Gå til innhold

Naboen har vært på ferie i flere uker, men kattene er igjen hjemme...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Ardwinna skrev:


At katter klarer seg selv over lengre tid er en myte. I tillegg til mat og vann trenger de sosial kontakt med menneskene sine, og noe enda viktigere som mange glemmer: tilsyn i tilfelle skade/sykdom. Katter har lett for å rote seg opp i trøbbel og kan havne i slåsskamp, bli påkjørt eller syk/skadet på andre måter. I verste fall trenger de veterinærhjelp innen kort tid og da er det for sent om naboen kommer innom et par dager senere.
Har man tatt på seg ansvaret for å ha dyr må man også ta ansvaret med å sørge for pass og stell av dyret mens man er på ferie.

Katteluke hjelper en god del, så lenge ingen andre katter kommer seg gjennom luka, men er en falsk trygghet og ikke god nok grunn til å kunne reise fra kattene sine i dagesvis.

Jeg er uenig. I 95% av tilfellene skjer ingenting sånt imens man er bortreist en uke eller to. 

Men har hørt argumentet før, ja ;)

Anonymkode: 82004...d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig. I 95% av tilfellene skjer ingenting sånt imens man er bortreist en uke eller to. 

Men har hørt argumentet før, ja ;)

Anonymkode: 82004...d2b

Kanskje du har hørt det fra Dyrebeskyttelsen og diverse veterinærer? De har sett med egne øyne hvor godt katter klarer seg på egen hånd når de blir reist i fra.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse kattene har jo tilsyn, selv om det ideelt sett burde vært litt oftere. Ikke noe jeg ville ringt Mattilsynet om. Sett gjerne ut friskt vann, det er helt greit.

Anonymkode: dc15d...47a

FY F!! Jeg forakter svin som sier slikt som pesten!  Forbannede mishandlere!Skjerp deg!

Anonymkode: e7c53...42c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig. I 95% av tilfellene skjer ingenting sånt imens man er bortreist en uke eller to. 

Men har hørt argumentet før, ja ;)

Anonymkode: 82004...d2b

TAKK for påminnelsen om ondskapsfulle bermen som behandler katter som søppel! IKKE VÅG Å HA DYR!

Anonymkode: e7c53...42c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at kattene ikke har tilsyn daglig? Du sier du har sett en mann komme innom 2-3 ganger i uka, det kan jo faktisk hende andre er innom daglig men at du ikke har sett dem? For du sitter vel ikke og kikker på nabohuset 24/7, og som du sier er huset ganske skjult også?

Anonymkode: f5199...37b

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la være å halshugge naboen for TS får sjekket opp hva som faktisk er saken her!? 

Trodde man sluttet med heksejakt på 1700-tallet :dry:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at kattene ikke har tilsyn daglig? Du sier du har sett en mann komme innom 2-3 ganger i uka, det kan jo faktisk hende andre er innom daglig men at du ikke har sett dem? For du sitter vel ikke og kikker på nabohuset 24/7, og som du sier er huset ganske skjult også?

Anonymkode: f5199...37b

Kattene hadde ikke kommet og skrapet på døren hos ts dersom de hadde det utmerket hjemme....

Anonymkode: 00a86...64a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kattene hadde ikke kommet og skrapet på døren hos ts dersom de hadde det utmerket hjemme....

Anonymkode: 00a86...64a

Nettopp. Ikke vanskelig å forstå hvor fryktelig katter blir behandlet. Året rundt. Og dumpet og drept før ferien. Kan du tenke deg disse familiene? Sitter og gasser seg  , bader og koser glugg på ferie 

  Katten ble dumpet,  puttet i sølpa el før avreise.  Tenk hvordan disse krapyl ungene selv utvikler seg?

Dette er folk du møter i køen på Meny. Fryktelig er det 😭

Anonymkode: e7c53...42c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kattene hadde ikke kommet og skrapet på døren hos ts dersom de hadde det utmerket hjemme....

Anonymkode: 00a86...64a

De skraper ikke på døra, men herjer og "tramper" foran den. Kanskje dørmatten hennes er god å klore på. 

Anonymkode: f5199...37b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skraper ikke på døra, men herjer og "tramper" foran den. Kanskje dørmatten hennes er god å klore på. 

Anonymkode: f5199...37b


Ts skriver i HI: " Grunnen til min bekymring er i hovedgrunn at begge kattee 2-3 ganger har kommet til trappen på huset mitt og trampa, klort og generelt bråka "  Kanskje ts kan forklare hvor de klorer.

Uansett ville de ikke kommet på trappa hennes og oppført seg slik, dersom alt var i skjønneste orden med kattene.

Katter som ikke har det bra, forsøker å finne seg en ny tjener (katter ser på mennesket sitt som tjener).

 

Anonymkode: 00a86...64a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må dessverre si at dere er veldig naive dere som tror at mattilsynet vil bry seg om dette.

Aner dere hvor mange tusen dyr her til lands som har det helt forferdelig? Dyr har ingen rettigheter i dette landet!

Naboen min har en schafer stående i et litte hjemme laget " hus"laget av 4 paller med plast seil som tak. Er snakk om 2 kvd maks uten isolasjon. Der står den året rundt, uten en seng, uten tur,

Mattilsynet er ringt 50 ganger.... De synes hunden har det bra nok 

Anonymkode: a09ec...b0f

Mattilsynet tar slike ting seriøst tro meg, vi fikk besøk av de på døra etter at naboen hadde meldt inn en bekymring, nå skal det sies at hun dessverre kommer til kort rent psykisk og ikke evner og ha normale menneskelige relasjoner.

Men tilbake til saken, mattilsynet kom de, så på hele situasjonen og gikk igjen uten så mye som en annmerkning.

Så de gjør en veldig flott jobb som tar slike ting seriøst.

Anonymkode: b03b4...5a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kattene hadde ikke kommet og skrapet på døren hos ts dersom de hadde det utmerket hjemme....

Anonymkode: 00a86...64a

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Ikke vanskelig å forstå hvor fryktelig katter blir behandlet. Året rundt. Og dumpet og drept før ferien. Kan du tenke deg disse familiene? Sitter og gasser seg  , bader og koser glugg på ferie 

  Katten ble dumpet,  puttet i sølpa el før avreise.  Tenk hvordan disse krapyl ungene selv utvikler seg?

Dette er folk du møter i køen på Meny. Fryktelig er det 😭

Anonymkode: e7c53...42c

Ja jeg vet akkurat hvordan det er faktisk. Jobber seg for Dyrebeskyttelsen både i Hedmark, og Oslo og Akershus. Ja, jeg er en av de som bruker ferien til å ta meg av disse kattene som andre dumper. Som bruker timer og dager med å sette ut feller, venting og venting, timer hos vetrinæren og enda fler timer på å bygge tillit til kattene. 

MEN jeg og de andre som jobber her, klarer faktisk å la være å halshugge folk før vi har fakta på bordet. 

Det er det flere som bør lære seg. 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kattene hadde ikke kommet og skrapet på døren hos ts dersom de hadde det utmerket hjemme....

Anonymkode: 00a86...64a

Katten til de som bor rett ovenfor oss, står utenfor hos oss i times vis å skriker etter å få komme inn. Vi snakker om en av de mest bortskjemte kattene i landet (rett etter min egen :fnise: ) Han vil bare inn fordi vi har jo en anne katte mat enn den han får hjemme, og sengen min er jo best. 

Så ikke dermed sagt at en katt lider. 

TS bør i det minste tørre å prate med denne mannen. Tviler på at han biter. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katteeieren har jo skaffet pass til kattene. Det er bra.

Ellers syns jeg et par i denne tråden er over grensa for hysterisk. 

Anonymkode: 1fd5d...aa9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kattene hadde ikke kommet og skrapet på døren hos ts dersom de hadde det utmerket hjemme....

Anonymkode: 00a86...64a

Det kan være så enkelt som at de er kosesyke. Naboen kan ha noen som er innom daglig eller annenhver dag for å gi de for og friskt vann, men som ikke gidder å kose med kattene. Og er det kosekstter, vil de da oppsøke nærmeste "kosestasjon", dvs huset til TS.

Anonymkode: 8f07a...9ec

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med han som er innom og tilby deg og hjelpe til med å se til kattene? Du bor jo rett ved så kanskje du kan kose og leke med de en gang hver dag? :)

Anonymkode: 9bd64...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan INGENTING om katter, mest fordi jeg ikke stoler på de og er livredd for at de skal angripe etter en hendelse i barndommen, men likevel er jeg bekymret for nabokattene.

Naboen har vært på ferie i flere uker, men kattene (2) er igjen hjemme. En mann kommer 2-3 ganger i uka til nabohuset, trolig for å se til kattene, men ellers er de alene. Det er svært varmt nå, imorgen blir det faktisk 27 varmegrader, og jeg er redd for ag kattene ikke får maten og drikken som de trenger. 

Grunnen til min bekymring er i hovedgrunn at begge kattee 2-3 ganger har kommet til trappen på huset mitt og trampa, klort og generelt bråka. En gang jeg kom hjem fra jobb så jeg tilogmed MASSE hvit pels på matten ute på trappa. 

Jeg skulle gjerne satt ut litt vann til de, men er usikker på om det er så lurt da jeg hele livet hat fått høre at jeg skal holde meg unna andres gatter ute på gata.

Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre, eller om det er noe jeg burde gjøre... Kan jeg kontakte mattilsynet anonymt og si ifra?

Anonymkode: f8cf0...0d8

Ser ut til at pusene blir tatt vare på :) Ta det helt med ro :) Det er en person som kommer innom og ser til de. Når det blir varmere, kommer personen kanskje litt oftere? Ikke sett ut vann, da kommer kattene til deg. Har du nr til naboen? Send de sms om varmen, og spør om du kan ta med vann til pusene og sette det utenfor hjemmet dems? :) 

Du som nabo, kan hjelpe til vel? Litt god naboånd skader ingen :) Ring/send sms til naboen og spør om det er greit om du kan se til de i varmen og gi de mat/drikke og kos? Men da må du over til naboens hus , ikke gjør det på ditt området :)

Endret av Minlillesky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, MissPierce skrev:

 

Ja jeg vet akkurat hvordan det er faktisk. Jobber seg for Dyrebeskyttelsen både i Hedmark, og Oslo og Akershus. Ja, jeg er en av de som bruker ferien til å ta meg av disse kattene som andre dumper. Som bruker timer og dager med å sette ut feller, venting og venting, timer hos vetrinæren og enda fler timer på å bygge tillit til kattene. 

MEN jeg og de andre som jobber her, klarer faktisk å la være å halshugge folk før vi har fakta på bordet. 

Det er det flere som bør lære seg. 

Katten til de som bor rett ovenfor oss, står utenfor hos oss i times vis å skriker etter å få komme inn. Vi snakker om en av de mest bortskjemte kattene i landet (rett etter min egen :fnise: ) Han vil bare inn fordi vi har jo en anne katte mat enn den han får hjemme, og sengen min er jo best. 

Så ikke dermed sagt at en katt lider. 

TS bør i det minste tørre å prate med denne mannen. Tviler på at han biter. 

Enig! :P 
Mine katter får veldig mye kos, mat og drikke her hjemme. Men allikevel er de overalt, tusler innom naboenes hager og søker kos og etter noe godt å gomle på. I tillegg liker de å ligge ved veien (ikke traffikert vei), og vente på turister og andre innbyggere som kommer forbi, for å vise hvor fine puser de er og få masse kos :fnise: Kattene lider ikke akkurat :fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kattene hadde ikke kommet og skrapet på døren hos ts dersom de hadde det utmerket hjemme....

Anonymkode: 00a86...64a

det kan du faktisk ikke bastant påstå!! Jeg har en katt som LETT kunne skrapet på døra til enhver nabo for å prøve å smiske til seg litt mat eller kos. Og kanskje han er riktig så heldig og få kommet seg inn å sove i en besøkssofa. Da blir han gjerne i sofaen 12 timers tid før han rusler hjem igjen. Denne katten lider absolutt ingen nød hjemme , det er bare sånn den er (og alltid har vært). Naboene mine nå har blitt vandt til at han tror han eier alle husene i nabolaget nå 😅

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Alenia skrev:

det kan du faktisk ikke bastant påstå!! Jeg har en katt som LETT kunne skrapet på døra til enhver nabo for å prøve å smiske til seg litt mat eller kos. Og kanskje han er riktig så heldig og få kommet seg inn å sove i en besøkssofa. Da blir han gjerne i sofaen 12 timers tid før han rusler hjem igjen. Denne katten lider absolutt ingen nød hjemme , det er bare sånn den er (og alltid har vært). Naboene mine nå har blitt vandt til at han tror han eier alle husene i nabolaget nå 😅

Min tante kom hjem fra ferie, og hadde fått en katt ekstra. Den lå sammen med ene katten i kurven, og de sov så søtt 😂

De som passet kattene trodde at hun hadde glemt å si at de nå hadde tre katter, og ikke bare to. 

Man fant aldri ut hvem som eide den, så den ble der hos de til den ble gammel 😍

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kattene hadde ikke kommet og skrapet på døren hos ts dersom de hadde det utmerket hjemme....

Anonymkode: 00a86...64a

Kanskje de er ekstra selskapssyke fordi eieren er borte. Ellers kan katter utmerket godt gjøre det, selv om de får full service hjemme. En venninne av meg så plutselig katten sin på den lokale mistet/funnet på facebook, hvor noe lurte på eier til denne stakkars katten som kom innom daglig og tigget mat og kos. "Den stakkars katten" fikk også fulle porsjoner med premium mat og all oppmerksomheten hun ville hjemme, men hadde funnet ut av dobbelt med mat var dobbelt så gøy. Venninna mi hadde ikke engang savnet katten, siden hun var hjemme  regelmessig.

Tilsynet TS beskriver er innafor for en periode, selv om det ikke er optimalt. Loven om daglig tilsyn kom nettopp, hadde dette vært i fjor hadde ingen reagert på det. 

Anonymkode: 119e2...836

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...