Gå til innhold

Hvor ofte dusjer du/dere i husstanden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du høres hysterisk ut TS. Å Dusje morgen og kveld er slettes ikke nødvendig, eller blir du så møkkete hver dag? Jobber du med søppel, kloakk eller lignende? Da hadde jeg skjønt det, samt hardt fysisk arbeid generelt. For egen del, dusjer jeg kjapt hver morgen, håret vaskes 3 ganger i uken. Bruker likevel klut når jeg vasker meg i ansiktet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang. temming av håret.
Vel, da jeg hadde langt hår ble det fort fett. Om jeg ikke rakk å vaske håret den morgenen, funka det bra med tørrspray: Spraya masse, rista håret og gredde det.
Nå har jeg kort hår, det blir ikke så fort fett, men pga det er høyt oppe, så står det som en høysåte om morgenen, så jeg drar rett og slett masse vann over fra vasken, grer håret, og har på masse hårskum og former håret. Trenger ikke ta en skikkelig hårvask for å få orden på håret :)

Anonymkode: f91e3...2dd

Tro meg - den der har jeg prøvd (har hår ned til ørene)

Det går raskere med en dusj, enn å prøve å skvette nok vann til å få kontroll 😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer stort sett seks dager i uken, men det er utelukkende på grunn av håret. Det er blitt ganske langt igjen, det er ufarget siden det vokser så fort at jeg ikke orker den månedlige fargerunden. Det ser fint og tykt og luftig ut når jeg står opp, men to børstetak senere er det fett og midtskillen går ned til nakken (!).

Om en klipp og en fargerunde håper jeg å kunne slippe unna med en dusj annenhver dag, de dagene jeg ikke gjør noe veldig fysisk aktivt, og de dagene har det blitt få av i det siste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kollega fortalte en dag at de ikke dusjer hver dag. Det kom i en bisetning om strøm og varmtvann. Hun sa noe som at heldigvis dusjer de ikke hver dag, for da ville det gå så mye strøm og vann. Ble ganske perpleks om mumlet bare at vi dusjer hver dag. Da himlet hun med øynene, og kom med en leksjon om strøm og vann og miljø og tørr hud, u name it. Av og til dusjer vi også to ganger. Både jeg, mannen og tenåringen på 13. Det er en selvfølge for meg å dusje hver dag, også for mannen og poden. Unntaket er selvfølgelig på fjelltur, men overnatting i fjellet gjør vi toppen et par ganger i året.   Men er det ikke normalt å dusje hver dag? For meg er det utenkelig å legge meg om kvelden uten å ha dusjet først! Og har vi hatt sex er det en selvfølge med en dusj neste morgen! Jeg har langt hår, så vasker selvfølgelig ikke håret hver dag, det vasker jeg annenhver dag. 

Vi dusjer som regel raskt, så det går ikke allverdens med varmtvann. Og strengt tatt tenker vi ikke så mye over om det går et par hundrelapper mer hver måned om vi har unnet oss en lang varm dusj et par ganger i uka. 

Jeg har problemer med å skjlnne hva som evt er lettere med å stå å kladde seg med en klut over kroppen. Det tar 2 minutter å fukte kroppen med vann i dusjen,  ta på såpe  og skylle av. Istedet for å dra skitten og svetten rundt kroppen med kluten. For ikke å snakke om hvor mange kluter det ville blitt, jeg herer ikke å vaske meg nedentil med en klut jeg hadde brukt på resten av kroppen først... Ergo opptil 10-12 kluter i døgnet her i huset til sammen om vi alle tre skulle vasket oss morgen og kveld...  70-80 stk per uke, som skal vaskes, tromles, brettes og oppbevares...Og det går da varmtvann til disse klutene også? For ikke å snakke om innkjøpsprisen... Her henger vi badehåndklærne på håndklehengeren etter dusj, og bytter håndklærne 2 ganger i uka... De går i EN maskin, ville neppe fått 70-80 kluter i en maskin, i tillegg til alle håndklærne... 

Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor folk velger noe så kronglete, framfor å springe gjennom dusjen i 2 minutter. Slår man av vannet mens man såper inn kroppen går det enda mindre vann. Dusjer man i lunkent vann går det mindre strøm. Så argumentet om strømforbruk har jeg vanskelig for å nedlegge.

Er det vanlig å ikke dusje hver dag? Ikke det at jeg spør folk om det, men trodde det var en selvfølge i 2016...

Hva tenker andre her inne?

Anonymkode: a80a8...105

Jeg lurer på hvorfor du tror man blir renere av å dusje i 3 minutter enn å bruke klut!!!

Vasker du deg med hendene da? Hvor ren tror du at du blir??

PS: Tror du folk var mer eller mindre møkkete på 80-tallet? Lurer ettersom dette er en del av nåtidens folkeopplysning i følge deg? :fnise: 

Endret av MapleSirup
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unødvendig å dusje hver dag, med mindre man trener og blir veldig svette hver dag. Etter sex er det greit at kvinner vasker seg nedentil, da mannens sperm kan føre til uvi og diverse... og det stinker av råtten sæd! Fysj! Jeg må alltid dusje etter sex. 

Menn kan nøye seg med å vaske pøngla med en våt klut. 

Svetter man mye, er det greit å ta seg en god dusj og bruke rollon mot svettelukt. Men ellers er det greit å bare skrubbe seg lett med en fuktig klut under armer, under puppene hos damer, bak i korsryggen, steder der man svetter mye, unødvendig å vaske inni tissen da, holder å vaske litt i overgangen til lårene.. til slutt ned på beina... men vi er egentlig selvrensende, så med mindre du plages av kroppslukt, så holder det med en dusj et par ganger i uka, bruke antipersipirant under armene og skifte til rent undertøy og nye sokker hver dag. 

Anonymkode: f91e3...2dd

:haar: Hjelpes så uhygienisk! Det er krinkler og folder der nede!

Anonymkode: 7172b...ee6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jesse james

Allså på ferie i varmere strøk, om sommeren osv tar jeg en dusj hver dag. Jeg har en veldig sensetiv hud, og tåler ikke det harde vannet i utlandet. Så dusjer så raskt så mulig. 

Hvis jeg ikke har vært i aktivitet som forårsaker svette, så har jeg ikke behov for å dusje hver dag. Det har vel heller ikke de fleste? Ser på det mer som en vanesak :) 

Jeg vasker ansiktet mitt morgen og kveld, med en ny rein klut. Det tar ikke mange min å fylle vasken med vann og litt asan, for å så bruke kluten videre der det trengs. 

Siden jeg har så sensetiv hud, må jeg bruke tid på å smørre meg med div salver etter en dusj. Så du må ikke ta alle under en kam. Det tar ikke 2min for alle ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal man vaske seg nedentil med den samme kluten man har vasket seg med under armene og resten av kroppen? De fleste bruker såpe under armene. Skal man da vaske nedentil med en skitten klut som inneholder såpe? I tillegg får man ikke skylt skikkelig nedentil med en oppvridd klut. Noe som kan føre til både ubalanse hos kvinner og eksem hos menn. I tillegg til at kluten kan bære bakterier som kan gi uvi. Hvis 3 stk skal bruke det prinsippet to ganger om dagen, og kun dusjer hver 3.dag så blir det uhorvelig mange kluter på en uke, opp mot 70-80 for en familie på 3-4. Eller bruker folk den samme kluten nedentil over flere dager, og lar den henge på en knagg? For DET er jo ikke grose! Og nei, det trenger virkelig ikke å gå flere titalls liter med vann ved en rask dusj som en påpeker. Det tar 10 sec å være kroppen. Deretter slår man av vannet og såper inn kroppen. Deretter tar det max et minutt med hånddusjen for å skylle bort såpen. Til sammen tar det kanskje 3 minutter inkl tørking. 

~TS

Anonymkode: a80a8...105

Altså, når man vasker seg med klut, så ja, man vrir opp og skyller den mellom. Og man vasker seg ikke over hele kroppen, jeg starter med ansikt, så hals, så under brystene, så under armene, så underlivet, og helt til slutt bak. Kaster da kluten på vask. 

Hvordan er det egentlig du dusjer tenker jeg, når du ikke vet vanlig måte for klut? Eller dusjer du faktisk uten å bruke klut når du vasker deg? For det er ihvertfall ekkelt, hjelper ikke å skylle med vann om du ikke bruker klut og får bort døde hudceller. Du skyller altså bare rundt på svetten iblandet såpe, uten å vaske deg skikkelig slik du forklarer. Har jeg det travelt løper jeg innom dusjen istedet for å vaske meg med klut, men på de vanlige dusjedagene så har jeg jo med klut og vasker meg skikkelig når jeg dusjer. Du er jo faktisk mye mindre renslig enn meg, om det stemmer at du bare tar på såpe på kroppen med hendene, og så skyller av. Jeg vasker meg faktisk skikkelig når jeg dusjer, og mellom dusjene vasker jeg med klut. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg handler det om velvære. Jeg føler meg ikke vel hvis jeg skal kladde den samme kluten rundt på hele kroppen uten å få skylt huden etterpå. Eller er det meningen at man skal vri opp kluten igjen og igjen og igjen? Det vil medføre mer styr og tidsbruk enn 2 minutter i dusjen. Nei jeg jobber ikke med kloakktømming, men kroppen skiller ut svette gjennom døgnet, det gjør din kropp også.

~ TS

Anonymkode: a80a8...105

Ja, det er selvfølgelig meningen at man skyller og vrir opp kluten mellom. To ganger per sted for å være eksakt, først en gang med såpe, så skyller man og har bare vann på og vasker over slik. Så neste kroppsdel, først skylle og ta på såpe, så skylle og vaske over med bare vann. 

Lurer virkelig på hvilken oppvekst du har hatt som aldri har lært vanlig klutvask... Vasker du deg ikke i det hele tatt på fjelltur eller hytteturer??

Anonymkode: 58d04...169

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, når man vasker seg med klut, så ja, man vrir opp og skyller den mellom. Og man vasker seg ikke over hele kroppen, jeg starter med ansikt, så hals, så under brystene, så under armene, så underlivet, og helt til slutt bak. Kaster da kluten på vask. 

Hvordan er det egentlig du dusjer tenker jeg, når du ikke vet vanlig måte for klut? Eller dusjer du faktisk uten å bruke klut når du vasker deg? For det er ihvertfall ekkelt, hjelper ikke å skylle med vann om du ikke bruker klut og får bort døde hudceller. Du skyller altså bare rundt på svetten iblandet såpe, uten å vaske deg skikkelig slik du forklarer. Har jeg det travelt løper jeg innom dusjen istedet for å vaske meg med klut, men på de vanlige dusjedagene så har jeg jo med klut og vasker meg skikkelig når jeg dusjer. Du er jo faktisk mye mindre renslig enn meg, om det stemmer at du bare tar på såpe på kroppen med hendene, og så skyller av. Jeg vasker meg faktisk skikkelig når jeg dusjer, og mellom dusjene vasker jeg med klut. 

Ja, det er selvfølgelig meningen at man skyller og vrir opp kluten mellom. To ganger per sted for å være eksakt, først en gang med såpe, så skyller man og har bare vann på og vasker over slik. Så neste kroppsdel, først skylle og ta på såpe, så skylle og vaske over med bare vann. 

Lurer virkelig på hvilken oppvekst du har hatt som aldri har lært vanlig klutvask... Vasker du deg ikke i det hele tatt på fjelltur eller hytteturer??

Anonymkode: 58d04...169

Tipper ikke TS driver med slikt. Sikkert født og oppvokst i blokk. Har sikkert ikke tisset i naturen noen gang.

Anonymkode: 8c2c9...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper ikke TS driver med slikt. Sikkert født og oppvokst i blokk. Har sikkert ikke tisset i naturen noen gang.

Anonymkode: 8c2c9...c5a

Men altså, hun har jo barn. Vanlig klutvask trodde jeg var ganske obligatorisk. Veldig spent på hvordan hun vasket babyene sine...! 

Jeg begynte som assistent på sykehjem før jeg var myndig, og der bedriver vi også vanlig klutvask av pasientene. Under dusjing av beboere vasker man også med klut. Og korrekt rekkefølge selvsagt, man bruker ikke ti kluter på en dusj/vask for å si det sånn. Jeg synes det blir så dobbeltmoralsk, hun mener vi som ikke dusjer daglig er urenslige, mens hun selv bare bruker hånden i dusjen? Og ikke aner hvordan man vasker seg skikkelig. 

Selv sitter jeg med gipset kne nå, og å kunne vaske seg skikkelig med klut er essensielt for å slippe alt styr med poser og vann på gipsen. Jeg drar ikke ut og kjøpe 100 kluter for det altså :P 

Anonymkode: 58d04...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer alt fra hver dag til hver tredje dag. De dagene imellom vasker jeg meg med engangskluter eller vanlige kluter. Det kommer selvfølgelig an på aktiviteten den dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer hver morgen før jobb. Noen dager på kvelden i tillegg de gangene håret vaskes (noe som er hver tredje dag)

Anonymkode: e2a2c...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

:haar: Hjelpes så uhygienisk! Det er krinkler og folder der nede!

Anonymkode: 7172b...ee6

Enig. Hos menn kan det faktisk gi peniskreft å ikke vaske seg skikkelig nedentil pga at det hoper seg opp med kukost. Hos kvinner kan det gi soppinfeksjon. Det er viktig å i alle fall skylle og vaske underlivet godt de gangene man dusjer.

Anonymkode: 342f8...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ingen krise å ikke dusje hver dag? Jeg dusjer annenhver dag. Da er det hårvask som gjelder. Det er jo ikke bra for håret å bli vasket hver dag. Utenom dette så ser jeg an annenhver dag (de dagene jeg ikke dusjer håret) om jeg trenger å dusje. Dusjer så klart om jeg føler meg svett, har trent osv. 

De fleste er jo godt på å vurdere om de trenger en dusj hver dag eller ikke. Det er jo ingen som vil virke uhygienisk. 

Ellers sørger jeg f.eks for å bruke intimservietter hver dag. Så det er jo ikke slik at jeg driter i alt bare fordi jeg ikke dusjer x dag. Også bruker jeg deodorant. Lar meg ikke akkurat forfalle. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobber en plass der vi har dusj på jobb. De dagene jeg er på jobb, dusjer jeg hver dag etter jeg er ferdig på jobb (blir svett og skitten), ellers kommer det an på været  og temperaturen ute, om jeg er i aktivitet eller om jeg bare ligger hjemme og gjør nada. I snitt utenom jobb dusjer jeg vel annenhver dag. Så å dusje hver dag/annenhver er vel helt vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer kun når jeg trenger det, som som regel er annen hver dag. Samboeren min dusjer hver dag. Gjerne to ganger også. Men han trenger det. Han er kokk og han trener ganske mye, så mye lukt festes på han :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer hver tredje dag, av og til skjeldnere, om jeg ikke orker eller ikke har tid. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk dusje hver dag? Har dere ikke annet dere heller vil bruke tiden på? Og jeg spør helt oppriktig.

Personlig bruker jeg deodorant noe som forhindrer det aller meste av svette, iallefall som jeg og de rundt meg kan merke. Jeg vasker hendene mine hver gang etter do og etter matlaging. Lager jeg mat for andre vasker jeg selvsagt før matlaging også. Jeg skifter undertøy og sokker hver dag. Klær skiftes hver dag eller annenhver dag, det spørs hvor mye jeg har svettet og hvilke klesplagg det er snakk om. Jeg bruker mer enn nok dopapir og tørker vekk det som måtte være der. Håret mitt sitter på hodet mitt, så det er ikke i nærheten av skitne gulv, skitne hunder, skitne barnehender, gjørme, forurenset vann, mat, eller noe lignende. Det holder seg fint, mykt og lukter godt minst 3 dager, av og til lengre.

Jeg trener svært, svært skjeldent, og har en stillesittende jobb hjemme.

Har jeg svettet mye en dag av en eller annen grunn, går jeg over de mest utsatte stedene med en fuktig klut. Deretter deodorant, deretter rene klær.

Med mindre man jobber med kloakk, ruller seg i gjørma blant barn, jobber med skitne hunder eller trener hardt og intenst hver dag ser jeg virkelig ikke poenget med å dusje hver dag. For all del, folk får gjøre som de vil. Er ikke mitt liv. Men når folk sier ting som "ææææsj, dusjer du ikke hver dag?" da klarer jeg ikke annet enn å himle med øynene. Får lyst til å svare at "nei, jeg driver ikke å ruller meg rundt i skitt som deg."

Anonymkode: 53600...366

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer hver morgen. Er utrolig varm av meg og våkner svett hver morgen. Så for meg ville det vært uhygenisk å ikke dusje hver morgen. Hadde ikke vært en av de som luktet godt hvis jeg ikke gjorde det:fnise: Vasker riktignok ikke håret hver dag, prøver holde meg til annenhver dag når det kommer til hårvask.

Føler heller ikke at jeg blir ordentlig ren av klut, men det kommer vel an på hvor aktiv man er og hvor mye man svetter iløpet av en dag.

Jeg er ikke plaget med tørr hud, men vasker meg ikke med såpe fra topp til tå hver gang jeg dusjer. Holder meg til de områdene jeg svetter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...