Gå til innhold

Mørke gener på sunnmøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 25.3.2016 at 20.16, AnonymBruker skrev:

Etter hva jeg har lest meg til stammer de fleste mørke genene fra treller/slaver som Vikingene tok med seg hjem, etterhvert ble det også handelsreisendeblod i miksen. Det samme gjelder de rødhårede genene, som kom fra Irland og Skottland, og som det er desidert mest av på Vest-/Nordvestlandet. At Vestkysten med sine handelsruter fikk en annen variasjon av gener enn Østlandet er jo ganske naturlig.

Anonymkode: e187d...12d

Moderne gentester har vist at de mørke genene på vestlandet stammer helt tilbake til folkevandringstiden. Det har selvsagt vært både treller og sjøfolk, men ikke i så stor grad at det har påvirket genpoolen i noe særlig omfang. Genet for rødt hår derimot stammer fra Irland under vikingtiden, men ikke bare via treller, det var også ekteskap. 

Anonymkode: 61e98...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde det var en kjent sak at folk fra spesielt "Nordmøre" m/omegn var mye mørkere enn gjennomsnittet pga spanjoler/portugisere. Selv har jeg en italiensk oldefar som bosatte seg i Finnmark, og hans sønn - min bestefar så ut som en klassisk italiener - mørkebrun hud og tykt grått hår. Han lignet faktisk på skuespilleren Frank Vincent. Alle deres barn hadde mørkt hår inkludert min mor. Selv hadde jeg blondt hår (takket være far) frem til tenårene, men har gradvis fått brunere/mørkere hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese gjennom denne tråden nettopp fordi dette gjelder samboeren min og morsiden hans. De er fra Sunnmøre, og mange er veldig mørke - visstnok pga portugisiske gener! Samboer har mørkt hår, gylden hud og grønne øyne. Selv er jeg fra innlandet, og slekta mi på både mor og farssiden er veldig lyse. Selv er jeg blond med blå øyne. 

Anonymkode: 90e2e...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest simsam
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt å lese gjennom denne tråden nettopp fordi dette gjelder samboeren min og morsiden hans. De er fra Sunnmøre, og mange er veldig mørke - visstnok pga portugisiske gener! Samboer har mørkt hår, gylden hud og grønne øyne. Selv er jeg fra innlandet, og slekta mi på både mor og farssiden er veldig lyse. Selv er jeg blond med blå øyne. 

Anonymkode: 90e2e...b50

Artig :)

Noen naboer av meg er 1/4 italienere, faren til faren er fra Italia .) Sønnene ser så pene ut, gylne i huda og mørkbrunt hår og brungrønne øyne :) Jeg håper en av de blir min svigersønn i fremtida haha, da får jeg pene barnebarn :)


Syns det er spennende med litt blanding jeg... 

På min manns side er det mange som er ganske mørke, det er spesielt på hans mors side, mannen min er kanskje den lyseste av de alle. Ene datteren min har arvet de mørke trekkene derfra. 

De vet jo ikke noe selv om sitt opphav, men de er fra fjordstrøkene her, så det kan jo være at det fra gammelt av var en portugisk sjøfarer og en liten romanse med en budeie hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme i min familie. Far fra sunnmøre som er mørk og har noen veldig mørke kamerater, og vi så litt på slektsforskning og veldig mange i slekta hette maria, vi trodde det var pga at de var katolikker? Eller var maria like vanlig navn blant protestanter? Vi har også hørt om spanjoler og portugisiske skip, da min fars hjemsted og ålesund var en kjent havn for skip. Øya der han kommer fra er også funnsted for norgeshistoriens største gullfunn, da fra vikingtid, og da vet jeg det var mer mildt og varmt klima der, og vikingene reiste jo mye og langt i båt, så gener kan jo stamme også derfra.

Denne filmen viser hvordan mange har genetisk opphav i opptil 4 verdensdeler uten å være klar over det :http://www.tv2.no/nyheter/8374878/

Anonymkode: 8c6bf...2d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 10.6.2016 at 22.41, AnonymBruker skrev:

Moderne gentester har vist at de mørke genene på vestlandet stammer helt tilbake til folkevandringstiden. Det har selvsagt vært både treller og sjøfolk, men ikke i så stor grad at det har påvirket genpoolen i noe særlig omfang. 

Anonymkode: 61e98...7d9

Ja. Dette!

Foreldrene mine har analysert genene sine for flere tusen kroner, og de er omkring 85% skandinavisk, 10% irsk/britisk. Mindre enn 5% nordeuropeisk. 0% sydeuropeisk. Og jeg har brunt hår og brune øyne. Er fra vestlandet. Har mormor fra Sunnmøre. Siden nordmenn begynte å skrive seg inn i kirkebøkene rundt 1600-tallet, finnes det ikke en eneste ikke-nordmann i hele min slekt. De britisk/irske genene jeg har er sannsynligvis fra vikingtiden.

Mange fullblods nordmenn har vært mørke i hår, øyne og hud i tusen år, det er ikke pga forliste portugisere, hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Den 10.6.2016 at 22.41, AnonymBruker skrev:

Moderne gentester har vist at de mørke genene på vestlandet stammer helt tilbake til folkevandringstiden. Det har selvsagt vært både treller og sjøfolk, men ikke i så stor grad at det har påvirket genpoolen i noe særlig omfang. Genet for rødt hår derimot stammer fra Irland under vikingtiden, men ikke bare via treller, det var også ekteskap. 

Anonymkode: 61e98...7d9

Men ikke nødvendigvis. Jeg og sambo tok gentest fra 23andme, for gøy bare, han er fra vestlandet (kystby lengre sør) - han er blond, hele familien er blond men gentest viste både engelske og spanske og jødiske gener på hans mors side. Det måtte har vært en eller annen fisker involvert, som hentet seg ei kone langt ifra? :fnise: Selv om det det ikke ha utslag i hårfarge/øyenfarge i akkurat den slekta.  Antar bare at kystfolk har kanskje litt mer spennende genetisk historie enn innlands sånn generelt? Jeg hadde ikke i nærheten av like spennende familiehistorie, men er fra mye lengre innlands, så antar vel mye innvavl.. Hvis noen av slekta henta kona fra nabobygd istedenfor sin bygd, er liksom allerede kjempespennende hehe.

Anbefaler forresten å ta en sånn gentest, mye gøy for ikke så dyrt. 

 

Anonymkode: 213d7...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke nødvendigvis. Jeg og sambo tok gentest fra 23andme, for gøy bare, han er fra vestlandet (kystby lengre sør) - han er blond, hele familien er blond men gentest viste både engelske og spanske og jødiske gener på hans mors side. Det måtte har vært en eller annen fisker involvert, som hentet seg ei kone langt ifra? :fnise: Selv om det det ikke ha utslag i hårfarge/øyenfarge i akkurat den slekta.  Antar bare at kystfolk har kanskje litt mer spennende genetisk historie enn innlands sånn generelt? Jeg hadde ikke i nærheten av like spennende familiehistorie, men er fra mye lengre innlands, så antar vel mye innvavl.. Hvis noen av slekta henta kona fra nabobygd istedenfor sin bygd, er liksom allerede kjempespennende hehe.

Anbefaler forresten å ta en sånn gentest, mye gøy for ikke så dyrt. 

 

Anonymkode: 213d7...812

Hvordan kan man ta slike gentester og vite hvilke land man er fra? Høres humbug ut.

De sier jo at det ikke finnes raser og at vi er genetisk like, selv de fra Afrika...

men så kan man altså se noe så spesifikt som at man er fra Irland?
Jeg vet jeg har skotsk avstamming fra 700 år tilbake i tid,

ellers er det nok mest nordmenn i min slekt -som jeg vet om!
Men nesen min og øynene ligner på Napoleons.... kan det være at vi er i slekt? Je ne sais pas!

 

Anonymkode: 7d75d...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man ta slike gentester og vite hvilke land man er fra? Høres humbug ut.

De sier jo at det ikke finnes raser og at vi er genetisk like, selv de fra Afrika...

men så kan man altså se noe så spesifikt som at man er fra Irland?
Jeg vet jeg har skotsk avstamming fra 700 år tilbake i tid,

ellers er det nok mest nordmenn i min slekt -som jeg vet om!
Men nesen min og øynene ligner på Napoleons.... kan det være at vi er i slekt? Je ne sais pas!

 

Anonymkode: 7d75d...98d

Du får gå på websidene til 23andme.com og lese litt :) De har en stor database over gentester fra hele verden, når du tar gentest, sammenlikner de dine gener med andre sine og finner hvor du/din slekt kommer ifra. De kan også anta hvordan du ser ut faktisk - øyenfarge, hårfarge/hårstruktur, høyde, og mye annet gøy. Også hvor mye neandertalere du har i deg. :) 

Rasespørsmål er noe helt annet. De sier at genetisk forskjell mellom europeere og noen grupper i Afrika er mindre enn mellom noen andre interne grupper i Afrika - det er både bevis på at vi alle utvandret fra Afrika, og samt at det var en veldig liten gruppe mennesker som utvandret.

Anonymkode: 213d7...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at uten at jeg satt meg i det, høres det litt feil ut for meg at 10% irsk/britisk er fra 1600-tallet. Du skjønner, når jeg tok liknende test, fikk jeg 2% utenfor Nord-Europa og det betydde da at de siste 500 år har alle i min slekt vært fra nord-Europa. Men 10% er altså mye nærmere slektning enn 500 år, det er ikke lengre siden enn 100 år at noen i deres familie var fra Irland/England. Altså absolutt etter viking tid. :) 

Anonymkode: 213d7...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. juli 2016 at 11.53, Jacuzzi skrev:

Ja. Dette!

Foreldrene mine har analysert genene sine for flere tusen kroner, og de er omkring 85% skandinavisk, 10% irsk/britisk. Mindre enn 5% nordeuropeisk. 0% sydeuropeisk. Og jeg har brunt hår og brune øyne. Er fra vestlandet. Har mormor fra Sunnmøre. Siden nordmenn begynte å skrive seg inn i kirkebøkene rundt 1600-tallet, finnes det ikke en eneste ikke-nordmann i hele min slekt. De britisk/irske genene jeg har er sannsynligvis fra vikingtiden.

Mange fullblods nordmenn har vært mørke i hår, øyne og hud i tusen år, det er ikke pga forliste portugisere, hehe.

Sorry, slettet sitering i sta, prøver igjen. 

Uten at uten at jeg satt meg i det, høres det litt feil ut for meg at 10% irsk/britisk er fra 1600-tallet. Du skjønner, når jeg tok liknende test, fikk jeg 2% utenfor Nord-Europa og det betydde da at de siste 500 år har alle i min slekt vært fra nord-Europa. Men 10% er altså mye nærmere slektning enn 500 år, det er ikke lengre siden enn 100 år at noen i deres familie var fra Irland/England. Altså absolutt etter viking tid. :) 

Anonymkode: 213d7...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, slettet sitering i sta, prøver igjen. 

Uten at uten at jeg satt meg i det, høres det litt feil ut for meg at 10% irsk/britisk er fra 1600-tallet. Du skjønner, når jeg tok liknende test, fikk jeg 2% utenfor Nord-Europa og det betydde da at de siste 500 år har alle i min slekt vært fra nord-Europa. Men 10% er altså mye nærmere slektning enn 500 år, det er ikke lengre siden enn 100 år at noen i deres familie var fra Irland/England. Altså absolutt etter viking tid. :) 

Anonymkode: 213d7...812

Men jeg har jo ingen slektninger fra Irland/England fra de siste 100 årene, det står jo svart på hvitt? Vi snakker grissgrente bygder her, hvor folk har god peiling på hvem som har bodd der i alle år. Hadde det kommet "utlendinger" inn der, hadde de definitivt visst om det. Ingen var handelsreisende heller, de var fattige bønder. 

Jeg aner heller ikke når genene ble innblandet i våre. Hvorfor mener du at 10% må være nærmere slektning enn 500år? Skjønner ikke helt matematikken i dette nemlig, jeg har bare bøker og gentesting å forholde meg til.

Hva slags gentesting er det du har tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Jacuzzi skrev:

Men jeg har jo ingen slektninger fra Irland/England fra de siste 100 årene, det står jo svart på hvitt? Vi snakker grissgrente bygder her, hvor folk har god peiling på hvem som har bodd der i alle år. Hadde det kommet "utlendinger" inn der, hadde de definitivt visst om det. Ingen var handelsreisende heller, de var fattige bønder. 

Jeg aner heller ikke når genene ble innblandet i våre. Hvorfor mener du at 10% må være nærmere slektning enn 500år? Skjønner ikke helt matematikken i dette nemlig, jeg har bare bøker og gentesting å forholde meg til.

Hva slags gentesting er det du har tatt?

Matematikken er relativt enkel, hvis din far var 100% irsk - 50% gener ville vært irske, hvis din farfar - 25% irske, oldefar - 12,5%, oldeoldefar - 6,25. En oldeoldefar på en side, og en trippeloldefar på en annen side vil til sammen gi 9,3% irsk totalt. Men det kan også være flere kombinasjoner, og personen di slekter med må jo ikke være 100% irsk selv. Men som du lett kan se, det er ikke mange generasjoner man må tilbake, for å oppnå 10%, og ingenting i nærheten av 500 år (hver en generasjon plusser på ca 20-30 år, da man er vanligvis i den alder når man får unger). 

jeg tok 23andme test, som jeg skrev tidligere. :) 

Anonymkode: 213d7...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg har en bestefar fra mørekysten som har mørkebrune øyne og hadde mørkt krøllete hår da han var ung. Mamma har kullsvart hår. Jeg har selv blitt tatt for å være spanjol, men jeg er ganske blek så det synes jeg er pussig. Ikke blir jeg verken spesielt brun eller rød i sola heller, samme med min mor. Spøker alltid med at noen må ha vært "bortpå" en eller annen gang, men jeg har aldri hørt seriøs snakk om det, til tross for at både mor og bestefar driver med slektsgranskning.

Jeg har ellers vokst opp på innlandet, og der husker jeg det var en familie med unger som hadde en fantastisk lysebrun hudfarge og knallblå øyne. Møtte aldri foreldrene da, men hadde ikke inntrykk av at noen av de var fra utlandet siden bygda var sterkt preget av rasisme, uten at det noen gang var rettet mot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Matematikken er relativt enkel, hvis din far var 100% irsk - 50% gener ville vært irske, hvis din farfar - 25% irske, oldefar - 12,5%, oldeoldefar - 6,25. En oldeoldefar på en side, og en trippeloldefar på en annen side vil til sammen gi 9,3% irsk totalt. Men det kan også være flere kombinasjoner, og personen di slekter med må jo ikke være 100% irsk selv. Men som du lett kan se, det er ikke mange generasjoner man må tilbake, for å oppnå 10%, og ingenting i nærheten av 500 år (hver en generasjon plusser på ca 20-30 år, da man er vanligvis i den alder når man får unger). 

jeg tok 23andme test, som jeg skrev tidligere. :) 

Anonymkode: 213d7...812

Men nå tar du utgangspunkt i at man alltid arver ALT genmateriale fra begge foreldrene, og det gjør man jo ikke. Søkte litt rundt, her har noen svart på et lignende spørsmål som jeg spurte, hvordan man kalkulerer det:

Biologically, it is not certain that you will inherit some DNA from each grandparent, great grandparent, etc. At each generation, the DNA is a random mix of the DNA from each parent, each of which are in turn a random mix of their parents. Given enough generations, randomly some DNA from early ancestors may be lost. In fact, there's a 1 in 64 chance that you've inherited nothing at all (or twice as much) from a particular great great grandparent (rather than the 1/16th you'd expect), and a 1 in 8 chance of losing DNA from the generation before that.

This means that in practical terms there is no accurate way to tell what proportions you inherit from each distant ancestor, except maybe through genetic testing of yourself and very many distant cousins.

 

All these 50% calculations assume that whatever constitutes genetic ethnicity is equally divided at the point that eggs and sperm are formed (meiosis). In fact genes are more likely to be randomly assorted. My son with red hair and beard and a fair skin is clearly "more celtic" than his tanned, black-haired sibling but these calculations would assign them the same percentage of Scot-ness.

The only way in which these measures of ethnicity make any sense is to say that "at 5 generations back, approximately 30% of my ancestors were Scots". And even then we are ignoring the continuing genetic impact of Vikings and Romans and ....

 

Selv om din mor er fra Tyskland og din far er fra Spania, betyr ikke det at ditt arvemateriale er 50% tysk og 50% spansk. Det blir for enkelt. Og hvis min mor er 10% irsk, blir ikke jeg automatisk 5% irsk. Det funker ikke sånn!

Endret av Jacuzzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har hørt at man kan finne gener fra middelhavslandene, særlig Italienske i Norge og motsatt, dette skjedde under viking tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

På Vestlandet, særlig på Nordvestlandet(inkl. Sunnmøre), så kom spanske og portugisiske seilskip gjennom flere hundre år for å kjøpe fisk(tørrfisk og klippfisk). Noen ble værende, sikkert også en del utroskap på 12,13,14,15,16,17 - og 1800 tallet også. Så ble det barn av det. Etter 1814, kom det også veldig mye svenske fiskere til Sunnmøre. Handelen med Europa gjorde at gener fra sydlige strøk ble innblandet i vestlendingene, mye mer enn hva i Øst Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Det er nok noe i dette.Min oldefar hadde svart hår og såg spansk ut og noen i slekta på farssiden min ser utenlandsk ut og har ganske mye temperament .Vet at min bestemor lurte på om vi stammet fra tatere el spanske sjøfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig, visste ikke at dette var en greie. :)

Faren min er også fra Ålesund og ser 100% utenlandsk ut, spansk, gresk eller noe. Har arvet hans utseende og møtt mange som spør hvor jeg er fra og nekter å tro at jeg er helt norsk. Da er den i boks, jeg er halvt norsk og halvt Ålesundsk. :fnise:

Anonymkode: 21ce3...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...