Gå til innhold

Bruker du ordet "neger"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Sisti skrev:

Men hvis det er årsaken din til å insistere på å bruke et ord som mange oppfatter som negativt ladet, og du mener det er veldig vanskelig å løse ved å bruke andre ord - hvordan beskriver du da en asiater fra Kina? Eller en fra Sri Lanka? Hvis du ikke vet hvor de er fra, eller er redd for at folk ikke skal forstå hvem du mener? 

Altså, HVORFOR er det så viktig at vi har et "presist" ord som alle kjenner for negrene, men ikke for noen andre grupper mennesker? 

Hva er det som gjør at "negrene" skiller seg sånn ut at vi må insistere på å bruke ord som oppfattes som negative i stedetfor å bruke de språklige virkemidlene vi har for alle andre mennesker??? 

Kan noen vennligst svare på dette? Ser flere har forsøkt å spørre og oppfordre folk til å tenke over denne forskjellsbehandlingen, men dere hopper galant over det og fortsetter med bristende logikk. 

Saken med "neger" er at det ikke var et negativt ladet ord før. Det lå ingen rasisme bak når noen ble kalt neger, like lite som det var rasistisk å kalle noen hvit eller norsk. Noen ord går fra å være negativt ladet til å bli nøytrale, som f.eks homo, mens det motsatte skjer med andre ord. Det er klart folk blir irritert når de plutselig blir tatt for å være rasister fordi de bruker begrepene de alltid har gjort. Det er ikke alle som er like raske til å snu seg etter hva som er politisk korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Så søt han nabogutten er. Han ser litt utenlandsk ut. Er han syderuropeer eller noe? - Ja, moren er spansk.

-Så søt hun er. Hun ser litt utenlandsk ut. Er hun syderuropeer eller noe? Nei, men bestefaren er afroamerikaner/mørkhudet.

-Så søt hun er. Hun ser litt utenlandsk ut. Er hun syderuropeer eller noe? Nei, hun er kvart neger, derfor en ...mmm... mulatt.

Hvordan ville du foretrukket din egen, norske datter ble omtalt hvis svigerfar var amerikaner? Hvis du mener neger og mulatt er helt nøytrale ord? Hvis din mann/kone var mørkhudet, ville du da selv hatt negerbarn og omtalt dem som det? "Har mulattunger, jeg, for mannen er neger".

Anonymkode: d008f...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, linsejesus skrev:

Saken med "neger" er at det ikke var et negativt ladet ord før. Det lå ingen rasisme bak når noen ble kalt neger, like lite som det var rasistisk å kalle noen hvit eller norsk. Noen ord går fra å være negativt ladet til å bli nøytrale, som f.eks homo, mens det motsatte skjer med andre ord. Det er klart folk blir irritert når de plutselig blir tatt for å være rasister fordi de bruker begrepene de alltid har gjort. Det er ikke alle som er like raske til å snu seg etter hva som er politisk korrekt.

Så du mener at ord som blir sett på som krenkende men som opprinnelig hadde en helt annen betydning er OK å bruke i alle sammenhenger? Hva blir konsekvensene av det egentlig?

hva med hakekorset? Opprinnelig var det bare et enkelt symbol for sola. Er det greit å bruke det symbolet til enhver anledning? 

Anonymkode: e15a5...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
31 minutter siden, linsejesus skrev:

Saken med "neger" er at det ikke var et negativt ladet ord før. Det lå ingen rasisme bak når noen ble kalt neger, like lite som det var rasistisk å kalle noen hvit eller norsk. Noen ord går fra å være negativt ladet til å bli nøytrale, som f.eks homo, mens det motsatte skjer med andre ord. Det er klart folk blir irritert når de plutselig blir tatt for å være rasister fordi de bruker begrepene de alltid har gjort. Det er ikke alle som er like raske til å snu seg etter hva som er politisk korrekt.

Du svarer ikke på det jeg spør om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at ord som blir sett på som krenkende men som opprinnelig hadde en helt annen betydning er OK å bruke i alle sammenhenger?

Anonymkode: e15a5...796

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sisti skrev:

Du svarer ikke på det jeg spør om. 

Det er fordi du stiller feil spørsmål. Det handler ikke om å særbehandle en etnisk gruppe eller å ønske å fornærme noen. Det er språket som har forandret seg, ikke folks holdninger. Jeg har aldri brukt neger som et nedlatende begrep, men må nå bruke andre ord fordi ordet har fått en helt annen betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sisti skrev:

Du svarer ikke på det jeg spør om. 

Det er som å si at; "jeg bruker ikke negerordet jeg, - fordi jeg er rasist og ser ned på negre".

Mener du virkelig at det å være neger skal sidestilles med andre raser? At en neger kan være stolt? Nei, - fy deg, - negre skal skamme seg over å bruke negerordet.

Derfor er det riktig å forby ordet neger.

Er det også årsaken til at du vil forby bruk av negerordet, - fordi du ikke anslår negere til å være likestilte? Tenk om de blir krenket, - ja da er det bedre å forby ordet neger. Tenk om de blir såret? Ja da er det bedre å forby ordet neger.

I alle dager, - tenk å likestille negre og andre raser, - nei det går aldri an, - En neger skal bestandig bli sett ned på, - og derfor er det riktig å forby ordet neger.

Slik må det være i hvertfall femhundre år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, linsejesus skrev:

Det er fordi du stiller feil spørsmål. Det handler ikke om å særbehandle en etnisk gruppe eller å ønske å fornærme noen. Det er språket som har forandret seg, ikke folks holdninger. Jeg har aldri brukt neger som et nedlatende begrep, men må nå bruke andre ord fordi ordet har fått en helt annen betydning. 

Det er jo bare rasister som ikke vil bruker begrepet neger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
4 timer siden, linsejesus skrev:

Det er fordi du stiller feil spørsmål. Det handler ikke om å særbehandle en etnisk gruppe eller å ønske å fornærme noen. Det er språket som har forandret seg, ikke folks holdninger. Jeg har aldri brukt neger som et nedlatende begrep, men må nå bruke andre ord fordi ordet har fått en helt annen betydning. 

Jeg stiller da ikke feil spørsmål, jeg spør om noe jeg oppriktig lurer på, som ingen greier å svare på. Jeg tror mange har godt av å tenke på spørsmålet jeg stiller, det avslører kanskje noe om egne holdninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg stiller da ikke feil spørsmål, jeg spør om noe jeg oppriktig lurer på, som ingen greier å svare på. Jeg tror mange har godt av å tenke på spørsmålet jeg stiller, det avslører kanskje noe om egne holdninger. 

Jo, men du spør om ting jeg ikke kan svare på fordi de ikke gjelder meg. Jeg insisterer ikke på å bruke ordet neger, jeg synes ikke det er så viktig, og jeg mener ikke at negre/svarte/afrikanere skal behandles eller omtales annerledes enn andre grupper.

Jeg tror ikke dette gjelder så mange andre heller, jeg tror det er en misforståelse. Slik jeg oppfatter det er ikke problemet at man på død og liv skal kalle noen for neger, men folk blir opprørt når andre forteller dem at ordet de alltid har brukt, nå betyr noe helt annet. Og det føyer seg inn i rekken av ting vi ganske plutselig skal endre på for å ikke støte noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
Akkurat nå, linsejesus skrev:

Jo, men du spør om ting jeg ikke kan svare på fordi de ikke gjelder meg. Jeg insisterer ikke på å bruke ordet neger, jeg synes ikke det er så viktig, og jeg mener ikke at negre/svarte/afrikanere skal behandles eller omtales annerledes enn andre grupper.

Jeg tror ikke dette gjelder så mange andre heller, jeg tror det er en misforståelse. Slik jeg oppfatter det er ikke problemet at man på død og liv skal kalle noen for neger, men folk blir opprørt når andre forteller dem at ordet de alltid har brukt, nå betyr noe helt annet. Og det føyer seg inn i rekken av ting vi ganske plutselig skal endre på for å ikke støte noen.

Min kommentar var jo til en som sa det var så vanskelig og upraktisk å IKKE bruke ordet. Men det går jo fint når man skal beskrive andre folk enn negre, så jeg lurer altså på hvorfor. 

Du siterte meg på det og svarte noe som hadde nada å gjøre med det jeg spør om, og etterpå sier du til og med at jeg spør om feil ting? :klo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ordet men bare til andre som sier ordet her i distriktet. 

Anonymkode: c5dad...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Sisti skrev:

Min kommentar var jo til en som sa det var så vanskelig og upraktisk å IKKE bruke ordet. Men det går jo fint når man skal beskrive andre folk enn negre, så jeg lurer altså på hvorfor. 

Du siterte meg på det og svarte noe som hadde nada å gjøre med det jeg spør om, og etterpå sier du til og med at jeg spør om feil ting? :klo:

 

OK, jeg forsto deg slik at du antok at alle som bruker ordet gjør det av de grunnene du nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg liker ikke ordet, og vet at mange ikke liker å bli kalt det heller. Dessuten er det sjelden det er relevant å påpeke/opplyse om forhold knyttet til hudfarge i en samtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
10 timer siden, linsejesus skrev:

OK, jeg forsto deg slik at du antok at alle som bruker ordet gjør det av de grunnene du nevnte.

Mente det ikke sånn nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 21.6.2017 den 2.44, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig i at det er å hinte til at noen må dra tilbake til der de kommer fra med å bruke geografiske betegnelser som afrikaner og asiater. Dessuten er det hva folk fra Afrika/Asia ønsker å bli kalt. Jeg ser ikke problemet i det.

Anonymkode: 8a566...879

Men semantikken lyver ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bruker ikke det ordet. Synes det høres veldig negativt ut. Må jeg beskrive hudfarge, så sier jeg mørkhudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kittykat skrev:

Nei, jeg bruker ikke det ordet. Synes det høres veldig negativt ut. Må jeg beskrive hudfarge, så sier jeg mørkhudet.

Mørkhuda er bare natur. Neger er kultur. Vive la négritude !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir gjerne 'svart', eller afrikansk utseende( selv om Afrika også er befolket av arabere, berbere og andre grupper, de blir jo da også afrikanere, men blir  heller beskrevet som nord- afrikanere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...