Gå til innhold

Hvorfor blir man kategorisert som dum hvis man tror på intelligente energier, liv etter døden, underbevissthetens makt, det "uforklarlige", det magiske osv.


Guarana

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor? Jeg tror på Gud, at guden lever i oss alle, at vi = gud. Jeg tror på et liv etter døden. Jeg tror at tro kan flytte fjell. Jeg tror at vi har evner som vi har distansert oss fra, at vår logiske tankegang har tatt kontroll, og at vi ikke lenger er i ett med naturen, slik vi er ment til å leve. Jeg tror på en kraft som binder oss sammen, men som vi idagens samfunn stritter imot.    Hvorfor føler jeg meg dum og gal med disse tankene? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke dum, bare veldig lite faktabasert..

At vi ikke lever i pakt med naturen bør de fleste forstå.. Og det er jo særlig religion som vil skille mennesker fra andre skapninger på jorda.. At vi har en spesiell rett til å voldta planeten,  selv om vi og bare er dyr.

Anonymkode: cf6d1...28d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tro på overnaturlige ting og vesener og fortsatt være intelligent, i noen tilfeller veldig intelligent. En person kan fungere mer komplekst enn at intelligent = tror ikke på noe overnaturlig/ ingen konspirasjoner/ osv

Men når det er sagt så er det godt mulig at gjennomsnittlig er troende mindre smarte enn de som ikke tror.

Mennesker liker å simplifisere da, så mange vil kategorisere deg som dum om du tror på overnaturlige ting uansett hvor smart du skulle være. Jeg har for eks møtt en med IQ på 140 som trodde på "noe mer". Det var ganske tydelig at han var smart, kunne mye, hadde høyere utdanning og var kjent for å gjøre det bra i fagfeltet sitt osv. Men hva hjelper det om en person på 110 i IQ føler at han er smartere fordi han er ateist :P

Anonymkode: f1b31...e0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er de menneskene dumme som ikke tror på det. 

Jeg pleier å avslutte fornærmelser og diskusjoner med "Når vi dør så ser vi jo hvem som hadde rett";)

Ikke bry deg om hva andre måtte mene om deg.

Anonymkode: 71eb2...970

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen ganger kan jeg oppleve folk med en sterk tro som lette å provosere, lite åpne og til tider belærende. Men det gjelder alle typer mennesker. Legger bare mer merke til det når jeg er uenig i noe. Veldig vanskelig å diskuteren den ene parten baserer argumenter på noe så personlig som tro.

Men kan det hende at troende mennesker også kan virke naive/dumsnille fordi (jeg opplever det som at) de har ofte mer empati og sjeldent tar en angripende eller arrogant tone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke dum, det er heller de andre ( som ler av deg) som ikke forstår. 

Anonymkode: 6fe9d...207

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albert Einstein sa at jo mer han studerte universet, jo med trodde han på en høyere makt. Så dette med at religiøse er mindre intellegente mennesker enn ateister. Egentlig vil jeg tørre å påstå det motsatte. Det mest brukte argumentet til en ateist i en slik debatt er "hvis alt har en skaper, hvem skapte Gud?" 

Dette er i min oppfatning veldig korttenkt. Ateister er ikke åpne for at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner. De mener religiøse tror blindt på en 2000 år gammel bok. Men ateister tror jo blindt på vitenskapen? Folk vil tro på det meste dersom setningen starter med "forskere har oppdaget at". Det vil jeg si er like blind tro. 

Ingen empirisk vitenskap motsier bibelen 

Anonymkode: 82675...479

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter min mening er de menneskene dumme som ikke tror på det. 

Jeg pleier å avslutte fornærmelser og diskusjoner med "Når vi dør så ser vi jo hvem som hadde rett";)

Ikke bry deg om hva andre måtte mene om deg.

Anonymkode: 71eb2...970

Er det dette som driver religiøse folk? Er det derfor de lengter sånn etter dommedag, så de kan få "rett"?

Anonymkode: cf6d1...28d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Albert Einstein sa at jo mer han studerte universet, jo med trodde han på en høyere makt. Så dette med at religiøse er mindre intellegente mennesker enn ateister. Egentlig vil jeg tørre å påstå det motsatte. Det mest brukte argumentet til en ateist i en slik debatt er "hvis alt har en skaper, hvem skapte Gud?" 

Dette er i min oppfatning veldig korttenkt. Ateister er ikke åpne for at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner. De mener religiøse tror blindt på en 2000 år gammel bok. Men ateister tror jo blindt på vitenskapen? Folk vil tro på det meste dersom setningen starter med "forskere har oppdaget at". Det vil jeg si er like blind tro. 

Ingen empirisk vitenskap motsier bibelen 

 

Det er forskjell på å tro og å vite. Når TS føler seg dum er det fordi vi lever i et opplyst samfunn hvor naturvitenskapen står sterkt. Ingen har noen sinne kunnet føre bevis for at det finnes noe metafysisk slik det blir omtalt her. Men kan man ikke tro uten å føle seg dum? Det er jo det som er kjernen i begrepet «tro», man vet ikke, man tror.

Når det blir hevdet i innlegget jeg siterer at ingen empirisk vitenskap motsier Bibelens innhold, menes det da at empirisk vitenskap underbygger Bibelen? 

PS Stakkars Einstein, han skulle bare visst hvordan hans uttalelser blir vridd om på og tatt til inntekt for dette og hint. Det kreves en solid tenkeevne for å forstå hva Einstein mente med «Gud». 

Anonymkode: 692c3...2ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det dette som driver religiøse folk? Er det derfor de lengter sånn etter dommedag, så de kan få "rett"?

Anonymkode: cf6d1...28d

Haha ja, virker som noen folk blir litt skuffet hver gang apokalypsen ikke kommer :fnise: Disse fromme kristne gleder seg så enormt til å se oss som bare ikke har samme tro som dem lide en voldelig død og bli sendt til evig pinsel i helvete. Fine folk. 

Er lov til å tro på at "det er mer mellom himmel og jord", det er vel egentlig helt normalt, men ikke bli så hårsåre hver gang noen vil diskutere det fra en annen vinkel enn deres. Dere tyter om å være åpne, men dere er jo ikke åpne for at det er dere som kan ta feil. Å hele tiden justere sitt syn etter ny kunnskap og være objektiv så langt det er mulig er grunnleggende idealer i vitenskapen, men ofte totalt fraværende hos de som liksom skal være så åpne for alt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst at folk ikke liker st folk har andre syn enn dem selv.

Selv om vi lever i en såkalt liberal tid, er folk egentlig ikke så veldig til å akseptere annerledeshet.

En del ateister tror de er fornuftens budbringere. Ofte uten å se at de er like dogmatiske i sin "tro" som mange religiøse.

TS du er jo fri til å tro hva du måtte ønske. Det jeg reagerer på hos noen er at de har tenkt seg fram til hvordan "gud" må være, og så sier de tror på den "guden". Det er nesten som å spikke seg en gud av litt treverk, for så å tilbe den. 

Da foretrekker jeg å tro på en Gud jeg ikke helt skjønner, men som skapte meg i sitt bilde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Guarana skrev:

Ja, hvorfor? Jeg tror på Gud, at guden lever i oss alle, at vi = gud. Jeg tror på et liv etter døden. Jeg tror at tro kan flytte fjell. Jeg tror at vi har evner som vi har distansert oss fra, at vår logiske tankegang har tatt kontroll, og at vi ikke lenger er i ett med naturen, slik vi er ment til å leve. Jeg tror på en kraft som binder oss sammen, men som vi idagens samfunn stritter imot.    Hvorfor føler jeg meg dum og gal med disse tankene? 

Fordi folk flest forklarer det de ikke forstår med dumhet eller galskap.

Om du bodde med en stamme i jungelen som aldri hadde sett sivilisasjonen, så hadde de nok trodd du var gal om du forvillet deg så langt bort at du fikk sett et fly, og så kom tilbake og fortalte om det.

Anonymkode: fda9e...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Guarana skrev:

Ja, hvorfor? Jeg tror på Gud, at guden lever i oss alle, at vi = gud. Jeg tror på et liv etter døden. Jeg tror at tro kan flytte fjell. Jeg tror at vi har evner som vi har distansert oss fra, at vår logiske tankegang har tatt kontroll, og at vi ikke lenger er i ett med naturen, slik vi er ment til å leve. Jeg tror på en kraft som binder oss sammen, men som vi idagens samfunn stritter imot.    Hvorfor føler jeg meg dum og gal med disse tankene? 

Fordi straks disse spirituelle folka åpner munnen og begynner å prate om energi og krefter blir det åpenbart at de ikke engang har fått med seg fysikk og kjemi på ungdomsskolenivå, og det er ikke spesielt intelligent i min bok :)

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er i min oppfatning veldig korttenkt. Ateister er ikke åpne for at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner. De mener religiøse tror blindt på en 2000 år gammel bok. Men ateister tror jo blindt på vitenskapen? Folk vil tro på det meste dersom setningen starter med "forskere har oppdaget at". Det vil jeg si er like blind tro. 

Ingen empirisk vitenskap motsier bibelen 

Anonymkode: 82675...479

I motsetning til en 2000 år gammel eventyrbok baserer vitenskaplige studier på at påstander kan bevises og etterprøves. Og jo, svært mye av det som står i bibelen er beviselig vås om man skal ta det bokstavelig, men det har jo kirken sluttet med for lenge siden :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk flest forklarer det de ikke forstår med dumhet eller galskap.

Om du bodde med en stamme i jungelen som aldri hadde sett sivilisasjonen, så hadde de nok trodd du var gal om du forvillet deg så langt bort at du fikk sett et fly, og så kom tilbake og fortalte om det.

Anonymkode: fda9e...5e2

Og for lenge siden forklarte folk ting de ikke forstod, med å finne opp religioner.

Enkle forklaringer på vanskelige spørsmål..  stjerner, vær, sykdom, død og liv... Det er gud(ene) det.

Anonymkode: cf6d1...28d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er agonistiker men jeg tror på spøkelser siden det spøker i min leilighet.

Igår kunne jeg faktisk se en skygge på ett vindu. Det er en lyktestolpe som lyser inn vinduet.
Gardiner er trekt for det vinduet og jeg kunne se en skygge på gardinene.

Det er ett "supersolid" altså ikke solid i det hele tatt vesen. som kan gå gjennom vegger. Jeg fikk 3 søvnparalyser igår.

Det kan flytte på ting akuratt som oss. Jeg merker veldig fort når det kommer. Det lager ofte lyder i vegger.

Det hender og jeg har hørt en suselyd. Akuratt som vinden der det sier PUUUUU også stopper det som en vifte.

Det skjer selv med alle vinduer igjen. Kan selvsagt ikke utelukke at det faktisk er vinden men det er ganske typisk lyd.

Jeg husker ingenting fra klokken 03:26 til 08:00 igår. Over 4 timer jeg sov selv om spøkelset plaget vettet av meg.

Det er traumatisk og føle seg overvåket i sitt eget hjem. Jeg skulle gjerne byttet med hvem som helst som sier dette bare er tull.

Anonymkode: 4f475...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Cuntzilla skrev:

Haha ja, virker som noen folk blir litt skuffet hver gang apokalypsen ikke kommer :fnise: Disse fromme kristne gleder seg så enormt til å se oss som bare ikke har samme tro som dem lide en voldelig død og bli sendt til evig pinsel i helvete. Fine folk. 

Er lov til å tro på at "det er mer mellom himmel og jord", det er vel egentlig helt normalt, men ikke bli så hårsåre hver gang noen vil diskutere det fra en annen vinkel enn deres. Dere tyter om å være åpne, men dere er jo ikke åpne for at det er dere som kan ta feil. Å hele tiden justere sitt syn etter ny kunnskap og være objektiv så langt det er mulig er grunnleggende idealer i vitenskapen, men ofte totalt fraværende hos de som liksom skal være så åpne for alt.

Ingen som kjenner bibelen har noen gang blitt skuffet når en spådd dommedag ikke stemmer. Vi vet nemlig ikke dagen eller timen. 

Det eneste vi vet er hvilke tegn vi skal se etter. Veldig mange av disse profetiene har gått i oppfyllelse, og mer og mer tyder på at Jesu gjenkomst nærmer seg. 

Og kan noen fortelle meg hvordan mennesker som levde for to tusen år siden, kunne vite hva som kom til å skje i fremtiden da de skrev ned disse profetiene? Hvordan visste de at det ville komme hungersnød og epidemier? Jordskjelv og naturkatastrofer? Statistikk viser at antallet naturkatastrofer har økt noe ENORMT de siste årene, og kristne blir også mer og mer forfulgt i samfunnet. Som også er et endetidstegn. 

Kunnskapseksplosjon. 

Direkte global kommunikasjon? Idag kan man for eksempel skype, eller vise direktesendt TV over hele kloden. 

Som det var på noas dager? Noa advarte i årevis om at en stor flom skulle grave ned alt levende på kloden. Ingen trodde ham. Det samme skjer idag når kristne advarer om endetiden, og vi blir latterliggjort.. 

Det pengeløse samfunn? Om få år eksisterer ikke lenger kontanter. 

Kriger, og rykter om krig? Vi hører ikke om annet enn krig og elendighet på nyhetene i disse dager. 

Dette er bare noen av endetidstegnene. Så jeg spør igjen. Hvordan kunne mennesker for 2000 år siden vite dette? 

Anonymkode: 82675...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kun 3 svar:

1: Gud finnes ikke.

2: Gud finnes og han gir fullstendig faen i hva som skjer etter skapelsen.

3: Gud finnes, men vi har ingen mulighet til å forstå hva han eller det er pga alt for liten fatteevne.

Anonymkode: 6135a...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er intelligente mennesker som grubler over de store tingene. Mens de enklere menneskene ikke tror og ikke vet og ikke bryr seg.

Endret av CaramelDevil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CaramelDevil skrev:

Jeg har hørt at det er intelligete mennesker som grubler over de store tingene. Mens de enklere menneskene ikke tror og ikke vet og ikke bryr seg.

Du kategoriserer altså deg selv med ditt innlegg.

Anonymkode: 6135a...da7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...