Gå til innhold

Er det vanlig å være 30 år gammel og ikke eie nåla i veggen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 30 år gammel og eier ikke noen verdens ting. Har  siden jeg var 20 år gammel og dessverre tatt noen dårlige valg når det gjelder studier. Jeg har begynt på 3 ulike studier og fikk ikke fullført noen av disse, holder nå på med et studium som jeg fullfører om 2 år.

Jeg har 7 år med studielån og nesten ikke sparepenger. Lurer veldig på hvordan jeg skal greie å komme inn på boligmarkedet. Er dette vanlig? 

Anonymkode: 83cf9...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 28, straks ferdig med studiene, og har flere hundretusen på konto, og har arvet en leilighet. Så det gjelder ikke for mitt tilfelle i hvert fall.

Anonymkode: 38ce7...665

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31. Fullførte studier for 2 år siden. Leier fortsatt, og vil nok gjøre det i 2 -3 fremover. Eie bolig er ikke en målestokk på hvor bra man har det. 

Anonymkode: c15f4...4e4

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig vanlig, men tror ikke det er veldig uvanlig heller. Tenk fremover, du blir ferdig med studiene dine og da vil situasjonen din endre seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 28, straks ferdig med studiene, og har flere hundretusen på konto, og har arvet en leilighet. Så det gjelder ikke for mitt tilfelle i hvert fall.

Anonymkode: 38ce7...665

De ferreste er heldige nok til å arve en leilighet. 

Anonymkode: 727ed...8be

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 30 år gammel og eier ikke noen verdens ting. Har  siden jeg var 20 år gammel og dessverre tatt noen dårlige valg når det gjelder studier. Jeg har begynt på 3 ulike studier og fikk ikke fullført noen av disse, holder nå på med et studium som jeg fullfører om 2 år.

Jeg har 7 år med studielån og nesten ikke sparepenger. Lurer veldig på hvordan jeg skal greie å komme inn på boligmarkedet. Er dette vanlig? 

Anonymkode: 83cf9...a56

Litt sent ute er du nok, men det er ingen krise så lenge du ender opp med en utdannelse som gir deg god inntekt.

Hvordan du skal komme inn på boligmarkedet: få deg en god jobb når du er ferdig med studiene, og spare spare spare.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 28, straks ferdig med studiene, og har flere hundretusen på konto, og har arvet en leilighet. Så det gjelder ikke for mitt tilfelle i hvert fall.

Anonymkode: 38ce7...665

Jah....!:fnise:

Anonymkode: 6214d...117

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jah....!:fnise:

Anonymkode: 6214d...117

Hva mener du?

Anonymkode: 38ce7...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

holder nå på med et studium som jeg fullfører om 2 år.

Jeg har 7 år med studielån og nesten ikke sparepenger. 

Anonymkode: 83cf9...a56

Litt OT, men du vet at du bare får støtte av Lånekassen i 8 år? Etter 8 år må du finansiere studiene selv.

Anonymkode: d7f91...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullførte på normert tid, men hadde ingen sparepenger da jeg var ferdig annet enn 40 000 på bsu fra div sommerjobber under studiet. Sparte i 4 år og kjøpte leilighet.

 

Det er "bare" å få seg jobb, få oversikt over økonomien, bestemme seg for at man vil (leilighet), og prioritere deretter.

 

Er viktig med realisme i målet og, da eksempelvis en villa i Oslo, er utenfor rekkevidde for de fleste. Du kan heller ikke dra på shopping i London/Dubai i tide og utide...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Anonymkode: 38ce7...665

Jeg mener at enten så er du full of shit, eller så er du en patetisk person som må skrive det du skrev i denne tråden bare for å gni det i trynet på de som er 30 år gamle og ikke eier nåla i veggen! :P Uansett hvilket alternativ som gjelder for deg, så er du stakkarslig :)

Anonymkode: 6214d...117

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt OT, men du vet at du bare får støtte av Lånekassen i 8 år? Etter 8 år må du finansiere studiene selv.

Anonymkode: d7f91...98c

Jeg er klar over det, vet at jeg må finansiere de siste to årene av egen lomme. Tror det går akkurat med en deltidsjobb ved siden av studiene. 

Anonymkode: 83cf9...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 28, straks ferdig med studiene, og har flere hundretusen på konto, og har arvet en leilighet. Så det gjelder ikke for mitt tilfelle i hvert fall.

Anonymkode: 38ce7...665

Herregud.....

Anonymkode: 50faa...afb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så forskjellig, ts. Jeg hadde veldig lite da jeg var 30, men var lykkelig likevel. Sørg for å gjøre ferdig utdannelsen din nå, så går det seg til. :)

Anonymkode: 50faa...afb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så veldig uvanlig. Mange tar flere pauseår eller bom-år etter videregående, for så å starte på doktorgrad, master osv. i siste halvdel av 20-årene. I tillegg er det betydelig vanskeligere å komme inn på boligmarkedet i byene enn på bygda. Så svarene du får her, vil nok variere. F.eks. i Oslo vil jeg tro det er mange som deg, men i en liten bygd i Nord-Norge vil jeg tro mange er vel etablerte på den alderen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både vanlig og uvanlig. Ikke alle er født med gullhår i ræva. Ikke alle tar de beste valgene hele tiden.  Ikke alle er like heldige m.m. Du får ikke gjort noe med fortiden. Og det å eie mange ting er nødvendigvis ikke lykken i livet (selv om jeg ville heller grine i en villa enn i en camping vogn ). . 

Anonymkode: 70fb4...d02

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner faktisk bare en person som eide bolig før de fylte 30 når jeg tenker meg om, tror nok begge deler er helt normalt og helt OK. De som krisemaksimerer det å ikke eie bolig er vel de som skal ha i både pose og sekk uten å ofre noe, for resten av oss ordner det seg nok. :)

Anonymkode: 0d69d...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide ingen ting da jeg var 30. Men nå har jeg dyr bolig, akkurat betalt studielånet (jippi!), hytte, familie, sparepenger og bil. Det kom i løpet av 15 år. Det er ikke unormalt å ikke ha formue når man er 30.

Anonymkode: 902b9...533

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan definerer du "eie"?

Da jeg var 30, hadde vi akkurat kjøpt oss bolig. Men den var belånt til pipa, så det var vel strengt tatt banken som var eier. Vi hadde ikke noe egenkapital, så det ble høy rente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 28, straks ferdig med studiene, og har flere hundretusen på konto, og har arvet en leilighet. Så det gjelder ikke for mitt tilfelle i hvert fall.

Anonymkode: 38ce7...665

Haha! Vil du ha medalje, eller tar du til takke med et lite diplom?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...