Gå til innhold

Hva med maten som allerede er i skapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare to uker. To uker der jeg velger å spise drittmat fremfor å gå sulten i 4 uker. For 700 til mat i 4 uker er ikke holdbart. Det ser dere vel. Derfor tåler jeg disse to ukene uansett hva slags mat det er. Og så er det tross alt ikke snakk om ett år med junkfood heller da. Joda, denne livsstilsendringen vil gå helt toppers, til tross for skepsisen deres.

Men den problemstillingen nevnte du jo ikke i starten av innlegget. Da blir jo saken en annen. Om du har lite penger og har mat som du anser som usunn så kaster du selvfølgelig ikke. Da spiser du den selvfølgelig opp. Inntrykket jeg fikk fra førsteposten din var at du skulle spise alt i dag for å få det vekk og starte et nytt og bedre liv med "sunn" mat.

Anbefaler deg og ikke endre matvarene dine ekstremt. Det vil ikke vare noe særlig lenge. Det er nok et godt valg å velge en livsstilsendring istedenfor å gå på en slankekur et par måneder. Et godt tips til deg er å dropp alt du anser som usunt i ukedager, og så unner du deg noe snacks på lørdag. Dersom du får sug på noe snacks før helgen så tenker du og ser frem til hva du kan spise på lørdagen, men begrens det. Spis en halv pose chips istedenfor en hel. Det er ikke usunt med godis i moderate mengder.

Folk svarer mye rart her. Grunnen er nok at du er så lite konsekvent i det du skriver. Det er vanskelig å vite hva du faktisk vil frem til.

Anonymkode: 5ff52...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være en tulletråd. 

Anonymkode: 0f0ad...373

Syns du virkelig det? :) Må bare beklage at det er den ikke. Nå venter jeg på fjordland middagen min.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jo tydeligvis ikke hjulpet før å kvitte deg med det usunne.  Du kjøper jo nytt.

Anonymkode: f462c...6e6

Har du lest hele tråden? Ikke det nei? 

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den problemstillingen nevnte du jo ikke i starten av innlegget. Da blir jo saken en annen. Om du har lite penger og har mat som du anser som usunn så kaster du selvfølgelig ikke. Da spiser du den selvfølgelig opp. Inntrykket jeg fikk fra førsteposten din var at du skulle spise alt i dag for å få det vekk og starte et nytt og bedre liv med "sunn" mat.

Anbefaler deg og ikke endre matvarene dine ekstremt. Det vil ikke vare noe særlig lenge. Det er nok et godt valg å velge en livsstilsendring istedenfor å gå på en slankekur et par måneder. Et godt tips til deg er å dropp alt du anser som usunt i ukedager, og så unner du deg noe snacks på lørdag. Dersom du får sug på noe snacks før helgen så tenker du og ser frem til hva du kan spise på lørdagen, men begrens det. Spis en halv pose chips istedenfor en hel. Det er ikke usunt med godis i moderate mengder.

Folk svarer mye rart her. Grunnen er nok at du er så lite konsekvent i det du skriver. Det er vanskelig å vite hva du faktisk vil frem til.

Anonymkode: 5ff52...4d8

For jeg ville igrunn vite hva andre gjorde i slike situasjoner, om de kastet maten eller spiste den. Rent økonomisk og med tanke på miljøet. Det er derfor jeg skrev tråden. Ikke for det du sier. Og jeg har aldri sagt jeg skulle spise alt på en dag. Hjelp.. :)

Jeg stilte ett spm i hi. De aller fleste har ignorert det temaet. Og avsporet. Og da blir mine svar deretter. Og det har null med å være konsekvent å gjøre.

Men takk for et fint svar :)

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest hele tråden? Ikke det nei? 

Anonymkode: db394...7f4

Smil og Vær glad. Man blir ikke lykkeligere av å være tynn <3

Anonymkode: f462c...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjesp. Kverulering er hva jeg kaller det :)

Anonymkode: db394...7f4

Kvereulering?
Protesterer du på at det er uøkonomisk å spise 3 "måltider" i ett?

Hvis du hadde så dårlig råd som du sier at du har, hadde det å ikke overspise til måltidene vært noe du ville tenkt på.

Anonymkode: 94b9a...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina

Spise Fjordland-retter og påstå man har dårlig råd? Artig tråd. Merkelig. 

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skulle jeg gjerne gjort men det er litt vanskelig på en plass med få ansatte som alle er imot kake på jobb.

Anonymkode: db394...7f4

Ser den :) Inviter noen venner eller kjente på middag eller noe, så tømmes det fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvereulering?
Protesterer du på at det er uøkonomisk å spise 3 "måltider" i ett?

Hvis du hadde så dårlig råd som du sier at du har, hadde det å ikke overspise til måltidene vært noe du ville tenkt på.

Anonymkode: 94b9a...319

Gidder du virkelig? :)

 

3 timer siden, Keikolina skrev:

Spise Fjordland-retter og påstå man har dårlig råd? Artig tråd. Merkelig. 

Skal si dere henger dere opp i bagateller. Pluss vrir på alt. Jeg hadde ikke dårlig råd da jeg kjøpte de. Først da det ble ekstra legeregninger.

Men nå har jeg jo fått svar. Mange synes vist det er ok å kaste mat pga livstilsendring og slanking, til tross for dårlig økonomi. Det er egentlig veldig sjokkerende med tanke på hvor mye mat som kastes hver dag. Veldig sjokkerende.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Keikolina skrev:

Spise Fjordland-retter og påstå man har dårlig råd? Artig tråd. Merkelig. 

Så folk med dårlig råd kan ikke spise fjordland? 
De er faktisk på tilbud de også, titt og ofte ser jeg de til under halv pris, når dato merkinga nærmer seg.

Jeg synes det er enda merkeligere å mene at det bare er folk med penger som spiser fjordland.



 

Anonymkode: 901de...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så folk med dårlig råd kan ikke spise fjordland? 
De er faktisk på tilbud de også, titt og ofte ser jeg de til under halv pris, når dato merkinga nærmer seg.

Jeg synes det er enda merkeligere å mene at det bare er folk med penger som spiser fjordland.



 

Anonymkode: 901de...08f

Synes de er dyre selv på tilbud jeg, og jeg har ikke dårlig råd...man får mye rimeligere mat om man lager den selv. Men folk skal få prioritere pengene sine som de vil.

Anonymkode: 4a824...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes de er dyre selv på tilbud jeg, og jeg har ikke dårlig råd...man får mye rimeligere mat om man lager den selv. Men folk skal få prioritere pengene sine som de vil.

Anonymkode: 4a824...426

Enig i at hjemmelaget er både bedre og i de fleste tilfeller billigere. 

Men fjordland til halv pris koster ikke mer enn 20.30 kr pr posjon, og det er jo ikke dyrt. Jeg snakker ikke her om tilbud, jeg presiserte at fjordland var satt ned fordi de nærmet seg best før dato.
Jeg har sett fjordland helt ned i 10 kr på grunn av dette.

Anonymkode: 901de...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på problemstillingen din, TS, en problemstilling som jeg personlig syns er interessant - så tror jeg at jeg ville gjort som deg. Altså spist det. Nå er det en fremmed problemstillling for meg, fordi når jeg kjøper brus/chips/sjokolade så forsvinner det samme dagen, stort sett. Veldig sjeldent sånt er lagervarer i mine skap.

Men jeg syns ikke det er ufornuftig å gjøre som du har gjort. Økonomi er viktig, har man mat så er det bedre å spise den enn å bruke penger man ikke har på annen mat. Selv om maten man har er usunn. Miljøaspektet er også et poeng, det kastes altfor mye mat i dagens Norge, så det å ha en bevisshet rundt det er bra. Jeg tenker og at det har en hensikt å spise seg syk på godis/usunn mat, og kjenne på følelsen av kvalme pga det som en motivasjon for å holde seg til sunnere alternativer senere.

Må også si jeg har blitt litt storøyd forundret over mange av svarene her, snakk om verken å lese det TS tar opp og å tolke alt i aller verste mening. Og man blir mett av en pose potetgull, det er jo også kalorier!

lykke til TS (og så håper jeg du slipper legetime!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gidder du virkelig? :)

 

Skal si dere henger dere opp i bagateller. Pluss vrir på alt. Jeg hadde ikke dårlig råd da jeg kjøpte de. Først da det ble ekstra legeregninger.

Men nå har jeg jo fått svar. Mange synes vist det er ok å kaste mat pga livstilsendring og slanking, til tross for dårlig økonomi. Det er egentlig veldig sjokkerende med tanke på hvor mye mat som kastes hver dag. Veldig sjokkerende.

Anonymkode: db394...7f4

Ja, jeg gidder, fordi jeg skjønner ikke logikken din! :)
Og om du hadde lest svarene du har fått, ville du sett at det er de færreste som synes det er greit å kaste mat.  De aller fleste sier "gi det bort".

Anonymkode: 94b9a...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, regine skrev:

Må også si jeg har blitt litt storøyd forundret over mange av svarene her, snakk om verken å lese det TS tar opp og å tolke alt i aller verste mening. Og man blir mett av en pose potetgull, det er jo også kalorier!

 

Jeg er av de som har reagert på at hun blant annet spiste en hel pose potetgull til lunsj.
Men det jeg reagerte på er det økonomiske aspektet ved det, ikke det ernæringsmessige.

Som jeg har skrevet tidligere, når noen lever på et så stramt budsjett som trådstartere hevder å gjøre, har de ikke økonomi til å spise 3 "måltider" i ett.
Energimessig kunne hun med fordel delt denne posen i 3, og dermed fått den til å vare lenger.

Anonymkode: 94b9a...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er av de som har reagert på at hun blant annet spiste en hel pose potetgull til lunsj.
Men det jeg reagerte på er det økonomiske aspektet ved det, ikke det ernæringsmessige.

Som jeg har skrevet tidligere, når noen lever på et så stramt budsjett som trådstartere hevder å gjøre, har de ikke økonomi til å spise 3 "måltider" i ett.
Energimessig kunne hun med fordel delt denne posen i 3, og dermed fått den til å vare lenger.

Anonymkode: 94b9a...319

eller nei - for du vet ikke hvor stor denne potetgullposen var. Den KAN ha vært av det store slaget, men den kan også ha vært av typen som er under 100g og har rundt 500 kcl. Da er det jo greit nok som 1 måltid, ikke 3 som du mener.

Poenget er at verken du eller jeg vet hvor stor denne posen var. Personlig kan jeg godt spise en potetgullpose (ala tortillachips, sørlandschips ol) i en omgang, men familiestørrelsepose som du tydeligvis sikter til, hadde jeg nok hatt større problemer med. Derfor tolker jeg dette som i en liten/vanlig pose, mens du, som har større magemål for chips enn meg/pleier å kjøpe store poser, ser for deg en familiepose.

Uansett - innlegg som dine er grunnen til at jeg har fnist meg gjennom tråden, fordi det har vært så utrolig mange helt på siden svar/innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei. Ts her. Chipsen det dreide seg om? Det var som Regine sier, en liten pose potetskruer. Det er derfor jeg også har ledd av de totalt bortkastede avsporingene og detaljhysteriet til enkelte. Man må visst skrive nøyaktig antall, mengde og størrelse på alt. Og tro det verste om trådstarter.

 

9 minutter siden, regine skrev:

eller nei - for du vet ikke hvor stor denne potetgullposen var. Den KAN ha vært av det store slaget, men den kan også ha vært av typen som er under 100g og har rundt 500 kcl. Da er det jo greit nok som 1 måltid, ikke 3 som du mener.

Poenget er at verken du eller jeg vet hvor stor denne posen var. Personlig kan jeg godt spise en potetgullpose (ala tortillachips, sørlandschips ol) i en omgang, men familiestørrelsepose som du tydeligvis sikter til, hadde jeg nok hatt større problemer med. Derfor tolker jeg dette som i en liten/vanlig pose, mens du, som har større magemål for chips enn meg/pleier å kjøpe store poser, ser for deg en familiepose.

Uansett - innlegg som dine er grunnen til at jeg har fnist meg gjennom tråden, fordi det har vært så utrolig mange helt på siden svar/innlegg.

Thumbs up!

 

49 minutter siden, regine skrev:

For å svare på problemstillingen din, TS, en problemstilling som jeg personlig syns er interessant - så tror jeg at jeg ville gjort som deg. Altså spist det. Nå er det en fremmed problemstillling for meg, fordi når jeg kjøper brus/chips/sjokolade så forsvinner det samme dagen, stort sett. Veldig sjeldent sånt er lagervarer i mine skap.

Men jeg syns ikke det er ufornuftig å gjøre som du har gjort. Økonomi er viktig, har man mat så er det bedre å spise den enn å bruke penger man ikke har på annen mat. Selv om maten man har er usunn. Miljøaspektet er også et poeng, det kastes altfor mye mat i dagens Norge, så det å ha en bevisshet rundt det er bra. Jeg tenker og at det har en hensikt å spise seg syk på godis/usunn mat, og kjenne på følelsen av kvalme pga det som en motivasjon for å holde seg til sunnere alternativer senere.

Må også si jeg har blitt litt storøyd forundret over mange av svarene her, snakk om verken å lese det TS tar opp og å tolke alt i aller verste mening. Og man blir mett av en pose potetgull, det er jo også kalorier!

lykke til TS (og så håper jeg du slipper legetime!)

Takk! 

 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg gidder, fordi jeg skjønner ikke logikken din! :)
Og om du hadde lest svarene du har fått, ville du sett at det er de færreste som synes det er greit å kaste mat.  De aller fleste sier "gi det bort".

Anonymkode: 94b9a...319

Gi bort eller kaste, det er uansett penger rett ut av vinduet om økonomien er skal denne måneden.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, regine skrev:

, mens du, som har større magemål for chips enn meg/pleier å kjøpe store poser, ser for deg en familiepose.

 

Nå spiser ikke jeg potetgull, og kjøper det aldri, så det var totalt skivebom!

Men hadde jeg spist en pose potetskruer, hadde jeg skrevet det.
Hadde jeg spist en liten pose potetgull (30 g), hadde jeg skrevet det også.

Anonymkode: 94b9a...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spiser ikke jeg potetgull, og kjøper det aldri, så det var totalt skivebom!

Men hadde jeg spist en pose potetskruer, hadde jeg skrevet det.
Hadde jeg spist en liten pose potetgull (30 g), hadde jeg skrevet det også.

Anonymkode: 94b9a...319

Virkelig? Når temaet er økonomi og miljø? 

Må si du overdriver noe voldsomt med denne detaljstyringen din.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spiser ikke jeg potetgull, og kjøper det aldri, så det var totalt skivebom!

Men hadde jeg spist en pose potetskruer, hadde jeg skrevet det.
Hadde jeg spist en liten pose potetgull (30 g), hadde jeg skrevet det også.

Anonymkode: 94b9a...319

Må bare kverulere litt til...... : Du verken kjøper eller spiser potetgull - likevel er du hellig overbevist om at en pose potetgull = 1500 kcl uansett?

Det setter igrunn hele din "potetgullposediskusjon" i et merkelig lys, fordi du jo viser at du egentlig ikke vet hva du snakker om.

og selv tolket jeg altså TS som at hun skrev om en vanlig posestørrelse, noe hun også har bekreftet at var riktig tolkning, selv om hun ikke skrev det i detalj.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...