Gå til innhold

Gitt at helvete og himmelen finnes - kommer man til helvete om man lyver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lyver. Kommer man til helvete om man lyver med overlegg og nyter å se andre falle for det? 

Anonymkode: b728e...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lyver. Kommer man til helvete om man lyver med overlegg og nyter å se andre falle for det? 

Anonymkode: b728e...6ec

Ja. Fordi Gud hater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Insanomanical skrev:

Ja lønner seg å være ærlig.

Ja, det lønner seg mens man lever. Men jeg tror jo at det kommer til å gå negativt utover meg til slutt. Folk merker jo at jeg er en løgnhals. Spørsmålet er om man kommer til helvete bare for å lyve. For i så fall er det ikke bare JEG som ender i helvete. 

4 minutter siden, debatant skrev:

Ja. Fordi Gud hater det.

Gud er død?

2 minutter siden, stan skrev:

I noen religioner finnes det tilgivelse, også for løgner.

Ja, for løgner er vel ikke den største synd? Og hvis alle som lyver kommer til helvete, hvor stor løgn er det da snakk om. For alle har fortalt en hvit løgn i løpet av livet. 

TS

Anonymkode: b728e...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det lønner seg mens man lever. Men jeg tror jo at det kommer til å gå negativt utover meg til slutt. Folk merker jo at jeg er en løgnhals. Spørsmålet er om man kommer til helvete bare for å lyve. For i så fall er det ikke bare JEG som ender i helvete. 

Gud er død?

Ja, for løgner er vel ikke den største synd? Og hvis alle som lyver kommer til helvete, hvor stor løgn er det da snakk om. For alle har fortalt en hvit løgn i løpet av livet. 

TS

Anonymkode: b728e...6ec

TS har ikke spesifisert hvilken religions himmel og helvete som er gitt. Men om det er kristendommen, så er det helst det at man ikke angrer synden som fører til fordømmelse. En oppriktig bønn om tilgivelse er det som kreves.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, stan skrev:

TS har ikke spesifisert hvilken religions himmel og helvete som er gitt. Men om det er kristendommen, så er det helst det at man ikke angrer synden som fører til fordømmelse. En oppriktig bønn om tilgivelse er det som kreves.

 

Jeg vet ikke helt hvilket helvete jeg. Nå tenker jeg at jeg håper ikke helvete finnes uansett. Hvis jeg drepte noen så ville jeg angret, for det mener jeg åpenbart er galt. Men hvordan kan jeg andre på hvite løgner som ikke har skadet noen? 

Anonymkode: b728e...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lyver. Kommer man til helvete om man lyver med overlegg og nyter å se andre falle for det? 

Anonymkode: b728e...6ec

Tror du Jesus Kristus Guds sønn døde for dine synder på korset? 

Hvis nei havner du nok i ildsjøen.

Om ja, hvordan klarer du å forsette med det onde du gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det lønner seg mens man lever. Men jeg tror jo at det kommer til å gå negativt utover meg til slutt. Folk merker jo at jeg er en løgnhals. Spørsmålet er om man kommer til helvete bare for å lyve. For i så fall er det ikke bare JEG som ender i helvete. 

Gud er død?

Ja, for løgner er vel ikke den største synd? Og hvis alle som lyver kommer til helvete, hvor stor løgn er det da snakk om. For alle har fortalt en hvit løgn i løpet av livet. 

TS

Anonymkode: b728e...6ec

Gud dømmer synd fordi Han hater det. Er det vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, debatant skrev:

Gud dømmer synd fordi Han hater det. Er det vanskelig å forstå?

Hater han mensen? Hater han at man spiser melk og salami samtidig? Jeg synes det høres veldig travelt ut å gå rundt å hate hele tiden. Det høres kjipt ut for Gud. 

Anonymkode: b728e...6ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Tror du Jesus Kristus Guds sønn døde for dine synder på korset? 

Hvis nei havner du nok i ildsjøen.

Om ja, hvordan klarer du å forsette med det onde du gjør?

Om du bekjenner din synd og omvender deg, tilgir Gud. Deter du som forvrenger evangeliet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, debatant skrev:

Om du bekjenner din synd og omvender deg, tilgir Gud. Deter du som forvrenger evangeliet her!

Hvilket evangelium er det jeg forvrenger? Det gitt til Adam? Til Abraham? Til Moses? Til de 12? Til Paulus? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løgn og uærlighet er ikke en av de tradisjonelle dødssyndene, i alle fall. Og som kjent er det viktigste i kristendommen å bekjenne sine synder og be om tilgivelse. Det er derfor kristendommen er så populær blant de som er fortapt i denne verden, f.eks. dødsdømte.

Anonymkode: 44539...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er ondest: fortelle en løgn, eller å torturere noen i all evighet fordi de har løyet en gang?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, linsejesus skrev:

Hva er ondest: fortelle en løgn, eller å torturere noen i all evighet fordi de har løyet en gang?

Det handler ikke om å torturere, det handler om fravær av Gud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevisst løgn, uten anger, er en dødssynd i kristendommen. Så ja, da kommer du til helvete. 

Men hvis du snakker om Islam, så har "de lov til" å lyve til f.eks kristne. Eller ateister. For i deres øyne er alle andre enn muslimer bare dritt (det er også derfor de tror de kan komme "til himmelen" hvis de dreper vantro)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, linsejesus skrev:

Hva er ondest: fortelle en løgn, eller å torturere noen i all evighet fordi de har løyet en gang?

Hva er ondest klandre løgneren, eller Gud for løgnene som blir fortalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Hvilket evangelium er det jeg forvrenger? Det gitt til Adam? Til Abraham? Til Moses? Til de 12? Til Paulus? 

Det finnes bare ett evangelium, og det er Guds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lyver. Kommer man til helvete om man lyver med overlegg og nyter å se andre falle for det? 

Anonymkode: b728e...6ec

Løgn i seg selv får deg ikke til helvetet. Det er en synd og for hver løgn en lyver så samles "punkt/poeng". Summen av syndene blir veid opp mot summen av godene (motsatt av synd) i form av "punkt og poeng". Resultatet er summen av det som veier mest i dommedag. 

En god handling belønnes med ti ganger "punkter/poeng" mens en dårlig handling/synd regnes kun med et "punkt/poeng".

Man kan dele synder i grader. Du har store og mindre synder.

Når det gjelder å lyve så blir man stemplet som løgner når løgn blir en del av ens personlighetstrekk.

Man kan også dele løyn i flere typer; løyn om Gud og løyn mellom mennesker, løyn for å splitte mennesker, løyn for å samle uvenner og fiender til noe godt osv. Den verste løgnen er løgn om Gud, det å si noe om Gud hva man ikke vet. 

Uansett så finnes det en elv i helvetet, hvis jeg ikke husker feil så heter den, løgnernes elv. 

Dette er i henhold til Koranen og det sendebudet hans har sagt.

Til slutt, Gud, sendebudene og profetene Hans vet mest.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, omarel skrev:

Løyn i seg selv får deg ikke til helvetet. Det er en synd og for hver løyn en lyver så samles "punkt/poeng". Summen av synder blir veid opp mot summen av goder (motsatt av synd) i form av "punkt og poeng". Resultatet er summen av det som veier mest i dommedag. 

En god handling belønnes med ti ganger "punkter/poeng" mens en dårlig handling/synd regnes kun med et "punkt/poeng".

Man kan dele synder i grader. Du har store synder og mindre synder.

Når det gjelder å lyve så blir man stemplet som løgner når løgn blir en del av personlighetstrekket.

Man kan også dele løyn i flere typer; løyn om Gud og løyn mellom mennesker, løyn for å splitte mennesker, løyn for å samle uvenner og fiender til noe godt osv. Den verste løgnen er løgnet om Gud, det å si noe om Gud hva man ikke vet. 

Uansett så finnes det en elv i helvetet, hvis jeg ikke husker feil så hetter deg løgnernes elv. 

Nei.

Endret av Simbyxor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...