Gå til innhold

Vurderer førerkort med automatgir.


millabs

Anbefalte innlegg

Jeg vil kun anbefale deg automatgir, dersom du har prøvd manuell i lange tider uten å få det til. Hvis du har tatt kjøretimer i f. eks over 1 år uten fremgang, kan du vurdere å heller ta førerkort på automat. Ellers ville jeg gitt manuell en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, coffeegirl83 skrev:

Jeg vil kun anbefale deg automatgir, dersom du har prøvd manuell i lange tider uten å få det til. Hvis du har tatt kjøretimer i f. eks over 1 år uten fremgang, kan du vurdere å heller ta førerkort på automat. Ellers ville jeg gitt manuell en sjanse.

Mener du virkelig at man skal bruke 30 000 til 80 000 på å kunne betjene utdaterte biler i tre til fem år? Etter 2022 vil koden for automat forsvinne og man vil kunne kjøre manuelle biler også.

Hvis du har tatt kjøretimer i over 14 dager uten fremgang bør du bytte lærer umiddelbart. Å ha samme lærer uten fremgang i et år er lettere absurd. 

Man kan jo selvsagt teste manuelt først, men det er lite poeng i det hvis man har automatbil. De fleste leiebiler er moderne, og har automatgir, og flere kommer det til å bli.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jo større frihet å kunne begge deler. Jeg kjører selv automat, men kan fint kjøre manuelt. 

Det har vært helt nødvendig flere ganger de siste årene. I en periode måtte jeg låne bil fra foreldrene mine, og jeg har også måttet kjøre dem nå og da i deres bil. Når jeg leier bil i utlandet er det enkelte steder som ikke gir deg et valg, eller der automat er mye dyrere. Det har også vært nyttig når jeg er på tur med venner - greit å kunne bytte på kjøringen. 

Selvfølgelig forsvinner manuell etterhvert. Men vi er fortsatt et langt stykke unna i Norge og Europa forøvrig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som snakker om de vanskelige situasjonene man kommer i om man kun kjører automat: sludder og vås! Jeg har greid meg helt fint fram til jeg var 35 helt uten sertifikat - og jeg har hatt opptil flere jobber, jeg har flytta, storhandla, hatt små barn osv osv. Jeg tok lappen på automat og det er ikke spesielt vanskelig å si "jeg kjører kun automat", der skaper nada niks problemer for meg i hverdagen. 

Anonymkode: 2b052...09e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan mannen til Hi kjøre feks. Kan du virkelig ikke se lenger enn din egen nese altså?

Anonymkode: df927...efe

shocked.gif

Velkommen til 50-tallet!

Anonymkode: c0030...655

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøre opp til automat og vet at jeg aldri i livet kommer til å trenge manuell. Hele familien min har automat, og det kommer jeg også til å kjøpe meg. 

Uansett så kjøper de fleste automatbiler nå og flere blir det. Tror også at koden for automatgir forsvinner slik at man kan kjøre manuell også. Sånn som det er i usa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar også lappen på automat og argumentene om å havne i ulike situasjoner er bare tåpelig. De nye bilene som kommer på markedet er nesten bare automat og vi har leid bil i utlandet i mange år og har aldri hatt noen problemer med å leie automat. Heller det motsatte. 

Jeg tviler på at vi kommer til å kjøpe en eldre bil enn det vi har nå uansett. 

Anonymkode: fc599...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Cutielibtard skrev:

99% av Ikea leiebiler, leiebilmarkedet og bruktmarkedet er manual gir.

Signerer denne. Det er også mange deltidsstillinger som krever at man har sertifikat (manuell) slik at man kan kjøre varer. Mulig at mange nye personbiler har automatgir, men bedrifter ligger gjerne litt bak i den utviklingen. 
Selv har jeg opplevd flere tilfeller der det å kunne manuelt gir er nødvendig, f.eks. låne bil av kollega for å hente akutt sykt barn på skolen, ta over kjøring for eldre slitne slektninger, bytte på kjøring med venninner på hyttetur, prøvekjøre veteranbil for gøy, låne bil i utlandet (de hadde faktisk ikke automat selv om jeg synes det er mer komfortabelt). 

Blir nok ikke nødvendig med manuelt gir når alle andre har automat, men spørsmålet er om man vil sjanse det frem til da. Dersom du tror at du ikke har utgangspunkt til å få lappen med manuelt gir så ville jeg nok heller valgt manuelt. 

Anonymkode: 37e70...2f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow, hele 7 år!

Det er dumt å låse seg til å kun kjøre automat, når det faktisk er veldig lett med manuell. Det er synd å sette begrensingen til dette. Sannsynligvis skal du ha lappen i 40-50-60 år. Synd om du kun kan kjøre automat.

Man havner i mange rare situasjoner i løpet av livet. Plutselig en dag er du ute med dama/typen/vennen din som har manuell også havner vedkommende i uføre og ikke kan kjøre. Da står du der, for du tok kun lappen på automat.

Anonymkode: 6060b...71e

Det var bare for å poengtere at det ikke var igår:-) Har hatt leiebil både i Norge og utlandet med automat, og det har ikke vært dyrere. Får det inkludert i forsikringen iallefall. 

Om noen havner i uføre, kjører jeg likevel. Jeg har tatt 75% av kjøreopplæringen min på manuell (tatt glattkjøring, langkjøring og oppkjøring med automat bare) og jeg har øvelseskjørt masse med manuell - jeg utgjør derfor ingen risiko i trafikken. Blir jeg stoppet forklarer jeg situasjon og blir jeg straffet tar jeg straffen min. Men har aldri blitt stoppet så langt, så er ikke så veldig bekymret. Har heller aldri vært i situasjonen at noen ikke kan kjøre plutselig og har automat - jeg har en mor som er kronisk syk - men hun har automat. Jeg har også en far som har ombestemt seg når han har vært på fest og tatt litt å drikke - men han har også automat. Når bestevenninnen min akutt måtte føde, løste det seg fint da hun også har automat. Svigers har også automat. Mannen har automat. Stefar har automat. Farfar har automat. 95% av naboene har automat.

5 timer siden, amativeReflection skrev:

Anbefaler automat. Hvis du trenger manuelt gir trenger du bare ny oppkjøring (eventuelt kan du ta tilhengerlappen med manuelt gir). Det er enklere, og billigere og manuelle biler vil forsvinne. Kravet om å kjøre opp med manuelt gir vil også forsvinne (tror det er 2020 eller 2022 de skal revurdere det). Dette har allerede skjedd på lastebiler og busser (ingen moderne lastebiler har manuelle gir).

Det er uproblematisk å ta en ny oppkjøring enten med kun manuelt gir eller med tilhenger for å få lov å kjøre med manuelt dersom behoved melder seg. Dette er ikke noe permanent som aldri kan endres.

Det blir helt klart billigere med automatgir. Det tekniske på automatgir er trivielt enkelt. Ikke alle restauranter selger entrecaute heller, men det betyr ikke at man ikke bør spise entrecaute, merkelig argument.

Det er livsfarlig å se på girstangen mens man kjører og det er totalt unødvendig hvis man holder girstangen riktig. Skal du i første eller andre drar du stangen mot deg. Fra første til andre drar du mot deg og rett bak. Fra andre til tredje dytter du den rett fram, venter et øyeblikk, og dytter den videre rett fram (bruk flat hånd). fra tredje til fjerde drar du den rett tilbake. Når du skal til femte dytter du den fra deg, og når du skal til sjette dytter du den fra deg og bakover. For revers kan du gjerne se på girspaken, da står bilen i ro. 

Enig ang. det første. Jeg tar ny oppkjøring bare for å ha det, men uansett billigere.

Grunnen til at jeg må se på girstangen er SOM SAGT, fordi jeg har problemer med armen (mangler følelse i den når den er i enkelte vinkler, har ikke reflekser osv - nerveskade) og ikke klarer å kjenne hvor jeg girer. Uansett, når jeg blir vant med en bil går det fint uten å se og jeg trenger heller ikke å se når jeg kjører på motorvei. Det er som regel hvis jeg skal bytte til 3 gir jeg noen ganger tar for svakt eller for hardt.

13 minutter siden, Cutielibtard skrev:

99% av Ikea leiebiler, leiebilmarkedet og bruktmarkedet er manual gir.

Nei. Min mann har kjøpt 3 bruktbiler og alle har vært automat. Er masse automatbiler. Bilen jeg har er en demobil og den var med automat. Da vi kjøpte bilen vår hadde de 19 automatbiler av 27 på jæger. Så det er feil. Har også hatt leiebil mange ganger og de har alltid hatt automat ledig.

Anonymkode: 8af91...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, men hva menes med automakoden fjernes??

Anonymkode: df927...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 år og holder på å ta lappen på automat. Jeg har klart meg i alle disse årene uten sertifikat  så om jeg en gang i livet kommer opp i en situasjon hvor det hadde vært praktisk med manuell så overlever jeg nok. Ikke verre ts enn at du tar en prøve senere så har du manuell også om du ønsker det. 

Anonymkode: 4e496...4b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, amativeReflection skrev:

Mener du virkelig at man skal bruke 30 000 til 80 000 på å kunne betjene utdaterte biler i tre til fem år? Etter 2022 vil koden for automat forsvinne og man vil kunne kjøre manuelle biler også.

Hvis du har tatt kjøretimer i over 14 dager uten fremgang bør du bytte lærer umiddelbart. Å ha samme lærer uten fremgang i et år er lettere absurd. 

Man kan jo selvsagt teste manuelt først, men det er lite poeng i det hvis man har automatbil. De fleste leiebiler er moderne, og har automatgir, og flere kommer det til å bli.

Du kverulerer, selv om du er helt enig med meg. ;)
Det vil ta lenger tid før alle de manuelle bilene er borte. Jeg forstår ikke helt hva du mener med at automat forsvinner og man kan kjøre manuelle biler også. Det gir ikke helt mening. 

På 14 dager har man kanskje bare prøvd seg ett par ganger. Det er stor forskjell på å ta to kjøretimer og å få øvelseskjøre jevnt i ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får bare øvelseskjørt med automatgir, så da tenker jeg at jeg tar lappen på kun automat. 

Anonymkode: a9881...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 og har ikke tatt lappen enda. Har klart meg helt fint uten bil til nå, men vurderer automatlappen. Gjør som du selv vil trådstarter, tror mange rett og slett overdriver i innleggene sine. Hvordan har vi som ikke har lappen klart å overleve lurer jeg på. 

Anonymkode: 52b65...230

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å styre unna automat så lenge som mulig. Det medfører høyere servicekostnader, og om den ikke blir vedlikeholdt vil den ikke fungere som den skal. Det skal tross alt byttes både olje og filter på den også. Manuelle kasser kan og kjøres i filler, men det beror mer på hvordan den blir behandlet :) 

Skulle jeg få så god råd at jeg kan kjøpe en ny bil, kanskje den blir med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle jeg tatt lappen så ville jeg absolutt tatt med manuelt gir. Foreløpig er det såpass mange biler rundt som har manuelt gir at hvis man ikke har klare fysiske begrensninger som gjør at manuelt gir er vanskelig så ville ikke jeg ekskludert meg selv fra å kunne kjøre biler med manuell girkasse om det kreves. 

Som alt annet er manuelt gir en treningssak, når man kommer inn i det så tenker man ikke over det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo skille mellom å "klare seg" og hva som er mest praktisk i Norge i dag. 

Selvfølgelig klarer man seg helt fint men kun automat. Eller uten lappen for den sags skyld. 

Men det mest praktiske er å kunne kjøre manuelt, da vi fortsatt er langt unna at de fleste bilene i dette landet er automat. Jeg har flere ganger vært til stor hjelp for venner og familie, da jeg kan kjøre deres biler. Og tilsvarende spart enormt på å kunne låne biler av disse, eller kunne ta ut en leiebil på for eksempel IKEA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 40 år og holder på å ta lappen på automat. Jeg har klart meg i alle disse årene uten sertifikat  så om jeg en gang i livet kommer opp i en situasjon hvor det hadde vært praktisk med manuell så overlever jeg nok. Ikke verre ts enn at du tar en prøve senere så har du manuell også om du ønsker det. 

Anonymkode: 4e496...4b6

Jeg skal også ta lappen på automat og fyller 39 i år. Har klart meg fint uten til nå, men har flyttet i litt grisgrendte strøk og nå har det blitt et savn. Gruer meg litt til trafikalt grunnkurs og sånt med bare tenåringer da, men det får bare stå sin prøve. Syns du det er vanskelig å ta lappen i såpass "høy" alder? Er litt redd for det selv om jeg ikke på noen måte har lærevansker. Har kjørt litt manuell da, men det er mange år siden. Tar lappen på automat pga mye vondt i armer/fingre og fordi det ofte går fortere å ta lappen på det. Dessuten eier jeg bil med automatgir selv om jeg ikke kan kjøre den enda. 

Anonymkode: b1d9f...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal også ta lappen på automat og fyller 39 i år. Har klart meg fint uten til nå, men har flyttet i litt grisgrendte strøk og nå har det blitt et savn. Gruer meg litt til trafikalt grunnkurs og sånt med bare tenåringer da, men det får bare stå sin prøve. Syns du det er vanskelig å ta lappen i såpass "høy" alder? Er litt redd for det selv om jeg ikke på noen måte har lærevansker. Har kjørt litt manuell da, men det er mange år siden. Tar lappen på automat pga mye vondt i armer/fingre og fordi det ofte går fortere å ta lappen på det. Dessuten eier jeg bil med automatgir selv om jeg ikke kan kjøre den enda. 

Anonymkode: b1d9f...5a8

Når du er så "gammel" trenger du ikke trafikalt grunnkurs 😊

Anonymkode: 8c2de...741

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...