Gå til innhold

Maser videre


Weebs

Anbefalte innlegg

Her er det lørdag og sol! En god del vind da, så jeg er som vanlig usikker på hvordan jeg skal kle M i vogna :fnise:

Dagens godnyhet (i hvert fall for meg og M ;)) er at jeg har snakket med en kollega om skiftarbeid og baby. Jeg beskrev M for henne og hun sa det var akkurat som om jeg snakket om den yngste hennes. Den eldste hadde vært helt omvendt når det kom til soving. Hun la seg uten problem i sprinkelsenga fra hun var tre måneder. Så kom neste baby og bare "nope". Her skulle det samsoves og ammes i søvn, ELLERS!

De hadde også fått beskjed om å fikse dette "problemet" av hs, hun hadde til og med foreslått søvnkurs. Men der visste hun at de kun lærte om skrikekur, så det var uaktuelt. Det hadde løsnet sånn omtrent da hun ble åtte måneder, og hun kunne begynne på jobb mens pappaen var hjemme på kveld og natt. Det var ikke dødslett, men hun mente at vi måtte slappe av. 

Jeg fortalte dette til mannen. Jeg tenkte at han garantert kom til å ta det mer seriøst når det kom fra henne (og jeg hadde rett). "Men det er ingen jeg kjenner som driver og ammer i søvn!" Jesus Kristus. Dette har jeg prøvd å sagt flere ganger. Selv om de ikke går med et skilt rundt halsen der det står "JEG AMMER I SØVN OG ER STOLT AV DET!" så betyr det ikke at ingen gjør det. Men det er ikke akkurat noe alle snakker om i lunsjen. Når folk spør meg hvordan det går med M og soving så forteller jeg bare kjapt at soving på dagtid ikke er førstepri akkurat, men det går bra. Jeg legger ikke ut om at jeg må inn til henne flere ganger hver kveld med puppen klar. 

Det er heller ikke noe jeg har kommet på å spør andre om (før nå). Hvorfor skulle jeg legge meg opp i søvnritualene til andre babyer? :P Jeg har aldri spurt kollegaen min om dette før, og hun har heller ikke snakket om det. Og vi har en veldig god tone. Jeg husker hun snakket om da hun endelig hadde fått babyen på eget rom og at hun sov bedre nå. Men det falt meg ikke inn å spør om flere detaljer. 

Nå er det selvsagt andre boller. Nå har jeg lyst å spør alle jeg treffer på gata om hvordan de har det på kveldene :fnise:

Mannen ble ikke sykt fornøyd av å høre om dette, og sa at hadde han visst at dette ble ei greie så skulle han gjort klar et rom han kunne sovet på. Ta deg ut :phaedra:

Men nå vet han at M ikke er unormal eller "ligger bak" som det forbanna hespetreet hintet om. Jeg skal fortsette å lese bøkene jeg har kjøpt, men jeg skal ikke stresse med å teste ut alle metoder i morgen. 

Jeg vet heller ikke i hvilken ende jeg skal begynne. Få M til å sove i sprinkelseng eller få M til å sovne uten pupp? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sisti

Er dumt når man plutselig må endre inntrykk av helseopplysninger. Jeg var egentlig fornøyd med fastlegen min, men for to mnd siden var jeg der og hadde med baby (da 8 mnd). Var der pga noe heeelt annet, men hun spurte om jeg ammet mye. Ja svarte jeg. "Hvorfor det???" Forklarte at gutten min fortsatt ikke var veldig glad i fast føde, det ble bare litt hver dag. Da ble hun skikkelig stressa. "men du må jo gi han grøt! Liker han ikke grøt? Har du prøvd alle typer? Hva med å gi han velling? TAR HAN IKKE FLASKE??" sukk. Jeg svarte til slutt "nei, han er ikke interessert, og derfor ammer jeg, for han skal jo ikke sulte". Vel, det var hun veldig uenig i - jeg burde absolutt sulte han litt så han spiste fast føde! 

Drittlege. Jeg har hele veien hatt god dialog med helsesøster om dette, så skulle legen komme her og ødelegge. Hun har vært lege på helsestasjonen også, så dette kunne hun! Hmf. 

To måneder har gått, jeg har ikke sultet gutten min, men på mirakuløst vis har han likevel blitt mer glad i fast føde. Skjønner ikke hvorfor de skal presse alle unger i samme mønster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Tror jeg hadde prøvd sprinkelseng til sist forresten, kanskje enklere hvis hun har lært å sovne selv? Men dere må sikkert bare prøve dere frem. Hadde vi hatt plass og gjesterom hadde vi kjøpt ny seng til oss voksne, så kunne baby bare beholdt senga vår. Må jo kvalifisere som egen seng, det? :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med soving skjønner jeg er vanskelig! Bra du fikk snakket med kollegaen din og at mannen din fikk høre at dere ikke er de eneste. Jeg tror det er veldig vanlig å amme i søvn og det finnes en haug med damer som har møtt samme problemstilling som deg når de begynner å jobbe igjen. 

Jeg er spent på å få vite om du finner noen lure metoder i bøkene dine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet i søvn på kvelden til jeg sluttet å amme når snuppis var ca et år - det var den siste ammingen som røyk. På dagtid gikk vi gradvis over fra å amme i søvn til å trille i søvn til å bare legge da hun var mellom kanskje 7 og 10 måneder. Tok det i vårt tempo uten å stresse. Av og til gikk det fint å sovne i vogna, av og til måtte jeg satse på ammekoma. Etter hvert sovnet hun i vogna hver gang, og til slutt sovnet hun til og med i senga. Det gikk seg til med alderen, og det gikk selvfølgelig ikke med en gang vi prøvde. Og etter hva jeg har snakket med venninner om er det veeeldig vanlig å amme i søvn, mer normalt enn å ikke gjøre det. Jeg synes mannen din og hs skal stikke på bensinstasjonen og kjøpe en åttepakning med boller som de kan dele siden de er så fryktelig enige i dette her :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere til å amme i søvn uten å vekke ungen etterpå? Sikreste måten å vekke AM på her er å legge henne fra seg etter amminga. Da er det rett opp med øynene og ut med armene :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Marimba skrev:

Hvordan får dere til å amme i søvn uten å vekke ungen etterpå? Sikreste måten å vekke AM på her er å legge henne fra seg etter amminga. Da er det rett opp med øynene og ut med armene :P 

 

Hehe. Jeg kunne amme gående, stående, byssende og tissende ;) Teknikken varierte ut fra hvor flink mini var til å sove. I starten ammet jeg, hun sovna, og så satt jeg nå der, da. 

Etter hvert lærte hun seg å sove i trillende vogn - men ikke å sovne i trillende vogn. Da kledde jeg først på oss og gjorde i stand vogna, så ammet jeg henne i søvn. Reiste meg som en elegant gaselle med mini på puppen, og subbet rolig bort til vogna. Åpnet døra, tok vogna ut, snek mini ned i vogna, blotta for naboene, og måtte begynne å gå umiddelbart mens jeg febrilsk stappa puppen ned på plass. Kryssa fingrene for at det skulle virke denne gangen, og at hun ikke skulle våkne med et illsint vræl. Gjorde hun dét, var det bare å dra ut puppen igjen, og enten bli sittende eller prøve taktikken på nytt. En stund sov hun BARE på puppen og BARE hvis jeg satt oppreist (så jeg ikke fikk sove) i et mørkt rom uten lys og lyd (telefonsurfing var nok til å vekke henne, så jeg kjedet vettet av meg), så jeg ble ganske motivert for å klare vogntrikset bare så jeg skulle komme meg ut av huset etter en liten stund.

Om kvelden: Ammet til hun sovnet på puppen, ammet mens jeg reiste meg fra stol eller seng, ammet mens jeg la mini i senga, ammet en stund til mens hun lå der og jeg bøyde meg forkvaklet over senga så hun skulle "bli vant til det", og sneik til slutt ut puppen mens jeg krysset fingrene og håpet at hun ikke skulle våkna. Repeat til det funket, alt fra 1 til 100 ganger i løpet av en kveld. Minuspoeng om jeg ikke klarte å frigjøre puppen og ble stuck i grusom posisjon lent over senga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
40 minutter siden, Marimba skrev:

Hvordan får dere til å amme i søvn uten å vekke ungen etterpå? Sikreste måten å vekke AM på her er å legge henne fra seg etter amminga. Da er det rett opp med øynene og ut med armene :P 

 

Ammer liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sisti skrev:

Er dumt når man plutselig må endre inntrykk av helseopplysninger. Jeg var egentlig fornøyd med fastlegen min, men for to mnd siden var jeg der og hadde med baby (da 8 mnd). Var der pga noe heeelt annet, men hun spurte om jeg ammet mye. Ja svarte jeg. "Hvorfor det???" Forklarte at gutten min fortsatt ikke var veldig glad i fast føde, det ble bare litt hver dag. Da ble hun skikkelig stressa. "men du må jo gi han grøt! Liker han ikke grøt? Har du prøvd alle typer? Hva med å gi han velling? TAR HAN IKKE FLASKE??" sukk. Jeg svarte til slutt "nei, han er ikke interessert, og derfor ammer jeg, for han skal jo ikke sulte". Vel, det var hun veldig uenig i - jeg burde absolutt sulte han litt så han spiste fast føde! 

Drittlege. Jeg har hele veien hatt god dialog med helsesøster om dette, så skulle legen komme her og ødelegge. Hun har vært lege på helsestasjonen også, så dette kunne hun! Hmf. 

To måneder har gått, jeg har ikke sultet gutten min, men på mirakuløst vis har han likevel blitt mer glad i fast føde. Skjønner ikke hvorfor de skal presse alle unger i samme mønster. 

Rart hvor fort man plutselig kan mislike en person. Håper jeg har roet meg til kontrollen om to måneder. Jeg har elendig pokerfjes og er ikke alltid så flink til å skjule min indre bitch som vil frem i lyset :sinna:  Mannen blir av og til flau, men heldigvis skal han få slippe å bli med neste gang :rolleyes:

Synes absolutt du burde ha sultet ungen :Nikke: Veldig som velling plutselig er sånn i vinden! 

8 timer siden, Sisti skrev:

Tror jeg hadde prøvd sprinkelseng til sist forresten, kanskje enklere hvis hun har lært å sovne selv? Men dere må sikkert bare prøve dere frem. Hadde vi hatt plass og gjesterom hadde vi kjøpt ny seng til oss voksne, så kunne baby bare beholdt senga vår. Må jo kvalifisere som egen seng, det? :hoho:

 Herregud, det er det beste forslaget jeg har hørt! Drit i sprinkelseng, gi barna dobbelseng! :opplyser:

Vi må alle oppdatere hverandre på søvnritualer jevnlig. Du som ikke har dagbok blir nødt til å bruke min :fnise:

6 timer siden, Leviora skrev:

Dette med soving skjønner jeg er vanskelig! Bra du fikk snakket med kollegaen din og at mannen din fikk høre at dere ikke er de eneste. Jeg tror det er veldig vanlig å amme i søvn og det finnes en haug med damer som har møtt samme problemstilling som deg når de begynner å jobbe igjen. 

Jeg er spent på å få vite om du finner noen lure metoder i bøkene dine :) 

 Ja! Jeg er jo ikke den eneste dama i verden som går skift. Andre har klart det før, så sjansen er stor for at vi også skal takle denne utfordringen. Håper jeg :huh: Jeg kommer nok til å oppdatere jevnlig på dette temaet :fnise:

5 timer siden, miore skrev:

Jeg ammet i søvn på kvelden til jeg sluttet å amme når snuppis var ca et år - det var den siste ammingen som røyk. På dagtid gikk vi gradvis over fra å amme i søvn til å trille i søvn til å bare legge da hun var mellom kanskje 7 og 10 måneder. Tok det i vårt tempo uten å stresse. Av og til gikk det fint å sovne i vogna, av og til måtte jeg satse på ammekoma. Etter hvert sovnet hun i vogna hver gang, og til slutt sovnet hun til og med i senga. Det gikk seg til med alderen, og det gikk selvfølgelig ikke med en gang vi prøvde. Og etter hva jeg har snakket med venninner om er det veeeldig vanlig å amme i søvn, mer normalt enn å ikke gjøre det. Jeg synes mannen din og hs skal stikke på bensinstasjonen og kjøpe en åttepakning med boller som de kan dele siden de er så fryktelig enige i dette her :P 

 Jeg lurer på om teorien til Sisti stemmer. At det er så mange som jatter med når hs kommer med sånne ubrukelige uvitende håpløse forslag ("kanskje hun bare trenger å bli strøket litt i pannen :jepp:") at de ikke forstår at mange babyer trenger mer enn et klapp på kinnet for å sovne. Tusen boller kan de ta seg!

M er seks måneder nå, mye kan skje fremover! Jeg krysser fingrene for det :) 

Du hadde et skikkelig styr med amming i søvn leser jeg over her :fnise: Jeg syntes jeg så gal nok ut når jeg ammet M i babynestet en periode. Amming stående over senga må ha sett enda rarere ut :ler: 

2 timer siden, Marimba skrev:

Hvordan får dere til å amme i søvn uten å vekke ungen etterpå? Sikreste måten å vekke AM på her er å legge henne fra seg etter amminga. Da er det rett opp med øynene og ut med armene :P 

 

 Samme her. Oppskriften på en lys våken baby er bare å forsiktig prøve å flytte henne :Nikke:

Derfor ammer vi liggende i senga. Når hun sovner lirker jeg ut puppen og smyger meg forsiktig opp og ut :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kvelden var jo ny og spennende :ohmy: (Kun for meg, ikke resten av verden)

Legging var som vanlig. Først litt party med rulling og jabbing. Hun har vært skikkelig masete de siste kveldene. Lurer på hva hun prøver å fortelle :fnise: Så sovnet hun og jeg lurte meg ut. Tre ganger i kveld rullet hun seg på magen i søvne! Vanligvis våkner hun litt til når det skjer, så da er det ut med puppen. Men i kveld var hun så borte at hun fortsatte å sove etter at jeg hadde rullet henne tilbake på rygg :klo: Alle de tre gangene! 

Kanskje hun er slått ut av varmen. Kveldssola står rett på soveromsvinduet så det er over 20 grader selv om vinduet står på vidt gap :daane:

Klokka er blitt tusen. Jeg må sove i tilfelle hun vil stå opp før seks i morgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at hun kunne rulles tilbake uten full baluba! Her har vi ikke hatt noe problem med rulling, før i natt! Fem oppvåkninger før 00:00 og puppen virket ikke som trøst! Sikkert ikke lett å være sovende baby når innetemperaturen er 24 grader :svett:

Håper du fikk sove litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Weebs skrev:

Jeg lurer på om teorien til Sisti stemmer. At det er så mange som jatter med når hs kommer med sånne ubrukelige uvitende håpløse forslag ("kanskje hun bare trenger å bli strøket litt i pannen :jepp:") at de ikke forstår at mange babyer trenger mer enn et klapp på kinnet for å sovne. Tusen boller kan de ta seg!

M er seks måneder nå, mye kan skje fremover! Jeg krysser fingrene for det :) 

Du hadde et skikkelig styr med amming i søvn leser jeg over her :fnise: Jeg syntes jeg så gal nok ut når jeg ammet M i babynestet en periode. Amming stående over senga må ha sett enda rarere ut :ler: 

Jeg tror definitivt teorien til @Sisti stemmer. Jeg brukte jo jatte med-taktikken selv, for min HS var helt ubrukelig og hadde aldri noe fornuftig å si. Stort sett sa hun ingenting, så timene var kjempekleine. Og hvis hun først sa noe, var hun helt på trynet. Jeg leste meg jo opp nok til at jeg visste det, akkurat sånn som deg, men jeg tenker med gru på alle de som ikke gjør det og kanskje tar det disse folka sier for god fisk. 

"Bare stryke litt i panna" :hoho: De som sier sånt har åpenbart bare erfaring med verdens enkleste babyer. Jeg hadde en rimelig krevende baby, så jeg brukte ALLE teknikker som fungerte, uansett hvor hinsides stress det var, hvor merkelig det så ut, og hvor "feil" det var i følge alle i foreldregenerasjonen ;) Husker jeg ble tipsa om å bare hysje litt i øret hennes da hun lå i senga og ikke ville sove. "Det sovner babyer veldig fort av, altså." Jeg bare :rolleyes: 

Det hadde nok vært enklere om vi hadde fått til liggende amming, men med mine ikke-akkurat-pamela-pupper fikk vi aldri til det. Både jeg og mini ble superfrustrerte og sure av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Carouselle skrev:

Så deilig at hun kunne rulles tilbake uten full baluba! Her har vi ikke hatt noe problem med rulling, før i natt! Fem oppvåkninger før 00:00 og puppen virket ikke som trøst! Sikkert ikke lett å være sovende baby når innetemperaturen er 24 grader :svett:

Håper du fikk sove litt :)

Jeg er fremdeles overrasket over hvor lett kvelden var i går. Måtte jo inn til henne, men det var easy peasy :ohmy: 

Verre med deg, hører jeg! Fem ganger uten at puppen er magisk :daane:  Varmt soverom er et herk. 

3 timer siden, miore skrev:

Jeg tror definitivt teorien til @Sisti stemmer. Jeg brukte jo jatte med-taktikken selv, for min HS var helt ubrukelig og hadde aldri noe fornuftig å si. Stort sett sa hun ingenting, så timene var kjempekleine. Og hvis hun først sa noe, var hun helt på trynet. Jeg leste meg jo opp nok til at jeg visste det, akkurat sånn som deg, men jeg tenker med gru på alle de som ikke gjør det og kanskje tar det disse folka sier for god fisk. 

"Bare stryke litt i panna" :hoho: De som sier sånt har åpenbart bare erfaring med verdens enkleste babyer. Jeg hadde en rimelig krevende baby, så jeg brukte ALLE teknikker som fungerte, uansett hvor hinsides stress det var, hvor merkelig det så ut, og hvor "feil" det var i følge alle i foreldregenerasjonen ;) Husker jeg ble tipsa om å bare hysje litt i øret hennes da hun lå i senga og ikke ville sove. "Det sovner babyer veldig fort av, altså." Jeg bare :rolleyes: 

Det hadde nok vært enklere om vi hadde fått til liggende amming, men med mine ikke-akkurat-pamela-pupper fikk vi aldri til det. Både jeg og mini ble superfrustrerte og sure av det.

Vår snakker som bare juling. Har spurt om sexlivet vårt og hele pakka. Ca. once a month :Nikke:

Håper ikke mannen har tenkt å bli med på neste kontroll om to måneder... Jeg vil også bare jatte med! "Jaada, jeg bare sa HYSJ så sov hun fra sju til sju!" Jeg har faktisk prøvd den hysjteknikken jeg også. Funket null prosent :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny runde med oppkast! Hun følger samme oppskrift. Én time med ca. hundre runder. Var oppe i sju-åtte tror jeg. Det er mindre gøy dette her, men hun virker helt vanlig mellom rundene. Hun tar også det å kaste opp med imponerende ro. Ingen panikk, selv med brekninger så hele kroppen rister :overrasket: Litt gråt når hun har spydd seg helt tom, men da ammer vi bare litt så blir det lettere neste gang. 

Kanskje det er en slags reaksjon på fast føde. 

Denne gangen er det i alle fall ikke rett før leggetid! Så det er jo en bonus. Nå sover hun i vogna mens jeg glor på henne :tongue:

Endret av Weebs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på koret som sier at helsesøstere ofte er på grensa til ubruklige. Jeg har i alle fall ikke mange positive opplevelser og føler faktisk at er det noen som jatter med så er det nettopp dem. 
''Det må du nesten føle litt på selv'' virker som å være standardsvaret på helsestasjonene generelt.. :vetikke:
Bare synd at når du først får ei som er bastant på sine meninger så mener hun feil! :P 

Slitsomt med oppkast da! 
Er det noe mønster på når hun gjør det da? x antall timer etter fast føde eller noe? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Weebs skrev:

Vår snakker som bare juling. Har spurt om sexlivet vårt og hele pakka. Ca. once a month :Nikke:

Håper ikke mannen har tenkt å bli med på neste kontroll om to måneder... Jeg vil også bare jatte med! "Jaada, jeg bare sa HYSJ så sov hun fra sju til sju!" Jeg har faktisk prøvd den hysjteknikken jeg også. Funket null prosent :fnise:

Jeg har også prøvd - med ca null prosent funk her i gården også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, Beccy87 skrev:

Jeg slenger meg på koret som sier at helsesøstere ofte er på grensa til ubruklige. Jeg har i alle fall ikke mange positive opplevelser og føler faktisk at er det noen som jatter med så er det nettopp dem. 
''Det må du nesten føle litt på selv'' virker som å være standardsvaret på helsestasjonene generelt.. :vetikke:
Bare synd at når du først får ei som er bastant på sine meninger så mener hun feil! :P 

Slitsomt med oppkast da! 
Er det noe mønster på når hun gjør det da? x antall timer etter fast føde eller noe? :klo:

Akkurat dette temaet skulle jeg gjerne fått en "dette må du føle på selv". Det var omtrent ordrett det hun sa på kontrollen for en måned siden. "Så lenge mor trives med å amme i søvn så er det helt greit." Helt andre boller denne gang :P

Hvis det blir flere episoder med oppkast må jeg se etter noe mønster. Har begynt å logge fast føde :) 

18 timer siden, miore skrev:

Jeg har også prøvd - med ca null prosent funk her i gården også ;)

Så teit av oss å lage babyer som ikke følger fasiten! :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min var innom her i dag (hun er her ukentlig siden "M forandrer seg så fort! :bond:") og sa at nå måtte jeg ikke gå mer ned i vekt, da kommer jeg til å velte :fnise: Jeg er ikke supertynn. Bare sånn helt vanlig slank. Har ikke prøvd de gamle buksene mine på en stund, men kanskje de passer nå?

Uansett er det greit å få en sånn kommentar, så da jeg og M handlet inn til middag kjøpte jeg to pizzaboller og en pakke med fire store cookies som jeg nå spiser med ekstra god samvittighet :nigo: Kan jo ikke være så himla tynn :nei: De kjeksene er søren meg gode. 

M våknet fem i dag! Faderina, altså. Jeg prøvde å få henne til å sove igjen, men hun nektet. Klokka seks stod vi opp, og en halvtime senere var vi på tur med vogna :daane: Ulogisk baby. Hun har vært gretten i hele dag. Jeg har sagt til henne at hun må sove lenger, men hun gidder ikke å høre etter :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg! 
Bølla våknet kvart på 5 i dag tidlig. Prøvde å fortelle henne at det fortsatt var natt men da svarte hun bare med de vanlige høye hylene sine og vill kaving i senga. Hva er det med de barna og ikke forstå at natta skal være dritlang?!  :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Beccy87 skrev:

Føler med deg! 
Bølla våknet kvart på 5 i dag tidlig. Prøvde å fortelle henne at det fortsatt var natt men da svarte hun bare med de vanlige høye hylene sine og vill kaving i senga. Hva er det med de barna og ikke forstå at natta skal være dritlang?!  :bond:

De tar det igjen i tenårene, er trøsten jeg får av folk. Og det er jo en liten stund til :tongue:

---------

Her er det ny runde med oppkast! To timer etter måltid. Nå tenker jeg at vi kun ammer et par dager og ser om det blir bedre. 

"Heldigvis" finnes Google... Havnet plutselig inn på symptomer for refluks og kunne krysse av på flere der. Jeg har hørt om det, men ikke noe mer. Får litt vondt i magen av å tenke på at noe er galt så jeg skal lukke Chrome for kvelden :P 

Endret av Weebs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...