Gå til innhold

2 mnd uten alkohol- hadde du klart det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spør ikke dere som er avholdsfolk.

Jeg har drukket så godt som hver helg etter at jeg fylte 20, og i ukedagene når jeg har vært arbeidsledig. Altså i drøye ti år.

Nå har jeg klart meg fint uten alkohol på 2 måneder; savner det faktisk ikke noe særlig. Har hatt totalforbud, så har ikke smakt en dråpe engang.

Jeg bare bestemte meg for å ikke drikke på en stund for å bedre helsen, og nå vurderer jeg å ikke begynne igjen, og iallefall ikke drikke hver helg.

Du som drikker jevnlig, ville du klart deg 2 mnd uten noe alkohol? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 485e7...7b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg drikker minimalt og syns heller ikke det er noe godt, hvis jeg drikker må jeg nesten tvinge det i meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk jevnlig i alderen 17-25 år. Da jeg fylte 25 begynte jeg å jobbe fulltid etter studier og fant ut at helgene ble veeldig korte dersom jeg var fyllesyk, så da roet jeg ganske ned. Etter hvert ble det enda sjeldnere.

Nå er jeg 27 og drikker nesten aldri lengre. Det siste året har jeg kanskje tatt 1-3 øl på bursdag/fest/lønningspils ol. og de eneste gangene jeg har drukket mer enn dette har vært ved sjeldne anledninger som julebord og bryllup. 

Jeg drikker fortsatt når jeg føler for det og ser ikke behovet for å kutte helt ut, men samtidig er jeg veldig glad for at jeg ikke har det samme behovet for å dra ut. Da jeg var tidlig i 20-årene ble jeg rastløs av edru helger, men nå er det bare deilig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det klarer jeg. Jeg er student og da kan det bli en del drikking, men hvor mye man er med varierer fra periode til periode. I travle perioder kan jeg gå 5 måneder uten å smake alkohol. I fadderuken og oppstart av studie når man blir kjent og det er viktig å være med kan det bli 4 flasker vin i måneden. Altså ut hver uke. 

Edit: Hvis jeg er med på fest foretrekker jeg å drikke, men kan fint dra på fest edru og heller drikke light-brus eller noe. 

Endret av Rakelmaki
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg måtte så hadde jeg jo det så klart, mange festløvinner som blir gravide og holder seg unna i 9 mnd. 

Men har ikke motivasjon til å skulle holde meg 2 mnd uten noen spesiell grunn. Jeg liker å ha en hvit helg iblant, men selv hvit helg i min bok betyr en liten fredagspils etter jobb eller et glass rødvin i sofaen. Og så er jeg ekstremt tørst helgen etter. Hadde "hvit" (kanskje mer eggehvit/off-white) helg nå, og teller dagene til jeg skal i bursdag på lørdag.

Handler ikke bare om at jeg er en dranker, men mye sosialt liv dreier seg jo også rundt alkohol. Måtte takket nei til mange sammenkomster og fester, jeg synes på ingen måte det er gøy å gå på byn edru.

Går du fremdeles på fester/bursdager/middager/lønningspilsen? Selv måtte jeg gått i hi i 2 mnd, så hadde jeg kanskje klart det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klart det, men da må jeg ville. Akkurat nå vil jeg ikke fordi jeg elsker det sosiale studentlivet jeg har i helgene. Og da kommer alkohol med på kjøpet. Jeg drikker ikke uforsvarlige mengder og bare koser meg, så jeg ser ingen grunn til å presse meg gjennom hvite måneder bare fordi jeg kan. Men jeg har hatt flere perioder der det ikke har vært tid til slikt (lange eksamensperioder, folka mine er bortreist, etc) og da har det ikke vært noe problem. Så det er ikke alkoholen jeg ikke vil holde meg unna, men alt det sosiale som hører med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før var det fest hver helg. Alkohol både fredag og lørdag inkludert fyllesyken. Har kuttet ut og savner det ikke. 

Anonymkode: eabbb...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde jeg lett klart. Men nå er jeg kun 20 år og har ikke drukket i så mange år.

Men godteri derimot, det hadde jeg ikke klart meg uten! Så hvis trangen din til å drikke alkohol er like stor som sukker-trangen min, så skjønner jeg godt hvordan du har det..:ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde jeg klart uten noe problem. Jeg drikker ikke med noe spesielt mønster egenltlig. Noen ganger blir det to-tre helger på rad, og andre ganger kan det gå månedsvis mellom.

Anonymkode: 69060...30c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør ikke dere som er avholdsfolk.

Jeg har drukket så godt som hver helg etter at jeg fylte 20, og i ukedagene når jeg har vært arbeidsledig. Altså i drøye ti år.

Nå har jeg klart meg fint uten alkohol på 2 måneder; savner det faktisk ikke noe særlig. Har hatt totalforbud, så har ikke smakt en dråpe engang.

Jeg bare bestemte meg for å ikke drikke på en stund for å bedre helsen, og nå vurderer jeg å ikke begynne igjen, og iallefall ikke drikke hver helg.

Du som drikker jevnlig, ville du klart deg 2 mnd uten noe alkohol? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 485e7...7b1

Jeg vil heller skyte en spiker med spikerpistol gjennom stortå neglen min før jeg går edru i 2 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det klarer jeg. Har en hvit måned nå. Jeg drakk så å si hver eneste helg fra jeg var 13-14 år til jeg var 20 år. Det har roet seg i 20-årene, men det har fortsatt vært mye festing. Hver høst og vinter pleier jeg å ta 4-8 uker her og der hvor jeg ikke drikker, og det gir meg sykt gode resultater med tanke på trening og vektnedgang. Slipper kaloriene fra alkoholen, nattmaten og all junken man stapper i seg dagen derpå (jepp, jeg MÅ ha drittmat dagen derpå). Planen etter denne alkoholfrie perioden er å begrense meg til å drikke en gang i måneden, helst hvis det er noe spesielt som skjer. Jeg jobber for hardt med trening og kosthold i ukedagene til å kaste det bort på å drikke hver helg. 

Jeg hadde derimot aldri klart å gå 2 måneder uten alkohol før jeg var 20 år. Da skulle det festes hele tiden! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde selvsagt greid det, men det hadde ikke vært noe lystbetont og jeg skulle hatt en god grunn.  Det meste av min sosialisering inkluderer alkohol så det hadde jo ikke vært gøy å la være, jeg måtte vært mitivert. 

Nå driver jeg å prøver å bli gravid, og da vet jeg jo at jeg selvsagt hadde greid å holde meg unna i ett år når jeg må. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde ikke vært noe problem. Det verste med det ville vært drikkepress fra venninner (jeg er 22), men for min del er det ikke noe problem å være på fest uten å drikke. I tillegg slipper du alle bivirkningene som dårlig søvnkvalitet, dårlige mage, vondt i hodet osv dagen etter

Anonymkode: aece7...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe problem. Drikker stadig mindre etter hvert som jeg er blitt eldre. Drikker for smakens skyld og som regel er det mer enn nok med et par øl eller 2-3 glass vin. Hadde kanskje vært litt vanskeligere når jeg var 20 år pga det sosiale aspektet. 

Anonymkode: 4d481...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderman
På 24.10.2016 den 20.25, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg vil heller skyte en spiker med spikerpistol gjennom stortå neglen min før jeg går edru i 2 mnd. 

Høres ikke bra ut :fnise:

To måneder uten hardfylla hadde jeg sikkert klart, men siden "et par øl" er en fin sosial greie for min del hadde jeg ikke sett poenget med å prøve å motivere meg til en to mnd pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde klart det fint, og har jo også gjort det tidligere. 

Anonymkode: 5255d...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

No problemo. Etter jeg ble gravid var det sykt enkelt å la være, men jeg har "alltid" hatt noen alkoholfrie uker og måneder her og der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går helt fint. Jeg har en hvit måned akkurat nå og vurderer å ta en til siden jeg først er i gang, bare for å se om jeg merker noen helsemessig gevinst. Jeg drikker ikke så mye til vanlig, da. 2-4 glass per helg, kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, October 24, 2016 den 20.25, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg vil heller skyte en spiker med spikerpistol gjennom stortå neglen min før jeg går edru i 2 mnd. 

Da er det bare begynne å skyte.

jeg klarer lett å gå uten alkohol i to måneder :) 

Anonymkode: d0d48...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde da klart det. Pleier å ha en hvit måned i løpet av året faktisk. Men velger gjerne en måned hvor det ikke skjer så mye, sånn november, januar, februar eller mars. Hadde aldri falt meg inn å ha hvit måned på sommeren eller i desember f.eks. På høsten har jeg så mange venninner som har bursdag, så hadde ikke hatt hvit måned da heller. 

Jeg tenker at hvis man ikke klarer å holde seg unna alkohol for en kortere tidsperiode, så har man ikke et sunt forhold til det. Sånn som den brukeren over her som inkluderer et glass vin/øl eller to i en hvit helg, og så teller ned dager til hun/han kan drikke alkohol igjen. Hadde jeg hatt et slikt forhold til alkohol, hadde jeg kuttet tvert tror jeg.

Anonymkode: f0ece...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...