Gå til innhold

Nordmenn var også "lykkejegere"


WubWub

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, WubWub skrev:

Okey si det til indianerne de slaktet :)

Som regel i samarbeid med andre indianerstammer. Indianerstammer elsket europeere som de kunne samarbeide med for å ta knekken på nabostammen de hadde ligget i krig med i århundrer. Den dag i dag er det mange indianerstammer som har langt dårligere forhold til mange andre indianerstammer enn de har til europeere. 

Anonymkode: 8a972...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, WubWub skrev:

Det gjorde heller ikke mange nordmenn som reiste til USA.

Mange døde til fattigdom og alkoholisme grunnet manglende arbeidsevilje - noe jeg også har dokumentert i tråden her.

Har folk her f.eks hørt historien om nordmenn i tusentalls som bokstavelig talt levde på søppeldynger og at nordmenn flest i USA var ansett som religiøse fanatikere som nektet integrere seg i det amerikanske samfunnet eller engang gidde lære seg engelsk! også var det alle disse kirkene vi bygde da, over dobbelt så mange kirker enn vi har i Norge. Så var det den veldokumenterte ghettofiseringen hvor nordmenn skapte ghettoer slik at de slapp ta del i den amerikanske kulturen.

Høres kjent ut i forhold til dagens argumenter imot dagens lykkejegere?

Tull og tøys. Se på en liste over kjente norsk-amerikanere. Hva finner du? En hel haug med dyktige folk og felles for dem alle er stort sett at de endret navnet sitt til engelsk-talende navn. Om ikke det er bevis på at de ønsket å bli amerikanske så er det ingenting som er det.

Anonymkode: 8a972...c56

Innlegg ryddet for brukerdebatt

Nordvesta, mod.

 

Endret av Nordvesta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette selvhatet enkelte nordmenn viser finner jeg meget uforståelig. Nesten på lik linje med svenskenes selvhat. :ohmy:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi" nordmenn faller egentlig ikke inn i denne kategorien av lykkejegere. Datidens nordmenn som reiste til USA kan sikkert kalles lykkejegere. Men deres etterkommere er amerikanere i dag og svært få av disse snakker norsk i dag. Dagens nordmenn er etterkommere av nordmennene som aldri valgte å søke lykken i USA, samt de mange som dro hjem igjen med halen mellom beina. Omkring en av fire som dro over Atlanteren i håp om å slå seg opp på den andre siden av dammen måtte senere se seg nødt til å returnere til Norge.

Ellers etablerte nordmenn i liten grad varige ghettoer i USA. New York var i stor grad bare en mellomstasjon for skandinaver før de dro videre og slo seg ned på bygda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Se på en liste over kjente norsk-amerikanere. Hva finner du? En hel haug med dyktige folk og felles for dem alle er stort sett at de endret navnet sitt til engelsk-talende navn. Om ikke det er bevis på at de ønsket å bli amerikanske så er det ingenting som er det.

Anonymkode: 8a972...c56

Innlegg ryddet for brukerdebatt

Nordvesta, mod.

Jeg tviler på at indianerne flest elsket de som kom å utryddet 90% av deres befolkning siden Columbus sin landegang i 1492 for så å stjele deres områder (presiserer at sykdom var det som tok knekken på de fleste indianerne og ikke krigshandlinger). Men jo det er klart at de samarbeidet med forskjellige nasjonaliteter og kolonimakter - de hadde ikke noe annet valg. Det var dessuten indianerne som måtte kopiere europeisk kultur og ikke omvendt. 

Jeg er den eneste i tråden her som har dokumentert alt jeg har kommet med - om det skal vise seg at historiebøkene tar feil og du har rett så vil det allikevel ikke bety at det er en løgn. 

Klart det finnes mange nordmenn i USA som faktisk klarte seg bra, men det var også mange som falt utenfor samfunnet og vi var absolutt ikke noe særlig populære blant andre nasjonaliteter. Faktisk tvert imot ble vi sett ned på ettersom vi holdt oss for oss selv og ikke gadd ta del i det amerikanske livet.

Noe denne artikkelen skildrer/viser til :

" A member of the Wisconsin legislative council once implied that he would rather vote for a Negro than for a Norwegian. This happened on the eve of Wisconsin's statehood, while the members of the territorial council were attempting to determine a particular suffrage qualification in the territory. Marshall M. Strong declared that Negroes were "as deserving of a vote and [the] privileges of freemen as are many of the whites, and more so as a class in this territory than are the Norwegians." "The negroes here," he said, "were more intelligent, more civilized, better acquainted with our institutions. . ." He "had seen the Norwegians living without what any other people would have considered the most absolute necessaries of life, burrowed so to say in holes in the ground, in huts dug in the banks of the earth." "

http://www.naha.stolaf.edu/pubs/nas/volume08/vol08_5.htm

Endret av Nordvesta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Drizzt skrev:

Dette selvhatet enkelte nordmenn viser finner jeg meget uforståelig. Nesten på lik linje med svenskenes selvhat. :ohmy:

Hat og fordommer er utelukkende negativt og det er det HI retter søkelys på - den der "vi er bedre enn alle andre og innvandrere er skadedyr" holdningen. 

Men vi er ikke best i verden, vi er ikke overmennesker - vi er vanlige mennesker akkurat som alle andre med de samme menneskelige instinktene og følelsene. Vi er programmert til å gjøre det ytterste vi kan for å forsørge barna og familien.

Derfor reiser man kloden rundt i håp om å gjøre nettopp dette enten man er nordmann, afghaner eller polakk. 

Vi trenger ikke lenger gjøre dette idag ettersom vi lever i en overflod av velstand - noe som forklarer hvorfor det er så mange mennesker verden over som ønsker komme hit å ta del i den.

Men om velferdsstaten skulle knekke sammen og landet råtner på rot så vil vi nok flytte på oss vi også.

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Drizzt skrev:

Dette selvhatet enkelte nordmenn viser finner jeg meget uforståelig. Nesten på lik linje med svenskenes selvhat. :ohmy:

Godt poeng. Hvorfor tror du svensker hater seg selv egentlig? Det må jo ligge selvhat bak men hvorfor?

Anonymkode: b5bea...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, WubWub skrev:

Hat og fordommer er utelukkende negativt og det er det HI retter søkelys på - den der "vi er bedre enn alle andre og innvandrere er skadedyr" holdningen. 

Men vi er ikke best i verden, vi er ikke overmennesker - vi er vanlige mennesker akkurat som alle andre med de samme menneskelige instinktene og følelsene. Vi er programmert til å gjøre det ytterste vi kan for å forsørge barna og familien.

Derfor reiser man kloden rundt i håp om å gjøre nettopp dette enten man er nordmann, afghaner eller polakk. 

Vi trenger ikke lenger gjøre dette idag ettersom vi lever i en overflod av velstand - noe som forklarer hvorfor det er så mange mennesker verden over som ønsker komme hit å ta del i den.

Men om velferdsstaten skulle knekke sammen og landet råtner på rot så vil vi nok flytte på oss vi også.

Hvordan tror du Norges fremtid blir? Tror du folk som fødes i dag får noe velferdsstat å arve eller spises alt opp av innvandrere og synkende oljepris? Hva tror du nordmenn gjør når det blir trange kår? Hvor flykter de?

Anonymkode: b5bea...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du Norges fremtid blir? Tror du folk som fødes i dag får noe velferdsstat å arve eller spises alt opp av innvandrere og synkende oljepris? Hva tror du nordmenn gjør når det blir trange kår? Hvor flykter de?

Anonymkode: b5bea...e43

Ifølge FN's rapporter så er fremtids prognosene gode for både Danmark og Norge. (Sverige derimot er i deep shit).

Vi vil nok se en reduksjon i velferdsstaten, infrastruktur og helsevesen - vi ser allerede konturene av dette idag hvor budsjettene i psykiatrien opplever kutt samtidig som behovet for denne type hjelp aldri har vært større.

Men til tross for en liten reduksjon i levestandard så vil standarden allikevel være høy sammenlignet med andre nasjoner. 

Hvor nordmenn hadde flyktet om Norge klappet sammen er ikke godt å si - jeg kan ikke spå fremtiden. Svaret på dette beror på hvilke land som ville gitt oss de mest optimale finansielle fremtidsutsiktene. Det spørs også hva vi flykter fra, krig eller fattigdom? Om det er krig tror jeg vi ville nøyd oss med å slå oss ned i det første landet som tilbydde oss en trygg havn.

Uansett ; Om vi ikke følger i Sverige's fotspor så har jeg knakende tro på at også de neste generasjonene vil vokse opp i et velutviklet, raust og godt land.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, May 28, 2016 at 20.12, WubWub skrev:

Til tross for at jeg er kritisk til dagens innvandrings politikk så er det ikke til å unngå å reagere med avsky når jeg blir eksponert for ekstrem retorikk ovenfor dagens "lykkejegere" som blir beskrevet som umennesker, usiviliserte snyltere, parasitter og det som verre er.
Som den historie nerden som jeg er som også har god peil på psykologi så tenker jeg mitt "Er vi nordmenn virkelig bedre?".
 
Det blir ofte klaget over såkalte velferdsflyktninger som skjuler seg i den syriske flyktningstrømmen. Mennesker som opprinnelig kommer fra land som ikke er i krig. De blir kaldt snyltere, tjuvradder, uærlig udyr, parasitter, religiøse fanatikere, skadedyr og det ene og det andre.
 
But alas. Visste du at det bor tilnærmet like mange nordmenn i USA som det gjør i Norge? Hvis ja: Hvorfor tror du det bor så mange nordmenn i USA?
Mellom 1800-tallet til midten av 1920 tallet opplevde Norge en emigrasjons boom til USA. Det var ikke før i 1975 når oljepengene var et faktum at emigrasjonen opphørte og velferdsstaten var et faktum.
 
I perioden 1800 - 1920 var Norge et fattig jordbruksland med omfattende diskriminering rettet mot de med lav status, det var også svært trangt om plass på gårdene. Kårene var særdeles harde for store deler av befolkningen og mange var utsatt for omfattende diskriminering fra presteveldet. Spesielt utsatt var kvekere.
 
I samme periode opplevde Norge en stor befolkningsvekst og kårene ble bare dårligere og dårligere.
Mange valgte emigrere til USA for å finne lykken. Det antas at nær 1 million nordmenn reiste til USA for å unnslippe fattigdom, nød, undertrykkelse og sult. Det var ofte slik at den norske stat faktisk betalte USA reisen for fattigfolk for det var økonomisk mer gunstig enn at disse menneskene skulle havne på fattighuset å brødføs av den norske stat.
 
År 1862 når USA sin Homestead act ble innført så eksploderte antallet som emigrert fra Norge. Med denne loven ville alle som flyttet til USA få nesten 0,70 kvadratmeter jord som man kunne dyrke.
Nesten 1 million nordmenn havnet altså i USA.
 
Vi idag liker klage over manglende integrering hos våre nye landsmenn å mener de er usivilisert fordi de ikke tar etter oss.
Men var vi noe bedre? Nei! Norske innvandrere i USA opprettet egne kolonier i Wisconsin, Minnesota og Nord-Dakota. I 1910 var det dobbelt så mange norske kirker i USA enn det var i Norge og nordmenn i USA forlot aldri de norske koloniene eller engang gadd lære seg amerikansk/engelsk for det trengte de ikke. All kommunikasjon foregikk på norsk.
 
Alle som kom fra Norge havnet i disse norske koloniene. Et av de mest famøse koloniene samlet seg til flere kvartaler i Brooklyn hvor man hadde egne norske butikker, frisører, kafeer, norske aviser, klubber, idrett og alt mulig annet.
Alt dette høres kanskje idyllisk ut - men akk nei. Den amerikanske drømmen var tilnærmet uoppnåelig. Alkoholisme blandt de norske kolonistene var sky høy, mytene har det til at flere tusentalls nordmenn bokstavelig talt levde på søppeldynger, mens andre drakk seg ihjel i fattigdom eller endte livet i en rennestein. De resterende var kristne fundamentalister som var så sterk i troen at de skøv alle andre etniske grupperinger fra seg. 
 
De som ikke kunne dyrke jorden de fikk eller evnet tjene til livets opphold møtte en snarlig og brutal død. En observasjon som ble gjort på 1800 tallet var at nordmenn var usedvanlig dårlige til å gidde finne seg jobb sammenlignet med andre europeiske nasjonaliteter.
 
Men jevnt over så klarte også mange seg. Jeg har selv deler av min familie som bor i USA. Til tross for at de er født og oppvokst i USA (California) så prater de fremdeles norsk. Hvert år fra jeg ble født til jeg var 20 fikk jeg sendt 100 dollar og en amerikansk kake (som alltid havnet i søpla. amerikanske kaker er ikke spiselig) på min bursdag.
Og vi klager over at våre innvandrere ikke integrerer seg eller lærer vårt språk med en gang de kommer? Vi klager over lykkejegere når halve Norge i sin tid lykkejeget til USA uten å gjøre en eneste innsats for å integrere seg?
 
Vi selv har lykkejeget for å prøve skape oss lykkeligere, sunnere og rikere liv. For noen funket det, for andre ikke. Men etter min mening er dette bare menneskelig psykologi. Om man lever under dårlige kår så vil man gjøre alt i sin makt for å komme seg til land hvor man kan få det bedre. Ingen vil leve i undertrykkelse, korrupsjon, sult og nød om det finnes land man kan reise til som vil heve livskvaliteten.
Just my two cents. Because logic. Broscience or brohistory.

Mye sant i det du skriver, men det blir uansett feil å sammenligne Norge og USA. Det er stor forskjell på innvandring fra et så lite land som Norge til en stor verdensdel som Amerika og at det kommer store folkemengder fra Syria inn til lille Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, May 28, 2016 at 23.51, WubWub skrev:

 

Nei, det er der likhetene begynner kjære deg. Norge var lutfattig, i USA hadde nordmenn muligheter som du sier selv ; for å skaffe seg et bedre økonomisk liv.

Derfor dro halve Norge til USA pga et håp om økonomisk velstand.

Det samme kan sies om de som ønsker seg til Norge idag - fra land som ikke nødvendigvis er i krig. Men de vil slippe unna fattigdom og lidelse.

Derfor reiser de nå hit til Norge , Sverige og Tyskland slik at de kan gi sine barn en øknomisk trygg fremtid.

De er ikke skadedyr, de er ikke parasitter - det eneste de er : menneskelig.

De fleste her i Norge ville gjort det samme om Norge var fattig og undertrykkende (som vår historie beviser). Første prioritet er alltid barna, om det ikke er noen fremtid for dem her så prøver man dra dit hvor gresset er grønnere.

Ellers så stemme det som du sier om usa sin skrikende etterspørsel om arbeidskraft. MEN, og det er et stort MEN her. De nordmenn som immigrerte til USA integrerte seg ikke til det amerikanske samfunnet eller tilbød seg sin arbeidskraft.

Norske immigranter til USA går historisk for å være de MINST integrerbare av ALLE innvandrere. Dette er et historisk faktum. Nordmenn ville heller dø i en rennestein enn å lære seg engelsk eller å jobbe for amerikanere. 

De holdt seg som jeg sier i sine egne ghettoer. Jeg råder flere i tråden her til å lese historiebøker om nordmenn i USA. 

Så er det bare å se hvordan det er i dag da. Bare se hvordan Amerika har tatt over Norge. Vi er jo snart mer amerikanske i det landet her enn norske. Nordmenn den gangen nektet å lære seg engelsk, i dag derimot overtar det engelske språket mer og mer. Stadige flere engelske ord fletter seg inn i det norske språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tutte skrev:

Så er det bare å se hvordan det er i dag da. Bare se hvordan Amerika har tatt over Norge. Vi er jo snart mer amerikanske i det landet her enn norske. Nordmenn den gangen nektet å lære seg engelsk, i dag derimot overtar det engelske språket mer og mer. Stadige flere engelske ord fletter seg inn i det norske språket.

Det som også er ganske så ironisk er at nordmenn var den gruppen mennesker som var mest religiøse i USA ; Idag er nordmenn de mest sekulære i verden :)

Tidene forandrer seg! Ellers så er jeg enig i at den amerikanske kulturelle innflytelsen over Norge (og forsåvidt også resten av verden) er enorm. Personlig syntes jeg det er ugreit at tv kanalene våre bli nedrent av amerikansk reality søppel - derfor sluttet jeg se på tv for noen år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, WubWub skrev:

Det som også er ganske så ironisk er at nordmenn var den gruppen mennesker som var mest religiøse i USA ; Idag er nordmenn de mest sekulære i verden :)

Tidene forandrer seg! Ellers så er jeg enig i at den amerikanske kulturelle innflytelsen over Norge (og forsåvidt også resten av verden) er enorm. Personlig syntes jeg det er ugreit at tv kanalene våre bli nedrent av amerikansk reality søppel - derfor sluttet jeg se på tv for noen år siden.

Det er det jeg tenker, at lille Norge har aldri vært noen trussel for USA til tross for stor innvandring. Det er ikke mulig, USA er for stort. Norge derimot har en mye større fare når det gjelder flyktninger hit. Det er et altfor lite land. Så den sammenligningen blir ikke helt riktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Tutte skrev:

Det er det jeg tenker, at lille Norge har aldri vært noen trussel for USA til tross for stor innvandring. Det er ikke mulig, USA er for stort. Norge derimot har en mye større fare når det gjelder flyktninger hit. Det er et altfor lite land. Så den sammenligningen blir ikke helt riktig.

Sammenligningen går i motivet for avreise som stort sett er det samme for de fleste som flytter på seg. 

Hovedgrunnene er stort sett enten krig eller penger. Om mottaker landet er kapabel til å absorbere innvandrerne er en helt annen diskusjon. Selv stormakter kan klappe sammen om innvandringsstrømmen er stor nok - en av grunnene (av mange) til at det romerske imperiet klappe sammen er folkevandringen fra nord til sør for å nevne et eksempel - men nå beveger man seg utenfor trådens tema.

Tråden her handler om dehumanisering av andre mennesker, rasisme, oss mot dem mentalitet og gudekompleks om at vi er best i verden. Jeg kobler så dette opp imot en historie om at vi selv har gjort nøyaktig det samme som vi idag dehumaniserer andre for.

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, WubWub skrev:

Sammenligningen går i motivet for avreise som stort sett er det samme for de fleste som flytter på seg. 

Hovedgrunnene er stort sett enten krig eller penger. Om mottaker landet er kapabel til å absorbere innvandrerne er en helt annen diskusjon. Selv stormakter kan klappe sammen om innvandringsstrømmen er stor nok - en av grunnene (av mange) til at det romerske imperiet klappe sammen er folkevandringen fra nord til øst for å nevne et eksempel - men nå beveger man seg utenfor trådens tema.

Tråden her handler om dehumanisering av andre mennesker, rasisme, oss mot dem mentalitet og gudekompleks om at vi er best i verden.

Ja skjønner hva du mener, og er enig i det. Nordmenn var også lykkejegere på den tiden.

Men vet ikke helt om jeg tror at denne rasismen, oss mot dem mentaliteten i bunn og grunn egentlig handler om det å være best i verden. Tror det like mye handler om redsel og usikkerhet. Redsel for utryddelse av vårt eget folk. Derfor jeg dro frem dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tutte skrev:

Ja skjønner hva du mener, og er enig i det. Nordmenn var også lykkejegere på den tiden.

Men vet ikke helt om jeg tror at denne rasismen, oss mot dem mentaliteten i bunn og grunn egentlig handler om det å være best i verden. Tror det like mye handler om redsel og usikkerhet. Redsel for utryddelse av vårt eget folk. Derfor jeg dro frem dette.

Jepp - Jeg tenker heller ikke at hovedmotivet for dagens rasisme bunner ut i "vi er best". Det har nok mange forskjellige motiver; Sånn som jeg tenker så er fremmedfrykt like menneskelig som det å trekke mot frodigere beite når det rumler i magen.

Historisk sett har det vært mennesker som har vært det farligste for helsa vår - spesielt fremmede mennesker. Siden vi bodde i huler å klubbet ned fremmede frem til idag har vi ligget i krig med fremmede mennesker(og menneskearter, som vi utryddet), vi har faktisk kriget helt siden vi var encellede organismer.

Derfor tenker jeg at dette dreier seg om en medfødt frykt som er koblet opp til overlevelsesinstinktet. Det er mange folkegrupper som har bukket under i møte med fremmede folkegrupper. 

Av den grunn dømmer jeg ingen ; det er ikke min jobb. Jeg hater heller ingen , hat er en uproduktivt følelse. Prøver heller se ting fra flere vinkler slik at jeg kan forstå hvorfor og hvordan ting er som de er.

Jeg kan også  forstå hvorfor folk er redde - spesielt de som allerede har det vanskelig i samfunnet.

MEN; Det er kontraproduktivt å renne ned nett kommentar felt med rasisme, det vil føre til motsatt effekt av det man ønsker oppnå.  

Ikke minst så maler det et negativt bilde av oss som er innvandringskritiske når vi blir plassert i bås med de ekstreme rasistiske kommentarene vi dessverre ser altfor mye av.

Urett mot andre mennesker er aldri greit

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uten å ha lest hele tråden, så vidt HI.

De som kommer til Norge lever på nav først, for så og eventuelt forsørge seg selv. 

Da vi kom til USA måtte vi klare oss selv, ingen som ga oss noe gratis.

Anonymkode: 759de...a24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, WubWub skrev:

Jepp - Jeg tenker heller ikke at hovedmotivet for dagens rasisme bunner ut i "vi er best". Det har nok mange forskjellige motiver; Sånn som jeg tenker så er fremmedfrykt like menneskelig som det å trekke mot frodigere beite når det rumler i magen.

Historisk sett har det vært mennesker som har vært det farligste for helsa vår - spesielt fremmede mennesker. Siden vi bodde i huler å klubbet ned fremmede frem til idag har vi ligget i krig med fremmede mennesker(og menneskearter, som vi utryddet), vi har faktisk kriget helt siden vi var encellede organismer.

Derfor tenker jeg at dette dreier seg om en medfødt frykt som er koblet opp til overlevelsesinstinktet. Det er mange folkegrupper som har bukket under i møte med fremmede folkegrupper. 

Av den grunn dømmer jeg ingen ; det er ikke min jobb. Jeg hater heller ingen , hat er en uproduktivt følelse. Prøver heller se ting fra flere vinkler slik at jeg kan forstå hvorfor og hvordan ting er som de er.

Jeg kan også  forstå hvorfor folk er redde - spesielt de som allerede har det vanskelig i samfunnet.

MEN; Det er kontraproduktivt å renne ned nett kommentar felt med rasisme, det vil føre til motsatt effekt av det man ønsker oppnå.  

Ikke minst så maler det et negativt bilde av oss som er innvandringskritiske når vi blir plassert i bås med de ekstreme rasistiske kommentarene vi dessverre ser altfor mye av.

Urett mot andre mennesker er aldri greit

Er helt enig med deg i dette, og det at alle innvandringskritiske blir plassert i samme bås er helt feil. Er forskjellige grader av alt. Når det gjelder de ekstreme rasistene, så er det ofte mer som ligger bak. Dette er ofte mennesker som gjerne generelt er fylt med hat og misnøye for det meste. Det er bare greit å ha en spesifik sak som det kan gå utover, slik at man kan glemme hva det som egentlig er årsaken til sinne og hatet. Det er slik jeg ser på disse menneskene som kommer med disse ekstreme stygge kommentarene overalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten å ha lest hele tråden, så vidt HI.

De som kommer til Norge lever på nav først, for så og eventuelt forsørge seg selv. 

Da vi kom til USA måtte vi klare oss selv, ingen som ga oss noe gratis.

Anonymkode: 759de...a24

Feil; Homestead act :)

Uansett - Rettferdiggjør eller unnskylder det du sier rasisme og dehumanisering? 

Er det greit å diskriminere andre mennesker idag fordi nordmenn ikke fikk velferdsgoder i USA for 100 år siden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, WubWub skrev:

Jeg tviler på at indianerne flest elsket de som kom å utryddet 90% av deres befolkning siden Columbus sin landegang i 1492 for så å stjele deres områder (presiserer at sykdom var det som tok knekken på de fleste indianerne og ikke krigshandlinger). Men jo det er klart at de samarbeidet med forskjellige nasjonaliteter og kolonimakter - de hadde ikke noe annet valg. Det var dessuten indianerne som måtte kopiere europeisk kultur og ikke omvendt. 

Jeg er den eneste i tråden her som har dokumentert alt jeg har kommet med - om det skal vise seg at historiebøkene tar feil og du har rett så vil det allikevel ikke bety at det er en løgn. 

Klart det finnes mange nordmenn i USA som faktisk klarte seg bra, men det var også mange som falt utenfor samfunnet og vi var absolutt ikke noe særlig populære blant andre nasjonaliteter. Faktisk tvert imot ble vi sett ned på ettersom vi holdt oss for oss selv og ikke gadd ta del i det amerikanske livet.

Noe denne artikkelen skildrer/viser til :

" A member of the Wisconsin legislative council once implied that he would rather vote for a Negro than for a Norwegian. This happened on the eve of Wisconsin's statehood, while the members of the territorial council were attempting to determine a particular suffrage qualification in the territory. Marshall M. Strong declared that Negroes were "as deserving of a vote and [the] privileges of freemen as are many of the whites, and more so as a class in this territory than are the Norwegians." "The negroes here," he said, "were more intelligent, more civilized, better acquainted with our institutions. . ." He "had seen the Norwegians living without what any other people would have considered the most absolute necessaries of life, burrowed so to say in holes in the ground, in huts dug in the banks of the earth." "

http://www.naha.stolaf.edu/pubs/nas/volume08/vol08_5.htm

Dette blir så dumt og latterlig. Dette er da overhodet ikke BEVIS for at MILLIONER av norsk-amerikanere gjorde det dårlig i USA! Nordmenn endret sine egne norske navn, og de gav barna sine amerikanske navn. Det er jo absurd det du påstår om at de ikke ønsket å bli amerikanske. Knapt noen innvandrere til Norge endrer navnet sitt til norsk navn eller gir barna sine norske navn. Typiske "norske" stater og områder i USA har langt lavere arbeidsledighet, mindre fattigdom, høyere utdanning og mindre kriminalitet enn gjennomsnittet i USA. 

Anonymkode: 8a972...c56

Innlegg ryddet for brukerdebatt

Nordvesta, mod.

 

Endret av Nordvesta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...