Gå til innhold

Fant lommebok og mobil - fikk ikke finnerlønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant en mobil og lommebok med kontanter, førerkort og bankkort. Brukte tid på å finne eieren, samt kontaktet politiet som sa at jeg skulle levere det på stasjonen dagen etter dersom jeg ikke fikk kontakt med eieren. Til slutt ble kontakten med eieren etablert, og lommeboka og mobilen ble hentet. Jeg synes at jeg i det minste kunne fått kontantene (snakk om et par hundrelapper tror jeg, så ikke så nøye etter). Er jeg sær som forventet noe? Noen uærlige folk kunne trossalt ha plukket det opp, og misbrukt identiteten, samt stjålet mobilen. Hadde også vært mye styr dersom man må sperre kortene og vente på nye.

Anonymkode: 2efd8...01b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stringfellow1

 du gjorde vel en god gjerning ved å finne igjen eier av tingene.

 så eier av tingene slapp alt maset med å sperre bank-kort og så videre.

 er det ikke nok å gjøre en liten god gjerning for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du penger for å gjøre en god gjerning? Kanskje det menneske hadde veldig bruk for pengene sine selv. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer aldri det, men syns det er hyggelig hvis de tilbyr det. Har jeg mer enn nok på konto pleier jeg å takke nei. Jeg syns det er forventet av menneskeheten å finne eieren, uavhengig av belønning. Jeg sitter alltid igjen med en god følelse etterpå. En gang fant jeg eieren til en mobil, som jeg gikk og møtte i byen. Eieren sa ikke takk engang. Da merket jeg at jeg ble ganske irritert, men penger forventer jeg aldri.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke at man skal lønnes med penger for å gjøre en gjerning du selv ville ha blitt utrolig takknemlig hvis noen andre gjorde for deg. Noen gode ord er vel nok. 

Anonymkode: 0460b...0a9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke råd til å gi vekk et par hundrelapper i finnerlønn og hadde ikke forventet å få heller. Har aldri forventet det de gangene jeg har funnet andres eiendeler. For meg har det vært nok "lønn" å vite at eieren sikkert ble dødsglad og at jeg gjorde noe bra. 

Anonymkode: a2610...ef6

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da er det jeg som er sær! Neste gang jeg finner dyrebare gjenstander skal jeg tenke meg godt om jeg gidder å bruke tiden min på å finne eieren, eller om jeg skal overlate ansvaret til noen andre som finner det etter meg.

Anonymkode: 2efd8...01b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da er det jeg som er sær! Neste gang jeg finner dyrebare gjenstander skal jeg tenke meg godt om jeg gidder å bruke tiden min på å finne eieren, eller om jeg skal overlate ansvaret til noen andre som finner det etter meg.

Anonymkode: 2efd8...01b

Det sære er at du mener dette.

La være å bruke tid på å finne eieren neste gang og lever sakene direkte til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hvalen skrev:

Trenger du penger for å gjøre en god gjerning? Kanskje det menneske hadde veldig bruk for pengene sine selv. 

Finnerlønn er da helt vanlig!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da er det jeg som er sær! Neste gang jeg finner dyrebare gjenstander skal jeg tenke meg godt om jeg gidder å bruke tiden min på å finne eieren, eller om jeg skal overlate ansvaret til noen andre som finner det etter meg.

Anonymkode: 2efd8...01b

Da er du ihvertfall sær.

Anonymkode: f3700...754

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde faktisk det var en lov om finnerlønn. 10% av verdi eller noe sånn.

Anonymkode: c51a6...155

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da er det jeg som er sær! Neste gang jeg finner dyrebare gjenstander skal jeg tenke meg godt om jeg gidder å bruke tiden min på å finne eieren, eller om jeg skal overlate ansvaret til noen andre som finner det etter meg.

Anonymkode: 2efd8...01b

Da er du i hvert fall sær. 

Anonymkode: 38102...e49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Finnerlønn er da helt vanlig!

Vanlig i Donald Duck ja, men jeg har aldri sett at det er et virkelighetsfenomen

Anonymkode: 0460b...0a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke forventer sånt selv, så syns jeg faktisk det er HELT på sin plass å gi finnerlønn. De som ikke gjør det er egoistiske tightasser.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Finnerlønn er da helt vanlig!


Godt mulig, men jeg hadde i allefall ikke blitt sur om jeg ikke fikk finnerlønn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig i Donald Duck ja, men jeg har aldri sett at det er et virkelighetsfenomen

Anonymkode: 0460b...0a9

Tåpelig svar.

At DU ikke har sett det betyr ikke at det ikke er vanlig. Har sjøl både gitt og fått, og har kjennskap til endel tilfeller. Til og med fra staten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig. Hadde nok sagt det rett ut til eieren også. Selv politiet leverer ut 10% finnerlønn dersom man leverer inn noe der.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr lov om finnerlønn: http://www.dinside.no/368857/slik-faar-du-finnerlonn

Sakset: "- I tillegg kan ingen kreve finnerlønn om hittegodset er funnet i kirke, forsamlingshus, skole, teater, kino, hotell, herberge, vertshus, kontor, arbeidsplass, butikk eller liknende, sier Jens Otto Haugland.

I hovedsak vil altså en finnerlønn utløses dersom du finner den ute i den frie natur."

Selv tenker jeg at lov om finnerlønn ikke er all verdens kjent, og strengt tatt har utspilt sin rolle i hvert fall når eieren er privatperson.

Anonymkode: 25a91...072

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...