Gå til innhold

Mørke gener på sunnmøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at der er en del mørke gener på sunnmøre, man kan se det spesielt på øyene og søre sunnmøre,

folk med mørkt hår og brune øyne og litt gylne i huda. 
På min manns side er det flere som er sånn også, de vet ikke selv om noen "spanjoler" eller lignende bak i slekta,

men jeg syns enkelte i hans familie ser spanske ut, rett og slett, og hun ene ble tatt for å være spanjol da hun var i Spania en sommer.
De blir lett brune, og soler de seg mye, så ser de virkelig brune ut, ser absolutt ikke norsk ut.

Jeg hadde en jente i klassen min også som var sånn "brun" og hun fortalte at hun hadde en portugisk oldefar som hadde vært innom øya da han var sjømann.... 

Mange ungjenter lot seg nok sjarmere av portugiske og spanske sjøfolk da de kom på sunnmøre og nordmøre pga klippfisken, 

og der har også vært en del forlis.

Leste litt om denne diskusjonen her http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=81305

Har dere noen peiling på dette? Kanskje flere som mistenker de har en spansk oldefar? :D

Anonymkode: 7d75d...98d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at der er en del mørke gener på sunnmøre, man kan se det spesielt på øyene og søre sunnmøre,

folk med mørkt hår og brune øyne og litt gylne i huda. 
På min manns side er det flere som er sånn også, de vet ikke selv om noen "spanjoler" eller lignende bak i slekta,

men jeg syns enkelte i hans familie ser spanske ut, rett og slett, og hun ene ble tatt for å være spanjol da hun var i Spania en sommer.
De blir lett brune, og soler de seg mye, så ser de virkelig brune ut, ser absolutt ikke norsk ut.

Jeg hadde en jente i klassen min også som var sånn "brun" og hun fortalte at hun hadde en portugisk oldefar som hadde vært innom øya da han var sjømann.... 

Mange ungjenter lot seg nok sjarmere av portugiske og spanske sjøfolk da de kom på sunnmøre og nordmøre pga klippfisken, 

og der har også vært en del forlis.

Leste litt om denne diskusjonen her http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=81305

Har dere noen peiling på dette? Kanskje flere som mistenker de har en spansk oldefar? :D

Anonymkode: 7d75d...98d

Noe annet jeg har lagt merke til, er at i Sverige er det mange flere naturlige blondiner enn i Norge. Her i Norge er vi ganske utvannet, særlig på kysten, og mange velger å bleke/stripe håret for å få det platina, i Sverige ser jeg mer naturlig lysblondt....

og der er det naturligvis ikke så mange forliste sjøfolk, de har jo kyststripe da men.... :D


Vel, nå i disse dager er det jo mer og mer blanding, 

men dette er sånne som har kun norske slektninger i moderne tid (ikke noe blanding pga moderne innvandring) - som kanskje ikke vet hvem oldefar/tippoldefar var. Ja, det var sjelden det var en spansk oldemor - 

noen var kanskje utro også med spanske sjøfolk mens mannen var til sjøs... 

og den gang var det skam å ha sex utenfor ekteskap i tillegg,

så sine spanske/portugiske erobrere ble det kanskje holdt tyst om.

Anonymkode: 7d75d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har vi den indoeuropeiske diskusjonen.... 

vi stammer fra arabia og india, kan de mørke genene ha gått igjen på sunnmøre? 
Og har skandinavere felles stamfar som var indisk albino? Som måtte utvandre nordover der det var mindre mat og hardere forhold pga han ikke var godkjent? Vi ser jo til og med hos sauer, at de svarte sauene blir utstøtt...(morsauen har hatt seg med en villsau) og ofte vil ikke mora gi han melk engang...

og slik var det kanskje med oss mennesker da vi var "huleboere", skilte noen seg ut, ble de utstøtt...

men så var denne albinostamfaren et stabeist, han traff på en kone på veien, trolig i mongolia, de fikk barn og de vandret videre nordover, de lærte seg å spise kjøtt og ble sterke, de kledde seg i skinn for å holde varmen, de lærte å gjøre opp ild...

menneskearten har overlevd pga sitt intellekt og gode fysikk.

Denne sterke rasen spredte seg videre i nordeuropa og skandinavia, 

så kom vikingtiden, store sterke karer - robuste som tålte all slags vær og vind, herjet og røvet og fikk kunskap fra europa pga sine plyndringer. Hadde det ikke vært for vikingene, hadde kristendommen kommet enda senere til Skandinavia...

og det ble med det også slutt på plyndringen... og vi ble et fredelig folkeslag. (ja, de som ikke lot seg kristne ble jo halshugd).

 

 

Anonymkode: 7d75d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mørkhårede sunnmøringer her som mistenker de har spansk blod i årene? 

Anonymkode: 7d75d...98d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk eller blond, rødhåret eller blanding - samma det. Det er uansett de ekle mennene sin feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del mørke mennesker langs kysten. Muligens søreuropeiske sjømenn hadde en finger med i spillet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Gorgonzola skrev:

Mørk eller blond, rødhåret eller blanding - samma det. Det er uansett de ekle mennene sin feil. 

Jeg trodde det var kvinnene sin feil, der de lot seg blende av fine manerer, brokadevester og spansk fyrrighet når gubbene var ute på fiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Silfen skrev:

Er en del mørke mennesker langs kysten. Muligens søreuropeiske sjømenn hadde en finger med i spillet?

En finger? 

Prøv igjen ;)

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fotosyntesen skrev:

Jeg trodde det var kvinnene sin feil, der de lot seg blende av fine manerer, brokadevester og spansk fyrrighet når gubbene var ute på fiske.

:nei: Kvinner er, som kjent, forsvarsløse viljeløse porselensfigurer som ikke kan stilles til ansvar, ikke her heller ;)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gorgonzola skrev:

Mørk eller blond, rødhåret eller blanding - samma det. Det er uansett de ekle mennene sin feil. 

At du gidder. :dry:

Anonymkode: 15ffb...75f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gorgonzola skrev:

:nei: Kvinner er, som kjent, forsvarsløse viljeløse porselensfigurer som ikke kan stilles til ansvar, ikke her heller ;)

 

Ok. Blame it on the boogie:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare på Sunnmøre, men også flere andre steder på Vestlandet er det mange med spansk/portugisisk blod. Det er ikke bare en myte. Fiskerne fra Portugal og Spania i gamle, gamle dager kom til byer som Bergen og Ålesund og hadde et eventyr - eller giftet seg med - noen av de lokale jentene. I Bergen er det også veldig mange av tysk avstamning pga hansatiden. Derav alle de tyske etternavnene.

Anonymkode: d9a69...6b8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn i min familie på mammas side av familien, men det er Sunnfjord og ikke Sunnmøre. Sikkert ganske vanlig langs kysten.

Flere i familien er veldig mørke og kan bli tatt for å være spanske om sommeren. Jeg synes ikke jeg ser så mange naturlig blonde her på Vestlandet,men når jeg snakker med folk i utlandet så tror de alltid at alle er blonde og har blå øyne. Det stemmer i hvert fall ikke her :) Hadde uansett vært interessant å få vite mer om slekta lenger bakover.

 

 

Anonymkode: b2138...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Gorgonzola skrev:

:nei: Kvinner er, som kjent, forsvarsløse viljeløse porselensfigurer som ikke kan stilles til ansvar, ikke her heller ;)

 

Kan du ikke bare diskutere tema istedenfor for å gnåle om dette her også? Finnes nok av andre tråder å sutre og synes synd på seg selv. Blir ganske lei av at alt skal handle om menn vs kvinner og her har ikke noen nevnt det med et ord engang før du kommer å ødelegger hele tråden.

Anonymkode: b2138...ebe

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra sunnmøre, men er blond og blåøyd :) Hadde hvitt hår da jeg var liten, men nå er det blitt mer mørkeblondt/gyllenblondt og øynene ser mer grønngråblåaktig ut, de var klarere blå da jeg var mindre. 

Mon tro om det er noen samer også på sunnmøre, kjenner noen som har litt samiske trekk... 

små , smale øyne, høye kinnbein.

Anonymkode: 7d75d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener på at vi har noe spanskeblod i slekta på morssiden :) nord/midtvestlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra sunnmøre, men er blond og blåøyd :) Hadde hvitt hår da jeg var liten, men nå er det blitt mer mørkeblondt/gyllenblondt og øynene ser mer grønngråblåaktig ut, de var klarere blå da jeg var mindre. 

Mon tro om det er noen samer også på sunnmøre, kjenner noen som har litt samiske trekk... 

små , smale øyne, høye kinnbein.

Anonymkode: 7d75d...98d

De "samiske trekkene" kan man også se i folk fra Russland, Grønnland og Færøyene😉 og de plassene ble hyppig besøkt av de sunnmmørske fiskebåtene.

Jeg kjenner flere sunnmøringer som ser ut som spanjoler, men vet bare av en familie der tippoldemoren er spansk eller portugisisk.

Anonymkode: 99617...2ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Interessant tråd, selv om jeg ikke har noen slektninger fra Sunnmøre. Hvis det kommer av utroskap, så lurer jeg på hvordan de forklarte at det ene barnet var mørkt hvis mor og far var lyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver dere å si at de sunnmørske kvinnene var løse på tråden og skrevet med beina for noen degoser som kom sjøveien? Regner med dette var tider med trange kår. Mens spanjakker og portugisere var velstående, så spriket vel de sunnmørske tausene for en sølvpenge eller to?

Anonymkode: e82ee...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ofte spurt om jeg er "helt norsk".  Har ganske mørke trekk. Begge mine foreldre er fra nordvestlandet, og spesielt morfar ser veldig søreuropeisk ut. Så at det ligger noe portugisisk eller spansktblod i årene er det liten tvil om. Hadde vært gøy å vite litt mer om våre forfedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...