Gå til innhold

Hva blir du skuffet over å få servert i selskap/besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Illuminatum skrev:

Så f eks cock au vine er fælt?

En ting er Torogryterett, men det finnes da masse gode gryteretter. Hva hadde vel indisk mat vært uten gryterett?

Er mer slik toro gryterett jeg tenker på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøver å være takknemlig for alt jeg blir servert, men jeg husker jeg ble skuffa som barn da jeg ble plassert ved barnebordet og måtte spise wienerpølser i brød på kjøkkenet, mens de voksne spiste kalkun fra det flotte dekkede bordet i spisestua. Barn liker jo også kalkun, liksom :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var utrolig mange sære og kresne folk i denne tråden. Jeg er fornøyd med det jeg får, ikke alle er like flink til å lage mat (eller har interesse av det), og ikke alle har like god råd men har lyst å ha besøk likevel. Når folk stikker innom på ti min varsel eller ingen varsel i det hele tatt, så får de ta det jeg har, te/kaffe/vann finnes alltid hos meg, men det er ikke sikkert jeg har noe til. Inviterer jeg så lager jeg mat jeg tror kan falle i smak, men har du skikkelig sære preferanser så får du si fra på forhånd eller lære deg å leve med det. (f.eks takle at det er kokt rosekål på bordet fordi om du ikke liker det).

Har også en venninne som er selverklært allergiker, dvs legen finner ikke noe galt på hverken prøver eller gastroskopi, men hun er selverklært med "litt cøliaki" og "noe melkeallergi" etter samtale med en coach. Det betyr at ritzkjest og focaccia til ost er greit, men to skjeer mel i en gryte med saus er ikke greit, eller ost og yoghurt er greit, en dæsj fløte i potetstappen er ikke greit :balltre:

Anonymkode: 94f65...841

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest mange av kommentarene kom jeg frem til at alle burde lage en brosjyre om seg selv, og ha den på seg til en hver tid. Helst ha mange kopier. Da blir dere ikke skuffa når dere kommer på besøk eller om det er noe annet. Så når dere får besøk er det bare til å gå i skuffen finne frem brosjyren om personen som kommer å gå igjennom den. Da blir alle fornøyd :) hvorfor gjøre det vanskelig liksom? :)

Anonymkode: bdfbf...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha blitt skuffet. Litt kjipt om det er noe jeg ikke liker, men å bli skuffet?  Nei det synes jeg ikke noe om. 

Hadde nok stusset litt hvis jeg ble bedt til middag også fikk jeg grandiosa, men jeg liker frossenpizza så det hadde sånn sett gått fint. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Librarian skrev:

Det med å hjelpe til eller ikke.. Hvis jeg avtaler med venner at vi skal lage middag sammen (veldig vanlig som student) er det vel en selvfølge at alle hjelper til (eller tilbyr seg i hvert fall). Men hvis jeg inviterer andre på middag er det jo noe helt annet, selvfølgelig venter jeg ikke at de skal kutte grønnsaker eller lignende. Synes det er veldig spesielt å bli fornærmet over manglende hjelp da!

Veldig enig i dette. Det er situasjonsavhengig. Når jeg inviterer på middag varter JEG opp og motsatt når jeg er invitert til dette. Er det nær familie er det kanskje mer vanlig å hjelpe å rydde av igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jeg forventer/håper på å få servert kommer helt an på hva jeg i utgangspunktet er invitert til. Stikker jeg innom på kort varsel/utenom måltider holder det lenge med kaffe/te. Møter jeg ei venninne hjemme hos henne istedet for cafe og avtalen er middag, forventer jeg middag, men ikke noe avansert. Håper for så vidt at det ikke er noe helfabrikata, men spiser det jeg får. 

Derimot hvis jeg blir invitert på helgemiddag forventer jeg noe mer. Da forventer jeg ordentlig mat i alle den variasjon det måtte være, og noe mer enn en vanlig hverdagsmiddag. Jeg blir imidlertid skuffet over lapskaus. Men det er mer personlig preferanse. 

Det jeg blir skuffet over/irritert over er at min mor i det siste er begynt å tilpasse hele menyen etter mine kresne nevøer (som faktisk ikke er så veldig små lengre).  Så på søndagsmiddag i det siste er vi invitert på f.eks pizza fra pizzabakeren,  eller hele familien måtte grille pølser på min fars bursdag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det meste og blir ikke skuffet av noe særlig mat. Da skal det smake gansle ille. Det jeg derimot blir skuffet over er når vi er invitert til f.eks kl 18.00 på mat og den ikke er klar før kl 20 og jeg ender opp med å sitte kjempe sulten i to timer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei? Poenget var at jeg synes taco er godt, og blir ikke skuffet at det blir servert i middag som 35 åring.

Anonymkode: 640c9...143

Jeg blir heller ikke skuffet over å få det- godt voksen jeg også😊 Er kanskje såpass voksen at jeg er vant med å ha måttet smakt på det meste av mat som har blitt servert..Lært at man vet ikke om man ikke liker ting før man har smakt det, og at man skal være takknemlig for å ha/ få mat! 

Det er noe jeg ikke liker av mat også, men rynker ikke på nesa så tydelig om jeg får det servert- jeg  spiser littegrann av tinga jeg liker istedet og prøver være høflig. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det var utrolig mange sære og kresne folk i denne tråden. Jeg er fornøyd med det jeg får, ikke alle er like flink til å lage mat (eller har interesse av det), og ikke alle har like god råd men har lyst å ha besøk likevel. Når folk stikker innom på ti min varsel eller ingen varsel i det hele tatt, så får de ta det jeg har, te/kaffe/vann finnes alltid hos meg, men det er ikke sikkert jeg har noe til. Inviterer jeg så lager jeg mat jeg tror kan falle i smak, men har du skikkelig sære preferanser så får du si fra på forhånd eller lære deg å leve med det. (f.eks takle at det er kokt rosekål på bordet fordi om du ikke liker det).

Har også en venninne som er selverklært allergiker, dvs legen finner ikke noe galt på hverken prøver eller gastroskopi, men hun er selverklært med "litt cøliaki" og "noe melkeallergi" etter samtale med en coach. Det betyr at ritzkjest og focaccia til ost er greit, men to skjeer mel i en gryte med saus er ikke greit, eller ost og yoghurt er greit, en dæsj fløte i potetstappen er ikke greit :balltre:

Anonymkode: 94f65...841

Enig i at selverklært allergiker etter samtale med coach er latterlig, men akkurat det siste du skriver med at ost og yoghurt er greit, men ikke fløte trenger ikke å være tull. Jeg er allergisk (dog ikke selverklært) mot fete melkeprodukter. Dvs smør, fløte, rømme osv. Jeg tåler heller ikke pulver av disse. Lettmelk, yoghurt og ost (som ikke inneholder fløte) tåler jeg fint i moderate mengder. Kremoster, brunost og andre fete oster tåler jeg ikke. Fløte og smør får jeg kjempekraftige magekramper av selv mikroskopiske mengder, jeg blir ekstremt dårlig. Laktose tåler jeg fint. Jeg pleier å kalle det "omvendt laktoseallergi" fordi de som er allergisk eller intolerant mot laktose ofte tåler fløte og sånt bedre enn lettmelk. For meg hjelper det ikke om fløten er laktosefri, det er fettet jeg ikke tåler. Kunne godt tilsatt ekstra laktose uten at det hadde gjort noe som helst. Bruker ris-eller soyafløte der det skal være fløte da, eller rett og slett bare lettmelk. Null problem. :) Dette ble langt om meg, men jeg ville bare nevne at å tåle ost og yoghurt, men ikke fløte er fullt mulig. Men det å tåle ritzkjeks og focaccia, men ikke to skjeer mel er latterlig, med mindre kjeksen og focacciaen hadde vært glutenfri da. :) Er langt mer mel i de to tingene enn en vanlig saus for å si det sånn. :fnise: 

 

Tilbake til trådens tema, jeg blir egentlig ikke skuffet over noe. Det eneste måtte bli om det er badet i noen av tingene jeg ikke tåler (og verten er en jeg kjenner godt som vet om det), for da kan jeg ikke spise det siden jeg blir kjempesyk av det. Heldigvis vet folk om det og tar hensyn og glemmer de det er det ikke krise å måtte spise maten uten saus om de f.eks har brukt fløte/smør/hvete i sausen. Det er verre for dem enn for meg, husker tanta mi ble lettere hysterisk over at "stakkars meg" måtte spise kalkunen tørr. Gikk helt fint for meg, kalkun, potet og grønnsaker er godt uansett og jeg ble ikke skuffet, men for henne var det helt krise at hun hadde glemt det.

Jeg er ikke begeistret for fårikål eller fårekjøtt i noen varianter, men spiser litt for å være høflig så lenge de ikke har puttet kjøttet i fløtesaus. Heldigvis vet både venner og familie at jeg ikke er glad i fårekjøtt, så får aldri sånt servert. Det er mye jeg ikke er så glad i, men det eneste jeg virkelig ikke hadde klart å smake på er hestekjøtt, det byr meg helt imot (man spiser da ikke sine venner :P), men det vet også folk om, så det er ingenting å bekymre seg over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg er kresen, og fullstendig klar over det, så jeg blir sjeldent direkte skuffet. Har også venner fra svært ulike bakgrunner der de fleste har noe å tilby, men jeg forventer ikke at alle alltid har "noe godt" liggende. Et glass vann holder ofte i massevis, men det evner jeg også å spørre etter selv når jeg er tørst.

Det verste må være en bekjent av meg. Det har skjedd flere ganger at vi har avtalt at jeg kommer på besøk til et gitt tidspunkt, og når jeg kommer så er hun og kjæresten i gang med å lage middag og gjerne også dessert. De spør aldri om jeg vil ha, så jeg blir alltid sittende å se på at de spiser, og føler selvsagt at jeg trenger meg på. Har også opplevd venner som setter seg ned og spiser yoghurt med masse oppskåret frukt, uten å tilby så mye som en eplebåt til besøket. Selv om jeg ikke nødvendigvis er sulten så blir situasjonen litt ukomfortabel siden jeg opplever dem som veldig uhøflige. 

Om jeg så bare smører meg en brødskive med ost så synes jeg det er selvsagt å spørre de jeg har på besøk om de også er sultne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan huske en gang jeg ble skuffa og det var da vi var invitert i krabbelag og ble servert ferdigrenska krabbeskjell, kneippbrød og softpakka med gamle brødsmuler i slengt på bordet og dorull i stedet for servietter. Måltidet ble inntatt i sofaen foran tven og vertskapet drakk veldig store menger med øl  og akevitt til maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdratt til å være takknemlig uansett hva vi får servert og er vel stort sett fornøyd. Men to ganger i senere tid har vi fått servert reinsdyr-skav og av en eller annen grunn så fikser jeg ikke den smaken. Prøver å spise litt for ikke å skuffe vertskapet, men jeg klarer det rett og slett ikke. Føler meg som en utakknemlig gjest når sånt skjer og har like dårlig samvittighet hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser stort sett det jeg får. Ble skuffet en gang for mange år siden. 

Eksen skulle hjelpe ett vennepar av oss med en ganske stor jobb hjemme hos de. Mannfolkjobb.

Vi fikk beskjed at vi skulle få middag etter de var ferdig, tok vel maks 2 timer det de gjorde. Da skulle fruen sette i gang middagen og jeg tilbød meg å hjelpe til. Fikk da til svar at det var fort gjort å lage. Middagen var vafler med syltetøy. Da ble keg en smule skuffet, men mulig de ser på det som middag. Det gjør iallefall ikke jeg.

Ble en tur innom for å kjøpe take away da vi reiste derfra ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers irriterer det meg at foreldrene mine som drikker mye brus aldri kan ha ordentlig coca cola når de vet jeg skal komme. Jeg drikker kun original cola og det jallaskvipet de drikker kan de ha for seg selv.

Desto større glede får jeg de gangene de har kjøpt inn ordentlig cola til meg 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, EvaLena skrev:

Ellers irriterer det meg at foreldrene mine som drikker mye brus aldri kan ha ordentlig coca cola når de vet jeg skal komme. Jeg drikker kun original cola og det jallaskvipet de drikker kan de ha for seg selv.

Desto større glede får jeg de gangene de har kjøpt inn ordentlig cola til meg 😊

Kan du ikke ta med din egen cola?

Det gjør jeg til min bror og foreldre...

 

Anonymkode: 640c9...143

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir ikke skuffet over det jeg blir servert.

Dvs en gang ble jeg skuffet da jeg var invitert til et jentebesøk på kvelden, og ble servert bare sjokolade og te. Det var bare en gang, og en litt perifer venninne. Koselig. Men jeg var innstilt på noe mer ordentlig mat, og hadde ikke så lyst på bare sjokolade. Hadde ikke spist og var sulten.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke ta med din egen cola?

Det gjør jeg til min bror og foreldre...

 

Anonymkode: 640c9...143

Joda, har gjort det flere ganger. Noen ganger bare svipper jeg innom når jeg kjører forbi. Kjører forbi de flere ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei? Poenget var at jeg synes taco er godt, og blir ikke skuffet at det blir servert i middag som 35 åring.

Anonymkode: 640c9...143

Dette er en tråd for hva du blir skuffet over å få servert i besøk. Ikke hva du ikke blir skuffet over.  

Anonymkode: 46bcc...688

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raindrops skrev:

Jeg er kresen, og fullstendig klar over det, så jeg blir sjeldent direkte skuffet. Har også venner fra svært ulike bakgrunner der de fleste har noe å tilby, men jeg forventer ikke at alle alltid har "noe godt" liggende. Et glass vann holder ofte i massevis, men det evner jeg også å spørre etter selv når jeg er tørst.

Det verste må være en bekjent av meg. Det har skjedd flere ganger at vi har avtalt at jeg kommer på besøk til et gitt tidspunkt, og når jeg kommer så er hun og kjæresten i gang med å lage middag og gjerne også dessert. De spør aldri om jeg vil ha, så jeg blir alltid sittende å se på at de spiser, og føler selvsagt at jeg trenger meg på. Har også opplevd venner som setter seg ned og spiser yoghurt med masse oppskåret frukt, uten å tilby så mye som en eplebåt til besøket. Selv om jeg ikke nødvendigvis er sulten så blir situasjonen litt ukomfortabel siden jeg opplever dem som veldig uhøflige. 

Om jeg så bare smører meg en brødskive med ost så synes jeg det er selvsagt å spørre de jeg har på besøk om de også er sultne. 

 

Enig, jeg opplevde dette med en jente jeg hadde møtt ett par ganger før gjennom en vegansk forening, og ble invitert hjem til henne for første gang, litt inn i besøket begynte hun og kjæresten å lage mat, de brukte vel 45 til en time å lage middagen, jeg var sulten og gledet meg til å spise da jeg gikk utifra at det er var til meg og, da det er vanlig høflighet, men nei da når middagen var ferdig måtte jeg sitte se på de spise den gode maten.

Greit at man er stundenter og har dårlig råd og sånn,men det er bare direkte uhøflig og frekt synes jeg.

Anonymkode: 640c9...143

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...