Gå til innhold

NAV vil at samboer skal flytte for å få jobb. Hva gjør vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,TS her, vil bare svare på et par ting. 

-Vi bor i Vestfold, og så langt har NAV bare funnet jobber i Trøndelag. 

-Jeg mener ikke at de som er enslige bare skal flytte på seg i så måte. Jeg tenkte mer på at de bare har seg og sin økonomi å ta hensyn til. I vårt tilfelle kan jo flytting ødelegge for den ene stabile inntekten husholdningen vår har.

-Min samboer hadde jobb innenfor fagfeltet sitt her vi bor, men dette var et vikariat, og de hadde ikke råd til å beholde han etter den han var i vikariat for kom tilbake. 

Anonymkode: 86d51...88a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om de har gått til det skrittet så er vel det sannsynligvis fordi jobbutsiktene innen hans felt i deres region/by er dårlige? 

Jeg har aldri vært borti noen, hverken langtidsledige eller mindre som har fått det kravet - men de har også bodd i byer, hvor det ikke er noen dårligere eller bedre sjanse å få stilling enn et annet sted.

Jeg har selv flyttet helt frivillig fra familie, venner, nettverk og samboer gjennom 8 år fordi jeg hadde avsluttet et lengre engasjement i hjembyen min og visste jobbmarkedet der var helt rævva(finanskrise). Så da pendlet han til meg, og ettervern flyttet han også fra hele sitt nettverk/venner/familie i byen jeg jobbet i.

Det hadde ikke helt enkelt latt seg gjøre med barn, men før den tid tenker jeg at han som langtidsledig i et dårlig marked uansett ikke har noen utsikter? Og han planlegger vel heller ikke utdanning som alternativ(hvor det finnes et marked på stedet deres)?

Anonymkode: 3ce27...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var arbeidsledig i fjor snakket de om dette med flytting på informasjonsmøtet. Det ble opplyst om at dersom man ikke fant jobber der man bodde, og ikke var villig til å ta andre typer jobber ville flyttekravet kunne komme etter en tid. Mannen din har da tydeligvis ikke vært villig til å søke jobber innenfor en annen bransje enn den han er utdannet til.

Anonymkode: e6f62...33b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver Vestfold her.....altså de jeg kjenner som bor der i markeder som er begrensede sliter noe sinnsykt med å få seg jobb - så det handler kanskje om akkurat det.

Han må ta annen utdanning(hvor du kan backe han opp økonomisk om han ikke har rett på lån), eller flytte rett og slett.

Anonymkode: 3ce27...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,TS her, vil bare svare på et par ting. 

-Vi bor i Vestfold, og så langt har NAV bare funnet jobber i Trøndelag. 

-Jeg mener ikke at de som er enslige bare skal flytte på seg i så måte. Jeg tenkte mer på at de bare har seg og sin økonomi å ta hensyn til. I vårt tilfelle kan jo flytting ødelegge for den ene stabile inntekten husholdningen vår har.

-Min samboer hadde jobb innenfor fagfeltet sitt her vi bor, men dette var et vikariat, og de hadde ikke råd til å beholde han etter den han var i vikariat for kom tilbake. 

Anonymkode: 86d51...88a

Vil som skrevet foreslå ukependling, og til trøndelag så er det faktisk ikke en så stor utfordring, dit kan du både ta tog, buss, fly eller kjøre så man har de fleste muligheter. Nattog er f. eks. en genial mulighet, og i Norge går det nettopp nattog fra Oslo til bla. Trondheim :) Det gir en mulighet til å sove mens man reiser og er således effektiv. Kanskje ikke alltid den beste søvnen, men for en periode er det fint gjennomførbart. Han får seg en liten hybel i Trøndelag, kan f. eks. ta nattog søndag kveld og komme frem mandag morgen. Så kan han hive seg på tog eller fly noen ganger ned igjen på fredager for eksempel. 

Anonymkode: 75153...e3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,TS her, vil bare svare på et par ting. 

-Vi bor i Vestfold, og så langt har NAV bare funnet jobber i Trøndelag. 

-Jeg mener ikke at de som er enslige bare skal flytte på seg i så måte. Jeg tenkte mer på at de bare har seg og sin økonomi å ta hensyn til. I vårt tilfelle kan jo flytting ødelegge for den ene stabile inntekten husholdningen vår har.

-Min samboer hadde jobb innenfor fagfeltet sitt her vi bor, men dette var et vikariat, og de hadde ikke råd til å beholde han etter den han var i vikariat for kom tilbake. 

Anonymkode: 86d51...88a

Ukespendling Vestfold - Trøndelag er ganske uproblematisk, det bør også gå an å finne et rimelig sted å bo der oppe. 

Selvfølgelig er det upraktisk å flytte fra hverandre, men jeg synes faktisk ikke man kan forvente at fellesskapet skal betale for at man går hjemme når man kan få jobb et annet sted, der som det ikke finnes tungtveiende grunner for å bli der man er. Det er på generelt grunnlag, ikke bare til samboeren din. Når man ser på hvert enkelt tilfelle virker det bagatellmessig, men helheten i det blir svindyr.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse jobbene han får tilbud om, er det bare jobber innenfor hans kompetanse eller er det alle slags jobber? Hvis det kun er jobber som passer hans kompetanse som er vanskelig å få i hjemtraktene, så ville jeg ha prøvd å finne meg en annen jobb i mellomtiden. Da slipper han å flytte, han kommer seg i jobb og får verdifull arbeidserfaring i CV'en. Nesten hvilken som helst jobb må da være bedre enn å gå på Nav eller flytte langt pokker unna der man bor? Jeg hadde valgt den løsningen for å slippe å flytte fra hele nettverket mitt, og så hadde jeg heller fulgt nøye med på arbeidsmarkedet og søkt mer passende jobber hvis/når de dukker opp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ardwinna skrev:

Disse jobbene han får tilbud om, er det bare jobber innenfor hans kompetanse eller er det alle slags jobber? Hvis det kun er jobber som passer hans kompetanse som er vanskelig å få i hjemtraktene, så ville jeg ha prøvd å finne meg en annen jobb i mellomtiden. Da slipper han å flytte, han kommer seg i jobb og får verdifull arbeidserfaring i CV'en. Nesten hvilken som helst jobb må da være bedre enn å gå på Nav eller flytte langt pokker unna der man bor? Jeg hadde valgt den løsningen for å slippe å flytte fra hele nettverket mitt, og så hadde jeg heller fulgt nøye med på arbeidsmarkedet og søkt mer passende jobber hvis/når de dukker opp.

Om det er en relevant jobb, så hadde jeg glatt flyttet til Trøndelag fra vestfoldsområdet. Der er det ofte i det minste utmerkede muligheter til å komme til/fra :) Kunne vært mye verre, han kunne jo ha blitt tilbudt jobb i et grisgrendt strøk i Finnmark med betydelige lenger reisetider og færre reisealternativer. 

Anonymkode: 75153...e3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han søkt på alt av jobber? Til og med matbutikk? For hvis han ikke er villig til å ta alle jobber (om det så er matbutikk) så er det ikke synd på han.

Anonymkode: 60f0e...680

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med økonomien? Om de eier sammen er jo dagens lån beregnet ganske knapt. Om han da må flytte og leie hybel feks i Oslo kommer han ikke under 7000 kroner det i tillegg til pensel utgifter og nesten alt dobbelt opp. Det er jo de færreste som greier det!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er en relevant jobb, så hadde jeg glatt flyttet til Trøndelag fra vestfoldsområdet. Der er det ofte i det minste utmerkede muligheter til å komme til/fra :) Kunne vært mye verre, han kunne jo ha blitt tilbudt jobb i et grisgrendt strøk i Finnmark med betydelige lenger reisetider og færre reisealternativer. 

Anonymkode: 75153...e3f

For mannen til TS er det tydeligvis ikke et alternativ å flytte til trøndelag så for han er det nok en fattig trøst at det kunne ha vært verre. Folk er forskjellige og det hjelper i grunnen ikke for TS og mannen hennes at du eller andre her i tråden hadde syntes det var greit å flytte til Trøndelag. Med utgangspunkt i deres ønsker synes jeg det virker som ei grei kompromissløsning å finne seg en annen, midlertidig jobb i nærområdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags fagfelt er det egentlig snakk om? Finnes det heller ikke noen jobber i Oslo?

Anonymkode: 836c6...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lillemy02 skrev:

Men hva med økonomien? Om de eier sammen er jo dagens lån beregnet ganske knapt. Om han da må flytte og leie hybel feks i Oslo kommer han ikke under 7000 kroner det i tillegg til pensel utgifter og nesten alt dobbelt opp. Det er jo de færreste som greier det!

Det er snakk om Trøndelag, ikke Oslo, så leieprisene er nok kanskje litt lavere. Spesielt om det ikke er snakk om å bo sentralt i Trondheim. Utgifter til å pendle trenger ikke bli så ille med litt planlegging da enkelte togreiser koster ned i 199,- hver vei. Rabattkort er også en mulighet. Dersom mannen til TS hadde sett på det som et alternativ å jobbe i Trøndelag, hadde det nok gått helt fint, men det høres ikke ut som et alternativ i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har seg altså sånn at samboer sliter med å få jobb i nærområdet innenfor det han er utdannet til.

Søker han kun jobber relatert til sin utdannelse, eller søker han på andre jobber også? Om han ikke gjør det så må han rett og slett begynne å gjøre det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Ardwinna skrev:

For mannen til TS er det tydeligvis ikke et alternativ å flytte til trøndelag så for han er det nok en fattig trøst at det kunne ha vært verre. Folk er forskjellige og det hjelper i grunnen ikke for TS og mannen hennes at du eller andre her i tråden hadde syntes det var greit å flytte til Trøndelag. Med utgangspunkt i deres ønsker synes jeg det virker som ei grei kompromissløsning å finne seg en annen, midlertidig jobb i nærområdet.

Når man skriver et innlegg om en utfordrende situasjon på et offentlig forum, så antar man jo at trådstarter nettopp ønsker innspill på dette for hjelp til å kunne se det fra flere perspektiver. Det er jo nettopp det som ofte skal til når man selv føler situasjonen er fastlåst. Ofte er det også slik at alternativer som kanskje ikke ble vurdert som aktuelle i utgangspunktet i det minste kan virke mer spiselige når man får tenkt litt på det og får drøftet noen andre synspunkter rundt det. Og for samboerens del så kan en mer relevant jobb i Trøndelag være bedre på lang sikt enn en urelevant jobb i nærområdet. Jo lenger man går i urelevant jobb, jo verre kan det være å få seg relevant jobb etter hvert. Det er selvfølgelig litt bransjeavhengig, men det er noe man bør tenke over med tanke på hvilken jobb man sier ja til. 

Anonymkode: 75153...e3f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man søker arbeidsavklaringspenger(AAP) gjennom nav, skriver man under på at man er villig p flytte på seg. Så man må bare synse ig mene så mye man vil om dette. Men dette tok msn stilling til i det øyeblikket man søkte om penger. 

Anonymkode: 5f17c...b9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man skriver et innlegg om en utfordrende situasjon på et offentlig forum, så antar man jo at trådstarter nettopp ønsker innspill på dette for hjelp til å kunne se det fra flere perspektiver. Det er jo nettopp det som ofte skal til når man selv føler situasjonen er fastlåst. Ofte er det også slik at alternativer som kanskje ikke ble vurdert som aktuelle i utgangspunktet i det minste kan virke mer spiselige når man får tenkt litt på det og får drøftet noen andre synspunkter rundt det. Og for samboerens del så kan en mer relevant jobb i Trøndelag være bedre på lang sikt enn en urelevant jobb i nærområdet. Jo lenger man går i urelevant jobb, jo verre kan det være å få seg relevant jobb etter hvert. Det er selvfølgelig litt bransjeavhengig, men det er noe man bør tenke over med tanke på hvilken jobb man sier ja til. 

Anonymkode: 75153...e3f

Mannen har fått tilbud om jobb som krever at han må flytte, noe han og TS tydeligvis ikke er interessert i. TS ber om andre løsninger enn å flytte og det er det jeg tar utgangspunkt i. Relevant jobb er selvsagt det aller beste men midlertidig, irrelevant jobb er mye bedre enn å ha Nav/arbeidsledighet på CVen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man søker arbeidsavklaringspenger(AAP) gjennom nav, skriver man under på at man er villig p flytte på seg. Så man må bare synse ig mene så mye man vil om dette. Men dette tok msn stilling til i det øyeblikket man søkte om penger. 

Anonymkode: 5f17c...b9b

Dagpenger har krav om at man må flytte på seg. 

Aap har ikke et sånt bastant krav da arbeidsavklaring nettopp det, avklaring. For å finne ut av hva man kan jobbe med dersom man havner utenfor på grunn av feks sykdom 

Anonymkode: 60f0e...680

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...