Gå til innhold

gravid 16 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Mythic skrev:

Jeg kan nevne mange, og jeg fikk begge mine barn før jeg var 25. Kan ikke du fortelle meg hva du legger til grunn når du mener at det ikke finnes en eneste god grunn til å få barn mens man er ung? 

Går ærlig talt ikke å sammenlikne en 16 åring, hvis ikke har fullført VGS, og folk på 20-25.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var 29 når jeg ble gravid med min første, og synes det var veldig riktig alder. For meg. For TS er kanskje nå riktig alder. De som har tatt abort og ikke angrer - det er sjelden man angrer store livsvalg man tar, psyken er engang slik at den forsvarer valgene sine. Heldigvis. Så jeg tror de fleste som velger abort ender med å føle at det var det riktige i det lange løp, på samme måte som at de som ikke gjør det ikke angrer sitt valg heller. 

Men alder til side, uten min mors støtte så hadde svangerskapet mitt vært tyngre. Det var godt å få råd, erfaring, tips og noen å lufte bekymring og tanker med. Riv av plasteret fort, si det til moren din så fort du orker, så slipper du å gå rundt og grue deg lengre. 

Dersom du og kjæresten ikke bor sammen, så ikke stress med å flytte ut sammen med en gang, for det kan være like greit å ha moren din i nærheten i starten. Kanskje kjæresten kan bo hjemme hos dere i en overgang til du er helt klar for å hoppe i det på egen hånd? Om dere flytter sammen og flytter ut, så velg noe nærme dine foreldre. Du vil ikke angre på å ha nettverk i umiddelbar nærhet det første året. 

Masse lykke til. 

Anonymkode: 17a15...5b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var 29 når jeg ble gravid med min første, og synes det var veldig riktig alder. For meg. For TS er kanskje nå riktig alder. De som har tatt abort og ikke angrer - det er sjelden man angrer store livsvalg man tar, psyken er engang slik at den forsvarer valgene sine. Heldigvis. Så jeg tror de fleste som velger abort ender med å føle at det var det riktige i det lange løp, på samme måte som at de som ikke gjør det ikke angrer sitt valg heller. 

Men alder til side, uten min mors støtte så hadde svangerskapet mitt vært tyngre. Det var godt å få råd, erfaring, tips og noen å lufte bekymring og tanker med. Riv av plasteret fort, si det til moren din så fort du orker, så slipper du å gå rundt og grue deg lengre. 

Dersom du og kjæresten ikke bor sammen, så ikke stress med å flytte ut sammen med en gang, for det kan være like greit å ha moren din i nærheten i starten. Kanskje kjæresten kan bo hjemme hos dere i en overgang til du er helt klar for å hoppe i det på egen hånd? Om dere flytter sammen og flytter ut, så velg noe nærme dine foreldre. Du vil ikke angre på å ha nettverk i umiddelbar nærhet det første året. 

Masse lykke til. 

Anonymkode: 17a15...5b2

Tusen takk for mange gode råd! Vi kommer nok til å flytte ut og sammen hvertfall til neste høst mtp skole og jobb. Skal tenke på det om det er muligheter for å bo her hjemme :-) - TS

Anonymkode: 6194b...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste er sammen med tenåringsflammen når de blir voksne. Sannsynligheten er stor for at dere ikke vil være sammen om noen år. Et barn setter ofte også fart i denne prosessen. Om du tror du takler å være alenemor, så går det nok bra. Men vær forberedt på at det er beintøft. 

Du forteller det til moren din ved å si at du er gravid. Enkelt og greit. Jeg synes også du burde snakke med en helsesøster eller lege, for å være sikker på at du vet hva en graviditet, fødsel og barneoppdragelse innebærer. Vet du hva tilknytningsteori er? Hva har du å tilby et barn, emosjonelt og økonomisk?

Anonymkode: f99ba...088

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FY FADER for noen tragiske og uvitende folk det finnes her inne!!!! Jeg sitter her med tårer i øynene når jeg ser hvor stygg enkelte får seg til å være bak "anonym bruker", mulig det er gravid hormonene mine som gråter, men det unnskylder ikke.

Kjære, søte lille ts, håper alt står bra til med deg! Hvordan er formen din? :)
Synes du er knalltøff som har tenkt deg godt om og velger å beholde barnet, husk at du ikke er den første 16 åringen som får barn, mange andre har klart det, så jeg har trua på at du også kan klare det!
Når det kommer til moren din, hadde jeg ville venta til uke 12 faktisk.. hvertfall når du er redd for å såre henne! Da er du også sikker på at det ikke blir noe "mas" eller "tvang" om abort!
Si det rett ut, som det er og forklar at du gjerne vil ha all hjelp du kan få!
Husk at du som er under vgs utdanning får permisjon betalt av lånekassen!!! Jeg studerer selv, og venter barn i Januar, hvor alt blir dekt av lånekassen.(og selvfølgelig barnefars inntekt) Så husk å søk der, ta en tlf til dem :)
Her har barnefar også "bare med vgs og et usselt fagbrev-utdanning" Og guess what du AB lengre opp!? han tjener DOBBELTE av det flere vernepleiere/økonomer/sykepleiere osv jeg kjenner! så den holdninga di kan du dra lengre på landet med! KVALM blir jeg av deg!!!!! beklager utblåsning men makan til oppførsel da gitt. 

Ellers ønsker jeg deg masse lykke til TS! og bare kontakt meg om du lurer på noe :) 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hairdo skrev:

FY FADER for noen tragiske og uvitende folk det finnes her inne!!!! Jeg sitter her med tårer i øynene når jeg ser hvor stygg enkelte får seg til å være bak "anonym bruker", mulig det er gravid hormonene mine som gråter, men det unnskylder ikke.

Kjære, søte lille ts, håper alt står bra til med deg! Hvordan er formen din? :)
Synes du er knalltøff som har tenkt deg godt om og velger å beholde barnet, husk at du ikke er den første 16 åringen som får barn, mange andre har klart det, så jeg har trua på at du også kan klare det!
Når det kommer til moren din, hadde jeg ville venta til uke 12 faktisk.. hvertfall når du er redd for å såre henne! Da er du også sikker på at det ikke blir noe "mas" eller "tvang" om abort!
Si det rett ut, som det er og forklar at du gjerne vil ha all hjelp du kan få!
Husk at du som er under vgs utdanning får permisjon betalt av lånekassen!!! Jeg studerer selv, og venter barn i Januar, hvor alt blir dekt av lånekassen.(og selvfølgelig barnefars inntekt) Så husk å søk der, ta en tlf til dem :)
Her har barnefar også "bare med vgs og et usselt fagbrev-utdanning" Og guess what du AB lengre opp!? han tjener DOBBELTE av det flere vernepleiere/økonomer/sykepleiere osv jeg kjenner! så den holdninga di kan du dra lengre på landet med! KVALM blir jeg av deg!!!!! beklager utblåsning men makan til oppførsel da gitt. 

Ellers ønsker jeg deg masse lykke til TS! og bare kontakt meg om du lurer på noe :) 

Jeg synes faktisk det er like galt å anbefale en 16-åring å fullføre graviditeten som det er å anbefale abort. De vet ikke hva de går til. Så ikke døm andres innspill for hardt før du ser på hva du selv skriver. Jeg anbefalte ts å snakke med både moren sin, samt lege eller helsesøster. Det siste hun trenger er å vente til hun ikke har noe valg. Hun trenger å ta et informert valg i tide. Om det faktisk skulle bli abort, så er det mye verre å gjennomføre det i uke 13 enn i uke 8. Og om hun beholder barnet trenger hun uansett støtte i disse ukene som kommer. 

Anonymkode: f99ba...088

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg over. Best å fortelle det til mor så fort som mulig. Hun blir sint i starten sikkert men hun er mor til ts og hun vil nok støtte datteren i en slik situasjon. Ts vil trenge det med tanke på hva hun skal igjennom. Et å få barn er en stor endring i livet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Sitter å forundrer meg over hvordan enkelte her kan være. Altså - er dere noen gamle, sure, gretne 40 åringer med mensen hver dag hele året rundt? For det virker veldig sånn!!

JA - jeg er fullstendig klar over at dette kommer til å bli forferdelig krevende. Jeg kommer til å måtte slite på skolen, sette til side venner og alt sosialt liv, jeg vet jeg må ha alt klart innen 9 mnd nå. Dere skriver at jeg kommer til å droppe ut eller bruke mange år på utdanningen min. Hva vet dere om utdanningen min? Jeg vet hva jeg skal bli - det krever vg1, vg2 og 2 år som lærling. Jeg er ikke opptatt av å skal ha mastergrad og bli en av de som tjener 60 000 i mnd, når jeg mye heller kan jobbe med noe jeg liker og det som interesserer meg men likevel ha et godt liv, forsørge familien min, ha levebrød og bosted. Det irriterer meg så jævlig at noen av dere visse mennesker der ute kan sitte å FORTELLE meg akkurat hvordan min framtid blir. For det er overhode ikke sant det dere skriver her inne.

Ikke er det min stakkarslige kjæreste sin feil at p-pillene svikter og at jeg er imot abort for min egen del. Jeg har aldri i livet klart å fullført skolen om jeg hadde gjennomført et abort. Nettopp fordi jeg hadde sittet med skyldfølelse over å tatt et liv. Jeg vil mye heller sette et liv til verden og sette mitt eget på pause - enn (i mine øyne) å være så egoistisk å ta fra mitt eget barns liv. Jeg har som sagt ikke noe i mot andre som velger å ta abort - og jeg forstår veldig godt, men det er noe veldig spesielt og annerledes når du er i situasjonen selv. Vi har grått, ledd, snakket utrolig mye, drømt, konkludert og funnet fram til at nå skal dette skje - og vi skal tilrettelegge våre liv etter dette som vi begge to har forårsaket. 

En annen ting som forundrer meg er hva faen er galt med at noen på 16 år og 21 år er kjærester? Enten så har dere aldri hatt en kjæreste som er eldre enn dere eller så har dere ikke hatt et ungdomsliv. I norske lover er det ingenting som tilsier at dette er galt, så hva er galt med tankegangen deres? Familien min elsker kjæresten min og familien hans elsker meg. Vet ikke hvor dere bor i verden, men her jeg bor er dette like normalt som kjærester på 30 og 35!!

Ta dere en bolle i stedet for å klag på livet mitt. Det er for faen ikke deres valg, og det er ikke mulig å overtale meg til å gjøre noe som helst annet. Tenk på at kua har vært kalv!

Og takk til dere som faktisk svarte på det jeg spurte om - altså hvordan jeg skal si det til mammaen min. Har kommet fram til at jeg skal si det rett ut og om ikke så veldig lenge. Takk snille sjeler :-)

Anonymkode: 6194b...5a8

Den holdningen du viser her er jo typisk for en umoden 16-åring. NEI, du virker overhodet ikke voksen nok til å få barn. 

Anonymkode: dd7b5...11d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange gode råd! Vi kommer nok til å flytte ut og sammen hvertfall til neste høst mtp skole og jobb. Skal tenke på det om det er muligheter for å bo her hjemme :-) - TS

Anonymkode: 6194b...5a8

Bo hjemme? Igjen, når man må bo hjemme sammen med mamma og pappa når man har blitt forelder, er man på ingen måte voksen nok til å få barn. 

Anonymkode: dd7b5...11d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er galt er at kjæresten din på 21 burde brukt kondom fordi han burde være voksen nok til å skjønne at en 16 åring egentlig er for ung tl å bli mor

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hairdo skrev:

FY FADER for noen tragiske og uvitende folk det finnes her inne!!!! Jeg sitter her med tårer i øynene når jeg ser hvor stygg enkelte får seg til å være bak "anonym bruker", mulig det er gravid hormonene mine som gråter, men det unnskylder ikke.

Kjære, søte lille ts, håper alt står bra til med deg! Hvordan er formen din? :)
Synes du er knalltøff som har tenkt deg godt om og velger å beholde barnet, husk at du ikke er den første 16 åringen som får barn, mange andre har klart det, så jeg har trua på at du også kan klare det!
Når det kommer til moren din, hadde jeg ville venta til uke 12 faktisk.. hvertfall når du er redd for å såre henne! Da er du også sikker på at det ikke blir noe "mas" eller "tvang" om abort!
Si det rett ut, som det er og forklar at du gjerne vil ha all hjelp du kan få!
Husk at du som er under vgs utdanning får permisjon betalt av lånekassen!!! Jeg studerer selv, og venter barn i Januar, hvor alt blir dekt av lånekassen.(og selvfølgelig barnefars inntekt) Så husk å søk der, ta en tlf til dem :)
Her har barnefar også "bare med vgs og et usselt fagbrev-utdanning" Og guess what du AB lengre opp!? han tjener DOBBELTE av det flere vernepleiere/økonomer/sykepleiere osv jeg kjenner! så den holdninga di kan du dra lengre på landet med! KVALM blir jeg av deg!!!!! beklager utblåsning men makan til oppførsel da gitt. 

Ellers ønsker jeg deg masse lykke til TS! og bare kontakt meg om du lurer på noe :) 

Liker måten du henviser til trådstarter på..

kjære, søte lille ts... Bra vi er enige om NOE da 😉

Anonymkode: ad634...824

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å rakke så mye ned på noen? Ville dere ha sagt alle disse kommentarene direkte til en 16-åring? Tviler. Selvsagt er det hardt å bli mor som 16 åring og alt det der, men det er ikke det TS spør om. Hun spør om råd slik at hun kan fortelle det til moren sin. Sett dere selv inn i situasjonen og tenk hvor skremmende og overveldende det er. De fleste av dere som har barn eller skal ha barn vet jo at det er det uansett hvor gammel man er. Går det ikke an å være litt grei og komme med støttende ord istedenfor å snakke nedsettende og fokusere på alt annet?

Anonymkode: 0259e...a21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å rakke så mye ned på noen? Ville dere ha sagt alle disse kommentarene direkte til en 16-åring? Tviler. Selvsagt er det hardt å bli mor som 16 åring og alt det der, men det er ikke det TS spør om. Hun spør om råd slik at hun kan fortelle det til moren sin. Sett dere selv inn i situasjonen og tenk hvor skremmende og overveldende det er. De fleste av dere som har barn eller skal ha barn vet jo at det er det uansett hvor gammel man er. Går det ikke an å være litt grei og komme med støttende ord istedenfor å snakke nedsettende og fokusere på alt annet?

Anonymkode: 0259e...a21

Hvorfor er det alltid noen som setter seg på sin høye hest og stempler alle kommentarer som er kritiske som nedlatende og nedrakkende? Det er da ganske mange saklige kommentarer her, selv om ikke alle synes det er en kjempeidé å bli mor som 16-åring. Å informere om at det er et stort ansvar og hardt arbeid livet ut å bli mor, er vel egentlig å hjelpe ts til å tenke i gjennom alle sidene ved å bli mor, slik at ts kan ta et velinformert valg.

Jeg ville sagt det jeg har sagt direkte til en 16-åring. 

Anonymkode: f99ba...088

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bo hjemme? Igjen, når man må bo hjemme sammen med mamma og pappa når man har blitt forelder, er man på ingen måte voksen nok til å få barn. 

Anonymkode: dd7b5...11d

Aldri sagt jeg skal eller må bo hjemme jeg. Planen er uansett å flytte ut pga jeg skal gå skole et annet sted, dermed blir jeg ikke boende hjemme hos mamma. Fikk anbefalt å ha foreldre i nærheten og evt bo hjem den/de første mnd. Har aldri skrevet at jeg SKAL det. -Ts

Anonymkode: 6194b...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Maleficenta skrev:

Det som er galt er at kjæresten din på 21 burde brukt kondom fordi han burde være voksen nok til å skjønne at en 16 åring egentlig er for ung tl å bli mor

Det er vel ikke forøvrig veldig normalt å bruke kondom OG p-piller da. For p-piller skal være 99% sikkert. -Ts

Anonymkode: 6194b...5a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det alltid noen som setter seg på sin høye hest og stempler alle kommentarer som er kritiske som nedlatende og nedrakkende? Det er da ganske mange saklige kommentarer her, selv om ikke alle synes det er en kjempeidé å bli mor som 16-åring. Å informere om at det er et stort ansvar og hardt arbeid livet ut å bli mor, er vel egentlig å hjelpe ts til å tenke i gjennom alle sidene ved å bli mor, slik at ts kan ta et velinformert valg.

Jeg ville sagt det jeg har sagt direkte til en 16-åring. 

Anonymkode: f99ba...088

Men så vet jo ingen av dere om jeg har fått hjelp fra før av da. Jeg har snakket med flere, fått hjelp og veiledning. Jeg tror nok jeg hadde spurt om råd og hjelp om jeg hadde trengt det, men slikt egner seg bedre på tomannshånd enn på nett synes jeg. Hadde jeg også ville tatt abort, hadde jeg ikke trengt å høre inne på kvinneguiden hva jeg skal gjøre. -Ts

Anonymkode: 6194b...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS: Sett deg ned og fortell moren din at du skal ha barn, en kveld dere er alene, ta gjerne med noe godt som f.eks din mors favorittsjokolade;)! Begynn å ta folsyretabletter dette styrker babyen inni deg:)! Spis mye grønt og frukt, gå rolige turer:)

 

Du har min fulle respekt for at du beholder barnet i en alder av 16, ikke bry deg om de vemmelige kommentarene !

 

Hilsen en 2 barnsmor som fullførte utdannelsen etter å ha satt 2 barn til verden:) er Kantinedame, men har master i historie og bachelor i Dok.vit!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så vet jo ingen av dere om jeg har fått hjelp fra før av da. Jeg har snakket med flere, fått hjelp og veiledning. Jeg tror nok jeg hadde spurt om råd og hjelp om jeg hadde trengt det, men slikt egner seg bedre på tomannshånd enn på nett synes jeg. Hadde jeg også ville tatt abort, hadde jeg ikke trengt å høre inne på kvinneguiden hva jeg skal gjøre. -Ts

Anonymkode: 6194b...5a8

Men du spør jo om råd her inne, selv om du skriver at du ikke trenger det. Det kan jo tyde på at du faktisk er usikker. Hadde jeg vært deg, ville jeg tenkt meg veldig godt om, og snakket med for eks helsesøster, dersom du ikke vil snakke med moren din. Tviler på at du har snakket med så mange om du bare er 6 uker på vei? 

Anonymkode: f99ba...088

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke forøvrig veldig normalt å bruke kondom OG p-piller da. For p-piller skal være 99% sikkert. -Ts

Anonymkode: 6194b...5a8

Når han er 21 og du 16 så burde han det som ekstra beskyttelse da det er større krise om en 16 åring blir gravid enn ei på 21. Driter i hva som er vanlig og normalt ellers

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri sagt jeg skal eller må bo hjemme jeg. Planen er uansett å flytte ut pga jeg skal gå skole et annet sted, dermed blir jeg ikke boende hjemme hos mamma. Fikk anbefalt å ha foreldre i nærheten og evt bo hjem den/de første mnd. Har aldri skrevet at jeg SKAL det. -Ts

Anonymkode: 6194b...5a8

Du burde bo nær moren din. Du er for ung til å klare dette uten hennes hjelp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...