Gå til innhold

ok å avvise transsekuelle på spa?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/osloby/Spasenter-avviste-transkvinne--De-ser-pa-meg-som-en-mann-616874b.html

Jeg forstår at den transseksuelle er såret over å ha blitt avvist av Vestkanbadet.  Er det rimelig å forvente at en dame, som hun identifiserer seg som, skal ha tilgang til damegarderoen, når hun har mannlige kjønnsorganer? Vil ikke det gjøre det lett for andre, som ikke er transpersoner å bruke dette som argument for deltakelse på kvinnedagen?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår ikke hvordan dette kan være et problem. Hvis Mathilde er kvinne juridisk sett og ikke har penis, så slipp henne inn. Hvis ikke, ikke slipp henne inn. Så enkelt er det.

Anonymkode: 07108...c6f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvordan dette kan være et problem. Hvis Mathilde er kvinne juridisk sett og ikke har penis, så slipp henne inn. Hvis ikke, ikke slipp henne inn. Så enkelt er det.

Anonymkode: 07108...c6f

Jeg vet ikke hvem det er et problem for. Men når dama har penis så forstår jeg jo at hun ikke kan få tilgang selv om hun identifiserer seg som kvinne.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange ting å ta hensyn til. For enkelhets skyld bør man følge det juridiske. Har du penis så er du i kategorien mann, biologisk sett. Og omvendt for kvinner selvsagt. Jeg er enig i at transpersoner skal behandles som de føler seg, men syns også at de av alle burde da skjønne hvordan andre kan føle seg. Er det for eksempel greit at et traumeoffer som ønsker kvinnelig lege, behandler etc får en transperson som fremdeles er mann biologisk, fordi transpersonen skal skånes? Tror man rett og slett må akseptere at så lenge det medisinske og juridiske ikke er på plass, så er blant annet nakenhet i segregerte rom noe man ikke kan kreve. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en litt vanskelig situasjon. Håpet er vel at det blir mye mer kunnskap blant folk om transseksualitet, og at dette blir mer akseptert. Det er tross alt kvinnen/mannen selv som føler best hva som er det riktige for han/henne. Så får folk klare å se en dame med penis, eller en mann med pupper. Ærlig talt, såpass må vi da kunne?

Anonymkode: 54865...979

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass dere, snart kan jeg si at jeg identifiserer meg som kvinne, sånn at jeg kan bruke damedusj i svømmehallen og titte på ubegrenset mengde nakne damer når som helst. Og det er ikke noe du kan gjøre med det bortsett fra holde deg hjemme

Hvis du sier jeg aksepterer hva jeg sier jeg definerer meg som er du respektløs, trangsynt og bidrar til å skape frykt. Du er et grusomt menneske rett og slett. Du burde skamme deg. Jeg føler vel best selv hva som er riktig for meg?

 

Endret av Sykkelkopp
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Silfen skrev:

Det er så mange ting å ta hensyn til. For enkelhets skyld bør man følge det juridiske. Har du penis så er du i kategorien mann, biologisk sett. Og omvendt for kvinner selvsagt. Jeg er enig i at transpersoner skal behandles som de føler seg, men syns også at de av alle burde da skjønne hvordan andre kan føle seg. Er det for eksempel greit at et traumeoffer som ønsker kvinnelig lege, behandler etc får en transperson som fremdeles er mann biologisk, fordi transpersonen skal skånes? Tror man rett og slett må akseptere at så lenge det medisinske og juridiske ikke er på plass, så er blant annet nakenhet i segregerte rom noe man ikke kan kreve. 

Er enig i det. ang eksempelet med traumebehandling, så tenker jeg at pasienten får møte behandleren og selv vurdere om hn føler seg konfortabel i situasjonen. Men det er jo klart forvirrende hvis en velger Espen Esther Pirelli Benestad  som fastlege og ikke vet om det er en mann eller dame som åpner opp døra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Er enig i det. ang eksempelet med traumebehandling, så tenker jeg at pasienten får møte behandleren og selv vurdere om hn føler seg konfortabel i situasjonen. Men det er jo klart forvirrende hvis en velger Espen Esther Pirelli Benestad  som fastlege og ikke vet om det er en mann eller dame som åpner opp døra.

Men poenget er jo at transpersonen selv av alle bør vite godt hvordan følelser mtp kjønn er. Skal de gå rundt og spørre alle om de er overgrepsofre for eksempel, før de er sikre på at de kan kreve sin rett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Silfen skrev:

Det er så mange ting å ta hensyn til. For enkelhets skyld bør man følge det juridiske. Har du penis så er du i kategorien mann, biologisk sett. Og omvendt for kvinner selvsagt. Jeg er enig i at transpersoner skal behandles som de føler seg, men syns også at de av alle burde da skjønne hvordan andre kan føle seg. Er det for eksempel greit at et traumeoffer som ønsker kvinnelig lege, behandler etc får en transperson som fremdeles er mann biologisk, fordi transpersonen skal skånes? Tror man rett og slett må akseptere at så lenge det medisinske og juridiske ikke er på plass, så er blant annet nakenhet i segregerte rom noe man ikke kan kreve. 

Setter man da dette på spissen og ser på påkledning og hodehår, og sist men ikke minst en mann med bryst og penis, hvilken garderobe er vi da i? 

Eller en kvinne med bortopererte bryst og på hormonbehandling og herrestemme, men uten penis, hvor skal hen da gå? 

Å få operert genitalia er langt mer omfattende enn det andre som gjøres iforbindelse med et kjønnsskifte, derfor er dette blant de siste tingene som blir endret og noen endrer heller ikke dette området. Skal da mennesker født i feil kropp utestenges fra ulike offentlige eller private arrangement, svømmehaller, treningsstudioer m.m. Gutta vil reagere dersom det kommer en person inn i herregarderoben i kvinneuttrykk, kvinner vil reagere om de møter en kvinne i dusjen med mannlig kjønnsorgan. 

Og det er en vesentlig forskjell på om en mann som ikke er født i feil kropp kommer inn i damegarderoben og viseversa. 

Hvordan vil det da være om mannen med kvinneuttrykk dusjer med badedrakt på, eller kvinnen uten bryst dusjer hos gutta med badetøyet på? Da vil jo ingen merke stort til noe som helst? (Skifte går jo fint an å gjøre under et stort håndkle, eller på toalettet. 

Anonymkode: 4cfe1...571

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her igjen bør det være flertallets rettigheter være viktigere enn de få transpersonene som finnes. 

https://www.lifesitenews.com/news/man-strips-in-front-of-girls-in-swimming-pool-locker-says-transgender-law-a

Hva man føler seg bør ikke ha noe å si, men hva man er biologisk sett. En grei regel bør vel være at om vedkommende har en penis, bør han gå i herregarderoben. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pipaluk skrev:

Er enig i det. ang eksempelet med traumebehandling, så tenker jeg at pasienten får møte behandleren og selv vurdere om hn føler seg konfortabel i situasjonen. Men det er jo klart forvirrende hvis en velger Espen Esther Pirelli Benestad  som fastlege og ikke vet om det er en mann eller dame som åpner opp døra.

Akkurat det er et meget dårlig eksempel. Espen Ester har faste dager for sin to uttrykk. Hun/han informerer og pasientene om hvilket uttrykk han/hun er i ved tildeling av time, eller tildeler konsekvent time når hen er i samme uttrykk til de samme pasienten. I tillegg er ikke hen fastlege men spesialist og tar bare i mot etter henvisning. (I tillegg vet vel de aller fleste i hele Norge hvem Espen Ester er?)

Anonymkode: 4cfe1...571

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!!!! Selvfølgelig må hun få bruke damegarderoben! Hun har mannlige kjønnsorganer? So what. Hun identifiserer seg med en kvinne, da er hun kvinne. Blir sjokkert jeg! Vi lever tross alt i 2017. Vi burde ha kommet mye lengre enn dette! Skjerpings!!!

Anonymkode: f66ca...d19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Silfen skrev:

Det er så mange ting å ta hensyn til. For enkelhets skyld bør man følge det juridiske. Har du penis så er du i kategorien mann, biologisk sett. 

Men juridisk sett er hun jo kvinne? 

Anonymkode: 0d571...217

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg vet ikke hvem det er et problem for. Men når dama har penis så forstår jeg jo at hun ikke kan få tilgang selv om hun identifiserer seg som kvinne.

Damer har ikke penis. Har en person penis er det en MANN!

Anonymkode: f61c1...c96

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida

Juridisk sett er hun kvinne. Hun kler seg, ter seg og ser ut som en kvinne. Og hun hadde uansett ikke tenkt å gå uten badedrakt på spaet. Hun har ingenting i en herregarderobe å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, Pipaluk skrev:

Er det rimelig å forvente at en dame, som hun identifiserer seg som, skal ha tilgang til damegarderoen, når hun har mannlige kjønnsorganer?

:riste:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men juridisk sett er hun jo kvinne? 

Anonymkode: 0d571...217

Hva er poenget med å være juridisk kvinne hvis hun fremdeles har penis? Er det bare en løsning for å henge i begge garderobene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ok!  Ikke fordi jeg har noe imot transer men fordi det 1) gjør det mer mulig for menn med lumske intensjoner mot kvinnene å slippe inn ved å si de er transe og øker sjansen for overgrep 2) personlig vil jeg også syntes det vil oppleves truende å se en med penis i garderoben for kvinner, rett og slett fordi det er noe intimt for meg og vil føles ubehagelig i en sånn setting. Uavhengig hva personen på innsiden føler at han / hun er av kjønn.

Anonymkode: 28548...46e

Snakk for deg selv, og ikke "kvinner".

Anonymkode: 21521...320

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk for deg selv, og ikke "kvinner".

Anonymkode: 21521...320

Hun snakker jo for seg selv, hun skriver 'personlig vil jeg...'. 

Anonymkode: 89f00...f6a

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...