Gå til innhold

Redd for at sønnen min blir misbrukt seksuelt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var tre år gammel, oppdaget mamma et rødt og hissig utslett i og rundt underlivet mitt under kveldsstell etter at jeg kom hjem fra samværshelg med faren min. Ordforrådet mitt var ikke stort, men jeg klarte, med de ordene jeg kunne, fortelle mamma hva faren min gjorde. Nå vet jeg ikke hvor gammel sønnen din er, men jeg råder deg til å ta kontakt med lege/BUP - gjerne begge deler - og be om en samtale med de. De vet hva slags spørsmål de kan stille og hvordan de kan stille disse spørsmålene. Høres ut som om du har grunn til å bekymre deg, og hvis din sønn opplever dette, må det ta stopp så fort som overhodet mulig. Prat med mannen din også, fortell ham hva du har observert og hør med han hva han tror og tenker. 

Jeg har PTSD i dag som et resultat av hva faren min gjorde. 

Anonymkode: c0dfe...42a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da datteren min var liten fikk jeg det plutselig for meg at hun kunne være utsatt for overgrep. Jeg husker ikke hva som utløste det, men det var nok ett eller annet "varselstegn" jeg hadde lest om. Det tok helt overhand, jeg søkte opp alt av informasjon og jeg så tegn overalt. Selv mannen min stolte jeg ikke på. Det var en grusom tid, for jeg var overbevist om at hun ble missbrukt, men jeg viste ikke av hvem.

Datteren min ble ikke missbrukt, men jeg tenkte å skrive dette likevel fordi det er så lett å bli "revet med" når man først begynner å tenke tanken. Jeg håper at det er slik i ditt tilfelle også! Men gjør som mange råder deg til; ta kontakt med barnehuset e.l..

Anonymkode: a0ad3...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om jeg forstå dette rett.

Du misstenker altså dine svigerforreldre for å være dem som står bak?

Om så, vil ikke din mann ha vært igjennom det samme gjennom sin oppvekst og dermed skånet sine barn i fra dem?

Uansett, om du mistenker at noen overgriper seg mot barnet ditt så tar du jo affære. Jeg hadde heller mistet all kontakt med svigerforeldre enn å gå rundt i uvisshet om barnet mitt ble utsatt for overgrep.

Endret av PhilosopherSe7en
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring barnas hus! Ikke ta dette opp med verken bane, mann, svigers før du har snakket med barnas hus. Slike mistanker må taes særdeles alvorlig. Du må vite hva dj driver med og barnas hus er rette instansen å gå til først!! Imorgen!.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, made4u skrev:

Selvfølgelig har jeg hørt om det, men det er virkelig ikke noe stort problem da det forekommer svært sjelden, det meste av overgrep mot barn foregår ved at det er noen utenfor familien som forgriper seg. Det er ikke vanlig at mennesker føler seksuell tiltrekning mot familiemedlemmer og i alle fall ikke egne barn, det er unaturlig for mennesker.

Nå fremstår du bare som uvitende.

Incest forekommer oftere enn de fleste tror og klarer å forestille seg.

Anonymkode: 83b37...d04

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var tre år gammel, oppdaget mamma et rødt og hissig utslett i og rundt underlivet mitt under kveldsstell etter at jeg kom hjem fra samværshelg med faren min. Ordforrådet mitt var ikke stort, men jeg klarte, med de ordene jeg kunne, fortelle mamma hva faren min gjorde. Nå vet jeg ikke hvor gammel sønnen din er, men jeg råder deg til å ta kontakt med lege/BUP - gjerne begge deler - og be om en samtale med de. De vet hva slags spørsmål de kan stille og hvordan de kan stille disse spørsmålene. Høres ut som om du har grunn til å bekymre deg, og hvis din sønn opplever dette, må det ta stopp så fort som overhodet mulig. Prat med mannen din også, fortell ham hva du har observert og hør med han hva han tror og tenker. 

Jeg har PTSD i dag som et resultat av hva faren min gjorde. 

Anonymkode: c0dfe...42a

Helt forferdelig at man kan gjøre slikt mot et barn. Veldig bra din mor spurte og du kunne fortelle; hadde hun lukket øynene ville du hatt årevis med misbruk foran deg. Jeg håper han fikk straff for dette?!

Men selv om det ble stoppet (slik jeg forsto deg), så folk du PTSD - det sier jo sitt om hvor alvorlig det er. Jeg håper du får behandling og at du vil få et godt liv på alle måter på tross av hva din far gjorde mot deg. 

Anonymkode: 664ef...de3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Overgrep mot så små barn er heldigvis ytterst sjelden, så statistisk sett er det lite sannsynlig at det er tilfellet. Det betyr IKKE at du ikke skal være på vakt, men det betyr at du skal "forte deg sakte" og være klar over at mange mange foreldre har denne  bekymringen en eller annen gang. Drøft bekymringen med fagpersoner og fortsett å være på vakt men vit at det kan være mange grunner til ditt barns oppførsel. 

Anonymkode: ac24b...9bd

Når det kommer til overgrep, så er statistikk forholdsvis lite representativ i forhold til hvordan det er reelt. Det er svært mange overgrep som aldri oppdages av offentligheten (blir ikke anmeldt), og det er også mange som bærer på dette helt alene. Når det gjelder så små barn, så kan du hvertfall ikke vite med sikkerhet hvor ofte det forekommer, da det er stor sannsynlighet for at de tier om det. De er altså ganske avhengig av at det blir oppdaget av andre. Synes det er mange i denne tråden som virker rimelig naive. "Kan ikke tro det om fedre og bestefedre", "familiemedlemmer er nesten aldri seksuelt tiltrukket av hverandre". Altså, overgrep forekommer ALT for ofte, enten fra familiemedlemmer eller venner av familien. Ikke snakk det ned som om at det ikke skjer, dere bidrar til tabu.

Anonymkode: 92703...49d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå fremstår du bare som uvitende.

Incest forekommer oftere enn de fleste tror og klarer å forestille seg.

Anonymkode: 83b37...d04

Tull, det er som med terror, skjer ikke så mye av begge deler - men når det først skjer så blir det alvorlig store mediesaker. Selvfølgelig kan mange dog ledes til å tro at det hender mye oftere enn det gjør, er ikke mer enn noen få saker i året om incest og vi bor tross alt 6 mill mennesker her i landet så stort problem er det ikke. Overgrep mot barn hvor gjerningsmann står utenfor familie er derimot en annen sak, det er det mye mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, made4u skrev:

Tull, det er som med terror, skjer ikke så mye av begge deler - men når det først skjer så blir det alvorlig store mediesaker. Selvfølgelig kan mange dog ledes til å tro at det hender mye oftere enn det gjør, er ikke mer enn noen få saker i året om incest og vi bor tross alt 6 mill mennesker her i landet så stort problem er det ikke. Overgrep mot barn hvor gjerningsmann står utenfor familie er derimot en annen sak, det er det mye mer av.

Du prater bare tull nå. Incest er ikke så sjeldent som du skal ha det til. Incest er den mest underrapporterte formen for overgrep.

Anonymkode: 83b37...d04

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du prater bare tull nå. Incest er ikke så sjeldent som du skal ha det til. Incest er den mest underrapporterte formen for overgrep.

Anonymkode: 83b37...d04

om bare 20 prosent rapporteres så sitter vi fortsatt igjen med små tall, kan ikke huske sist jeg så en norsk incest-sak i norske medier, og de blåses opp når de kommer. Tragisk når det skjer, men skjer jo flere hundre ganger oftere voldtekt og drap etc... Så ett omfattende problem er det jo ikke... Men så ligger det ei heller i menneskers biologi, derfor...

overgrep mot barn hvor mistenkte er utenifra familien er dog ett betydelig mye større problem, og det sier jeg tross at jeg ser overgrep begått av nære omsorgspersoner som værre enn fra personer utenifra.

Man må ha litt gangsyn i meningene, ikke gjøre saker større enn dem er og se hva som er store problemer og ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, made4u skrev:

om bare 20 prosent rapporteres så sitter vi fortsatt igjen med små tall, kan ikke huske sist jeg så en norsk incest-sak i norske medier, og de blåses opp når de kommer. Tragisk når det skjer, men skjer jo flere hundre ganger oftere voldtekt og drap etc... Så ett omfattende problem er det jo ikke... Men så ligger det ei heller i menneskers biologi, derfor...

 

Jeg tror du trenger å sette deg inn temaet. Dette er bare tull.

Anonymkode: 83b37...d04

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, made4u skrev:

Nå kjenner ikke jeg tegnene for seksuelt misbruk, har også hardt for å se for meg at far eller bestefar kan stå bak det mot egne barn/barnebarn. Hadde jeg dog mistenkt at noen forgrep seg på min datter så hadde jeg tatt affære, jeg ville oppsøkt noen med ekspertise på området og dersom det var familiemedlemmer jeg ville mistenkt så hadde jeg forhørt meg om råd uten at noen visste noe for å ikke skape problemer dersom min mistanke var ubegrunnet.

Ville være kjipt for deg og andre dersom du skulle laget sirkus og det ikke er noe, så start med å finne ut av om noe kan ha skjedd uten at noen vet noe først - så kan det forbli unevnt dersom det mest sannsynlig aldri har skjedd noe...

Dessuten er det slik, at jo flere tegn du ser etter, dess tydeligere og oftere ser man gjerne de tegnene - slik sett kan du kanskje forville deg inn i en tankegang som ikke er heldig og får deg til å mistenke sterkere enn du egentlig burde - økende paranoid følelse for dette kan altså bli selvforsterkende dersom det er slik at du mistenker og ser tegn på noe som ikke er reelt.

Var ingen svar du kan hente noe fornuftig fra dette, annet enn å trå varsomt nå, men det er nå mine tanker rundt 

Anonymkode: ceda5...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, made4u skrev:

overgrep mot barn hvor mistenkte er utenifra familien er dog ett betydelig mye større problem, og det sier jeg tross at jeg ser overgrep begått av nære omsorgspersoner som værre enn fra personer utenifra.

 

10 % av seksuelle krenkelser mot barn og unge begås av slekt. 5 % begås av nær familie.

Kilde: 

Mossige/Stefansen, NOVA, 2007

http://www.nova.no/asset/3059/1/3059_1.pdf

Anonymkode: 83b37...d04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å skrive at du bør være forsiktig med å involvere mannen din før du prater med barnevernet i tilfelle han tar dette opp med foreldrene sine. Det kan føre til bevisforespillelse. Les linken jeg la med, den er veldig forklarende.

Anonymkode: ab9db...d9e

Jeg syns det høres sannsynlig ut at mannen er overgriperen jeg. 

Anonymkode: 407df...6b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, made4u skrev:

om bare 20 prosent rapporteres så sitter vi fortsatt igjen med små tall, kan ikke huske sist jeg så en norsk incest-sak i norske medier, og de blåses opp når de kommer. Tragisk når det skjer, men skjer jo flere hundre ganger oftere voldtekt og drap etc... Så ett omfattende problem er det jo ikke... Men så ligger det ei heller i menneskers biologi, derfor...

overgrep mot barn hvor mistenkte er utenifra familien er dog ett betydelig mye større problem, og det sier jeg tross at jeg ser overgrep begått av nære omsorgspersoner som værre enn fra personer utenifra.

Man må ha litt gangsyn i meningene, ikke gjøre saker større enn dem er og se hva som er store problemer og ikke...

Avisa skriver heller ikke om alle voldtekter som skjer rundt om i landet, og selv det har mørketall involvert. Incest og overgrep innen familie og vennekrets forekommer nok oftere enn mange tror. 

Når det gjelder overgrep mot barn, så er det faktisk viktig å gjøre ting større enn dem er! Det er ikke noe man bare avventer og ser, fordi det "kanskje" ikke ligger noe mer bak det... 

Anonymkode: dc6d7...698

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: ceda5...da2

De fleste overgrep er begått av nærmeste familienedlemmer. Ikke vær naiv.

Til TS: Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke sittet på et forum om jeg hadde et snev av mistenksomhet at mitt barn blir seksuelt misbrukt. Jeg hadde snudd jorda opp og ned for å komme til bunns i dette på dagen!!! Aldri om jeg hadde kastet bort et sekund på å bable med fremmede om noe så alvorlig som dette. Save your child! Start med å logge av,ta med barnet ditt til legen og sette en plan. Den du mistenker trenger ikke å vite noe før du kommer i bunns  og har bevis. OG DET ALLER VIKTIGSTE: Hold barnet ditt unna den mistenkte inntil videre. Husk man skal alltid tro på barnet inntil noe annet er bevist.Alltid!

Anonymkode: ceda5...da2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De fleste overgrep er begått av nærmeste familienedlemmer. Ikke vær naiv.

 

Det stemmer ikke, men man skal ikke bagatellisere alle de overgrep som faktisk begås av slekt eller nær familie av den grunn. Rundt 15 % og dette er tall som er basert på egenrapportering. Mange fortrenger, husker ikke eller tier for resten av livet og vil derfor ikke svare ja i slike undersøkelser.

Anonymkode: 83b37...d04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2016 at 0.07, AnonymBruker skrev:

 

Men nå sitter jeg her og ser på min nydelige sønn som sover og tenker.."tenk hvis? "

 

Kan jeg tilgi meg selv for å ikke ha villet se det og derfor utsatt sønnen min for overgrep? Er jeg bare paranoid? Hva gjør jeg?

Anonymkode: d8953...227

Jeg forstår din fortvilelse. Jeg hadde tatt gutten med til lege i første omgang. Og vær så snill, ikke bry deg om kritikk fra andre som snakker om uklarheter. La det passere og tenk heller på din familie. Siden har en sånn mistanke, så er det greit å få dette avklart. ut fra hva du skriver blir jeg urolig på dine vegne. 

Jeg hadde ikke involvert Barnevernet. Du bør konsentrere deg om å ta vare på familien din og beskytte den. Om sønnen din blir misbrukt seksuelt er det også så alvorlig at det bør undersøkes og eventuellt gå til sak om så er skjedd. Men Barnevernet bør du ikke involvere. De kan gjøre stor skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 % av seksuelle krenkelser mot barn og unge begås av slekt. 5 % begås av nær familie.

Kilde: 

Mossige/Stefansen, NOVA, 2007

http://www.nova.no/asset/3059/1/3059_1.pdf

Anonymkode: 83b37...d04

Ja, som jeg påpekte - det skjer sjelden når bare 5% av overgrep mot barn skjer i nær familie og bare 10% av slekt... Restrerende 90% skjer altså utenifra.

Dessuten er ikke overgrep mot barn noe som foregår så ofte her i landet, i andre deler av verden er det betydelig verre - mitt inntrykk er også at norske pedofile overgripere i stor grad også begår sine handlinger i bl.a. sør-amerika, asiaatiske land, india og afrika m.m., er som regel slike saker som avdekkes og omfavnet er ofte betydelig i hver enkelt sak. Er denne trafikken som må avdekkes for å ta flest mulig av dem som begår overgrep mot barn. Mitt inntrykk er også at det er sjelden kvinner begår slike overgrep, menn står for nær alle seksuelle overgrep rettet mot barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, made4u skrev:

Ja, som jeg påpekte - det skjer sjelden når bare 5% av overgrep mot barn skjer i nær familie og bare 10% av slekt... Restrerende 90% skjer altså utenifra.

 

Resterende 85 %, mener du vel?

15 % av overgrep som rapporteres, her må man regne med en del mørketall som jeg også har påpekt.

Mitt poeng er at det tullet du kommer med i denne tråden er nettopp TULL. Hold deg for god til å bagatellisere noe så alvorlig.

Anonymkode: 83b37...d04

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...