Gå til innhold

Hva med maten som allerede er i skapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Igjen skal jeg forsøke å endre på livsstil, matvaner og slikt. Tidligere har jeg (flaut å innrømme det) kastet alt av "fymat" av verdi på tusener. Den siste uka har jeg derimot spist det, i et forsøk på å renske ut av skapene, være miljøvennlig, og økonomisk. For om jeg kastet all denne usunne maten (boller, is, brus, chips, snop, ferdigmat) ville jeg kastet ca ett-to tusenlapper rett i søpla, og det kjenner jeg at miljøagenten og den økonomiske delen av meg er begynt å reagere veldig på. 

Derfor har jeg spist og spist, og føler meg usunn og feit, trøtt og dvask. Men skapene begynner å tømmes for alt det usunne og planen er å handle inn sunne varer neste gang jeg er på butikken.

Hva gjør dere når valg om livsstilsendring er tatt? Kaster dere alt det usunne slik jeg har gjort tidligere, eller spiser dere opp alt av hensyn til økonomien? Jeg vet fra tidligere slankekurs at kursdeltagere blir bedt om å kaste alt usunt for å ikke bli fristet. Men økonomisk og med tanke på miljøet er det jo hinsides galt. Selv om jeg nå ikke føler meg så veldig på topp er jeg glad for å ikke ha kastet ut penger og belastet miljøet. Bare egen kropp.

Er glad det minker i skapet :)

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen skal jeg forsøke å endre på livsstil, matvaner og slikt. Tidligere har jeg (flaut å innrømme det) kastet alt av "fymat" av verdi på tusener. Den siste uka har jeg derimot spist det, i et forsøk på å renske ut av skapene, være miljøvennlig, og økonomisk. For om jeg kastet all denne usunne maten (boller, is, brus, chips, snop, ferdigmat) ville jeg kastet ca ett-to tusenlapper rett i søpla, og det kjenner jeg at miljøagenten og den økonomiske delen av meg er begynt å reagere veldig på. 

Derfor har jeg spist og spist, og føler meg usunn og feit, trøtt og dvask. Men skapene begynner å tømmes for alt det usunne og planen er å handle inn sunne varer neste gang jeg er på butikken.

Hva gjør dere når valg om livsstilsendring er tatt? Kaster dere alt det usunne slik jeg har gjort tidligere, eller spiser dere opp alt av hensyn til økonomien? Jeg vet fra tidligere slankekurs at kursdeltagere blir bedt om å kaste alt usunt for å ikke bli fristet. Men økonomisk og med tanke på miljøet er det jo hinsides galt. Selv om jeg nå ikke føler meg så veldig på topp er jeg glad for å ikke ha kastet ut penger og belastet miljøet. Bare egen kropp.

Er glad det minker i skapet :)

Anonymkode: db394...7f4

Man gir det bort.

Anonymkode: e8047...a17

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga maten til "hjelp oss å hjelpe", så ga de den videre til noen som trengte den. 

Anonymkode: c3d30...5bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var så dumt å spise det opp jeg! Er imot å kaste mat, og det er ikke alltid såå greit å gi det bort heller. Kanskje kjenner man ingen som spiser så mye usunt, eller så er det dårlig gjort å gi det til noen andre som er svake for søtsaker og da ender opp med å spise alt sammen. Dessuten så kan det være lettere å begynne et nytt og bedre liv når man har spist seg skikkelig lei på drittmat. Nå føler du deg jo elendig etter å ha spist alt sammen, frister det ikke litt mer å gå over til sunn mat nå? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man gir det bort.

Anonymkode: e8047...a17

 

Nei, det har jeg ikke økonomi til.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 spenn i godteri? Jeg synes ideen om å spise det er totalt fjottete, resultatet da blir jo bare at du skader kroppen og sløser bort mat. Om du skyller det ned i do direkte eller spiser det først er da rivende likegyldig, uansett blir maten sløst bort. Du kan jo låse det inne og gi det til unger på Halloween. 

1 minutt siden, ambre skrev:

Synes ikke det var så dumt å spise det opp jeg! Er imot å kaste mat, og det er ikke alltid såå greit å gi det bort heller. Kanskje kjenner man ingen som spiser så mye usunt, eller så er det dårlig gjort å gi det til noen andre som er svake for søtsaker og da ender opp med å spise alt sammen. Dessuten så kan det være lettere å begynne et nytt og bedre liv når man har spist seg skikkelig lei på drittmat. Nå føler du deg jo elendig etter å ha spist alt sammen, frister det ikke litt mer å gå over til sunn mat nå? 

Alltid start en slankekur med en ostekake og en dag på McDonalds.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ga maten til "hjelp oss å hjelpe", så ga de den videre til noen som trengte den. 

Anonymkode: c3d30...5bc

Det gjorde jeg da jeg innså at enkelte matvarer ikke var bra for magen min. Altså, ikke usunt nødvendigvis. De ble så glade for både tørrvarer, frysevarer og kjølevarer. Syns flere burde gjøre dette! 

Anonymkode: 77796...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ambre skrev:

Synes ikke det var så dumt å spise det opp jeg! Er imot å kaste mat, og det er ikke alltid såå greit å gi det bort heller. Kanskje kjenner man ingen som spiser så mye usunt, eller så er det dårlig gjort å gi det til noen andre som er svake for søtsaker og da ender opp med å spise alt sammen. Dessuten så kan det være lettere å begynne et nytt og bedre liv når man har spist seg skikkelig lei på drittmat. Nå føler du deg jo elendig etter å ha spist alt sammen, frister det ikke litt mer å gå over til sunn mat nå? 

Jo, nettopp! De rundt meg vil spise sunt, og jeg syns ikke noe om å gi bort us, boller, brus, snop osv. Kun ferdigrettene kunne kanskje vært gitt bort, men de er jo nesten nøytrale middager for meg selv.

Haha jo jeg føler meg ganske mettet på usunne saker nå :)

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jo, nettopp! De rundt meg vil spise sunt, og jeg syns ikke noe om å gi bort us, boller, brus, snop osv. Kun ferdigrettene kunne kanskje vært gitt bort, men de er jo nesten nøytrale middager for meg selv.

Haha jo jeg føler meg ganske mettet på usunne saker nå :)

Anonymkode: db394...7f4

Bare hold fast på hvordan den føltes å ha spist all dritten, når du får lyst på usunt igjen senere kan du heller fokusere på hvor dårlig du følte deg etterpå - isteden for å la seg friste av hvor godt det smaker når man spiser usunt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

2000 spenn i godteri? Jeg synes ideen om å spise det er totalt fjottete, resultatet da blir jo bare at du skader kroppen og sløser bort mat. Om du skyller det ned i do direkte eller spiser det først er da rivende likegyldig, uansett blir maten sløst bort. Du kan jo låse det inne og gi det til unger på Halloween. 

Alltid start en slankekur med en ostekake og en dag på McDonalds.

Du mener jeg skal ha alt dette liggende til Halloween og gi unger i området usunne matvarer UTGÅTT på dato...?? Pluss ha fristelser liggende og ødelegge hele prosjektet mitt? 

Nei, jeg har lest dine råd tidligere, og de er ikke verdt å lytte til. Dessuten, det siste du skrev der motsier du deg selv.

Anonymkode: db394...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

2000 spenn i godteri? Jeg synes ideen om å spise det er totalt fjottete, resultatet da blir jo bare at du skader kroppen og sløser bort mat. Om du skyller det ned i do direkte eller spiser det først er da rivende likegyldig, uansett blir maten sløst bort. Du kan jo låse det inne og gi det til unger på Halloween. 

Alltid start en slankekur med en ostekake og en dag på McDonalds.

Sett bortifra at det er sløsende, så mener jeg fortsatt at det kan være motiverende å kjenne på hvor dårlig man blir av å ha spist skikkelig mye dritt. Det som er avgjørende er jo hva man gjør videre. Når man spiser usunt hele tiden føler man seg jo også ganske slapp og dårlig hele tiden og blir vant til det, å kjenne på en litt ekstrem versjon av hva det gjør mot kroppen kan jo gjøre det lettere å ønske å ikke ha det sånn lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ambre skrev:

Bare hold fast på hvordan den føltes å ha spist all dritten, når du får lyst på usunt igjen senere kan du heller fokusere på hvor dårlig du følte deg etterpå - isteden for å la seg friste av hvor godt det smaker når man spiser usunt. 

Det skal jeg :)

Også deilig å vite at jeg har spart penger ved å starte slik.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri kastet bort så mye penger på usunn mat, men søppel skal i søppeldunken. Ser ikke helt på det likt som å kaste mat. Er du en søppeldunk ts, eller er du en person? Hvordan behandler du kroppen din? kast all driten og aldri gjør det igjen.

- Aldri dra til butikken på tom mage
- Aldri kjøp mer enn EN usunn ting om gangen
- Sørg for å være mett. Spis fiber, brødmat, havre, frukt og grønt. Spis laks og torsk og kylling. 

Anonymkode: a9fcd...ba2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener jeg skal ha alt dette liggende til Halloween og gi unger i området usunne matvarer UTGÅTT på dato...?? Pluss ha fristelser liggende og ødelegge hele prosjektet mitt? 

Nei, jeg har lest dine råd tidligere, og de er ikke verdt å lytte til. Dessuten, det siste du skrev der motsier du deg selv.

Anonymkode: db394...7f4

Varer ikke potetgull og slikt fryktelig lenge? Jeg får dessverre ikke lov til å oppfordre deg til å gi barn bedervet mat (det bryter vel mot reglene mot helsefarlig råd og oppfordring til lovbrudd) men så lenge det er best før og ikke siste forbruksdag kan det trygt spises. Mesteparten av søppelmat bruker best før datoer, og varer lenge over den datoen. 

Jeg regner med du har butikker i nærområde, du trenger disiplin selv om snopet er 200 meter lengre unna deg. 

Man skulle nesten trodd jeg var sarkastisk, men det skulle du vel aldri trodd om meg.

7 minutter siden, ambre skrev:

Sett bortifra at det er sløsende, så mener jeg fortsatt at det kan være motiverende å kjenne på hvor dårlig man blir av å ha spist skikkelig mye dritt. Det som er avgjørende er jo hva man gjør videre. Når man spiser usunt hele tiden føler man seg jo også ganske slapp og dårlig hele tiden og blir vant til det, å kjenne på en litt ekstrem versjon av hva det gjør mot kroppen kan jo gjøre det lettere å ønske å ikke ha det sånn lenger. 

Jeg tror kanskje dette er et helseskadelig råd. Jeg anbefaler heller at man jogger seg en tur eller tar seg en svømmetur (gjerne i havet), slik at man føler seg bedre. Det sjeldent hensiktsmessig å selvskade seg selv for å bli motivert til å være bedre.

Ville du anbefalt en alkoholiker å drikke en kasse øl og en flaske vodka før hen sluttet? Anbefalt en røyker om å kjøpe en hel kartong og røyke 4 pakker om dagen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg :)

Også deilig å vite at jeg har spart penger ved å starte slik.

Anonymkode: db394...7f4

Nå rasjonaliserer du bare å utsette prosjektet ditt. Dette handler ikke om penger, dette handler om at du vil gomle i deg mer godteri. 

Du sparer ikke penger ved å angripe helsen med overflødig mat. Det blir som å prøve å spare penger ved å fylle på bensin etter at tanken blir full, du får bare bukser og bil som er dekket med diesel og så må du gå rundt å lukte bensinstasjon i tre dager. Tanken din er full, å fylle på ekstra er sløsing, på akkurat samme måte som å kaste noe. Forskjellen med dieselen er at den iallefall bare renner ut i en elv eller noe, mens ditt overflødige drivstoff blir lagret som fett som ødelegger livskvalitet og skader deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Sier meg enig med @ambivalentReaction Det er like mye "sløsing" on du spiser det når du føler deg ille av å spise det, du betaler jo da for å føle deg jævlig. Gi det bort til noen i familien med barn og be dem kose seg? eller kast det. Dont get me wrong; jeg betaler gjerne for selvskading iform av sjokkis, fete oster og vin, men da nyter jeg det jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg aldri kastet bort så mye penger på usunn mat, men søppel skal i søppeldunken. Ser ikke helt på det likt som å kaste mat. Er du en søppeldunk ts, eller er du en person? Hvordan behandler du kroppen din? kast all driten og aldri gjør det igjen.

- Aldri dra til butikken på tom mage
- Aldri kjøp mer enn EN usunn ting om gangen
- Sørg for å være mett. Spis fiber, brødmat, havre, frukt og grønt. Spis laks og torsk og kylling. 

Anonymkode: a9fcd...ba2

Jeg har virkelig ikke råd til å kaste dette. Rent økonomisk ville jeg gått i underskudd denne mnd om jeg bare kastet det pga betrakte meg selv som: er jeg søppelbøtte? Er jo allerede søppelbøtte så hvorfor ikke slå flere fluer i en smekk. Riktignok er det kjøpt gjennom uvetige impulsshopping, men å kaste det? Nei. Nå er det spist, jeg har levd på det i en hel uke og det går greit. Har kun 1 flaske cola zero, 1 pose chips, en bolle, og 2 pk fjordland igjen. Resten i skapet er pasta, grønnsaker, kylling, karbonadedeig, løk, hvitløk, bønner på boks, ananas på boks, pepperoni (egentlig usunt?) nøkkelost, frosne grove bagetter, egg, bær, sitron, fisk, ja, slike ting.

Anonymkode: db394...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg :)

Også deilig å vite at jeg har spart penger ved å starte slik.

Anonymkode: db394...7f4

Haha, fyfaen.. Seriøst?!

Anonymkode: 00146...472

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg :)

Også deilig å vite at jeg har spart penger ved å starte slik.

Anonymkode: db394...7f4

Du har ikke spart et rødt øre på det, mtp. at du allerede har brukt masse tusen på godteri. Det gagner deg heller ikke, det er ikke sunt å spise store mengder godteri. Hadde heller gitt det bort til venner, så slapp du å gomle i deg søppelet som du har så lyst til å bli kvitt. 

Anonymkode: 00146...472

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Og p.s; når du spiser masse dritt for å ikke kaste det, vil jo de første to ukene av sunnhet gå med til å komme tilbake til der du var før søppelspisinga..ergo; veldig demotiverende og unødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...