Gå til innhold

Tråden for ord som mangler i det norske språket.


Gjest Ari Loys

Anbefalte innlegg

Gjest Ari Loys

Dette er en tråd for de gangene du har det perfekte ordet på et annet språk, for så å oppdage at det norske språket mangler dette ordet. Tråden er så klart også åpen for debatt, forslag til alternative formulering og til og med forslag til nye ord som kunne beriket språket vårt. 

---------------------------------

Her er ordet jeg sliter med akkurat nå:

engineer / engineering (v) ("å ingeniøre")

Det nærmeste jeg kommer er å bygge, men i konteksten "politikk og samfunn" syns jeg ikke dette er et tilfredsstillende ord. "Å bygge samfunnet" er ikke det samme som "engineering society". Et bedre alternativ er kanskje "å forme samfunnet", men jeg syns fortsatt ikke dette ordet er like beskrivende. Hvem som helst kan "forme" noe, men bare en ingeniør kan "ingeniøre". Det engelske ordet har en mye sterkere undertone av intensjon, mål og mening. Dette gjør også ordet mer anvendelig dersom man ønsker å insinuere en eller annen ondsinnet hensikt. 

Endret av Ari Loys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Empowerment.

Anonymkode: 2417b...28d

Forslag: Autorisasjon; bemyndigelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lagom og fika. 

 

Anonymkode: 0856f...52c

Lagom er passe/passelig. Fika brukes på samme måte som når vi sier "vi får ta en kaffe en dag". Vi mener ikke bokstavelig kaffe, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne et norskt ord jeg ikke klarer å oversette: hyggelig. Det bare går ikke :P Muligens også koselig, nå koser vi oss.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Arabella skrev:

Lagom er passe/passelig. Fika brukes på samme måte som når vi sier "vi får ta en kaffe en dag". Vi mener ikke bokstavelig kaffe, da.

Fika er småpauser med litt kjeks/småsbacks og kaffe/te. Viktig med fika på heldagskurs f.eks. :P

Anonymkode: a8dc7...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Callisto83 skrev:

Kan jo nevne et norskt ord jeg ikke klarer å oversette: hyggelig. Det bare går ikke :P Muligens også koselig, nå koser vi oss.

 

 

Hvilke språk tenker du å oversette til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arabella skrev:

Hvilke språk tenker du å oversette til?

Engelsk :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ari Loys
Akkurat nå, Callisto83 skrev:

Engelsk :) 

 

Koselig blir vel i hvert fall cosy. Verre med å kose seg, det aner jeg ikke hva blir. Og hyggelig blir vel bare nice, men igjen blir å hygge seg mer problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe forslag annet enn to have a good time. Ellers samstemmer jeg i det du har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annet norsk ord jeg ikke finner på engelsk er "døgn". Det irriterer meg litt.

Anonymkode: 7a68e...fb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annet norsk ord jeg ikke finner på engelsk er "døgn". Det irriterer meg litt.

Anonymkode: 7a68e...fb0

Kanskje vi skulle gå tilbake til det tråden egentlig handler om, norske ord for andre språks begreper.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Ari Loys skrev:

Koselig blir vel i hvert fall cosy. Verre med å kose seg, det aner jeg ikke hva blir. Og hyggelig blir vel bare nice, men igjen blir å hygge seg mer problematisk.

Eventuelt pleasant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fernweh (bortlengsel, i motsetning til hjemlengsel) og Fremdscham (å føle skam på noen andres vegne)

Anonymkode: b3c7c...082

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forelder som har mistet et barn. Et ord av typen enke/enkemann. 

Anonymkode: 7d3ef...998

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...