgt å dekke kjoleutgiftene til). Det er en ting å si at man må dekke utgifter for sminke og hår selv, men å kreve at man bruker en dyr stylist bare fordi er rimelig teit. Og ikke greit! 

La TS sine valg være i fred, her er det bruden som må få beskjed at dette er noe man rett og slett ikke har råd til. TS send henne en melding, dette er det den eneste måten du slipper en sånn urimelig utfigt på.

Anonymkode: 0a779...4ef

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men ingen er like og det kan være ting i TS' situasjon du ikke har oversikt over. Du vet ikke noe om forskjeller i boutgifter på stedet der TS bor kontra dine, og andre utgifter som er forskjellig fra dine, så jeg syntes du bør holde deg for god til å spekulere i om TS kunne klart å senke sine utgifter eller ikke.

Uansett er situasjonen som den er nå, og da snakker vi uansett om en urimelig brud hvis hun på død og liv krever at alle brudepikene skal bruke profesjonell stylist. Dersom det er viktigere at TS er profesjonelt stylet fremfor å være tilstede så sier det ganske mye om bruden. Det er lov å være litt fleksibel ovenfor en venninne som har dårligere råd enn de aller fleste i full jobb og skjønner man ikke det er det ikke mye håp. 

Anonymkode: 4e1f7...310

Etter å ha lest litt så har jeg inntrykk av at ts er ung og ikke har helt kontroll over egen økonomi. Jeg synes hun bør få veiledning av sine foreldre eventuelt nav.

Hva med å lese før man kommenterer? :) Jeg skrev jo at jeg selv syntes bruden var urimelig, men det var frem til jeg fikk vite at ts visste om dette for 7 måneder siden. TS har tatt noen dårlige valg her.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg turte ikke å si noe på det da. Jeg er konfliktsky og hun mente at vi selv skulle betale for sminke å hår da hun betalte for brudepikekjolen. Bruden har budsjettbryllup.

Anonymkode: 7e967...a16

Men det burde du har gjort. Jeg synes det er litt dårlig gjort mot bruden å si i fra så nærme bryllupet at du ikke har råd likevel når du har visst om dette i 7 måneder. Du har rett og slett ikke råd til å være konfliktsky når du har så lite penger, og det var derfor jeg skrev at du kunne ha spart fra dagen du fikk vite det om du VISSTE du ikke kom til å tørre å konfrontere bruden.

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et alternativ å droppe sydentur fordi jeg skal bruke 1250kr på sminke å hår.

Anonymkode: 7e967...a16

Jeg tenker nå på de nesten 6000 du taper på å faktisk dra til ferie (som betyr at du i alle fall ikke har råd til mat!!!!), nå snakker vi ikke akkurat om hår lenger...

Anonymkode: f2c9d...74d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...