Gå til innhold

Hvor ofte dusjer du/dere i husstanden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkerbit

Dusjer hver dag. De som ikke gjør det sier det tørker ut huden, som om at alle har lik hud. Jeg har absolutt ikke tørr hud. Smører meg med fuktighetskrem max en gang annenhver måned. Når det ikke ødelegger huden ser jeg ikke problemet? Tar mye lengre tid å bruke klut, så ser ikke vitsen med å bytte til det når det ikke er like effektivt og det ikke spiller noen rolle for huden. 

Trener ca hver dag, så da blir håret vasket like ofte selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk blir visst aldri lei av dusjetråder på KG. 

Jeg synes du overdramatiserer noe ekstremt, TS. 

Anonymkode: a755d...9f2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle dusjer hver dag så nei det er ikke vanlig for alle, det varierer - her kan vi også dusje både en og to ganger hvis det er nødvendig som følge av trening, fjellturer, svømming i sjøen osv osv men det er også dager hvor det ikke dusjes. Det betyr dog ikke at man ikke vasker seg! Og som en annen over her vasker jeg håret hver 3-4 dag mens ett av barna har en helt annen hårtype og må vaske det hver dag. Man er ikke "skitten" om man ikke dusjer hvis man ikke gjør noe fysisk som gjør kroppen svett osv.. Det blir som når noen reagerer på at man sier man ikke bruker såpe på underlivet :fnise: selv om alle leger, dermatologer (?) osv anbefaler akkurat det og det beviselig er mer skadelig med såpe enn uten osv osv.. Det blir som aldri vasker håret med shampoo og er ofte de med nydelig hår osv.. 

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker håret en gang i uka og dusjer etter trening, sex eller ved behov. Dusjer kanskje to-fem ganger i uka.

Anonymkode: 084b1...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dusjer hver tredje dag, oftere hvis det er varmt ute eller hvis jeg trener mye ei uke. Ser ikke poenget med å dusje hver dag, vasker meg med vann og såpe hver dag, og jeg får ofte høre at jeg lukter godt. Forstår ikke helt hvordan du får til å bruke 70-80 kluter uka? 

Anonymkode: ce8b1...b51

Skal man vaske seg nedentil med den samme kluten man har vasket seg med under armene og resten av kroppen? De fleste bruker såpe under armene. Skal man da vaske nedentil med en skitten klut som inneholder såpe? I tillegg får man ikke skylt skikkelig nedentil med en oppvridd klut. Noe som kan føre til både ubalanse hos kvinner og eksem hos menn. I tillegg til at kluten kan bære bakterier som kan gi uvi. Hvis 3 stk skal bruke det prinsippet to ganger om dagen, og kun dusjer hver 3.dag så blir det uhorvelig mange kluter på en uke, opp mot 70-80 for en familie på 3-4. Eller bruker folk den samme kluten nedentil over flere dager, og lar den henge på en knagg? For DET er jo ikke grose! Og nei, det trenger virkelig ikke å gå flere titalls liter med vann ved en rask dusj som en påpeker. Det tar 10 sec å være kroppen. Deretter slår man av vannet og såper inn kroppen. Deretter tar det max et minutt med hånddusjen for å skylle bort såpen. Til sammen tar det kanskje 3 minutter inkl tørking. 

~TS

Anonymkode: a80a8...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hvor møkkete blir du egentlig i løpet av et døgn? Hva er det du jobber med? Kloakktømming? Jeg har ikke skitt over hele kroppen etter en dag eller to, ei heller gammel svette som "dras rundt med kluten". Den siste der skjønner jeg heller ikke, du må ha en veldig uvanlig produksjon av hudceller og svette hvis du blir så skitten som du sier, jeg ville faktisk gått til legen og sjekket ut hva som er feil. 

Anonymkode: 58d04...169

For meg handler det om velvære. Jeg føler meg ikke vel hvis jeg skal kladde den samme kluten rundt på hele kroppen uten å få skylt huden etterpå. Eller er det meningen at man skal vri opp kluten igjen og igjen og igjen? Det vil medføre mer styr og tidsbruk enn 2 minutter i dusjen. Nei jeg jobber ikke med kloakktømming, men kroppen skiller ut svette gjennom døgnet, det gjør din kropp også.

~ TS

Anonymkode: a80a8...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man vaske seg nedentil med den samme kluten man har vasket seg med under armene og resten av kroppen? De fleste bruker såpe under armene. Skal man da vaske nedentil med en skitten klut som inneholder såpe? I tillegg får man ikke skylt skikkelig nedentil med en oppvridd klut. Noe som kan føre til både ubalanse hos kvinner og eksem hos menn. I tillegg til at kluten kan bære bakterier som kan gi uvi. Hvis 3 stk skal bruke det prinsippet to ganger om dagen, og kun dusjer hver 3.dag så blir det uhorvelig mange kluter på en uke, opp mot 70-80 for en familie på 3-4. Eller bruker folk den samme kluten nedentil over flere dager, og lar den henge på en knagg? For DET er jo ikke grose! Og nei, det trenger virkelig ikke å gå flere titalls liter med vann ved en rask dusj som en påpeker. Det tar 10 sec å være kroppen. Deretter slår man av vannet og såper inn kroppen. Deretter tar det max et minutt med hånddusjen for å skylle bort såpen. Til sammen tar det kanskje 3 minutter inkl tørking. 

~TS

Anonymkode: a80a8...105

Men et håndkle som du har tørket alle åpninger, huler og fotsåler med kan du bruke opptil 3 - 4 ganger før vask?

Anonymkode: 4f707...5e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men et håndkle som du har tørket alle åpninger, huler og fotsåler med kan du bruke opptil 3 - 4 ganger før vask?

Anonymkode: 4f707...5e2

Man vasker seg første man tørker. 

Anonymkode: fd5d4...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men et håndkle som du har tørket alle åpninger, huler og fotsåler med kan du bruke opptil 3 - 4 ganger før vask?

Anonymkode: 4f707...5e2

Jeg er som regel ren etter dusj, så ja. Vil si det er mer hygienisk enn å vaske seg med sammeklut overalt, eller ennå verre; den samme kluten over flere dager. 

~ TS

Anonymkode: a80a8...105

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer vær dag og bytter håndkle etter dusj. Hender en sjelden gang jeg ikke gjør det og det går en dag i mellom. Da må det være en spesiell grunn f.eks teltur, er på hytta o.l.

Jeg liker heller ikke klut. Mamma og mormor har sånn "fitteklut" som henger på badet, utrolig ekkelt, og vet den ikke byttes for vær gang:ph34r:

Klut kommer aldri inn i dette hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja TS, vi er i 2016, da er vi opplyste til å vite at det å dusje hver dag er ikke bra hverken for miljø eller kropp/hud.

Jeg dusjer hver 3`dje dag og vasker håret hver 7`ende dag. 

 

Anonymkode: 2d179...a3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjer og vasker håret ca 5 dager I uken. Har ikke tørr hud . Dusjer alltid etter trening,  hvis jeg skal bort på  kvelden,  før og etter sex,  og alltid før jeg tar på meg rent tøy. Liker å føle meg fresh og delikat!  

Anonymkode: 58680...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg dusjer hver morgen i ukedagene før jeg skal på jobb. Får ikke 'temmet' håret ellers, og lettere å stå i dusjen enn å bare ha hodet under vann...

På helg dusjer jeg etter behov. Kanskje dropper jeg det både lørdag ogvsøndag også, dersom behovet ikke EE tilstede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kollega fortalte en dag at de ikke dusjer hver dag. Det kom i en bisetning om strøm og varmtvann. Hun sa noe som at heldigvis dusjer de ikke hver dag, for da ville det gå så mye strøm og vann. Ble ganske perpleks om mumlet bare at vi dusjer hver dag. Da himlet hun med øynene, og kom med en leksjon om strøm og vann og miljø og tørr hud, u name it. Av og til dusjer vi også to ganger. Både jeg, mannen og tenåringen på 13. Det er en selvfølge for meg å dusje hver dag, også for mannen og poden. Unntaket er selvfølgelig på fjelltur, men overnatting i fjellet gjør vi toppen et par ganger i året.   Men er det ikke normalt å dusje hver dag? For meg er det utenkelig å legge meg om kvelden uten å ha dusjet først! Og har vi hatt sex er det en selvfølge med en dusj neste morgen! Jeg har langt hår, så vasker selvfølgelig ikke håret hver dag, det vasker jeg annenhver dag. 

Vi dusjer som regel raskt, så det går ikke allverdens med varmtvann. Og strengt tatt tenker vi ikke så mye over om det går et par hundrelapper mer hver måned om vi har unnet oss en lang varm dusj et par ganger i uka. 

Jeg har problemer med å skjlnne hva som evt er lettere med å stå å kladde seg med en klut over kroppen. Det tar 2 minutter å fukte kroppen med vann i dusjen,  ta på såpe  og skylle av. Istedet for å dra skitten og svetten rundt kroppen med kluten. For ikke å snakke om hvor mange kluter det ville blitt, jeg herer ikke å vaske meg nedentil med en klut jeg hadde brukt på resten av kroppen først... Ergo opptil 10-12 kluter i døgnet her i huset til sammen om vi alle tre skulle vasket oss morgen og kveld...  70-80 stk per uke, som skal vaskes, tromles, brettes og oppbevares...Og det går da varmtvann til disse klutene også? For ikke å snakke om innkjøpsprisen... Her henger vi badehåndklærne på håndklehengeren etter dusj, og bytter håndklærne 2 ganger i uka... De går i EN maskin, ville neppe fått 70-80 kluter i en maskin, i tillegg til alle håndklærne... 

Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor folk velger noe så kronglete, framfor å springe gjennom dusjen i 2 minutter. Slår man av vannet mens man såper inn kroppen går det enda mindre vann. Dusjer man i lunkent vann går det mindre strøm. Så argumentet om strømforbruk har jeg vanskelig for å nedlegge.

Er det vanlig å ikke dusje hver dag? Ikke det at jeg spør folk om det, men trodde det var en selvfølge i 2016...

Hva tenker andre her inne?

Anonymkode: a80a8...105

Det er ikke bra å dusje hver dag, da skyller du av hudens naturlige beskyttende fettlag. Spesielt de med tørr hud bør være forsiktig. Selv har jeg fet hud og tåler godt å dusje hver dag, og jeg MÅ dusje hver dag. Ikke fordi jeg stinker, men fordi jeg er plaget med ømme muskler og ledd. En god varm dusj er deilig og avslappende, og hjelper godt. Dusjing for meg er terapi og meditasjon. Da glemmer jeg verden, slapper helt av og nyter det. Er jeg deppa - en varm og lang dusj - føler meg som et helt nytt menneske etterpå!

Den vaskingen med klut har jeg ikke skjønt meg helt på. Bruker sjeldent klut.
Vasker meg kanskje under armene og i fjeset? Nedentil om jeg føler meg skitten der. Men man er egentlig selvrensende der faktisk. Helt unødvendig å vaske seg grundig fra topp til tå hver dag. 

 

Anonymkode: f91e3...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg handler det om velvære. Jeg føler meg ikke vel hvis jeg skal kladde den samme kluten rundt på hele kroppen uten å få skylt huden etterpå. Eller er det meningen at man skal vri opp kluten igjen og igjen og igjen? Det vil medføre mer styr og tidsbruk enn 2 minutter i dusjen. Nei jeg jobber ikke med kloakktømming, men kroppen skiller ut svette gjennom døgnet, det gjør din kropp også.

~ TS

Anonymkode: a80a8...105

JA!

Her er litt om prosedyrer ved vasking av kropp med klut:

"

Utfordringer til deg

 
 
  • Utfør riktig håndhygiene.
  • Informer pasienten og spør om hans ønsker for stellet.
  • Skjerm pasienten mot innsyn fra andre.
  • Sjekk at temperaturen i rommet er slik at han ikke fryser mens han steller seg.
  • Rydd nattbordet slik at det blir plass til utstyret du skal bruke.
  • Ta av dynen, brett den sammen og legg den på en egnet plass. Pasienten bør ha et laken eller lignende på seg slik at han ikke fryser. Dette kan også brukes for å skjerme pasienten.
  • Sørg for at pasienten ikke blottes.
  • Det er vanligvis best at pasienten sitter litt oppreist i sengen under stellet.
  • Grunnregelen er å vaske ovenfra og nedover.
  • Fyll vann i vaskefatet med den temperaturen pasienten synes er mest behagelig, vanligvis ca. 37 grader.
  • Legg håndkleet på brystet til pasienten og vask ansiktet. Vask i et tretall fra øyet og ned mot munnen. Deretter ytre øre og hals. Han  bestemmer selv om han vil ha såpe eller ikke. Tørk godt, spesielt bak ørene.
  • Deretter vasker du hendene og armene. Hvis pasienten ønsker det, kan han selv vaske hendene i vaskefatet. Legg alltid håndkleet slik at det ikke blir søl i sengen.
  • Videre vaskes armhuler og brystkasse. Tørk godt, spesielt under brystene til kvinner.
  • Når du skal vaske ryggen kan pasienten enten sitte oppreist eller snu seg over på siden. Vask og tørk slik pasienten synes det er best. Hvis han ligger, må du snu han over på den andre siden slik at du får vasket hele ryggen.
  • Bruk deodorant hvis han ønsker det.
  • Smør også inn ryggen med lotion eller krem hvis det er behov for det. Kle på oventil før du vasker videre.
  • Vask lår, legger og føtter. Ha gjerne føttene i vaskefatet hvis pasienten ønsker det. Etter at du har tørket godt, spesielt mellom tærne, kan du smøre inn med fotkrem.
  • Skift vaskeklut, håndkle og eventuelt vaskefat og fyll i nytt vann.
  • Ta på deg hansker.
  • Hos kvinner starter du med urinrørsåpningen og vasker videre de ytre kjønnsleppene, symfysen, lysken og mellomkjøttet.
  • Hos menn trekker du forhuden tilbake og begynner å vaske rundt urinrørsåpningen. Vask forsiktig da slimhinnen på penishodet er veldig følsom. Skyv deretter forhuden tilbake og vask penisskaftet, under pungen og lysken.
  • Når du vasker nedentil, er det viktig å bruke såpe med lav pH-verdi. Husk å tørke godt.
  • Til slutt vasker du setet og setefuren. Det er viktig å vaske endetarmsåpningen til slutt slik at du ikke sprer tarmbakterier. Hvis det er behov, smører du setet med krem eller vannavstøtende salve.
  • Hjelp pasienten på med klær, eventuell sminke, hårstell og barbering. Føtter stelles ved behov.

"

http://ndla.no/nb/node/5160

Stryk det som ikke passer.

Anonymkode: 36e88...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kollega fortalte en dag at de ikke dusjer hver dag. Det kom i en bisetning om strøm og varmtvann. Hun sa noe som at heldigvis dusjer de ikke hver dag, for da ville det gå så mye strøm og vann. Ble ganske perpleks om mumlet bare at vi dusjer hver dag. Da himlet hun med øynene, og kom med en leksjon om strøm og vann og miljø og tørr hud, u name it. Av og til dusjer vi også to ganger. Både jeg, mannen og tenåringen på 13. Det er en selvfølge for meg å dusje hver dag, også for mannen og poden. Unntaket er selvfølgelig på fjelltur, men overnatting i fjellet gjør vi toppen et par ganger i året.   Men er det ikke normalt å dusje hver dag? For meg er det utenkelig å legge meg om kvelden uten å ha dusjet først! Og har vi hatt sex er det en selvfølge med en dusj neste morgen! Jeg har langt hår, så vasker selvfølgelig ikke håret hver dag, det vasker jeg annenhver dag. 

Vi dusjer som regel raskt, så det går ikke allverdens med varmtvann. Og strengt tatt tenker vi ikke så mye over om det går et par hundrelapper mer hver måned om vi har unnet oss en lang varm dusj et par ganger i uka. 

Jeg har problemer med å skjlnne hva som evt er lettere med å stå å kladde seg med en klut over kroppen. Det tar 2 minutter å fukte kroppen med vann i dusjen,  ta på såpe  og skylle av. Istedet for å dra skitten og svetten rundt kroppen med kluten. For ikke å snakke om hvor mange kluter det ville blitt, jeg herer ikke å vaske meg nedentil med en klut jeg hadde brukt på resten av kroppen først... Ergo opptil 10-12 kluter i døgnet her i huset til sammen om vi alle tre skulle vasket oss morgen og kveld...  70-80 stk per uke, som skal vaskes, tromles, brettes og oppbevares...Og det går da varmtvann til disse klutene også? For ikke å snakke om innkjøpsprisen... Her henger vi badehåndklærne på håndklehengeren etter dusj, og bytter håndklærne 2 ganger i uka... De går i EN maskin, ville neppe fått 70-80 kluter i en maskin, i tillegg til alle håndklærne... 

Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor folk velger noe så kronglete, framfor å springe gjennom dusjen i 2 minutter. Slår man av vannet mens man såper inn kroppen går det enda mindre vann. Dusjer man i lunkent vann går det mindre strøm. Så argumentet om strømforbruk har jeg vanskelig for å nedlegge.

Er det vanlig å ikke dusje hver dag? Ikke det at jeg spør folk om det, men trodde det var en selvfølge i 2016...

Hva tenker andre her inne?

Anonymkode: a80a8...105

Man svetter også mer om man dusjer ofte. Hudens PH balanse vil synke, og huden blir mere sensitiv. Men kald-dusjer derimot øker blodsirkulasjonen, gjør deg opplagt og i bedre humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man vaske seg nedentil med den samme kluten man har vasket seg med under armene og resten av kroppen? De fleste bruker såpe under armene. Skal man da vaske nedentil med en skitten klut som inneholder såpe? I tillegg får man ikke skylt skikkelig nedentil med en oppvridd klut. Noe som kan føre til både ubalanse hos kvinner og eksem hos menn. I tillegg til at kluten kan bære bakterier som kan gi uvi. Hvis 3 stk skal bruke det prinsippet to ganger om dagen, og kun dusjer hver 3.dag så blir det uhorvelig mange kluter på en uke, opp mot 70-80 for en familie på 3-4. Eller bruker folk den samme kluten nedentil over flere dager, og lar den henge på en knagg? For DET er jo ikke grose! Og nei, det trenger virkelig ikke å gå flere titalls liter med vann ved en rask dusj som en påpeker. Det tar 10 sec å være kroppen. Deretter slår man av vannet og såper inn kroppen. Deretter tar det max et minutt med hånddusjen for å skylle bort såpen. Til sammen tar det kanskje 3 minutter inkl tørking. 

~TS

Anonymkode: a80a8...105

Unødvendig å dusje hver dag, med mindre man trener og blir veldig svette hver dag. Etter sex er det greit at kvinner vasker seg nedentil, da mannens sperm kan føre til uvi og diverse... og det stinker av råtten sæd! Fysj! Jeg må alltid dusje etter sex. 

Menn kan nøye seg med å vaske pøngla med en våt klut. 

Svetter man mye, er det greit å ta seg en god dusj og bruke rollon mot svettelukt. Men ellers er det greit å bare skrubbe seg lett med en fuktig klut under armer, under puppene hos damer, bak i korsryggen, steder der man svetter mye, unødvendig å vaske inni tissen da, holder å vaske litt i overgangen til lårene.. til slutt ned på beina... men vi er egentlig selvrensende, så med mindre du plages av kroppslukt, så holder det med en dusj et par ganger i uka, bruke antipersipirant under armene og skifte til rent undertøy og nye sokker hver dag. 

Anonymkode: f91e3...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Chiquita skrev:

Jeg dusjer hver morgen i ukedagene før jeg skal på jobb. Får ikke 'temmet' håret ellers, og lettere å stå i dusjen enn å bare ha hodet under vann...

På helg dusjer jeg etter behov. Kanskje dropper jeg det både lørdag ogvsøndag også, dersom behovet ikke EE tilstede...

Ang. temming av håret.
Vel, da jeg hadde langt hår ble det fort fett. Om jeg ikke rakk å vaske håret den morgenen, funka det bra med tørrspray: Spraya masse, rista håret og gredde det.
Nå har jeg kort hår, det blir ikke så fort fett, men pga det er høyt oppe, så står det som en høysåte om morgenen, så jeg drar rett og slett masse vann over fra vasken, grer håret, og har på masse hårskum og former håret. Trenger ikke ta en skikkelig hårvask for å få orden på håret :)

Anonymkode: f91e3...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...