Gå til innhold

Adoptere hund fra Portugal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lenge ønsket meg hund. Har hatt cavalier før og har egentlig veldig lyst på det igjen da det er en herlig rase og perfekt størrelse og mosjonsbehov for min hverdag. Men min svigerinne har en hund som hun adopterte fra Portugal da han var omtrent ett år gammel. Hun har kontakt med en gruppe mennesker som reiser frem og tilbake tip Portugal hele tiden for å redde gatehunder/hjemløse hunder, vaksinere dem og gi dem et nytt og godt hjem her i Norge. 

Jeg føler det er mer riktig av meg å være med på å forandre en av disse hundene sitt liv ved å adoptere, enn å kjøpe en valp som er avlet i smerte hvor oppdretter kun er ute etter penger.. 

Jeg ser bare hvor lykkelig min svigerinne sin hund er, og hvor mye mer han setter pris på livet sitt og menneskene.. Jeg vet at det er risiko med diverse sykdommer når man adopterer fra slike steder, men alle hundene blir holdt i karantene nede i Portugal til de blir vaksinert og det er trygt å sende de til Norge. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 91af5...e63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har lenge ønsket meg hund. Har hatt cavalier før og har egentlig veldig lyst på det igjen da det er en herlig rase og perfekt størrelse og mosjonsbehov for min hverdag. Men min svigerinne har en hund som hun adopterte fra Portugal da han var omtrent ett år gammel. Hun har kontakt med en gruppe mennesker som reiser frem og tilbake tip Portugal hele tiden for å redde gatehunder/hjemløse hunder, vaksinere dem og gi dem et nytt og godt hjem her i Norge. 

Jeg føler det er mer riktig av meg å være med på å forandre en av disse hundene sitt liv ved å adoptere, enn å kjøpe en valp som er avlet i smerte hvor oppdretter kun er ute etter penger.. 

Jeg ser bare hvor lykkelig min svigerinne sin hund er, og hvor mye mer han setter pris på livet sitt og menneskene.. Jeg vet at det er risiko med diverse sykdommer når man adopterer fra slike steder, men alle hundene blir holdt i karantene nede i Portugal til de blir vaksinert og det er trygt å sende de til Norge. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 91af5...e63

Du kommer til å få MANGE negative kommentarer på dette innlegget..  Folk flest er fryktelig imot at man redder hunder fra en fryktelig skjebne i utlandet. 

Mitt råd til deg, du må trippel sjekke at hunden ikke har med seg noen sykdommer inn i norge...

Og ellers så synes jeg det er fantastisk at du redder et liv! 

Lykke til

 

Anonymkode: 88e67...098

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til TS! Ikke hør på surpumpene som selv ikke gidder å redde liv.    Det er fantastisk at du vurderer det, ønsker deg alt godt!

Anonymkode: 9182a...c56

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer til å få MANGE negative kommentarer på dette innlegget..  Folk flest er fryktelig imot at man redder hunder fra en fryktelig skjebne i utlandet. 

Mitt råd til deg, du må trippel sjekke at hunden ikke har med seg noen sykdommer inn i norge...

Og ellers så synes jeg det er fantastisk at du redder et liv! 

Lykke til

 

Anonymkode: 88e67...098

Ja det er jeg veldig forberedt på! Har lest mye på Facebook om at det er nok hunder her hjemme som trenger nytt hjem. Men jeg klarer liksom ikke helt å sammenligne det opp mot hverandre. Hundene i Norge som trenger nytt hjem, trenger det fordi de har blitt anskaffet av egoistiske eiere som ikke vet hva det innebærer å ha en hund. Og kanskje har de skaffet seg det fordi barna hadde lyst på, men så passer de ikke på den allikevel. Mens hundene nede i Portugal går rundt der vett skremte og hjemløse uten noen form for trygghet og stabilitet i livet sitt... De blir mishandlet og det synes jeg er helt grusomt! Hunden til svigerinnen min blir helt hysterisk dersom man tar opp noe med skaft. (Rake, feiekost etc) og jeg kjenner det skjærer langt inne i hjerterota.. Det er ingen tvil om at han har blitt slått og sitter med vonde minner :( 

Anonymkode: 91af5...e63

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde i alle fall være helt 100 % garantert sikker på at de folkene som du skaffer deg en gatehund gjennom, faktisk er helt seriøse. Det finnes mer enn nok av organisasjoner som påstår at de arbeider for gatehundene sitt beste, samtidig som de stjeler hunder fra folk (så det er egentlig ikke gatehunder) eller de avler opp hunderaser i valpefabrikk. Utelukkende for profitt, og som gir blanke pokker i hundene sitt ve og vel...

Anonymkode: b01d6...b4e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du burde i alle fall være helt 100 % garantert sikker på at de folkene som du skaffer deg en gatehund gjennom, faktisk er helt seriøse. Det finnes mer enn nok av organisasjoner som påstår at de arbeider for gatehundene sitt beste, samtidig som de stjeler hunder fra folk (så det er egentlig ikke gatehunder) eller de avler opp hunderaser i valpefabrikk. Utelukkende for profitt, og som gir blanke pokker i hundene sitt ve og vel...

Anonymkode: b01d6...b4e

Det er jeg helt sikker på. De har en egen Facebook gruppe hvor de legger ut bilder av hundene og spør om fosterhjem osv til de finner nye hjem til hundene. Så dette er jeg 110% sikker på at er seriøse og ærlige mennesker :) 

Anonymkode: 91af5...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du burde i alle fall være helt 100 % garantert sikker på at de folkene som du skaffer deg en gatehund gjennom, faktisk er helt seriøse. Det finnes mer enn nok av organisasjoner som påstår at de arbeider for gatehundene sitt beste, samtidig som de stjeler hunder fra folk (så det er egentlig ikke gatehunder) eller de avler opp hunderaser i valpefabrikk. Utelukkende for profitt, og som gir blanke pokker i hundene sitt ve og vel...

Anonymkode: b01d6...b4e

Ja det er viktig. Men jeg garanterer deg at det er et hav av misbrukte, fordømte,forlatte hunder som seriøse organisasjoner og folk jobber betalt eller ubetalt for å forsøke redde livet til/adoptere bort. Jeg ser så mye satanisme praktisert på dyr, det mangler virkelig ikke reelle hunder i nød og sårbare situasjoner.  Selvsagt vil Ts gjøre en grundig jobb med vaksiner osv.

Anonymkode: 9182a...c56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/ikke_ta_med_gatehunder_hjem_til_norge.7140

http://www.vetnett.no/veterinarforeningen-foreslar-stans-i-import-av-gatehunder1

Om man ikke er så veldig interessert i å høre på negative kommentarer fra folk på forumet, så bør man kanskje likevel høre på fagfolk som Mattilsynet og Veterinærinstituttet?

Det finnes hunder som trenger en ny sjanse i Norge også, som står i fare for å bli avlivet fordi de ikke finner nye eiere til dem. De trenger like mye en snill og god ny eier, som gatehunder i andre land - og de importerer ikke sykdommer og parasitter. 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er flott! Jeg beundrer deg som vil ta en slik utfordring, for det kommer til å være vanskeligere enn å skaffe valp. Stå på, og gjør en hund liv bedre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne vite hvorfor TS absolutt vil trosse alle anbefalinger fra Den norske veterinærforening, Veterinærinstituttet, Mattilsynet og Norsk Kennelklubb etc. og utsette norske hunder og deres eiere for stor risiko?  

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg helt sikker på. De har en egen Facebook gruppe hvor de legger ut bilder av hundene og spør om fosterhjem osv til de finner nye hjem til hundene. Så dette er jeg 110% sikker på at er seriøse og ærlige mennesker :) 

Anonymkode: 91af5...e63

En Facebookgruppe med bilder av noen hunder er da ingen garanti for noe som helst. Tror du de legger ut bilde av valpefabrikken sin, dersom de har en? Du vet at de gjerne adopterer vekk den samme hunden flere ganger, da de ofte har et helt kull med ca like? Mange har opplevd å adoptere hund, også sett på bildene at de har fått en litt annen hund. 

Anonymkode: 58df2...782

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

På verdensbasis er det mange land som har betydelige problem med gatehunder og hjemløse katter. For de av oss som har sett disse dyrene med egne øyne, er det ikke vanskelig å forstå at folk synes synd på disse dyrene og ønsker å gi de et godt hjem. Slik regelverket er i dag er det ingen forbud mot å innføre kjæledyr fra utlandet, men Mattilsynet fraråder likevel dette på det sterkeste.

Denne advarselen bygger på faren for å få med sykdommer som vi ellers ikke har i Norge, og som kan få fatale følger for både dyr og mennesker dersom de blir innført.

Å ta med seg gatehunder hjem fra andre land, betyr en betydelig økt risiko for at det kommer nye parasitter og sykdommer inn til landet. 70 til 75 prosent av nye menneske-sykdommer kommer fra dyr. Svine- og fugleinfluensa er eksempler på dette

Mattilsynet melder også om flere tilfeller av innførsel der attester har vært forfalsket. Dette er noe man bør tenke på dersom rasehunder selges veldig billig og dersom papirer ikke foreligger. Vi opplever til stadighet at valper blir kjøpt i god tro om at de er både renraset og norskfødte, men at stamtavle og andre essensielle papirer ikke fremvises.

Hjelp dyret der det er

Så hva bør man gjøre dersom man vil hjelpe hjemløse hunder og katter i utlandet? Det beste du kan gjøre er å hjelpe dyrene i det landet de kommer fra. Det finnes dyrevernsorganisasjoner i de fleste land, og man kommer langt med å gi økonomisk støtte til disse.

Nå lurer sikkert mange på hvorfor import av gatehunder frarådes så lenge alle regler og anvisninger blir fulgt til punkt og prikke. Sykdommer som rabies og smittsom dvergbendelorm er farlige, zoonotiske sykdommer som skal være vaksinert og behandlet mot før innførsel godkjennes.

Farlige sykdommer

I tillegg til disse har man funnet flere farlige sykdommer på antatte friske, adopterte gatehunder. Disse inkluderer leptospirose, brucellose og hjerteorm.

Leptospirose:
Fremkaller sykdom hos dyr, særlig gnagere
mennesker kan bli smittet ved kontakt med syke dyr, eller med vann forurenset med urin.
Hos mennesker opptrer sykdommen som en febersydom, ofte med gulsott og nyreskade, eller med hjernehinnebetennelse.
Sykdommen er sjelden i Norge

Brucellose:
Bakteriene har stor evne til å invadere vev hos dyr og mennesker, og kan fremkalle langvarig sykdom.

Hjerteorm:
En tynn trådformet parasitt som lever i blodårene hos hunder og katter. 
Sjelden hos andre dyrearter, kan også ramme mennesker. 
Typisk vil man finne parasitten i høyre hjertekammer, og i lungearterien (blodåren som fører blod fra hjertet til lungene)
For mange ormer kan skade blodåren slik at hjertesvikt og blodpropp utvikles. Skadene kan føre til døden.

Hold smitten ute

Det er alles ansvar å sørge for at disse sykdommene forblir en sjeldenhet her i landet, og for å holde våre egne dyr, og ikke minst oss selv friske, bør vi tenke oss om en ekstra gang før vi importerer gatehunder eller hjemløse katter.

https://www.dyreklinikk.no/aktuelt/import-av-gatekatter/

Anonymkode: d566a...eba

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv adoptert hund fra FAPF i Ungarn. Skal ikke si noe om sykdommer og parasitter, unntatt at jeg tror at man ignorerer at en hund som får bra mat og har et godt immunforsvar, blir ikke syke av alt mulig. Det JEG tror er den største trusselen for helsa til hunder, er vaksiner og tørrfor. Førstnevnte inneholder tungmetaller som går i arv nedover i generasjonene og ikke kan renses ut med mindre man gjør spesifikke ting for det. Det andre vet man jo ikke hva inneholder, og produsentene sparer der de kan, noe som ikke er gunstig for kvaliteten på foret. Det er jo også helt "drept" og gjennombearbeidet mat med null antioksidanter. Disse to tingene vil jeg påstå er de største truslene mot hunder, katter og menneskers helse (vi spiser jo også altfor mye bearbeidet mat).

Ellers, en annen ting jeg vil si om å adoptere disse hundene, som ingen snakker om, er at man må være forberedt på at de krever endel arbeid for å bli gode familiehunder. De har ofte resursforsvar, beskytter eier, er usikre på fremmede og er lite vandt med helt "normale" ting som å gå inn og ut av bygninger, gå på ulike underlag og ellers alt de ikke har blitt vant til fra de var små. De kan være redd for å kjøre bil i begynnelsen, fordi de forbinder det med å flytte. De kan være dårlig sosialiserte på mennesker i den kritiske sosialiseringsfasen, noe som særlig kan være et problem med barn, som ofte er uforutsigbare og oppfører seg uforståelig og truende for dem. Man kan være heldig, eller man kan få en hund som krever enormt med arbeid. Om jeg skulle gjort det omigjen, ville jeg prioritert hund fra Norge, fordi jeg kan få både møtt, og vurdert hunden av erfarne hundefolk. Men så lenge man vet at det kan komme ekstra utfordringer, så er det jo flott å gi en hund en ny sjanse.

Legger til at min hund er mer enn grundig sjekket av veterinærhøyskolen i Budapest, FAPF gjør også tester som ikke er pålagt for å innføre hunder til Norge.

Anonymkode: 82c95...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En Facebookgruppe med bilder av noen hunder er da ingen garanti for noe som helst. Tror du de legger ut bilde av valpefabrikken sin, dersom de har en? Du vet at de gjerne adopterer vekk den samme hunden flere ganger, da de ofte har et helt kull med ca like? Mange har opplevd å adoptere hund, også sett på bildene at de har fått en litt annen hund. 

Anonymkode: 58df2...782

De aller fleste hundene er ikke valper. De fleste er hunder fra 5 mnd til 3 år ish. Og det er en organisasjon, hvor alle som er medlem av denne gruppen har adoptert hunder gjennom denne organisasjonen. Ingen av hundene har vært syke etter de kom til Norge, fordi de holdes i karantene i Portugal før de blir sendt med fly til Norge. Flere har også blitt adoptert av familier i Portugal, så det er slettes ikke alle som kommer til norge. Og flere av disse hundene ser helt forferdelige ut når de først finner de, så det er helt utelukket at dette er noe de gjør mot hundene selv for å få det til å se mer realistisk ut. De jobber gratis og hundene koster heller ingenting å adoptere. Og dersom det hadde vært "pirater" som bare drev svindel og stjal hunder fra sine hjem så hadde de nok tatt seg skyhøy betaling for både det ene og det andre..

Anonymkode: 91af5...e63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, ArtyFarty skrev:

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/ikke_ta_med_gatehunder_hjem_til_norge.7140

http://www.vetnett.no/veterinarforeningen-foreslar-stans-i-import-av-gatehunder1

Om man ikke er så veldig interessert i å høre på negative kommentarer fra folk på forumet, så bør man kanskje likevel høre på fagfolk som Mattilsynet og Veterinærinstituttet?

Det finnes hunder som trenger en ny sjanse i Norge også, som står i fare for å bli avlivet fordi de ikke finner nye eiere til dem. De trenger like mye en snill og god ny eier, som gatehunder i andre land - og de importerer ikke sykdommer og parasitter. 

Dette er mye mer rettet mot mennesker som reiser på ferie til feks Spania, og finner en løshund som de bestemmer seg for å ta med seg hjem. Men disse hundene har stått på karantene på et hundemottak i Portugal i flere måneder, til de er helt sikre på at det ikke finnes risiko med å sende dem til Norge, før de så sender til ny eier her i Norge. 

Anonymkode: 91af5...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er mye mer rettet mot mennesker som reiser på ferie til feks Spania, og finner en løshund som de bestemmer seg for å ta med seg hjem. Men disse hundene har stått på karantene på et hundemottak i Portugal i flere måneder, til de er helt sikre på at det ikke finnes risiko med å sende dem til Norge, før de så sender til ny eier her i Norge. 

Anonymkode: 91af5...e63

Nei, det gjelder alle typer import av "gatehunder"! Problemet er dessuten at flere typer sykdommer og parasitter kan ligge latente i flere år. Noen måneder i karantene er ingen garanti. Og hva tror du forresten noen måneder i karantene gjør med psyken til en ung hund?

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er mye mer rettet mot mennesker som reiser på ferie til feks Spania, og finner en løshund som de bestemmer seg for å ta med seg hjem. Men disse hundene har stått på karantene på et hundemottak i Portugal i flere måneder, til de er helt sikre på at det ikke finnes risiko med å sende dem til Norge, før de så sender til ny eier her i Norge. 

Anonymkode: 91af5...e63

Det finnes også mennesker som mener de vet bedre enn eksperter på feltet. Disse setter helsen til dyr og mennesker i Norge i fare.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har lenge ønsket meg hund. Har hatt cavalier før og har egentlig veldig lyst på det igjen da det er en herlig rase og perfekt størrelse og mosjonsbehov for min hverdag. Men min svigerinne har en hund som hun adopterte fra Portugal da han var omtrent ett år gammel. Hun har kontakt med en gruppe mennesker som reiser frem og tilbake tip Portugal hele tiden for å redde gatehunder/hjemløse hunder, vaksinere dem og gi dem et nytt og godt hjem her i Norge. 

Jeg føler det er mer riktig av meg å være med på å forandre en av disse hundene sitt liv ved å adoptere, enn å kjøpe en valp som er avlet i smerte hvor oppdretter kun er ute etter penger.. 

Jeg ser bare hvor lykkelig min svigerinne sin hund er, og hvor mye mer han setter pris på livet sitt og menneskene.. Jeg vet at det er risiko med diverse sykdommer når man adopterer fra slike steder, men alle hundene blir holdt i karantene nede i Portugal til de blir vaksinert og det er trygt å sende de til Norge. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 91af5...e63

Jeg tenker jeg anbefaler deg instendig om å koble til hjernen.

Les lenkene du har fått. Les og forstå hva som sies av fagmyndigheter, vetrinærmiljøet og kompetente brukere her inne.

Du mener all oppdrettervirksomhet i Norge drives som 'avl i smerte'. Det får nå bli dine ord. Oppdrettere kommer i mange kategorier. Noen er bra mens andre er det motsatte. 

Det kan høres ut som du har bestemt deg for å hente inn en gatehund fra Portugal, - da spiller det liten rolle hva vi forsøker å få deg til å se og forstå.

Jeg kunne sagt at for hver hund som hentes inn til landet er det en norsk hund som ikke får et nytt hjem, men det ville være dårlig diskusjonsteknikk, og dessuten ville det heller ikke hjelpe.

Du spurte om mine tanker.

Nå har du fått dem.

Anonymkode: e1ff5...f07

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...