Gå til innhold

Hvorfor døper noen barna sine uten å være kristene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som velger å døpe barna deres uten at dere selv tror på Gud, hvorfor gjør dere dette? (Mener der ingen av foreldrene tror på Gud) Dere melder/tvinger jo faktisk barnet inn i en religion dere selv ikke tror på og tar ett religiøst valg for noen som ikke kan bestemme selv. De jeg kjenner som har døpt barna sine uten å være kristene svarer at de gjør det pga tradisjon i familien. Velg heller navnfest hvis man virkelig vil gjøre noe, så kan barna velge selv hva se vil tro på når de er gamle nok :) Jeg er ikke kristen og skal selvsagt derfor ikke døpe barnet mitt, det blir bare helt feil. Så skjønner ikke hvorfor andre velger det kun pga tradisjon. Tradisjoner kan endres :) 

Anonymkode: 50049...4e4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan vel være kjekt å være medlem av statskirka, det blir man vel ved dåp? Er man ikke det, kan man ikke nødvendigvis gravlegges på kirkegård.

Dette må jeg sjekke ut mer om før jeg får barn. Jeg og mannen er ikke kristne og vil ikke døpe barna våre i kirka.

Anonymkode: aada9...fe1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel være kjekt å være medlem av statskirka, det blir man vel ved dåp? Er man ikke det, kan man ikke nødvendigvis gravlegges på kirkegård.

Dette må jeg sjekke ut mer om før jeg får barn. Jeg og mannen er ikke kristne og vil ikke døpe barna våre i kirka.

Anonymkode: aada9...fe1

Det blir barnet automatisk om mor er medlem av Den norske kirke. Usikker på om det gjelder om bare far er medlem. Barnet kan uansett melde seg inn når hun eller han blir gammel nok. Vi skal ikke døpe vår baby.

Anonymkode: 0258c...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel være kjekt å være medlem av statskirka, det blir man vel ved dåp? Er man ikke det, kan man ikke nødvendigvis gravlegges på kirkegård.

Dette må jeg sjekke ut mer om før jeg får barn. Jeg og mannen er ikke kristne og vil ikke døpe barna våre i kirka.

Anonymkode: aada9...fe1

Man kan KUN gravlegges på kirkegård, uansett religion. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel være kjekt å være medlem av statskirka, det blir man vel ved dåp? Er man ikke det, kan man ikke nødvendigvis gravlegges på kirkegård.

Dette må jeg sjekke ut mer om før jeg får barn. Jeg og mannen er ikke kristne og vil ikke døpe barna våre i kirka.

Anonymkode: aada9...fe1

Dette er jo fullstendig feil. Alle skal begraves på en kirkegård. Religionstilhørighet har ingenting å si i denne sammenhengen. Dette er lovpålagt. Man kan søke om å få spredd sin aske andre steder, men generelt skal alle begraves på kirkegårder.

Anonymkode: 24bc0...5d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi der vi bor døpes og konfirmeres flertallet kirkelig. For å gi barnet best valgmuligheter valgte vi derfor å døpe. Hvis barnet ønsker å konfirmere seg når hun blir 15 så er alt klart for det. Det er lettere å skrive seg ut av kirken som 15åring, enn å måtte døpes foran klassekamerater fordi man ønsker å konfirmere seg. 

Så rett og slett for å gi henne best muligheter til å velge selv :) Hadde vi bodd i by istedet for bygd, så hadde vi nok valgt annerledes.

Anonymkode: fb861...6fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å slippe årevis med spisse kommentarer fra en viss eldre person i slekta (nei, ikke svigermor). Og jeg ville fått skylda, ikke min mann.

Anonymkode: 36fb7...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi der vi bor døpes og konfirmeres flertallet kirkelig. For å gi barnet best valgmuligheter valgte vi derfor å døpe. Hvis barnet ønsker å konfirmere seg når hun blir 15 så er alt klart for det. Det er lettere å skrive seg ut av kirken som 15åring, enn å måtte døpes foran klassekamerater fordi man ønsker å konfirmere seg. 

Så rett og slett for å gi henne best muligheter til å velge selv :) Hadde vi bodd i by istedet for bygd, så hadde vi nok valgt annerledes.

Anonymkode: fb861...6fb

Hvorfor er alternativet dåp foran venner som 15-åring. I mitt kull var det en som valgte å døpe seg da vi var konfirmanter, det var ingen til stede annet enn han, foreldrene og presten. 

Anonymkode: 81fad...ac5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er alternativet dåp foran venner som 15-åring. I mitt kull var det en som valgte å døpe seg da vi var konfirmanter, det var ingen til stede annet enn han, foreldrene og presten. 

Anonymkode: 81fad...ac5

Da må det være en spesiell forespørsel. Dåp skjer i vanlige gudstjenester, åpne for alle. 

Anonymkode: fb861...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke døpt da jeg var liten, og det er jeg veldig glad for. Et typisk argument for ikke-kristne foreldre er at de døper barna for at de skal ha større valgfrihet når de skal konfirmeres, men den valgfriheten har man da uansett. Forskjellen er at dersom man ikke er døpt, blir man som konfirmant nødt til å faktisk ta et aktivt valg om man vil være en del av kirken eller ikke. Hvis jeg hadde vært døpt, hadde jeg nok konfirmert meg i kirken som alle vennene mine og sluppet det stresset det var å ta en selvstendig avgjørelse.

Selv om det var en vanskelig avgjørelse der og da, og jeg forbannet mine foreldre for at de ikke bare kunne være normale og døpe meg, er jeg glad for den erfaringen i ettertid.  Jeg brukte lang tid på å bestemme meg om jeg skulle døpes. Jeg var og snakket med presten flere ganger, og jeg snakket med venner og familie som er kristne og human-etikere. Jeg landet til slutt på borgerlig konfirmasjon fordi jeg rett og slett ikke er kristen og ikke kan identifisere meg med verdiene i kirken. Jeg hadde likevel valget, og det var ikke noe alternativ å bli døpt i gudstjeneste foran hele menigheten. Om jeg hadde valgt dåp, kunne det skjedd med kun presten og faddere tilstede om jeg hadde ønsket det. 

De som vil døpe barna sine inn i en religion de selv ikke tror på må bare gjøre det for min del, men ikke si at det er for å gi dem valgfrihet. For det er bare tull. 

Anonymkode: c07ea...7c0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet her blir uansett medlem i kirka... Nytter ikke for meg å melde meg ut, har prøvd ørten ganger. Da tenker vi at ungen uansett kan døpes for å tilfredsstille sterke ønsker hos svigerfamilien. 

Pluss at dersom han/hun ønsker kristelig konfirmasjon så slipper barnet å døpes først. 

Anonymkode: 04344...67a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de er hyklere? Upopulær mening, men hvorfor i alle dager skal jeg kjøre barnet mitt gjennom en religiøs seremoni og bekrefte at jeg har planer om å gi barnet en kristen oppdragelse når jeg på ingen måte har planer om dette?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange rare svar i denne tråden - man trenger ikke å døpe seg på verken den ene eller den andre måten, man kan døpes i et badekar hjemme av en venn om man så ønsker det. 

Man trenger heller ikke være døpt for å konfirmere seg kristelig - kanskje i statskirken, hvilket er forståelig at man legger opp til dersom man ønsker å konfirmeres med klassekamerater hvis de fleste gjør det der. Men det er såpass mange kristelige og borgerlige alternativ at enten tror jeg folk gjør det fordi det er tradisjon, eller så tror jeg folk bare ikke vet hvor mange alternativ som finnes :) 

Forøvrig synes jeg også det er kjempemerkelig med ikke-troende som blander inn en Gud de ikke tror på i livets store begivenheter, men alle er jo velkommen i kirka og ingen tar skade av det, så why not? ;)

Personlig håper jeg mitt barn vil døpe seg, men da på eget initiativ når han/hun blir gammel nok til å ta dette valget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke døpe, fordi vi ikke er kristne. Men vi har begge besteforeldre i live, og samtlige tok dette veldig hardt. Og det å se mine kjære besforeldre så fortvilet gjorde meg usikker, all den tid dette hadde vært enkelt å unngått. Vi ha snakket om å bare døpe for å gi de gamle "roen" eller noe, barnet kommer uansett ikke til å vokse opp i et kristent hjem. Samtidig føles det også feil, for noen er jo faktisk kristne, og keg føler vi tråkker på deres religion, uansett hvor lite jeg har til overs for religioner..

det er vanskelig å vite hva som er det rette. Vi kan døpe ungen, noe som krever lite fra vår side men som gjøre mange gamle mennesker veldig glade, eller vi kan gjøre det som føles rett for oss, og ikke ha noe med religion å gjøre. Vi endte opp med å ikke døpe, og de gamle kom over det til slutt, men de syntes det var tungt en stund.

og for å ha det sagt, vi lar oss ikke presse av dårlig samvittighet på generell basis. Dette er eneste tilfelle hvor vi faktisk har vurdert å gjøre noe annet enn det vi følte for. 

Anonymkode: f56f2...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi familien mente det var en god tradisjonsbærer. Selv er jeg ikke kristen. Barnet kommer til å få mange inputs om stort og smått hele sin barndom, slik at han kan ta et selvstendig valg basert på egne tanker når han evt. skal konfirmeres.

Anonymkode: 7a7e1...2c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, sol87 skrev:

Fordi de er hyklere? 

Men ingen hykler i alle livets gjøremål. Spørsmålet er derfor: Hvorfor hykler ikke-kristne mennesker i dette tilfellet? De gjør det jo ikke alltid ellers

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Testosteron skrev:

Men ingen hykler i alle livets gjøremål. Spørsmålet er derfor: Hvorfor hykler ikke-kristne mennesker i dette tilfellet? De gjør det jo ikke alltid ellers

Fordi de synes det er "koselig", antar jeg. Mange er jo veldig opptatt av "tradisjoner", uten at de reflekterer over hva det innebærer. Noen er sikkert opptatt av fasade og hva andre vil finne på å si om de velger noe annet. Selv vil jeg at mine eventuelle barn skal få slippe å bli påprakket en religion av meg i alle fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger dåp i kirken på grunn av tradisjon. Vi velger ikke navnefest for det har vi ikke tradisjon for. Av samme grunn feirer vi jul :) 

Anonymkode: aea98...2ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi velger dåp i kirken på grunn av tradisjon. Vi velger ikke navnefest for det har vi ikke tradisjon for. Av samme grunn feirer vi jul :) 

Anonymkode: aea98...2ee

Så dere lyver i kirken på grunn av tradisjon? Så koselig. :)

Anonymkode: d0ab1...72f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...