Gå til innhold

Hva med maten som allerede er i skapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kaida

Jeg synes ikke det er noen synd å kaste usunn mat, jeg vil heller si tvert i mot. Jeg kunne ikke gjort kjøpene ugjort, men jeg kunne velge å ikke gjøre vondt verre for kroppen min.

Om jeg var helt blakk og ikke kunne kjøpe ny mat, ville jeg vurdert energibehovet mitt og spist moderat av de minst usunne tingene (ferdigmiddag el.), og kastet verstingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg påpeker ironien i handlingene hennes. Hun har dårlige prognoser til å lykkes med varig vektnedgang, og derfor bør hun begynne nå, og lage seg vaner og holde seg til dem.

Dette er ikke et dilemma. Dette er som at du etter å ha malt huset hvit finner ut at du har en skvett rødmaling i garasjen, og spør: "Jeg liker ikke å kaste maling, skal jeg male tilbake deler av huset rødt for å male det hvit igjen?" 

Om hun brenner maten ved å hive den i et forbrenninganlegg (ved å dryle det i søpla) eller ved å spise det er rivende likegyldig etisk, i begge tilfeller blir maten kastet, den blir sløst bort. Men hvis hun gjør det ved å spise den blir maten sløst bort OG hun saboterer seg selv fra å nå målet sitt.

Prognosene for varig vektnedgang ved å trø i seg to poser potetgull og vente med å starte til neste uke er 0. Hvis du starter i dag har du 5-8%. Hvorfor velge den første? Prognosene er like dårlige med hjelp, med mindre du snakker kirurgi.

Du trenger ikke motivasjon, du trenger disiplin. Det er umulig å holde seg tynn på motivasjon. TS har ikke engang motivasjon til å begynne i dag.

All forskning viser at positiv forsterkning er bedre enn negativ. TS bør heller gå ned i vekt fort å føle på fordelene.

Hvor foreslår du at man begynner når man ikke har så god disiplin da? Det er ikke bare å skaffe seg disiplin. Noen ganger må man innse at man har sine utfordringer, som mangel på disiplin eller et usunt forhold til mat, og ta tak i problemet derifra. For å oppnå positiv forsterking må man jo først klare å få til noe positivt. Hvilken forsterking har det å ikke greie å komme igang? Ja i en perfekt verden hadde alle vi tjukkaser bare dratt hodet ut av kjøleskapet og løpt en tur, men det gjør vi ikke. Å si at man bare må disiplinere seg og starte i dag har ingen effekt. Det er bare du som forteller hvordan du synes man skal gjøre det, det er ikke å se situasjonen og individet som det er og legge en plan for hva som faktisk kommer til å være realistisk. 

Forøvrig har jo TS sagt at hun spiser opp maten i skapene isteden for å handle inn ny mat i dag. Hun har allerede mat, og velger å heller spise den isteden for å handle mat når det strengt tatt ikke er nødvendig. TS hadde egentlig ikke trengt å handle mat denne uken fordi hun har skapene fulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du klarer å overleve på det sånne selv om du kaster ut chips og bolle. Cola kan du beholde og fjordland. 
Blir du virkelig så mett av chips og bolle? 

Anonymkode: a9fcd...ba2

Det overrasket meg faktisk, men ja. Ikke har jeg vært slapp heller.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg påpeker ironien i handlingene hennes. Hun har dårlige prognoser til å lykkes med varig vektnedgang, og derfor bør hun begynne nå, og lage seg vaner og holde seg til dem.

Dette er ikke et dilemma. Dette er som at du etter å ha malt huset hvit finner ut at du har en skvett rødmaling i garasjen, og spør: "Jeg liker ikke å kaste maling, skal jeg male tilbake deler av huset rødt for å male det hvit igjen?"

Om hun brenner maten ved å hive den i et forbrenninganlegg (ved å dryle det i søpla) eller ved å spise det er rivende likegyldig etisk, i begge tilfeller blir maten kastet, den blir sløst bort. Men hvis hun gjør det ved å spise den blir maten sløst bort OG hun saboterer seg selv fra å nå målet sitt.

Prognosene for varig vektnedgang ved å trø i seg to poser potetgull og vente med å starte til neste uke er 0. Hvis du starter i dag har du 5-8%. Hvorfor velge den første? Prognosene er like dårlige med hjelp, med mindre du snakker kirurgi.

Du trenger ikke motivasjon, du trenger disiplin. Det er umulig å holde seg tynn på motivasjon. TS har ikke engang motivasjon til å begynne i dag.

All forskning viser at positiv forsterkning er bedre enn negativ. TS bør heller gå ned i vekt fort å føle på fordelene.

Er du PT, AmbivalentReaction??? Virker som dette er noe du skikkelig brenner for?? Rene doktoravhandlingene jo.

Anonymkode: 0cfd2...552

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du faktisk ikke vite noe som helst om.

Anonymkode: db394...7f4

Med så mange unnskyldninger og bortforklaringer går man ikke ned i vekt. Mennesker som lyver for seg selv vil ikke oppnå resultater innenfor noe område. TS har lyst å spise godteri og usunn mat og prøver å fine på grunner til å gjøre dette. Handler ikke om penger eller sløsing, TS har lyst å spise usunn mat.

Alternativt kan hun spise to poser potetgull og ingenting annet på en hel dag. Men dersom hun skal spise opp alt hun har av dårlig mat på en dag, så er hun langt over kaloribudsjettet allerede, som allerede er blitt sagt før meg.

Anonymkode: 5e0df...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ambre skrev:

Tror mange i tråden har gått glipp av det poenget her. Om du hadde gitt bort alt i skapene dine måtte du ha brukt penger på å handle denne uken. Det eneste du har gjort er jo å spise det du har i skapet, isteden for å handle nytt denne uken! At alt du hadde i skapene var usunt trenger ikke være relevant for om det er økonomisk lurt. 

Det ble en enten eller, og hensyn til lommeboka her ja. Hadde jeg skrevet at jeg spiser opp det jeg har i skapet, uten å si nøyaktig hva det var, ville alle bare ha applaudert ;)

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen skal jeg forsøke å endre på livsstil, matvaner og slikt. Tidligere har jeg (flaut å innrømme det) kastet alt av "fymat" av verdi på tusener. Den siste uka har jeg derimot spist det, i et forsøk på å renske ut av skapene, være miljøvennlig, og økonomisk. For om jeg kastet all denne usunne maten (boller, is, brus, chips, snop, ferdigmat) ville jeg kastet ca ett-to tusenlapper rett i søpla, og det kjenner jeg at miljøagenten og den økonomiske delen av meg er begynt å reagere veldig på. 

Derfor har jeg spist og spist, og føler meg usunn og feit, trøtt og dvask. Men skapene begynner å tømmes for alt det usunne og planen er å handle inn sunne varer neste gang jeg er på butikken.

Hva gjør dere når valg om livsstilsendring er tatt? Kaster dere alt det usunne slik jeg har gjort tidligere, eller spiser dere opp alt av hensyn til økonomien? Jeg vet fra tidligere slankekurs at kursdeltagere blir bedt om å kaste alt usunt for å ikke bli fristet. Men økonomisk og med tanke på miljøet er det jo hinsides galt. Selv om jeg nå ikke føler meg så veldig på topp er jeg glad for å ikke ha kastet ut penger og belastet miljøet. Bare egen kropp.

Er glad det minker i skapet :)

Anonymkode: db394...7f4

Jeg forstår ikke logikken her. Ok, du vil ikke kaste mat å spise opp maten du har. Helt greit. Men det er da ingen grunn til å stappe i seg masse! mat. Du kan slanke deg på usunn mat også! Så lenge energiforbruk er høyere enn energi inntak. Det er et enkelt energiregnestykke som må gå i minus for at man skal gå ned i vekt. Så bruk av den maten du har der, men spis mindre mat enn du pleier, så supplerer du langsom inn nye sunne matvarer etterhvert som du går tom i skapene. Da kan du få brukt opp maten du har og kan begynne å gå ned i vekt, i dag. Det det bunner ned til er disiplin. Har du ikke disiplin går du ikke ned i vekt enten du nå spiser sunt eller usunt. Kaster mat, eller ikke kaster mat.

Anonymkode: 99104...dd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Hvis du ikke har klart å holde deg tidligere, når du har kastet all drittmaten, så skjønner jeg ikke hvordan det skal bli bedre av å opprettholde søt- og saltsuget i flere uker til før du setter i gang skikkelig .

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg nok heller gitt bort den usunne maten, evt. bare latt den være i skapet og spist litt en gang i blant. Hver gang jeg rydder ut av godteriskapet og finner ut at det er alt for mye rask der jeg aldri kommer til å spise setter jeg det fram på jobb. Da forsvinner det raskt. 

 

Anonymkode: 512fa...143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ambre skrev:

Hvor foreslår du at man begynner når man ikke har så god disiplin da? Det er ikke bare å skaffe seg disiplin. Noen ganger må man innse at man har sine utfordringer, som mangel på disiplin eller et usunt forhold til mat, og ta tak i problemet derifra. For å oppnå positiv forsterking må man jo først klare å få til noe positivt. Hvilken forsterking har det å ikke greie å komme igang? Ja i en perfekt verden hadde alle vi tjukkaser bare dratt hodet ut av kjøleskapet og løpt en tur, men det gjør vi ikke. Å si at man bare må disiplinere seg og starte i dag har ingen effekt. Det er bare du som forteller hvordan du synes man skal gjøre det, det er ikke å se situasjonen og individet som det er og legge en plan for hva som faktisk kommer til å være realistisk. 

Forøvrig har jo TS sagt at hun spiser opp maten i skapene isteden for å handle inn ny mat i dag. Hun har allerede mat, og velger å heller spise den isteden for å handle mat når det strengt tatt ikke er nødvendig. TS hadde egentlig ikke trengt å handle mat denne uken fordi hun har skapene fulle. 

Displin lærer man. Det handler om å gjøre noe, ikke fordi du vil eller har lyst. Jeg pusser tennene om morgenen, jeg våkner aldri å vurderer: "Skal jeg pusse tennene i dag? Gidder jeg virkelig?". Det er en vane. Jeg kan ikke huske å ha stilt spørsmål med denne vanen. 

Kosthold fungerer på akkurat samme måten. Få inn vanene, du gjør ikke dette fordi du vil bli tynn, du bare gjør det. Sjekk næringsinnholdet, regn ut kalorier og noter det ned. Hver gang du spiser noe tar du opp appen og noterer det. Før du bestemmer deg for å spise vurderer du om du har kalorier igjen (akkurat som fattige sjekker om de har penger på kortet eller i lommeboken før de kjøper seg noe).

Du foreslår å utsette å komme i gang til etter all maten er spist opp. Det passer aldri å begynne å slanke seg, det passer aldri å slutte å røyke, og det passer aldri å slutte å drikke. Det er alltid en fest, en lang dag eller en bra dag der man fortjener en ostekake, en røyk og en flaske vodka. Jeg har lyst til å si at å starte med å sabotere seg selv er en dårlig start, men vet du hva? Det er ikke en start en gang, det er et tilbakesteg.

TS kan jo bare spise moderate mengder med maten hun har da. Du kan fint spise 1300 kalorier med potetgull og fortsatt gå ned i vekt.

En kompis sa noe genialt til meg en gang: "Du må jogge annenhver dag, selv om du er bakfull, hvis du ikke jogger når du er bakfull gjør du det aldri." Dette er så nøyaktig og genialt. Hvis du hopper over en dag, så funker det ikke. Du gjør det fordi det er det du gjør. Som å pusse tenner, jeg velger ikke å pusse tenner, jeg vurderer ikke om jeg har tid eller energi til å gjøre det, jeg gjør det bare. På samme måte fungerer kosthold, og trening. JUST DO IT!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikken din er litt hullete, ts. 

Du hadde allerede kjøpt og betalt bollene/chipsen. For økonomien sin del er det revnende likegyldig om du spiser det opp eller hivet det, så lenge det er snakk om "mat" du ikke må erstatte med noe annet. Chips er ikke noe man spiser for å bli mett. Hadde det vært slik at du måtte kjøpe inn noe annet for å erstatte det du hiver (for eksempel om du hadde kastet mat som ville hodt deg mett), hadde det vært å kaste penger. Men når det er snakk om å hive noe som du IKKE trenger å erstatte er det tullete å tro at du taper noe økonomisk på å kaste det. 

Jeg kastet to marsipangriser etter jul senest i helgen. Man blir ikke mett av to små marsipangriser. Det var ikke som om jeg da måtte kjøpe inn ny mat for å erstatte dem. Det ville altså vært revnende likegyldig om jeg kastet dem eller spiste dem. 

Anonymkode: 2d7e7...046

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hactar skrev:

Nå er jeg sikkert dum, men hva er det som hindrer deg i å kjøpe mer dårlig mat denne gangen? Hva er forskjellen på å la det usunne ligge i skapet mens du starter ny livsstil, og å spise opp alt, starte ny livsstil og så kjøpe mer dårlig mat etterpå?

Jeg skjønner den dårlige maten er lettere tilgjengelig om du ikke kvitter deg med den, men om du nå etter en stund på sunn livsstil erfaringsmessig likevel kjøper mer dårlig mat, ender du da ikke bare opp med å ha spist ekstra mye dårlig mat siden du spiste opp lageret før du startet på det sunne kostholdet?

Fordi jeg har bestemt meg for å leve slik jeg egentlig vil. Jeg har vært der før, jeg har klart det før, så den følelsen av bestemthet kjenner jeg igjen. Tidligere ville jeg følt meg grusomt ekkel på å vite at jeg hadde spist dette. Men denne gangen kjennes det helt ok.

 

Pluss at jeg faktisk ikke hadde noe valg med tanke på økonomien.

Anonymkode: db394...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spist det som faktisk var middager og skikkelig mat, men spedd inn i ett bedre kosthold mens du bevistgjør deg på innholdet på disse. Les ingridienslista nøye, sjekk ut kalorier, salt sukkerinnhold i maten. Finn ut hva de forskjellige e-stoffene er osv...

Alt av godteri/ikke skikkelig mat kan du gi bort eller kaste. Men på de også ville jeg gjort det til en del av prosessen å kvitte meg med det å faktisk undersøke hva det inneholder. Skriv det ned i en notatbok som du kan sjekke senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du PT, AmbivalentReaction??? Virker som dette er noe du skikkelig brenner for?? Rene doktoravhandlingene jo.

Anonymkode: 0cfd2...552

Nei og ja. 

Jeg er ikke så glad i PTer, de foreslår så mye teit. Som å bruke Smith-maskin.

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har bestemt meg for å leve slik jeg egentlig vil. Jeg har vært der før, jeg har klart det før, så den følelsen av bestemthet kjenner jeg igjen. Tidligere ville jeg følt meg grusomt ekkel på å vite at jeg hadde spist dette. Men denne gangen kjennes det helt ok.

 

Pluss at jeg faktisk ikke hadde noe valg med tanke på økonomien.

Anonymkode: db394...7f4

Du har et valg, spis 1300 kalorier om dagen allerede nå. Spiller ingen rolle om du spiser melis eller chia-frø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med så mange unnskyldninger og bortforklaringer går man ikke ned i vekt. Mennesker som lyver for seg selv vil ikke oppnå resultater innenfor noe område. TS har lyst å spise godteri og usunn mat og prøver å fine på grunner til å gjøre dette. Handler ikke om penger eller sløsing, TS har lyst å spise usunn mat.

Alternativt kan hun spise to poser potetgull og ingenting annet på en hel dag. Men dersom hun skal spise opp alt hun har av dårlig mat på en dag, så er hun langt over kaloribudsjettet allerede, som allerede er blitt sagt før meg.

Anonymkode: 5e0df...4cf

Haha, ikke på en dag, men fordelt over to uker. 

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for å gi bort, uavhengig av økonomi. Noen ville kanskje blitt uhyre glad for disse usunne matvarene, fordi det er en "luksus" de sjeldent får smake. Jeg mener det ville vært bedre enn at du stapper i deg bare fordi det har kostet deg penger, og du er såpass gjerrig at du ikke vil dele med deg.

Jeg tror neppe du vil merke at de 1-2000 er borte - annet enn på kroppen og i sinnet. Sånn økonomisk så er dette snop du allerede har kjøpt, og ikke trengt å spise (før nå...). 

Å kalle deg selv en søppelbøtte (og at du like så godt kan hive innpå med mer søppel av den grunn), tyder på at du mentalt ikke er klar for en kostholdsendring. Beklager at jeg sier det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har bestemt meg for å leve slik jeg egentlig vil. Jeg har vært der før, jeg har klart det før, så den følelsen av bestemthet kjenner jeg igjen. Tidligere ville jeg følt meg grusomt ekkel på å vite at jeg hadde spist dette. Men denne gangen kjennes det helt ok.

 

Pluss at jeg faktisk ikke hadde noe valg med tanke på økonomien.

Anonymkode: db394...7f4

Ok, da er jeg med:) Jeg tenker forsåvidt at det er av mindre betydning hva du gjør med det som allerede er i skapet, bare du vet hvordan du hindrer å falle for fristelsen å handle mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke logikken her. Ok, du vil ikke kaste mat å spise opp maten du har. Helt greit. Men det er da ingen grunn til å stappe i seg masse! mat. Du kan slanke deg på usunn mat også! Så lenge energiforbruk er høyere enn energi inntak. Det er et enkelt energiregnestykke som må gå i minus for at man skal gå ned i vekt. Så bruk av den maten du har der, men spis mindre mat enn du pleier, så supplerer du langsom inn nye sunne matvarer etterhvert som du går tom i skapene. Da kan du få brukt opp maten du har og kan begynne å gå ned i vekt, i dag. Det det bunner ned til er disiplin. Har du ikke disiplin går du ikke ned i vekt enten du nå spiser sunt eller usunt. Kaster mat, eller ikke kaster mat.

Anonymkode: 99104...dd0

Ok kanskje noe feil valg av måten å uttrykke meg på. Men jeg har altså spist jevnlige måltider i en og en halv uke mer nøyaktig. At de består av alt jeg har i skapet, og jeg har ramset opp hva jeg har, så er du vel at jeg ikke utelukkende har spist is, boller og brus 24/7? Herregud da hadde jeg vært på sykehuset med sprukken tarm tror jeg.

Anonymkode: db394...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Raindrops skrev:

Hvis du ikke har klart å holde deg tidligere, når du har kastet all drittmaten, så skjønner jeg ikke hvordan det skal bli bedre av å opprettholde søt- og saltsuget i flere uker til før du setter i gang skikkelig .

Jeg har bare usunne matvarer til maks to dager nå  Så er det bare sunne saker igjen :)

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede svart på temaet. Dessuten, hvorfor tror du jeg ikke nyter når jeg først spiser det?

Anonymkode: db394...7f4

Du skriver i H.I at du føler deg "usunn, feit, trøtt og dvask" (dine ord) så antok derfor at du ikke kosa deg med maten om det var følelsen du satt igjen med. Men så feil kunne man ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...