Gå til innhold

Spør en kristen!


Gjøksuppe

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, asterix skrev:

Så Gud har altså ikke skapt alt og er ikke allmektig.

Gud har skapt universet og alt i det. Englene er til for å tjene Gud i himmelen for hvem Gud også blir omtalt som en farsfigur, men å si mer blir spekulasjon. 

(Mid-Acts Dispensationalist i mangel på en bedre benevnelse) 

Endret av Gjøksuppe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Blodets rett skrev:

Den forstod jeg ikke helt, var det en tid hvor det var ulikhet mellom mennesker når det kom til Guds nåde?

Og er det vi som forskjellsbehandler mennesker hvis vi lar være åpne landegrensene for innvandring av mennesker fra andre raser? Er det ikke Gud som har separert menneskene i raser?

 

I endetiden og under loven var og blir hedningenes (oss) vei til frelse via Israel gjennom Jesus. I dag er vi under nåden og bare ved troen på Jesus Krisus blir vi rettferdiggjort for Gud.

Jeg sa aldri noe for åpne grenser, men å nekte mennesker på grunn av farge er ikke kompatibelt med kristen tro slik jeg ser det. Kulturelle forskjeller kan virke ødeleggende, hudfarge kan ikke.

(Mid-Acts Dispensationalist i mangel på en bedre benevnelse) 

Endret av Gjøksuppe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

men å nekte mennesker på grunn av farge er ikke kompatibelt med kristen tro slik jeg ser det. Kulturelle forskjeller kan virke ødeleggende, hudfarge kan ikke.

Er det Gud som snakker her eller det menneskepolitikk? Er det ikke kristen tro at Gud adskilte menneskene i raser når Han skapte dem? Hvordan kan det da ikke være kompatibelt med kristen tro å holde menneskene adskilt slik Han skapte oss?

 

Endret av Blodets rett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adam og Eva hadde tre navngitte barn. Kain, Abel og Set. Kain drepte Abel og etterpå dro han til et annet land og giftet seg. Med hvem? Det er i følge bibelen ikke andre folk på jorda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Blodets rett skrev:

Det vet jeg ikke, men jeg antar at man som kristen nødvendigvis må tro at det var Gud som adskilte menneskene i raser når han skapte dem?

 

Hva mener du med adskilt? At det er en slags regel om at de ikke skal leve sammen eller blande seg? Folkeslag har jo utviklet seg fra andre folkeslag. Amerikanske indianere, med sitt varierte utseende og varierte kultur fra Argentina til Canada, stammer fra asiatiske folkegrupper, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, asterix skrev:

Hvorfor skulle det være hyggeligere å tro at det er en ondskapsfull Gud som skalter og valter med menneskenes liv heller enn at ting som skjer  er tilfeldigheter. Eller i bunn å grunn er det jo naturlovene som spiller sammen og dermed avgjør det som skjer, men vi greier ofte ikke ha nok kontroll over disse til å unngå ulykker, skader og sykdom, og da føles det som tilfeldigheter. Universet roterer ikke rundt noe eller noen som helst i den betydningen at noen bestemmer over det.

Jeg mente at det er hyggeligere å tro at lidelsen har en mening og at alle kommer til himmelen til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Blodets rett skrev:

Er det Gud som snakker her eller det menneskepolitikk? Er det ikke kristen tro at Gud adskilte menneskene i raser når Han skapte dem? Hvordan kan det da ikke være kompatibelt med kristen tro å holde menneskene adskilt slik Han skapte oss?

 

«Derfor ble byen kalt Babel, for der forvirret Herren all jordens tungemål, og derfra spredte Herren dem ut over hele jorden.»
‭‭1 Mosebok‬ ‭11:9‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/gen.11.9.nb

«Her er ikke jøde eller greker, her er ikke trell eller fri, her er ikke mann og kvinne. For dere er alle én i Kristus Jesus. Og hører dere Kristus til, da er dere Abrahams ætt og arvinger ifølge løftet.»
‭‭Galaterne‬ ‭3:28-29‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/gal.3.28-29.nb

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at kristendommen har veldig mye med nestekjærlighet å gjøre, du skal elske de rundt deg. Likevel er det mange kristne som ikke respekterer homofili. Hvorfor? Når det står mye om i bibelen at man skal vise kjærlighet til alle. De kristne jeg kjenner er også veldig dømmende, noe jeg synes er trist. "Du kan ikke gjøre sånn og sånn" - likevel så er ikke de så feilfri som de skal ha det til selv:-) 

 

jeg er forresten døpt og konfirmert i kirken, men ser ikke på meg selv som kristen i det hele tatt. 

Anonymkode: 86e36...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Hva mener du med adskilt? At det er en slags regel om at de ikke skal leve sammen eller blande seg?

Jeg mener i betydningen Gud skapte negere også videre, og dermed at det er Gud som adskilte menneskene i raser når Han skapte dem. Så da lurer jeg på hvordan det blir problematisk i forhold til kristendommen å opprettholde Guds skaperverk slik han skapte mennesket, altså adskilt?   

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Folkeslag har jo utviklet seg fra andre folkeslag. Amerikanske indianere, med sitt varierte utseende og varierte kultur fra Argentina til Canada, stammer fra asiatiske folkegrupper, f.eks.

Tror du på evolusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at kristendommen har veldig mye med nestekjærlighet å gjøre, du skal elske de rundt deg. Likevel er det mange kristne som ikke respekterer homofili. Hvorfor? Når det står mye om i bibelen at man skal vise kjærlighet til alle. De kristne jeg kjenner er også veldig dømmende, noe jeg synes er trist. "Du kan ikke gjøre sånn og sånn" - likevel så er ikke de så feilfri som de skal ha det til selv:-) 

 

jeg er forresten døpt og konfirmert i kirken, men ser ikke på meg selv som kristen i det hele tatt. 

Anonymkode: 86e36...501

Respekt og nestekjærlighet er to vidt forskjellige ting. Om barnet ditt begår en kriminell handling som straffes med dødstraff, respekterer du barnet ditt sin handling selv om du elsker det? 

Vi kristne bør hjelpe hverandre å leve som Jesu etterfølgere, det har hold i bibelen. Kanskje de ser på deg som en kristen som også har del i Jesu legem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, asterix skrev:

Så Gud valgte å skape lidelse for å få flere til å tilbe seg selv fordi de ønsker å slippe lidelsen Gud selv har skapt.

Gud skapte oss til å leve i paradis. Ha  ga oss fri vilje, og vi misbrukte den, og ble forvist hit. Lidelse kommer av våre valg. Dersom Gud grep inn og fjernet lidelsen, tok han samtidig bort vår frie vilje.

7 minutter siden, Blodets rett skrev:

Jeg mener i betydningen Gud skapte negere også videre, og dermed at det er Gud som adskilte menneskene i raser når Han skapte dem. Så da lurer jeg på hvordan det blir problematisk i forhold til kristendommen å opprettholde Guds skaperverk slik han skapte mennesket, altså adskilt?   

Tror du på evolusjonen?

Kan ikke du ta med deg det rasistiske pjattet ditt et annet sted. En religion som forkynner nestekjærlighet og respekt vil ikke gi deg noen underbygning for den menneskefiendtlige argumentasjonen du prøver deg på. Det står ingen ting i Bibelen om raser, og du finner ingen ting som støtter din tese om at raser bør holdes adskilt. 

Anonymkode: 81a43...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

«Derfor ble byen kalt Babel, for der forvirret Herren all jordens tungemål, og derfra spredte Herren dem ut over hele jorden.»
‭‭1 Mosebok‬ ‭11:9‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/gen.11.9.nb

Jeg forstår ikke hvordan dette er relevant til at Gud adskilte menneskene i raser når Han skapte dem? Tenker du at dette overprøver at Gud adskilte menneskene i raser når Han skapte dem, og reverserer adskillelsen?

7 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

«Her er ikke jøde eller greker, her er ikke trell eller fri, her er ikke mann og kvinne. For dere er alle én i Kristus Jesus. Og hører dere Kristus til, da er dere Abrahams ætt og arvinger ifølge løftet.»
‭‭Galaterne‬ ‭3:28-29‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/gal.3.28-29.nb

Snakker du her om Himmelen eller jorden? Skal denne foreningen/samlingen av adskillelsen foregå i Himmelen eller er det meningen at mennesket selv på jorden skal reversere Guds adskillelse av menneskene i raser når Han skapte dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Blodets rett skrev:

Jeg mener i betydningen Gud skapte negere også videre, og dermed at det er Gud som adskilte menneskene i raser når Han skapte dem. Så da lurer jeg på hvordan det blir problematisk i forhold til kristendommen å opprettholde Guds skaperverk slik han skapte mennesket, altså adskilt?   

Tror du på evolusjonen?

Om Gud skapte mennesker på flere steder samtidig og bestemte at de skulle være forskjellige raser, så ser jeg ikke hvordan det skal bety at raser aldri må blandes. Hadde det vært viktig for Gud ville det vel stått ganske tydelig i bibelen. Om rase- eller kulturblanding er lurt er ikke et teologisk spørsmål. Uansett utvikler både mennesker og kulturer seg hele tiden, det er ingen mennesker i dag som har noe som kan kalles en original kultur.

Evolusjon er så vidt jeg forstår den beste forklaringen på hvordan livet har utviklet seg på jorden, om man ikke mener at alle organismer som finnes ble skapt akkurat slik de er, og at de ikke kan forandre seg over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Belima skrev:

Adam og Eva hadde tre navngitte barn. Kain, Abel og Set. Kain drepte Abel og etterpå dro han til et annet land og giftet seg. Med hvem? Det er i følge bibelen ikke andre folk på jorda?

Skapelsesberetningen er veldig kortfattet, og historien om Adam og Eva har nok en litt annen funksjon en å gi hver detalj av skapelsen. Se heller på det som en slektsberetning. Dette fordi slektslinjer tar stor plass i bibelen og spiller en viktig rolle i oppfyllelsen av profetiene. Alt leder til slutt til Jesus. 

(Mid-Acts Dispensationalist i mangel på et bedre ord)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Blodets rett skrev:

Jeg mener i betydningen Gud skapte negere også videre, og dermed at det er Gud som adskilte menneskene i raser når Han skapte dem. Så da lurer jeg på hvordan det blir problematisk i forhold til kristendommen å opprettholde Guds skaperverk slik han skapte mennesket, altså adskilt?   

Tror du på evolusjonen?

Gud skapte ikke raser på den måten du beskriver her, og det var heller aldri intensjonen. Det du beskriver som atskilte raser som ikke skal blandes, handler ikke om annet enn at forskjellig klima har gjort at menneskers hudfarge er tilpasset området de opprinnelig stammet fra.

Gud satt IKKE og tenkte at "mennesker som bor i Vest-Afrika lager jeg på denne måten, og de skal bo i disse landene og lage barn med hverandre", "mennesker som bor i Norden skal være lyse i huden, og de skal fortsette og lage barn med hverandre, slik at den lyse hudtonen blir bevart". Når man sier at Gud skapte menneskene i sitt bilde, så handler det ikke om raser, hudfarge eller andre ting som for Gud er ubetydelige! Selv om du klassifiserer mennesker etter hudfarge, opprinnelsesland eller annet, så betyr ikke det at Gud gjorde det. Dette føyer seg bare inn i rekken av konsekvenser av at mennesker kan tenke selv, og det er ikke noe Gud forutså eller ønsket. Forøvrig tror jeg ikke Gud bryr seg filla om hvem som bor i Norge, hvilken hudfarge disse har eller hvem de formerer seg med. Gud elsker alle kristne like høyt, skiller ikke mennesker etter hudarge og ser ikke landegrenser slik mennesker gjør det. 

 

Anonymkode: e0619...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blodets rett skrev:

Jeg forstår ikke hvordan dette er relevant til at Gud adskilte menneskene i raser når Han skapte dem? Tenker du at dette overprøver at Gud adskilte menneskene i raser når Han skapte dem, og reverserer adskillelsen?

Snakker du her om Himmelen eller jorden? Skal denne foreningen/samlingen av adskillelsen foregå i Himmelen eller er det meningen at mennesket selv på jorden skal reversere Guds adskillelse av menneskene i raser når Han skapte dem? 

Sitatet fra 1 mosebok viser til den eneste bibelske beretningen hvor Gud skiller mennesker, disse var samtlige av Noah's slekt så det er vanskelig å si at Gud skapte raser før dette. Da er den eneste forklaringen at det var i denne forbindelsen det skjedde.

Sitatet fra Paulus handler om at ved tro på Jesu tar en del i hans legeme, og alle er likeverdig i Guds øyne. 

(Mid-Acts Dispensationalist i mangel på et bedre ord)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Om Gud skapte mennesker på flere steder samtidig og bestemte at de skulle være forskjellige raser, så ser jeg ikke hvordan det skal bety at raser aldri må blandes. Hadde det vært viktig for Gud ville det vel stått ganske tydelig i bibelen.

Nei vel, men hvordan ser du for deg at kristendommen tilsier at raser alltid må blandes selv om Gud bestemte seg for å adskille menneskene i raser? 

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Om rase- eller kulturblanding er lurt er ikke et teologisk spørsmål. Uansett utvikler både mennesker og kulturer seg hele tiden, det er ingen mennesker i dag som har noe som kan kalles en original kultur.

Så det er et politisk spørsmål som kristendommen ikke omhandler, og kristne kan dermed fritt velge enten raseblanding eller ikke raseblanding og fortsatt være kristen? Med andre ord er det å ønske et hvit Norge forenelig med kristen tro?

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Evolusjon er så vidt jeg forstår den beste forklaringen på hvordan livet har utviklet seg på jorden, om man ikke mener at alle organismer som finnes ble skapt akkurat slik de er, og at de ikke kan forandre seg over tid.

Så kristne kan tro på evolusjonsteorien selv om dens blotte eksistens underkjenner skapelsesberetningen i Bibelen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere spørsmål;

1) hvorfor i alle dager er ikke voldtekt en del av de ti bud? Synes gud det er greit at menn forsyner seg av kvinners kropper? 

2) jeg har forstått det slik at gud kan teste troende ved å putte dem gjennom vanskelige tider, nettopp for å styrke troen deres. Men hvorfor har det seg slik at de mest velstående, som også er født velstående, og som også forblir velstående gjennom livet sitt, ofte er lite troende? Mens de som har det jævlig er mest troende? Hvorfor gir gud gode liv til de lite troende? 

3) hvorfor gidder han? Hvorfor gidder gud å gå gjennom så mye bry med å "passe på mennesker" når vi uansett synder så mye som vi gjør? Vi lever åpenbart våre egne liv slik vi vil uansett hva gud sier og ikke. 

4) kristne lever den samme boka, men moralen har likevel endret seg - hvordan forklarer dere det? Bibelen sier at å steine en utro kvinne er greit, men synes dere virkelig det? Kommer dere ikke sånn sett alle til helvete for å ikke leve etter boka? 

5) hvorfor går kristne på sykehus når det åpenbart er å tukle med guds verk å kureres for en sykdom som han i utgangspunktet ga dere? Han lar dere jo leve hvis han vil, så hvorfor gå til sykehuset? 

Anonymkode: 8d773...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også; hvis satan er så slem, hvorfor straffer han synderne? Han burde jo være den som gir barnekreft til spedbarn og som stjeler flerbarnsmødre i trafikkulykker, etc. 

Anonymkode: 8d773...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Respekt og nestekjærlighet er to vidt forskjellige ting. Om barnet ditt begår en kriminell handling som straffes med dødstraff, respekterer du barnet ditt sin handling selv om du elsker det? 

Vi kristne bør hjelpe hverandre å leve som Jesu etterfølgere, det har hold i bibelen. Kanskje de ser på deg som en kristen som også har del i Jesu legem?

Hvordan i alle dager kan du sammenligne dødsstraff med homofili? De har da overhodet ikke gjort noe som helst galt og kan ikke velge selv hvem de elsker. Det du svarer på er jo bare helt latterlig. 

 

Nei, jeg finnes ikke kristen. 

Anonymkode: 86e36...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...