Gå til innhold

Bare jeg som tror ME er late folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det kan også vær en ide å lese seg opp på sykdommen man er så mye i mot før man skal ha så bastante og ekstreme meninger om selve sykdommen da :)

Og selvsagt er de tett i pappen om de faker en sykdom for å slippe å jobbe. Da feiler de noe psykisk...

Jeg liker det faktum at du er så engasjert i temaet at du tror alle som har en uttalelse om ME er "i mot" ME.

Det blir ganske fåfengt for meg å prøve å diskutere med deg når du trekker frem og bryter ned argumenter jeg aldri har kommet med. Da blir det bare to mennesker som prater rett forbi hverandre.

Bastante og ekstreme du liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Svinepels skrev:

Jeg liker det faktum at du er så engasjert i temaet at du tror alle som har en uttalelse om ME er "i mot" ME.

Det blir ganske fåfengt for meg å prøve å diskutere med deg når du trekker frem og bryter ned argumenter jeg aldri har kommet med. Da blir det bare to mennesker som prater rett forbi hverandre.

Bastante og ekstreme du liksom...

 

Du mener jo at det er så enkelt å fake ME fordi det bare er tretthet som en dårlig skuespiller kan fake. Du formulerer deg som om du har en fiendlitg holdning til ME. Om du ikke har det så beklager jeg. Uansett, her informerer jeg deg at det ikke er tilfelle at det er enkelt å fake. I stedet for å velge en feig måte utav vår diskusjon kan du heller lese artikkelen og lære noe nytt da. Da finner du jo ut at det er mer komplisert enn det du opprinnelig sa :) 

Anonymkode: 0fd30...400

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Carressa skrev:

Formelt sett er det fortsatt en hypotese ja, med faktiske funn. Men hvor er argumentene/kildene dine for at det er en psykisk sykdom? At studiene foreløpig er gjort på et mindretall av ME-pasienter er da ikke et godt nok argument. 

Fordi canadakriteriene som norsk helsevesen bruker utelukker pågående sykdomsprosser som kan forklare symptomene på ME. Dersom denne tilstanden forskerne har funnet blir bekreftet og verifisert så vil de ME diagnostiserte som har denne tilstanden ikke lenger kvalifisere til diagnosen ME og bli utredet for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Diamant skrev:

Vet du hvordan hun klarte å bli frisk?

Jeg vet ikke.

Jeg tror det hjalp veldig å få kastet ut gubben og at hun i løpet av noen år, kanskje tre,  kom seg igjen. Hun fikk tryggheten og gleden tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, I Grosny skrev:

Jeg vet ikke.

Jeg tror det hjalp veldig å få kastet ut gubben og at hun i løpet av noen år, kanskje tre,  kom seg igjen. Hun fikk tryggheten og gleden tilbake.

Ok, takk for svar :) Så flott at hun har blitt frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet og gjennomgått på ny i sin helhet, en del spekulerende innlegg er tatt nå og alle svar til disse innleggene er og tatt i den sammenheng. Bruk gjerne rapporteringsknappen hvis dere mener noe bør ryddes og skriv da også gjerne noen ord om hvorfor. Utover det kan jeg nås på PM og dere kan legge inn spørsmål på ris og ros.

Med Hilsen Sulosi, mod :sulosi: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1/11/2017 den 18.02, AnonymBruker skrev:

 

Bare jeg som tror ME er late folk?

Det håper jeg virkelig!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i aller høyeste grad på at ME er en fysisk sykdom. Også finnes det jo utbrenthet som oftest vil starte med langvarig høyt stressnivå, som gir fysiske symptomer. ME mener jeg du ikke kan hvile deg frisk av, men det kan man med utbrenthet.

Mange med ME har også søsken med ME, og det er en god indikasjon på at det finnes noe i DNA-et.

Anonymkode: c9ff9...a44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa
På 16.1.2017 den 20.38, MajorasMaske skrev:

Fordi canadakriteriene som norsk helsevesen bruker utelukker pågående sykdomsprosser som kan forklare symptomene på ME. Dersom denne tilstanden forskerne har funnet blir bekreftet og verifisert så vil de ME diagnostiserte som har denne tilstanden ikke lenger kvalifisere til diagnosen ME og bli utredet for noe annet.

Det stemmer, diagnosekriteriene utelukker flere andre lidelser med lignende symptombilde. Det betyr derimot ikke nødvendigvis at man ikke vil kvalifisere til diagnosen, det kan bety at man har kommet ett skritt lenger og kan diagnostisere ved hjelp av blodprøve, og ikke bare canadakriteriene. 

Dette er fortsatt ikke et holdbart argument for at det er psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carressa skrev:

Det stemmer, diagnosekriteriene utelukker flere andre lidelser med lignende symptombilde. Det betyr derimot ikke nødvendigvis at man ikke vil kvalifisere til diagnosen, det kan bety at man har kommet ett skritt lenger og kan diagnostisere ved hjelp av blodprøve, og ikke bare canadakriteriene. 

Dette er fortsatt ikke et holdbart argument for at det er psykisk.

Tror du. Kriteriene utelukker pågående sykdomsprosserer som gir liknende symptomer. Inntil de endrer hvordan ME defineres er det og forblir psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa
1 minutt siden, MajorasMaske skrev:

Tror du. Kriteriene utelukker pågående sykdomsprosserer som gir liknende symptomer. Inntil de endrer hvordan ME defineres er det og forblir psykisk.

Jeg hører ingen argumenter, bare påstander uten hold og kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carressa skrev:

Jeg hører ingen argumenter, bare påstander uten hold og kilder.

Ikke så rart, vi skriver jo. Hvis du ikke anser canadakriteriene som en kilde er det fordi du mangler innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carressa
1 minutt siden, MajorasMaske skrev:

Ikke så rart, vi skriver jo. Hvis du ikke anser canadakriteriene som en kilde er det fordi du mangler innsikt.

Jo, men ME er ikke automatisk psykisk bare fordi kriteriene utelukker lignende sykdommer, hva slags logikk er det? Det har jo ingenting med hverandre å gjøre.

I utgangspunktet skal du heller ikke få denne diagnosen uten å ha vært hos en psykolog først, nettopp for å utelukke at det er psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ModestyBlaze skrev:

Hei ! Til dere som sliter med ME ! Ikke at dette er løsningen eller en forklaring som passer til alle, men jeg ønsket å dele litt av min historie siden jeg ble frisk. Jeg er ikke diagnostisert eller utredet for ME! men jeg har i perioder vært så utslitt at jeg ikke har klart å komme meg opp av sofaen, jeg stortrives på jobben min og i mitt forhold! men når periodene med utmattelse kommer føles det ut som jeg har influensa uten målbar febe og uten CRP utslag hos legen ( frustrerende ) fikk beskjed om det mest sannsynlig er psykisk og fikk sykemelding for å kunne hvile....... dette har kommet å gått litt i mange år, med gode og dårlige perioder. I starten av 2016 ble jeg henvist til øre nese hals lege for utredning av kronisk tett nese som er ganske slitsomt, men ikke noe jeg har tenkt så mye på, annet at det er slitsomt å ikke få pustet gjennom nesen. Jeg fikk påvist skjev neseskillevegg og ble operert. Da operasjonen var over fikk jeg tilbakemelding fra kirurgen om at det er skjelden han ser så "stygge" infiserte bihuler....så operasjonen ble større en forventet.... men det som skjer i etterkant av operasjonen er det som får en god del ting til å falle på plass for meg..... jeg får en oppblomstring av gule stafylokokker og blir helt slått ut! Ingen feber ingen CRP her er det kun prøvedyrkning som forteller at jeg har sinnsykt høy bakterievekst ( mange har stafylokokker, men et lavt ant som ikke gjør de syke). Men for å komme til poenget da dette skjedde 4 gange etter operasjonen før de klarte å ta knekken på de. Hver gang jeg fikk høy oppvekst av stafylokokker ble jeg utslitt...... ingen kunne si så mye om sammenhengen, men for meg falt ting på plass. Jeg har siden fått tilbake livet mitt og ikke minst ENERGIEN min!!!!!! 

Flott at du ble frisk til slutt og fant utav hva du feilet! :)

Men utifra det du skriver vil jeg ikke si at du har hatt typisk symptomer for ME (og da er dette innlegget litt feilplassert, i og med at du retter det mot ME-pasienter). Det er sikkert absolutt verdt å sjekke ut om man føler man sliter med slitenhet og eventuelt feberfølelse i perioder, men ikke helt passer inn i ME eller CFS. Da slipper man å bli feildiagnosert, og man kan få rett behandling.

Anonymkode: 0fd30...400

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

På 16.1.2017 den 13.57, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange, men ikke alle, med ME er late. Og jeg tror det er mange som egentlig har en psykisk lidelse. Hvordan kan man ellers forklare at mange blir friske med Lightning prosess? 

Anonymkode: afefb...bc3

Forklaringen da er at de ikke har ME, men er feildiagnostisert med det. Kognitiv terapi fungerer ikke på ME:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/9jm7M/Hjelper-kognitiv-terapi-for-ME--Arild-Angelsen

 

På 16.1.2017 den 17.44, MajorasMaske skrev:

ME er ikke latskap. Det er rett og slett folk med psykiske problemer som ikke helt passer med noen av dagens psykiske diagnoser og da ender de opp med en ME diagnose etter utredning for alt det andre og LP hjelper dem fordi det ikke er noe fysiologisk galt.

ME er en fysisk sykdom og LP og kognitiv terapi hjelper ikke ME syke, snarere tvert imot:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/7bGno/ME-er-en-alvorlig_-fysisk_-kronisk-og-kompleks-multisystemsykdom--Ola-Didrik-Saugstad

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/6xov8/ME-kan-ikke-kureres-som-psykisk-sykdom--Morten-Nissen-Melsom

På 11.1.2017 den 18.06, AnonymBruker skrev:

TS her.

Men som jeg har forstått så er det ingen prøver som kan svare på om du har ME sånn konkret. 

Anonymkode: be042...9c1

Så det at det ikke er noen prøver som kan svare på om det er ME så tror du de er late? Visste du at for 100 år siden så trodde man folk med lavt stoffskifte ble ansett som late, giddaslause og fete? Men i dag er det ingen tvil om at lavt stoffskifte er en fysisk sykdom. 

Anonymkode: 5106d...5cf

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at ME er en reell sykdom, men jeg tviler på at alle som er diagnosert med ME faktisk har ME. Har f.eks hørt om flere tilfeller der folk beskriver et sykdomsbilde som er veldig likt depresjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.1.2017 at 6:02 PM, AnonymBruker said:

Jeg har fått for meg at ME ikke er en ordentlig sykdom og at man er bare lat generelt

Anonymkode: be042...9c1

Det er veldig typisk at man tror diverse lidelser er pysing og latskap, inntil man selv blir rammet, eller har noen nær en som rammes. Når du ikke har vondt noe sted, er det vanskelig å forestille seg andres smerte, det blir noe av det samme.

Jeg trodde allergi var latskap og "sutring", inntil jeg ble pollenallergiker i voksen alder.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, bobleplast_ said:

Jeg tviler ikke på at ME er en reell sykdom, men jeg tviler på at alle som er diagnosert med ME faktisk har ME. Har f.eks hørt om flere tilfeller der folk beskriver et sykdomsbilde som er veldig likt depresjon.

Diagnostisering av ME er foreløpig basert på eliminasjon av andre lidelser, som kan gi noen av de samme symptomene. Depresjon er én av disse lidelsene som blir sjekket ut før ME-diagnosen settes.

For ordens skyld: Jeg har ikke ME selv. Jeg er bare lat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...