Gå til innhold

Blir ikke enige om innetemperatur. Hvem bør gi seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er badet så kaldt når jeg kommer ut av dusjen at effekten av en varm dusj ikke varer lenge. Ts

Anonymkode: 00754...d90

Puss opp badet med varmekabler i gulvet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har tørketrommel kan du tromle håndklær og klær så de blir varme mens du dusjer. 

Når det er sagt er 20 grader i kaldeste laget om vinteren. Er bedre å ha det litt varmere og heller sjokklufte et minutt eller to om det blir for varmt. 

Anonymkode: 251c6...ab5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hår 18 grader på jobb og det er iskald når man ikke driver med noe fysisk tungt. Hjemme står varmepumpa på 23 grader. Og skifter være og det er iskaldt så fyrer jeg i tillegg.

vedder på at mannen til TS er gjerrig og vil spare strøm.

Anonymkode: 59665...96c

Vedd i vei! Enkelte av oss har andre grunner for å ikke ha steketemperatur inne.

Anonymkode: 28cec...07d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vedd i vei! Enkelte av oss har andre grunner for å ikke ha steketemperatur inne.

Anonymkode: 28cec...07d

Du har en merkelig definisjon av "steketemperatur". Klarer du i det hele tatt å leve et normalt liv? 

Anonymkode: bbd14...9b1

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samboer og jeg er veldig forskjellige når det kommer til kroppsvarme. Nå er det vel slik at menn ofte er varmere enn kvinner av biologiske grunner,men i tillegg må jeg gå en halvtime til og fra jobb (totalt 1 time) hver dag fordi vi bare har én bil,og jeg er den eneste av oss som har gåavstand til jobb. Han drar hjemmefra 1,5 time før meg,så samkjøring er heller ikke aktuelt. Det går heller ikke busser akkurat mellom der vi bor og jobben min, (på landet) og ingen kollegaer bor så nærmeat det ikke blir en omvei som koster dem ekstra tid,hvis jeg skulle kjørt med. Dette var litt OT, men bare for å forklare.

Poenget er i hvert fall at jeg blir ekstra kald av å gå til og fra jobb (på tross av stilongs, ullsokker, gode vintersko etc.etc, dvs.jeg er ganske godt kledd.) Når jeg først får frost i meg,sitter den i lenge. Å bare ha 18-20 grader inne vil gjøre at jeg aldri får varmen i meg igjen. Muligens bare med ullpledd og varmeflaske. Samboer syns 20 grader holder inne. Jeg kan ikke rikke meg fra sofaen uten å fryse i denne temperaturen, og jeg går da også med stilongs og ullsokker inne.

Alternativet for meg blir jo å begynne å kle på meg uteklær inne, hvis jeg ikke skal ligge under et pledd hele dagen. Hvis vi får det så varmt som jeg vil, må samboer kanskje gå med shorts inne,og det vil han ikke. Han mener at det er for varmt inne hvis man ikke kan gå i bukse. Så hva gjør vi?

Anonymkode: 00754...d90

Sunt inneklima får man ved temperatur mellom 20 - 22 grader. Men er luftfuktigheten høy, vil dette oppleves som om temperaturen er lavere. Så her spiller både luftfuktighet og temperatur en rolle. 

Ellers er det ikke unormalt å måtte kle på seg mer enn tshorte og shorts innendørs midtvinters. Kan du med din frost ha et fysisk helseproblem? 

Anonymkode: 6f3bc...29b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har en merkelig definisjon av "steketemperatur". Klarer du i det hele tatt å leve et normalt liv? 

Anonymkode: bbd14...9b1

Nåvel, det er ikke uten grunn at den jeg svarte jobber et sted hvor innetenperaturen er 18 grader. 18-20 grader er normalt. Er bare eldre mennesker som ikke kan bevege seg som behøver mer enn det.

Jotakk, jeg lever et helt fint liv uten å dele hus med en frysepinn. 

Anonymkode: 28cec...07d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du med din frost ha et fysisk helseproblem? 

Anonymkode: 6f3bc...29b

Kommer vel litt an på hva man definerer som helseproblem. Enkelte regner det som normalt å leve et stillesittende liv innendørs med masse mat og tv og lite søvn og hvile. Det er jo åpenbart at man får helseproblemer av å leve på den måten.

Anonymkode: 28cec...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nåvel, det er ikke uten grunn at den jeg svarte jobber et sted hvor innetenperaturen er 18 grader. 18-20 grader er normalt. Er bare eldre mennesker som ikke kan bevege seg som behøver mer enn det.

Jotakk, jeg lever et helt fint liv uten å dele hus med en frysepinn. 

Anonymkode: 28cec...07d

Jeg fryser hvis det er under 22 grader inne. Hadde blitt rimelig irritert hvis han jeg delte hus med forventa at jeg skulle stå og ta spensthopp i termodress hele ettermiddagen og kvelden i stedet for at han kunne gå i t-skjorte.

Jeg trener forøvrig mye, men ikke hjemme i min egen stue.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Jeg fryser hvis det er under 22 grader inne. Hadde blitt rimelig irritert hvis han jeg delte hus med forventa at jeg skulle stå og ta spensthopp i termodress hele ettermiddagen og kvelden i stedet for at han kunne gå i t-skjorte.

Jeg trener forøvrig mye, men ikke hjemme i min egen stue.

Greit nok, men hvor mye sover du per natt?

Anonymkode: 28cec...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, I Grosny skrev:

Puss opp badet med varmekabler i gulvet.

Hva skal man med varmekabler når man har tøfler?

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sunt inneklima får man ved temperatur mellom 20 - 22 grader. Men er luftfuktigheten høy, vil dette oppleves som om temperaturen er lavere. Så her spiller både luftfuktighet og temperatur en rolle. 

Anonymkode: 6f3bc...29b

Riktig. Veldig ofte kan det hjelpe å sjokklufte litt så man får ut overskuddsfukt og varmen i hus eller leilighet kommer til sin rett.

Anonymkode: 28cec...07d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok når man bor alene, men man kan da ikke trumfe gjennom sin vilje i et parforhold. Og begrunne det med hva? At man er kvinne?

Anonymkode: 28cec...07d

Like mye som TS sin mann som trumfer gjennom med å kun være mann.

Anonymkode: 0a9d9...fd6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Greit nok, men hvor mye sover du per natt?

Anonymkode: 28cec...07d

Det blir ofte for lite søvn, men det er ikke noe å gjøre med det. Nå har jeg heldigvis ikke samme problem som TS, fordi mannen min fryser enda lettere enn meg. Det er en av fordelene med å være sammen med en som har vokst opp i nærmest tropisk klima. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man med varmekabler når man har tøfler?

Riktig. Veldig ofte kan det hjelpe å sjokklufte litt så man får ut overskuddsfukt og varmen i hus eller leilighet kommer til sin rett.

Anonymkode: 28cec...07d

Når man tar en varm dusj har man ikke på seg tøfler. Varmekabler gir en lun og fin varme inne på bad, og det blir jo vått på gulvet når man dusjer. Jeg tror varmekabler er en god løsning for å unngå å bli kald igjen umiddelbart etter en varm dusj. Gubben bør akseptere "steketemperatur" på badet, for han bruker ikke mye tid der med mindre han står og sminker seg i timevis.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Like mye som TS sin mann som trumfer gjennom med å kun være mann.

Anonymkode: 0a9d9...fd6

Og nettopp derfor er jeg glad jeg er en heterofil kvinne som ikke er frysen, for da slipper jeg å måtte ta den kampen. Hadde jeg vært frysen så hadde jeg likevel kun vært 50% av et par.

 

1 minutt siden, Cathrine88 skrev:

Det blir ofte for lite søvn, men det er ikke noe å gjøre med det. Nå har jeg heldigvis ikke samme problem som TS, fordi mannen min fryser enda lettere enn meg. Det er en av fordelene med å være sammen med en som har vokst opp i nærmest tropisk klima. :) 

Jeg mener at mye av det dreier seg om søvn. Men det virker i alle fall som dere er to som er enige, og da skal ikke jeg klage. Blir bare gretten av holdningen om at "Jeg er kvinne så jeg har rett" som jeg ser ellers i tråden.

Anonymkode: 28cec...07d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Like mye som TS sin mann som trumfer gjennom med å kun være mann.

Anonymkode: 0a9d9...fd6

Det sier seg selv at det bør bli ett kompromiss, og gubben må bare drite i langbuksene og få på seg shorts samtidig som dama  må ha skikkelige tøfler og gode og varme inneklær. Stuetemperaturen må holdes såpass lav at han ikke silsvetter i shortsen, men høy nok til at hun ikke fryser med rimelig mye klær på seg. Jeg antar at 22 grader er ett kompromiss. I tillegg bør det være ett varmt sted og ett kaldt sted i huset.Forslag: Badet kan være varmt og soverom  pluss muligens kjøkken kan være kaldere.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, I Grosny skrev:

Når man tar en varm dusj har man ikke på seg tøfler. Varmekabler gir en lun og fin varme inne på bad, og det blir jo vått på gulvet når man dusjer. Jeg tror varmekabler er en god løsning for å unngå å bli kald igjen umiddelbart etter en varm dusj. Gubben bør akseptere "steketemperatur" på badet, for han bruker ikke mye tid der med mindre han står og sminker seg i timevis.

På badet kan man mer enn gjerne ha varmekabler og holde det generelt varmt. Ikke minst for å få ut fukt. Forstod det som at det var snakk om resten av huset.

1 minutt siden, I Grosny skrev:

Det sier seg selv at det bør bli ett kompromiss, og gubben må bare drite i langbuksene og få på seg shorts samtidig som dama  må ha skikkelige tøfler og gode og varme inneklær. Stuetemperaturen må holdes såpass lav at han ikke silsvetter i shortsen, men høy nok til at hun ikke fryser med rimelig mye klær på seg. Jeg antar at 22 grader er ett kompromiss. I tillegg bør det være ett varmt sted og ett kaldt sted i huset.Forslag: Badet kan være varmt og soverom  pluss muligens kjøkken kan være kaldere.

Helt enig. Nå er det som regel varmere på et kjøkken ettersom det er der man tilbereder mat. Jeg bruker ofte å benytte stekeovnen til å lage mat på de kaldeste dagene, da slår man to fluer i en smekk. 

Anonymkode: 28cec...07d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle ønske jeg hadde så små problemer i livet mitt. 

Anonymkode: d84ee...ed2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nettopp derfor er jeg glad jeg er en heterofil kvinne som ikke er frysen, for da slipper jeg å måtte ta den kampen. Hadde jeg vært frysen så hadde jeg likevel kun vært 50% av et par.

 

Jeg mener at mye av det dreier seg om søvn. Men det virker i alle fall som dere er to som er enige, og da skal ikke jeg klage. Blir bare gretten av holdningen om at "Jeg er kvinne så jeg har rett" som jeg ser ellers i tråden.

Anonymkode: 28cec...07d

Jeg har ikke samme inntrykk som deg av svarene i tråden. For meg virker det heller som en enighet om at det er verre å fryse enn å være for varm.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå raskere hjemover, så du får opp varmen skikkelig.
Hjemme er overkroppen det vesentlige for ikke å fryse. Bruk godt ullundertøy, genser og ei varm, igjenknappet jakke, så fryser du ikke i 20°.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Jeg har ikke samme inntrykk som deg av svarene i tråden. For meg virker det heller som en enighet om at det er verre å fryse enn å være for varm.

Joda, men den enigheten kommer fra frysepinnene, og de som er beredt til å gi dem det de vil ha. Det er aldeles ikke enkelt for mennesker med høy produksjon av varme å skulle leve i høy temperatur. Jeg ville ha slitt veldig med det. Blir sløv og somnolent.

Anonymkode: 28cec...07d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...