Gå til innhold

Gruppen "vi som vil ha barnevernet fullstendig fjernet"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Jessica
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff... Blir målløs av enkelte poster og kommentarer der. 

Ser to damer som jobber som frivillig/i barnehage og har skrevet under på at de har meldeplikt om de mistenker at et barn ikke har det bra, men som sier de aldri frivillig kommer til å melde ifra til barnevernet... Skremmende! 

Anonymkode: a80e6...a77

Det var den jeg reagerte mest på :icon_frown: Og den ene pappaen som på liv å død skal vise alt av dokumenter og bilder av samvær. For en forferdelig situasjon å være i . 

Jeg er virkelig glad for at vi har en etat som beskytter barna og deres barndom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Ginavn skrev:

Det er vel kanskje taushetsplikten som gir BV-motstandere mye skyts. Jeg leste "Mammas svik", som omhandler oppveksten til den eldste dattera til Alvdal-kvinnen, og det var ganske sjokkerende å lese om hva Gjerdrum-BV gjorde/unnlot å gjøre. Samtidig må man tenke på at de har nok sin versjon også, som vi neppe får vite - selv om det er vanskelig å ikke tenke på alt som kunne vært unngått 

Men å ville legge ned BV - det er idioti

Taushetsplikt er som regel veldig viktig, men man har det som kalles meldeplikt. Det er da man er pliktig til å melde ifra. Barnevernet er nok i en del tilfeller pliktig til å gripe inn. Vet ikke hva som gjorde at barnevernet ikke tok hånd om det stakkars barnet. Men er heller ikke så sikker på om jeg vil vite det, er lett å bli skremt av hva som skjer bak husets fire vegger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hapi skrev:

Det var min venninne også, hun var utdannet sosionom, så hun visste godt hvordan barneveret jobber, trodde hun. Men hun ble trakassert i flere år av barnevernet etter å ha faktisk bedt dem om hjelp selv til avlastning av sin autistiske (men fungerende) sønn. Jeg har vokst opp med henne, hun er naboen min, vi gikk inn og ut av husene til hverandre som om vi bodde der, og vi har også holdt kontakten etter hun selv fikk barn, og jeg har aldri sett tegn på omsorgssvikt. Det er en skam hvordan barnvernet behandlet henne, alt de gjorde var å skape uro og frykt. Om jeg ikke hadde sett det selv, ikke bare med henne men også en annen familie jeg har nær kontakt med, så hadde jeg ikke trodd disse historiene i den fb-gruppa heller, og tenkt "ingen røyk uten ild". Om du ikke kjenner noen som har blitt utsatt for bv, så tror jeg ikke du kan forestille deg hvordan det kan være heller.

Du innrømmet jo at hun er så syk at hun faktisk prøvde å gjemme seg for myndighetene. Det er åpenbart noe alvorlig galt med henne.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Y skrev:

Tja...det er en måte å se det på. En annen måte å se det på er at barnevernet får ganske mye kritikk, og det også fra politisk hold, folk som har vært innom barnevernet, osv.

Nei, barnevernet får ikke ganske mye kritikk. Du tror jo at ethvert angrep på BV er legitim kritikk, men det man stort sett ser i media er usaklige, løgnaktige angrep uten substans.

Hvis du spør de som faktisk har vært i kontakt med barnevernet så vil du finne at de har større tillit til BV enn resten av befolkningen, og tidligere barnevernsbarn sier at problemet er at BV har for lite ressurser, ikke at de går inn for omsorgsovertakelse for tidlig.

Samtidig er det ikke alltid jeg er enig i at man bør fjerne ungene fra hjemmet. Dette bør man gjøre om barnet er utsatt for vold, e l, men jeg mener det er enkelte situasjoner man kanskje ikke hadde tenkt å trå drastisk til. Heller forsøkt å veilede foreldrene.

Men herregud, er du fullstendig kunnskapsløs eller? Omsorgsovertakelse er siste utvei. Før det prøver de å sette inn alle mulige slags andre tiltak, med mindre situasjonen er helt akutt. Kun en ørliten andel av sakene i BV ender med omsorgsovertakelse.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sinnsykt provosert over den gruppa der, selvfølgelig må vi ha barnevernet. De hjelper både voksne og barn og er rett og slett noe vi MÅ ha. 

Idioter som klager og skriker rundt fordi de har mistet barna sine, og med sikkert god grunn noen av de tror jeg. 

Og en ting til; en jente postet et innlegg i gruppen "KRISE FOLKENS" hun var på institusjon og fikk bare ha mobilen i to timer pr dag, nå hadde hun hatt den over 2 timer, og var da livredd hva som skulle skje. Hun sa hun hadde brent ned institusjonen hun var på før. Masse folk kommenterer; åh stakkars deg jentami, du har din rett i dette samfunnet, du må sende meg en pm jentami, dette  er helt sykt og ikke bra du må ha det sånn, stakkars stakkars. 

 

HALLO I LUKEN.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du forteller og jeg leser i dette innlegget er kort og godt "Barnevernet undersøker ting og det liker jeg ikke!" 
La dem undersøke hva de vil? la dem være mer redde enn tillitsfulle til fremmed sånn at de kan ta dem som skader barn! 

Anonymkode: bc022...c5a

Ja, BV skal ta en bekymringsmelding seriøst og undersøke dette på best mulig måte. Det er ikke alltid enkelt med tanke på arbeidspress og ressurser. Det fører dessverre også til at mange som urettsmessig blir beskyldt eller mistenkt for noe vil føle dette som en traumatisk prossess. Det er uhyre sårbart og vondt og føle seg urettmessig behandlet av noen som i ytterste grad har makt til å ta fra deg ditt eget barn. Da er det er ikke så rart tilliten kan bli svekket, og tillit er utrolig viktig for BV å ha! Dette fører til at familier som trenger hjelp, barn som er utagerende eller sliter psykisk eller foreldre som ikke takler oppdragerrollen bra, ikke tør ta kontakt.

Det har absolutt null hensikt å skremme foreldre slik du skriver. Det vil kun føre til en maktkamp og et hat mot BV som i allefall ikke kommer barnet til gode. Jeg regner med at du snakker om de  tilfellene der politiet avdekker at barn er utsatt for grov vold, seksuelle overgrep eller alvorlig omsorgssvikt? Da må man selvfølgelig gå inn med strakstiltak.

Vi må og skal ha et barnevern men BV er fullstendig avhengig av tillit og samarbeid med familier. Den tilliten er dessverre ikke slik den burde. Det har lite med at de som jobber der ikke er kompetente og gjør en god jobb, det har med for dårlige ressurser, hvordan denne etaten er organisert og kanskje også mangel på fornyelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes, for en gjeng. Og de som jobber i en stilling hvor de har kontraktsfestet meldeplikt til barnevernet, men som likevel skriver at de aldri kommer til å gjøre det, de burde miste jobben umiddelbart. 

Anonymkode: 667d3...600

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, jabx skrev:

Nei, barnevernet får ikke ganske mye kritikk. Du tror jo at ethvert angrep på BV er legitim kritikk, men det man stort sett ser i media er usaklige, løgnaktige angrep uten substans.

Hvis du spør de som faktisk har vært i kontakt med barnevernet så vil du finne at de har større tillit til BV enn resten av befolkningen, og tidligere barnevernsbarn sier at problemet er at BV har for lite ressurser, ikke at de går inn for omsorgsovertakelse for tidlig.

 

 

Men herregud, er du fullstendig kunnskapsløs eller? Omsorgsovertakelse er siste utvei. Før det prøver de å sette inn alle mulige slags andre tiltak, med mindre situasjonen er helt akutt. Kun en ørliten andel av sakene i BV ender med omsorgsovertakelse.

Ærlig talt, dette blir bare bortkastet. Å kalle meg kunnskapsløs, osv. Hvis dette skal være en krangle-tråd, så har jeg bedre ting å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Trimsi skrev:

Ja, BV skal ta en bekymringsmelding seriøst og undersøke dette på best mulig måte. Det er ikke alltid enkelt med tanke på arbeidspress og ressurser. Det fører dessverre også til at mange som urettsmessig blir beskyldt eller mistenkt for noe vil føle dette som en traumatisk prossess. Det er uhyre sårbart og vondt og føle seg urettmessig behandlet av noen som i ytterste grad har makt til å ta fra deg ditt eget barn. Da er det er ikke så rart tilliten kan bli svekket, og tillit er utrolig viktig for BV å ha! Dette fører til at familier som trenger hjelp, barn som er utagerende eller sliter psykisk eller foreldre som ikke takler oppdragerrollen bra, ikke tør ta kontakt.

Det har absolutt null hensikt å skremme foreldre slik du skriver. Det vil kun føre til en maktkamp og et hat mot BV som i allefall ikke kommer barnet til gode. Jeg regner med at du snakker om de  tilfellene der politiet avdekker at barn er utsatt for grov vold, seksuelle overgrep eller alvorlig omsorgssvikt? Da må man selvfølgelig gå inn med strakstiltak.

Vi må og skal ha et barnevern men BV er fullstendig avhengig av tillit og samarbeid med familier. Den tilliten er dessverre ikke slik den burde. Det har lite med at de som jobber der ikke er kompetente og gjør en god jobb, det har med for dårlige ressurser, hvordan denne etaten er organisert og kanskje også mangel på fornyelse.

Barnevernet er viktig å nødvendig. Det er ikke det samme som at man ikke kan kritisere det man mener er dårlig med det. Og den debatten bør man alltid ta. Noe annet er hets over nettet, selvsagt. Noe man forøvrig finner over alt. Det virker som om terskelen er ganske lav i å hetse for enkelte, i stort sett ganske mange debatter, da spesielt ift politikk. Jeg tror nettroll er noen frustrerte stakkarer, som bruker nettet for å pøse ut sitt sinne på folk. Har blitt hetset flere ganger på nett, men tar det ikke personlig. Men all denne hetsen folk utsettes for synes jeg likevel er ganske discusting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Nei, barnevernet får ikke ganske mye kritikk. Du tror jo at ethvert angrep på BV er legitim kritikk, men det man stort sett ser i media er usaklige, løgnaktige angrep uten substans.

Hvis du spør de som faktisk har vært i kontakt med barnevernet så vil du finne at de har større tillit til BV enn resten av befolkningen, og tidligere barnevernsbarn sier at problemet er at BV har for lite ressurser, ikke at de går inn for omsorgsovertakelse for tidlig.

 

 

Men herregud, er du fullstendig kunnskapsløs eller? Omsorgsovertakelse er siste utvei. Før det prøver de å sette inn alle mulige slags andre tiltak, med mindre situasjonen er helt akutt. Kun en ørliten andel av sakene i BV ender med omsorgsovertakelse.

Jeg synes måten du snakker til andre mennesker på er forkastelig. 

Anonymkode: 16fb5...a19

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkeligste med hele gruppa er hva folk kommenterer. En video av at et barn fjernes fra hjemmet legges ut. Det eneste som vises i videoen er en dame fra barnevernet som går avgårde med barnet, samtidig hører man moren gråte. Foreldrene sier også at de er glade i barnet.

På bakgrunn av dette skrives det om følgende i kommentarfeltet:

"Stakkars uskyldige foreldre", "barnevernet fjernet enda et barn etter bestilling fra en fosterfamilie som ikke kan få egne barn", "hvorfor tar de barna fra gode foreldre som ikke har gjort noe galt?" I tillegg var det ymse spekulasjoner om pedofile forsterforeldre og annet grums. Hvordan i all verden vet de dette (de som kommenterer altså), det står jo ingenting om det noe sted? Sender de PM til medlemmer med denne infoen, eller er det slik at de automatisk antar at ALLE som får barna tatt er uskyldige? 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosaboble15 skrev:

Det merkeligste med hele gruppa er hva folk kommenterer. En video av at et barn fjernes fra hjemmet legges ut. Det eneste som vises i videoen er en dame fra barnevernet som går avgårde med barnet, samtidig hører man moren gråte. Foreldrene sier også at de er glade i barnet.

På bakgrunn av dette skrives det om følgende i kommentarfeltet:

"Stakkars uskyldige foreldre", "barnevernet fjernet enda et barn etter bestilling fra en fosterfamilie som ikke kan få egne barn", "hvorfor tar de barna fra gode foreldre som ikke har gjort noe galt?" I tillegg var det ymse spekulasjoner om pedofile forsterforeldre og annet grums. Hvordan i all verden vet de dette (de som kommenterer altså), det står jo ingenting om det noe sted? Sender de PM til medlemmer med denne infoen, eller er det slik at de automatisk antar at ALLE som får barna tatt er uskyldige? 

Jeg tror følelsene bikker litt over. Det ER veldig dramatisk at politiet kommer inn og fjerner ungen, men da vet man ikke hva som er grunnlaget for den avgjørelsen. Man ser mor og familie gråte, barn som er redde. Man vet ikke om selve den bakenforliggende årsaken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosaboble15 skrev:

Det merkeligste med hele gruppa er hva folk kommenterer. En video av at et barn fjernes fra hjemmet legges ut. Det eneste som vises i videoen er en dame fra barnevernet som går avgårde med barnet, samtidig hører man moren gråte. Foreldrene sier også at de er glade i barnet.

På bakgrunn av dette skrives det om følgende i kommentarfeltet:

"Stakkars uskyldige foreldre", "barnevernet fjernet enda et barn etter bestilling fra en fosterfamilie som ikke kan få egne barn", "hvorfor tar de barna fra gode foreldre som ikke har gjort noe galt?" I tillegg var det ymse spekulasjoner om pedofile forsterforeldre og annet grums. Hvordan i all verden vet de dette (de som kommenterer altså), det står jo ingenting om det noe sted? Sender de PM til medlemmer med denne infoen, eller er det slik at de automatisk antar at ALLE som får barna tatt er uskyldige? 

Jeg tror følelsene bikker litt over. Det ER veldig dramatisk at politiet kommer inn og fjerner ungen, men da vet man ikke hva som er grunnlaget for den avgjørelsen. Man ser mor og familie gråte, barn som er redde. Man vet ikke om selve den bakenforliggende årsaken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Brr slike sider skremmer meg! Kjenninger har prøvd å kegge meg til men har stukket fort! Bv er nødvendig men kunne kanskje blitt litt fresha opp og oppgrdert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spør hva som har skjedd, eller hva har du gjort, fordi de mener det er irrelevant. Ser at flere steder diskuterer de voldt mot barn. Tror ikke de tenker så langt på "barnets beste" helt ærlig, også fordi de legger ut mye sensitiv informasjon om livet til barnet som kan ha store følger. 

Tror de mener at barn er foreldrene sine og de kan gjøre hva de vil med dem.

Anonymkode: bc022...c5a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og lov for at vi har barnevernet sier jeg når jeg ser hva disse menneskene lirer av seg.

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes måten du snakker til andre mennesker på er forkastelig. 

Anonymkode: 16fb5...a19

Velkommen i klubben :) 

Anonymkode: 35f81...ca6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jens skrev:

Takk og lov for at vi har barnevernet sier jeg når jeg ser hva disse menneskene lirer av seg.

 

Amen! 

Lurer på om de som skriver der forstår at de er det beste beviset på at vi trenger et barnevern? 

Når det er sagt mener jeg også at BV som alle andre etater, trenger en gjennomgang av rutiner og ressursbruk, det er så viktig at ressursene brukes riktig og at i de alvorligste sakene må skje handling på et mye tidligere tidspunkt! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. mai 2016 at 23.35, Trimsi skrev:

Du vil ikke være redd fordi du kjenner til BV, kjenner sikkert flere som jobber der, og du har en grunnleggende tillit til de. Problemet er at mange foreldre kommer i barnevernets søkelys, det kan være en bekymringsmelding det ikke er hold i eller at et barn har så mye utfordringer at man trenger hjelp utover f.eks PPT og Bup tjenesten. Disse tingene kan virke utrolig skremmende og utfordrende for helt normale folk. Ting skal følges opp korrekt, ubehagelige spørsmål stilles, skjemaer skal fylles og det er ikke alltid kjemien mellom foreldre og den/de aktualle BV-pedagogene er den beste. Jeg har ressurssterke og svært oppegående venner og bekjente som har hatt med BV å gjøre og deres erfaringer har ikke bare vært bra. Det virker dessuten for meg som om det er svært lite som skal til før de undersøker en bekymringsmelding grundig og at det skal ekstremt mye til for å få hjelp av BV.. 

BV har et tillitsproblem og det er fakta. Om BV bør omorganiseres og fornyes er ikke jeg den rette til å si noe om, men noe bør nok gjøres.

Hva mener du med PPT og BUP. Må jo være omsorgssvikt før de melder til bv. Kan jo ikke bare melde bv et barn som har konsentrasjonsproblemer liksom?!

Anonymkode: 3c74e...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner virkelig å lure etter å ha lest inne på siden der. Alt er jo offentlig, og folk blottstiller jo livene sine og sensitiv informasjon for alle som leser det. 

Kom over et innlegg der en kvinne var voldsom bitter på barnevernet fordi sønnenhadde havnet i en fosterfamilie hun mente var pedofil. Men hun skrev også forhistorien til hvorfor han havnet der i utgangspunktet; hun hadde oppdaget at han hadde sendt nakenbilder på nett til en eldre mann i Canada (som også var pedofil, ifølge henne), derfor hadde hun kastet han ut hjemmefra. Og lurte nå fælt på hvorfor barnevernet blandet seg :ohmy:

Anonymkode: ed0ac...158

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...