Gå til innhold

Den norske ulvestammen utraderes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Gorgonzola skrev:

Javel, hvor mange prosent er 1.500 av 800.000 på din kalkulator?

Matematikken er som følger:

1500/800000 x 100% = 0,1875%

Endret av Z.Z
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, Gorgonzola skrev:

Skal edderkopphaterne få viljen sin? Skal vi la de som ikke liker makrell få viljen sin? 

Ja la oss utrydde edderkopper og makrell, jeg liker ikke makrell uansett. Og mens vi er igang, hva med myggen? Den har garantert ingen nytte. Er det noe jeg ikke liker har det helt klart ikke livets rett. Syns internett-troll er ekle også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gorgonzola skrev:

Dette er jo bare en kortstokk av bullshit. Å begynne å snakke om nyttefunksjon er jo like evneveikt som å diskutere flora og fauna med eller uten art ditt eller datt. Du snubler jo glatt inn i fella "la oss selektere og vurdere de vi ikke liker". Skal edderkopphaterne få viljen sin? Skal vi la de som ikke liker makrell få viljen sin? 

Dette handler ikke (for meg) om hva som er fine dyr eller ikke. Dette handler om respekt for fauna, næringskjeder, evolusjon, biologi, mangfold, historie og aller mest; respekt for naturen. Ta en Grandiosa!

Hva med kulturlandskap, som pr. definisjon har utradert og endret skoger og flora og faunai alle år? Vi har ikke ødelagt næringskjeden ved å ikke ha ulv her i landet. Men for all del, kan hende du er en av ytterst få som er sint på ulvejakt pga. økosystemet, men jeg kan vedde på at 99% av folka som demonstrerer nå ikke ville løftet en finger for å redde et mindre pent dyr. Som nenvt er jeg like subjektiv som alle andre, jeg gir f.eks. f i om noen spiser en sebra men blir opprørt om jeg får servert hund. Poenget er at jeg ikke later som om det handler om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hapi skrev:

Ja la oss utrydde edderkopper og makrell, jeg liker ikke makrell uansett. Og mens vi er igang, hva med myggen? Den har garantert ingen nytte. Er det noe jeg ikke liker har det helt klart ikke livets rett. Syns internett-troll er ekle også.

Ingen foreslår å utrydde hverken edderkopper, makrell eller ulv. Myggen er forøvrig nyttig i naturen, som besøver, mat for andre dyr osv.

Endret av linsejesus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, linsejesus skrev:

Ingen foreslår å utrydde hverken edderkopper, makrell eller ulv. Myggen er forøvrig nyttig i naturen, som besøver, mat for andre dyr osv.

Ulven i Norge og Sverige har vært preget av innavl. Frem til 2008 nedstammet hele den skandinaviske bestanden fra tre dyr, men de siste årene har dette gradvis bedret seg på grunn av innslag fra den finsk-russiske bestanden. Selv du må vel begripe at når det er registrert bare 65-68 ulver i Norge, er det katastrofalt å tenke på å felle 47 av disse dyrene.

 

Anonymkode: 05aa8...639

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ulven i Norge og Sverige har vært preget av innavl. Frem til 2008 nedstammet hele den skandinaviske bestanden fra tre dyr, men de siste årene har dette gradvis bedret seg på grunn av innslag fra den finsk-russiske bestanden. Selv du må vel begripe at når det er registrert bare 65-68 ulver i Norge, er det katastrofalt å tenke på å felle 47 av disse dyrene.

 

Anonymkode: 05aa8...639

"Selv du"?

Jeg forstår at det går hardt ut over ulvestammen(e) å felle så mange, jeg er også klar over at det kan være bedre å ha mer ulv, siden større og mer erfarne flokker ser ut til å gå etter større vilt enn sau (hvis erfaringene fra USA også gjelder her - vet ikke om man har undersøkt dette i norsk/europeisk natur). Som jeg har sagt mange ganger er det helt greit å ønske å ha ulv her. Det som irriterer meg er at folk later som om det handler om dyrevelverd eller økosystemet. Det handler om ulvevelferd. Andre dyr, som sauen, eller hjorten som skytes for moro skyld, er det få som bryr seg om. Men la det i det minste være en ærlig sak.

Jeg for min del, i likhet med mange bønder som faktisk lider tap pga. ulven, mener vi bør prioritere husdyr før villdyr som vi ikke trenger i norsk natur. Du synes ulven er finest. Bonden synes sauen er finest. I tillegg er sauen en viktig inntektskilde for ham. Jeg tror ikke ulven lider mer av å bli skutt enn sauen gjør av å bli revet i hjel av et rovdyr. At folk skal få ha den gode følelsen av å vite at det finnes noen ulver ute i skogen er et særdeles lite tungtveiende argument når man skal bestemme hvordan vi skal forvalte naturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, linsejesus skrev:

"Selv du"?

Jeg forstår at det går hardt ut over ulvestammen(e) å felle så mange, jeg er også klar over at det kan være bedre å ha mer ulv, siden større og mer erfarne flokker ser ut til å gå etter større vilt enn sau (hvis erfaringene fra USA også gjelder her - vet ikke om man har undersøkt dette i norsk/europeisk natur). Som jeg har sagt mange ganger er det helt greit å ønske å ha ulv her. Det som irriterer meg er at folk later som om det handler om dyrevelverd eller økosystemet. Det handler om ulvevelferd. Andre dyr, som sauen, eller hjorten som skytes for moro skyld, er det få som bryr seg om. Men la det i det minste være en ærlig sak.

Jeg for min del, i likhet med mange bønder som faktisk lider tap pga. ulven, mener vi bør prioritere husdyr før villdyr som vi ikke trenger i norsk natur. Du synes ulven er finest. Bonden synes sauen er finest. I tillegg er sauen en viktig inntektskilde for ham. Jeg tror ikke ulven lider mer av å bli skutt enn sauen gjør av å bli revet i hjel av et rovdyr. At folk skal få ha den gode følelsen av å vite at det finnes noen ulver ute i skogen er et særdeles lite tungtveiende argument når man skal bestemme hvordan vi skal forvalte naturen.

Du er en artig skrue... Fryktelig imot abort fordi det er feil å ta liv. Men å nærmest utrydde en utryddningstruet dyreart synes du er helt greit...

Jeg forstår meg bare ikke så sånne som deg!

 

Anonymkode: a2c10...1e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er en artig skrue... Fryktelig imot abort fordi det er feil å ta liv. Men å nærmest utrydde en utryddningstruet dyreart synes du er helt greit...

Jeg forstår meg bare ikke så sånne som deg!

 

Anonymkode: a2c10...1e4

Denne tråden har mer enn nok med sine egne argumenter om du ikke skal prøve å forstå deg på hele meg som person :)

Jeg ønsker ikke å utrydde noen arter. Ulven er ikke utrydningstruet. Jeg mener selvsagt at menneskeliv er mer verd enn ulv, lam, eller fisk og tomat for den saks skyld. Min prinsipielle motstand mot abort (ikke mot abortloven) handler om at jeg mener fosteret er et menneske, det er ikke mer komplisert enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, linsejesus skrev:

"Selv du"?

Jeg forstår at det går hardt ut over ulvestammen(e) å felle så mange, jeg er også klar over at det kan være bedre å ha mer ulv, siden større og mer erfarne flokker ser ut til å gå etter større vilt enn sau (hvis erfaringene fra USA også gjelder her - vet ikke om man har undersøkt dette i norsk/europeisk natur). Som jeg har sagt mange ganger er det helt greit å ønske å ha ulv her. Det som irriterer meg er at folk later som om det handler om dyrevelverd eller økosystemet. Det handler om ulvevelferd. Andre dyr, som sauen, eller hjorten som skytes for moro skyld, er det få som bryr seg om. Men la det i det minste være en ærlig sak.

Jeg for min del, i likhet med mange bønder som faktisk lider tap pga. ulven, mener vi bør prioritere husdyr før villdyr som vi ikke trenger i norsk natur. Du synes ulven er finest. Bonden synes sauen er finest. I tillegg er sauen en viktig inntektskilde for ham. Jeg tror ikke ulven lider mer av å bli skutt enn sauen gjør av å bli revet i hjel av et rovdyr. At folk skal få ha den gode følelsen av å vite at det finnes noen ulver ute i skogen er et særdeles lite tungtveiende argument når man skal bestemme hvordan vi skal forvalte naturen.

Helt utrolig at du blander sammen jakt på hjortevilt med vern av ulv. Selv om vi jakter både elg, hjort, rådyr og villrein har vi i dag store bestander av disse artene. Du mener man jakter for moro skyld, men det er både matauk og for å forvalte en kjempestor bestand. Hvis vi hadde en stor bestand av ulv ville det vært helt naturlig å jakte på dem også. Men saken er at ulv har status som kritisk truet på Norsk rødliste for arter. Det betyr at den er svært sårbar for å bli utryddet fullstendig.

Det er dokumentert tidligere at det er et svært lite antall sauer som blir tatt av ulv, så det er slett ikke noe tungtveiende argument for å gå til slike skritt at man utrydder en kritisk truet art.

Anonymkode: 05aa8...639

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig at du blander sammen jakt på hjortevilt med vern av ulv. Selv om vi jakter både elg, hjort, rådyr og villrein har vi i dag store bestander av disse artene. Du mener man jakter for moro skyld, men det er både matauk og for å forvalte en kjempestor bestand. Hvis vi hadde en stor bestand av ulv ville det vært helt naturlig å jakte på dem også. Men saken er at ulv har status som kritisk truet på Norsk rødliste for arter. Det betyr at den er svært sårbar for å bli utryddet fullstendig.

Det er dokumentert tidligere at det er et svært lite antall sauer som blir tatt av ulv, så det er slett ikke noe tungtveiende argument for å gå til slike skritt at man utrydder en kritisk truet art.

Anonymkode: 05aa8...639

Det er ikke et lite antall sau som blir tatt av ulv i de ulvetette områdene. Som sagt tidligere: man kan ikke se på sauetapene landet under ett, all den tid det er befolkningen i et lite område som må ta belastningen med ulven. 

 

Anonymkode: 4079f...d1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig at du blander sammen jakt på hjortevilt med vern av ulv. Selv om vi jakter både elg, hjort, rådyr og villrein har vi i dag store bestander av disse artene. Du mener man jakter for moro skyld, men det er både matauk og for å forvalte en kjempestor bestand. Hvis vi hadde en stor bestand av ulv ville det vært helt naturlig å jakte på dem også. Men saken er at ulv har status som kritisk truet på Norsk rødliste for arter. Det betyr at den er svært sårbar for å bli utryddet fullstendig.

Det er dokumentert tidligere at det er et svært lite antall sauer som blir tatt av ulv, så det er slett ikke noe tungtveiende argument for å gå til slike skritt at man utrydder en kritisk truet art.

Anonymkode: 05aa8...639

Det er kanskje litt upresist å sammenligne jakt på ulv og jakt på hjort ja. Du skal lete lenge etter noen som jakter hjort fordi de trenger mat eller føler ansvar for å forvalte bestanden. De jakter fordi det er spennende. Når det gjelder ulv handler det om å kontrollere bestanden.

Hvor mange ulv vi må ha i Norge for å ha en levedyktig stamme kan ikke jeg bedømme. Kanskje det burde vært flere. Men ulven er som sagt ikke utrydningstruet. En litt usikker fremtid i norske skoger, kanskje, men norsk ulv er ingen egen art. 

Se for deg et slikt engasjement for den rødlistede steinkobben eller flaggermusartene som inntil nylig var antatt utryddet. Tror du ikke det ville hjulpet om de hadde vært litt mer mystiske og majestetiske? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et lite antall sau som blir tatt av ulv i de ulvetette områdene. Som sagt tidligere: man kan ikke se på sauetapene landet under ett, all den tid det er befolkningen i et lite område som må ta belastningen med ulven. 

 

Anonymkode: 4079f...d1c

Nettopp.  Ulveforkjemperne harselerer over tapstallene uten tydeligvis å kjenne til virkeligheten bak tallene.  Problemet er at tapstallene er så store i de områdene ulven er,  men selvsagt vis en deler disse tallene på all sau i Norge så blir de ikke store totalt sett 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.9.2016 at 9.38, Apis skrev:

Nettopp.  Ulveforkjemperne harselerer over tapstallene uten tydeligvis å kjenne til virkeligheten bak tallene.  Problemet er at tapstallene er så store i de områdene ulven er,  men selvsagt vis en deler disse tallene på all sau i Norge så blir de ikke store totalt sett 

Feil.

Nå må dere forsøke å lese dere litt opp på fakta før dere kommer med påstander.

Hovedsaklig har de påviste tapene til ulv skjedd i områder utenfor ulvesonen. Det er streifende ulver som forårsaker det meste av tapet av sau på beite i Norge.

Derfor er det korrekt at av ca TO MILLIONER sau som blir sluppet på utmarksbeite, er det noe over tusen dyr som blir tatt av ulv. Ulven er altså det store rovdyret som står for lavest andel av skader på sau og tamrein.

Det er enighet mellom norske og svenske myndigheter om at tiltak er nødvendig for å bedre den genetiske situasjonen for den skandinaviske ulvestammen, siden den er liten og isolert fra andre populasjoner. Når det er så små populasjoner av dyr eller planter har disse stor risiko for å dø ut på grunn av genetiske forhold.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Katana skrev:

Feil.

Nå må dere forsøke å lese dere litt opp på fakta før dere kommer med påstander.

Hovedsaklig har de påviste tapene til ulv skjedd i områder utenfor ulvesonen. Det er streifende ulver som forårsaker det meste av tapet av sau på beite i Norge.

Derfor er det korrekt at av ca TO MILLIONER sau som blir sluppet på utmarksbeite, er det noe over tusen dyr som blir tatt av ulv. Ulven er altså det store rovdyret som står for lavest andel av skader på sau og tamrein.

Det er enighet mellom norske og svenske myndigheter om at tiltak er nødvendig for å bedre den genetiske situasjonen for den skandinaviske ulvestammen, siden den er liten og isolert fra andre populasjoner. Når det er så små populasjoner av dyr eller planter har disse stor risiko for å dø ut på grunn av genetiske forhold.

 

Vis populasjonen av ulv er så liten, så er da et tap på noe over tusen sau et vesentlig tap. Den skandinaviske ulvestammen deler genetikk med ulv fra både Finland og Russland 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Katana skrev:

Feil.

Nå må dere forsøke å lese dere litt opp på fakta før dere kommer med påstander.

Hovedsaklig har de påviste tapene til ulv skjedd i områder utenfor ulvesonen. Det er streifende ulver som forårsaker det meste av tapet av sau på beite i Norge.

Derfor er det korrekt at av ca TO MILLIONER sau som blir sluppet på utmarksbeite, er det noe over tusen dyr som blir tatt av ulv. Ulven er altså det store rovdyret som står for lavest andel av skader på sau og tamrein.

Det er enighet mellom norske og svenske myndigheter om at tiltak er nødvendig for å bedre den genetiske situasjonen for den skandinaviske ulvestammen, siden den er liten og isolert fra andre populasjoner. Når det er så små populasjoner av dyr eller planter har disse stor risiko for å dø ut på grunn av genetiske forhold.

 

Lese oss opp? Vet du - jeg har nok lest så øyet har blitt stort og vått om dette, og vet godt hva jeg snakker om. 

Men du kan jo Google Spekedalen og Spekedalsprosjektet og lære deg litt selv. Spekedalen er et område som SKAL være utenfor ulvesonen, og i høst har enda et par lagt opp sauedriften pga store tap. Fordi de blir motarbeidet av myndigheter og politikere. Men jøss - de kan jo bare legge familiegården brakk og starte å nave. 

Anonymkode: 4079f...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på tide å utslette alt liv i skogen, det passer ikke mennesket lengre!

Anonymkode: 9d8c6...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er på tide å utslette alt liv i skogen, det passer ikke mennesket lengre!

Anonymkode: 9d8c6...0a9

Hva tror du befant seg der mennesket bor i dag? Tror du Oslo alltid har vært en by? 

Det har alltid vært en kamp for overlevelse og livskvalitet - helt siden dinosaurenes tid. 

Anonymkode: 4079f...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. september 2016 at 22.49, Gorgonzola skrev:

Javel, hvor mange prosent er 1.500 av 800.000 på din kalkulator?

På de flestes kalkulator er nok (1500*100)/800.000 = 0,1875%. Hvordan får du til noe annet? :klo:

Men sånn ellers er jeg enig i dine poeng!

Anonymkode: 2bdce...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

På de flestes kalkulator er nok (1500*100)/800.000 = 0,1875%. Hvordan får du til noe annet? :klo:

Men sånn ellers er jeg enig i dine poeng!

Anonymkode: 2bdce...44b

Han glemte å gange med 100.

Endret av Z.Z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...